Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten tyttöjen ruokavalio on muuttunut, ja kolme asiaa verottaa heidän rautavarastojaan dramaattisesti

Vierailija
26.11.2018 |

Hyvä, että aiheesta vihdoin puhutaan.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/45e92835-d5b1-40ac-8e57-0bdde…

"Ruotsin elintarvikeviraston mukaan on hyvin tavallista, että ruotsalaiset teinitytöt syövät liian vähän rautaa sisältäviä ruokia. Heidän rautavarastonsa ovat myös hyvin pienet.

Tämä lisää ratkaisevasti raudanpuutoksen riskiä.

Raudalla on elimistössä tärkeä tehtävä, sillä se kuljettaa happea keuhkoista kudoksiin veren hemoglobiinissa.

Raudanpuutos voi aiheuttaa anemiaa, jonka yleisimpiä oireita ovat väsymys ja suorituskyvyn heikentyminen.

Selvityksen mukaan tytöt tarvitsevat lähes kaksi kertaa niin paljon rautaa kuin pojat. He myös syövät usein vähemmän lihaa.

Ruotsin elintarveviraston tutkimukseen osallistui yhteensä 3000 viides- ja kahdeksasluokkalaista sekä lukion toisella toisella luokalla olevaa oppilasta.

Suomessakin tutkittava

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n tutkimuspäällikkö Iris Erlundin mukaan Suomen nuorten tyttöjen raudansaantia ei ole tutkittu, mutta todennäköisesti tilanne on samanlainen kuin Ruotsissa.

– On hyvin mahdollista, että meilläkin rautaa saadaan liian vähän. Asiaa pitäisi ehdottomasti tutkia.

Erlundin mukaan kasvisruokavalion suosio on kasvanut nuorten keskuudessa eikä silloin aina muisteta miettiä, että ruokavaliosta saadaan kaikki tarpeelliset vitamiinit ja hivenaineet.

Tytöillä raudan tarve kasvaa, kun kuukautiset alkavat.

– Erityisesti runsaat kuukautiset yhdistettynä kasvisruokavalioon ja treenaamiseen kasvattavat oleellisesti raudanpuutoksen riskiä"

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä rautaa tarvitse lihasta välttämättä saada, mutta jostain, jos ei ruoasta niin purkista. Minusta aihe on mielenkiintoinen kun huomasin miten vaikea rautaa ylipäätään on saada mistään ruoasta tarpeeksi. Yksittäisessä ruoka-annoksessa on ehkä 2 milligrammaa rautaa, josta kaikki ei imeydy. Sitä pitäisi saada 15 milligrammaa päivässä. Voiko tuota edes saada mitenkään muuten kuin purkista? Kasvisruoka/liharuoka -kiistely ei ratkaise tätä ongelmaa.

Riittävä liharuokien syönti yhdistettynä sisäelin- ja veriruokien syömiseen on ratkaisu. Onhan nyt selvää että evoluutio ei olisi kehittänyt meistä tällaisia, ellei olisi olemassa myös ruokavalio, jolla tarve täyttyy. Etenkin kun rauta on niin kriittinen aine lisääntymisen kannalta

Tai sitten voi ottaa sieltä purkista, jos liha ei maistu. Mikä ongelma? Tärkeintä nyt ylipäätään tiedostaa että raudan saannista täytyy huolehtia.

Rautaa saa helposti maksa- tai veriruoista,toisin kuin esim. E-vitamiinia jonka saantisuositus perustuu vain ruoan sisältöön eikä tarpeeseen.

Vierailija
42/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikissa perheissä vanhempia kiinnosta teiniensä ruokavalio. Jos teini lopettaa lihansyönnin, vanhemmat eivät vaivaudu edes selvittämään, miten monipuolinen ja ravitsemuksellisesti hyvä kasvisruokavalio koostetaan. Pahimmassa tapauksessa teinille ei edes tehdä kasvisruokaa vaan hän syö samaa ruokaa kuin muutkin, mutta jättää ottamatta lihat eli syö salaattia, perunaa, leipää jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa punnita riskit ja haitat. Liialla lihansyönnillä saa vain paksunsuolensyövän. Sen sijaan minä neuvoisin jättämään maitotuotteet ruokavaliosta ja syömään kalaa tai luomumunia, jos sitä lihaa on saatava. Maitotuotteiden vetäminen heikentää raudan imeytymistä. Tämän lisäksi olisi hyvä saada menkat kuriin eli vähentää kuukautisia esim. kierukalla tai pillereillä ja vuodon määrää niillä omilla lääkkeillään.

Joillain on myös luontaisesti korkea tai alhainen hemoglobiini.

Vierailija
44/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KäKi kirjoitti:

Siirryin tänä syksynä kahden vuoden pituisesta kasvis-kala-maito-muna-dieetistä tavalliseen sekaruokaan. Hemoglobiinia ei ole  mitattu, se on kyllä aina ollut hyvä, myös nuorena, jolloin minulla oli runsaat kuukautiset. Vointini on nyt kyllä huomattavasti reippaampi, ruokakulut ovat laskeneet (koska ostan lähikaupasta punaisella laputettuja kala -ja lihatuotteita). Merkittävin muutos oli kuitenkin painon putoaminen neljällä kilolla kahdessa kuukaudessa, Kasvisruuat vaativat maistuakseen rypsiöljyn käyttöä. Kun siirryin kasvisruokailuun kaksi vuotta sitten, painoni nousi melko pian useita kiloja.

Kalaa syön edelleen paljon.

Kasvisruuat eivät todellakaan vaadi rypsiöljyä! Itse olen sekasyöjä, samoin mieheni, mutta syömme usein kasvisruokaa ja käytämme mm. tofua, soijaa, jne. Esimerkiksi höyrytetyt vihannekset eivät kaipaa muuta kuin yrttejä ja suolaa seurakseen, ja salaattiin voi lorauttaa pähkinä/siemenöljyä tai oliiviöljyä. Hyvä rasva on lisäksi terveellistä, ja tuo rypsiöljykin on kuulemma terveellistä (itse suosin oliiviöljyä) ja erityisesti verrattuna einesten sisältämiin transrasvoihin tai punaisen liharuuan sisältämään rasvaan.

Vierailija
45/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa punnita riskit ja haitat. Liialla lihansyönnillä saa vain paksunsuolensyövän. Sen sijaan minä neuvoisin jättämään maitotuotteet ruokavaliosta ja syömään kalaa tai luomumunia, jos sitä lihaa on saatava. Maitotuotteiden vetäminen heikentää raudan imeytymistä. Tämän lisäksi olisi hyvä saada menkat kuriin eli vähentää kuukautisia esim. kierukalla tai pillereillä ja vuodon määrää niillä omilla lääkkeillään.

Eli siis mielestäsi lihan välttäminen menee kaiken muun edelle ja jotta se olisi mahdollista suosittelet ruokavalion karsimista, hormoneja ja lääkkeitä? Uskomatonta miten pitkälle tuon fanaattisen veganismin kanssa ollaan valmiita menemään.

Vierailija
46/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin noita määriä mitä rautaa parhaimmillaankin tulee eri ruoka-aineista ja onhan noita määriä tosi hanka saada täyteen edes hyvällä ruokavaliolla. :o Ihme jos kukaan saa tuota 15 milligrammaa pelkästään ruoasta, söi mitä tahansa. Sitten kun se kaikki ei edes imeydy.

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/201808022201111975

Nuo luetellut asiat on perusruokaa mulle, suurin osa. Minä saan 25 mg rautaa päivässä. Olen vegaani.

Omaa saantiaan voi laskeskella esim. finelissä.

Vierailija
47/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormooneilla ja lääkkeillä tuotettua lihaa kyllä tuoteta Suomessa ja asioista ensin hiukan selvää?

Tuotantoeläimet ovat kyllä jatkuvalla lääkekuurilla.

Lapsuudesta muistan naapurin lehmät ja hiehot ja kovin siroja olivat. Eikä maidon tuotanto ollut 10l enempi.

Nyt samaiset laitumilla lehmät ovat puolta suuremmat ja maitoa tulee 30l ja utaret viiltävät maata, vaikka ovat tuettu jollakin repulla, muuten ne repeytyisi, kun eläin ei pysy kantamaan.

Sama myös kananmunantutannossa, ennen kana saattoi munia munan päivässä ja sitä pidettiin hyvänä, nykyisin kanat munivat sarjatuotantona.

Mutta mikä mahtaa olla laatu?

Tehkään tutkimusmatka maatiloille.

No ei kyllä ole jatkuvalla lääkekuurilla. Olen itse alalla töissä ja tiedän tasan tarkkaan kuinka tässä maassa eläimiä hoidetaan. Lääkkeitä pyritään välttämään viimeiseen asti, mutta jos eläin sairastaa niin pakko se on hoitaa. Antibioottikuurilla oleva lehmä on pelkkää tappiota. Ensinnä eläinlääkärille pitää maksaa, lääkkeet maksaa, maito pitää lypsää erilleen viikkoja, ja jos eläin hoidosta huolimatta menee huonoksi, se pitää lopettaa ja laittaa raatoautoon. Kallista.

Eläimet ovat nykyään isompia jalostuksen takia. Nykyään lehmät ovat holsteineja tai ayrshirejä. Ennenvanhaan oli myös enemmän suomenkarjaa. On niitä pieniä lehmiä ja pieniä utareita edelleenkin. Myös holsteinessa ja ayrshireissä. Ja on niitä pieniä suomenkarja lehmiäkin. Juuri viikonloppuna lypsin karjassa, jossa oli jos jonkinlaista ja eri kokoista lehmää. Tilan parhaiten lypsävä on lehmä, jolla kovin pieni utare.

Käypä ite tutkimusretkellä maatiloilla.

Ai, antibiootilla olevat ovat pelkkää tapoiota?

Tutkimustulokset kyllä kertovat muuta.

https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/antibiootteja-syydetaan-e…

Vierailija
48/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis mielestäsi lihan välttäminen menee kaiken muun edelle ja jotta se olisi mahdollista suosittelet ruokavalion karsimista, hormoneja ja lääkkeitä? Uskomatonta miten pitkälle tuon fanaattisen veganismin kanssa ollaan valmiita menemään.

Olen sekasyöjä.

Vierailija
49/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tekee tämän päivän ihmisistä niin erityisiä, että tarvitsevat tolkuttoman määrän (nykyinen kulutus) lihaa, kun liikutaan yhä vähemmän, enää ei tehdä ruumillista työtä, on töitä helpottavat koneet jne. ja silti lihan kulutus on kolminkertaistunut 50 vuodessa ja kulutuksen kasvu jatkuu edelleen.

Vierailija
50/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin noita määriä mitä rautaa parhaimmillaankin tulee eri ruoka-aineista ja onhan noita määriä tosi hanka saada täyteen edes hyvällä ruokavaliolla. :o Ihme jos kukaan saa tuota 15 milligrammaa pelkästään ruoasta, söi mitä tahansa. Sitten kun se kaikki ei edes imeydy.

Nuo luetellut asiat on perusruokaa mulle, suurin osa. Minä saan 25 mg rautaa päivässä. Olen vegaani.

Ole hyvä ja laita esimerkki näistä aterioistasi, joista väität saavasi 25 mg rautaa päivässä. Olethan ottanut huomioon, että kasviksista saat vain non-hemirautaa, josta imeytyy vain noin 2%? Olethan myös osannut vähentää syömäsi täysjyväviljan sisältämän fytiinihapon aiheuttaman raudan imeytymisen heikentymisen?

Vierailija
51/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vastapainoksi vähän toisenlaista näkökulmaa.

Naisissa yleisin anemian aiheuttaja on kilpirauhasen vajaatoiminta tai ravinnepuutokset (B-12 tai folaatin puutokset ovat yleisiä). Se että rauta, arseeni tai ionisoiva säteily stimuloivat punasolujen tuotantoa, ei välttämättä tarkoita, että on raudan, arseenin tai ionisoivan säteilyn puutos.

Raskasmetallivarastot (lyiji, elohopea, kadmium, nikkeli, rauta, jne) kehossa tuottavat vapaita radikaaleja. Kasvavassa iässä olevat lapset tarvitsevat rautaa enemmän kuin aikuiset. Naiset menettävät kuukautisten aikana vain muutaman milligramman rautaa päivittäin. Naiset kuitenkin absorboivat rautaa kolme kertaa, raskaana ollessa jopa yhdeksän kertaa, tehokaammin kuin miehet. Liiallinen raudan saanti raskaana olevissa naisissa voi aiheuttaa lapsessa synnynnäistä ikterusta (keltaisuutta). Liiallinen rauta voi jopa aiheuttaa hemolyyttistä anemiaa (harvinaista), tuhoamalla E-vitamiinia (rauta tuhoaa vitamiineja tehokkaasti) ja hapettamalla tyydyttämättömiä rasvahappoja punasoluissa. Ikääntyessä rauta kertyy kudoksiin. Liiallista rautaa on epäilty vaikuttavan jopa Alzheimerin taudin syntymiseen. Yksi syy verenluovutuksen tuomista terveyseduista on liiallisen rautan poisto. Verensiirrot puolestaan aiheuttavat immuniteetin heikentymistä, joka saattaa johtua liiallisesta raudasta.

Vierailija
52/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä pitänyt kirjaa syömisistäni ja tajunnut, kuinka vaikea on saada tarpeeksi rautaa. Se määrä jää joka päivä liian alas ja tässä aiempina vuosina olen syönyt paljon vähemmän kasviksia, joten on varmaan varastorauta ihan liian alhaalla ollut jo pitkään. 

Itse asiassa mulle sallitulla ruokamäärällä tuntuu olevan lähes mahdoton tehtävä saada kaikkea tarpeeksi joka päivä, mutta erityisesti rauta on jotenkin ongelmallinen. Kuulemma varastoraudan nostamiseksi sitä pitäisi vielä saada huomattavan enemmän kuin tuo normaali päiväannos?

Vierailija
53/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, kun ne vetää naamaansa monta kertaa viikossa hormooneilla ja lääkkeellä kasvatettua tehotuotettua lihaa.

Ennen lihaa syötiin vain kerran viikossa ja silloinkin vain vähän.

Myös paksusuoli- ja vatsasyövät ovat räjähtäneet käsiin, samoin muut suolistosairaudet.

Ei tarvitse kun katsoa ympärille, kun lehmien ja nautojen koko on kaksinkertaistunut ja maitotuotanto lisääntynyt moninkertaistunut.

Suomessa ei ruokita hormooneilla ja lääkkeillä tuotantoeläimiä, hormonit täysin kielletty ja lääkkeitä vain jos eläin sairastelee ja silloinkin vain kyseisellä eläimelle, ei kaikille, painakaa tämä jo päähänne!!!!!

Vierailija
54/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vastapainoksi vähän toisenlaista näkökulmaa.

Naisissa yleisin anemian aiheuttaja on kilpirauhasen vajaatoiminta tai ravinnepuutokset (B-12 tai folaatin puutokset ovat yleisiä). Se että rauta, arseeni tai ionisoiva säteily stimuloivat punasolujen tuotantoa, ei välttämättä tarkoita, että on raudan, arseenin tai ionisoivan säteilyn puutos.

Raskasmetallivarastot (lyiji, elohopea, kadmium, nikkeli, rauta, jne) kehossa tuottavat vapaita radikaaleja. Kasvavassa iässä olevat lapset tarvitsevat rautaa enemmän kuin aikuiset. Naiset menettävät kuukautisten aikana vain muutaman milligramman rautaa päivittäin. Naiset kuitenkin absorboivat rautaa kolme kertaa, raskaana ollessa jopa yhdeksän kertaa, tehokaammin kuin miehet. Liiallinen raudan saanti raskaana olevissa naisissa voi aiheuttaa lapsessa synnynnäistä ikterusta (keltaisuutta). Liiallinen rauta voi jopa aiheuttaa hemolyyttistä anemiaa (harvinaista), tuhoamalla E-vitamiinia (rauta tuhoaa vitamiineja tehokkaasti) ja hapettamalla tyydyttämättömiä rasvahappoja punasoluissa. Ikääntyessä rauta kertyy kudoksiin. Liiallista rautaa on epäilty vaikuttavan jopa Alzheimerin taudin syntymiseen. Yksi syy verenluovutuksen tuomista terveyseduista on liiallisen rautan poisto. Verensiirrot puolestaan aiheuttavat immuniteetin heikentymistä, joka saattaa johtua liiallisesta raudasta.

Olisiko lähdettä tuolle että naiset imevät rautaa miehiä paremmin?

Kuinka moni nykyään syö tarpeeksi niitä aineita, joista rauta imeytyy parhaiten? Esimerkiksi monissa siemenissä on kyllä aika paljon rautaa per 100g, mutta niitä ei syödä tuollaisia määriä ja tosiaan rauta imeytyy parhaiten eläintuotteista. 

Vierailija
55/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormooneilla ja lääkkeillä tuotettua lihaa kyllä tuoteta Suomessa ja asioista ensin hiukan selvää?

Tuotantoeläimet ovat kyllä jatkuvalla lääkekuurilla.

Lapsuudesta muistan naapurin lehmät ja hiehot ja kovin siroja olivat. Eikä maidon tuotanto ollut 10l enempi.

Nyt samaiset laitumilla lehmät ovat puolta suuremmat ja maitoa tulee 30l ja utaret viiltävät maata, vaikka ovat tuettu jollakin repulla, muuten ne repeytyisi, kun eläin ei pysy kantamaan.

Sama myös kananmunantutannossa, ennen kana saattoi munia munan päivässä ja sitä pidettiin hyvänä, nykyisin kanat munivat sarjatuotantona.

Mutta mikä mahtaa olla laatu?

Tehkään tutkimusmatka maatiloille.

No ei kyllä ole jatkuvalla lääkekuurilla. Olen itse alalla töissä ja tiedän tasan tarkkaan kuinka tässä maassa eläimiä hoidetaan. Lääkkeitä pyritään välttämään viimeiseen asti, mutta jos eläin sairastaa niin pakko se on hoitaa. Antibioottikuurilla oleva lehmä on pelkkää tappiota. Ensinnä eläinlääkärille pitää maksaa, lääkkeet maksaa, maito pitää lypsää erilleen viikkoja, ja jos eläin hoidosta huolimatta menee huonoksi, se pitää lopettaa ja laittaa raatoautoon. Kallista.

Eläimet ovat nykyään isompia jalostuksen takia. Nykyään lehmät ovat holsteineja tai ayrshirejä. Ennenvanhaan oli myös enemmän suomenkarjaa. On niitä pieniä lehmiä ja pieniä utareita edelleenkin. Myös holsteinessa ja ayrshireissä. Ja on niitä pieniä suomenkarja lehmiäkin. Juuri viikonloppuna lypsin karjassa, jossa oli jos jonkinlaista ja eri kokoista lehmää. Tilan parhaiten lypsävä on lehmä, jolla kovin pieni utare.

Käypä ite tutkimusretkellä maatiloilla.

Ai, antibiootilla olevat ovat pelkkää tapoiota?

Tutkimustulokset kyllä kertovat muuta.

https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/antibiootteja-syydetaan-e…

Kyse on siitä käytetäänkö antibioottia eläimen sairauden hoitoon vai tuotannon tehostamiseen. Kuten tuossa sinun linkissäsi todetaan EU on onneksi kieltänyt antibioottien käytön muuten paitsi sairauden hoitoon.

Jos antibioottia käytetään eläimen kasvattamiseen, määrät ovat pieniä, mutta sitä käytetään jatkuvasti, mikä on erittäin haitallista eläimille, ihmisille ja koko ekosysteemille. Antibioottijämät päätyvät ihmisiin, jotka sitä lihaa syövät. Onneksi Suomessa ei harjoiteta tuollaista eläinten tehokasvatusta ja suomalainen liha on turvallista syödä.

Vierailija
56/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ruokita hormooneilla ja lääkkeillä tuotantoeläimiä, hormonit täysin kielletty ja lääkkeitä vain jos eläin sairastelee ja silloinkin vain kyseisellä eläimelle, ei kaikille, painakaa tämä jo päähänne!!!!!

Ihmiset ovat selvästi katsoneet amerikkalaista vegaanipropagandaa ja yleistävät sieltä kuulemansa asiat koskemaan myös EU:ta ja Suomea. Onneksi täällä on asiat paremmin.

Vierailija
57/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä ja laita esimerkki näistä aterioistasi, joista väität saavasi 25 mg rautaa päivässä. Olethan ottanut huomioon, että kasviksista saat vain non-hemirautaa, josta imeytyy vain noin 2%? Olethan myös osannut vähentää syömäsi täysjyväviljan sisältämän fytiinihapon aiheuttaman raudan imeytymisen heikentymisen?

Minulla ei ainakaan ole raudanpuutteen oireita, hiukset ei esim. lähde päästä, päinvastoin veganismin myötä tukka alkoi kasvamaan ja kolminkertaistui paksuudeltaan. Hemoglobiini on ollut aina jotain 135. Kasvissyöjällä on se etu että itse ainakin saan älyttömästi c-vitamiinia mikä auttaa rautaa imeytymään sekä maitotuotteet jotka ehkäisevät imeytymistä puuttuvat.

En ehdi nyt laittaa omia syömisiäni, mutta tässä on eräs vegaaniblogi esimerkkiaterioineen jonka ruokapäiväkirjan mukaan rautaa tulee 18 mg. http://healthyfitveganlife.blogspot.com/2017/08/vegaanin-ruokapaivakirj…

Vierailija
58/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekee tämän päivän ihmisistä niin erityisiä, että tarvitsevat tolkuttoman määrän (nykyinen kulutus) lihaa, kun liikutaan yhä vähemmän, enää ei tehdä ruumillista työtä, on töitä helpottavat koneet jne. ja silti lihan kulutus on kolminkertaistunut 50 vuodessa ja kulutuksen kasvu jatkuu edelleen.

Samalla logiikalla voisi miettiä mikä tekee tämän päivän ihmisistä niin erityisiä, että tarvitsevat ylipäänsä ruokaa, kun 1800-luvullakin pärjättiin pettuleivällä ja homeisilla perunoilla. Haloo! Elintaso ja hyvinvointi on noussut! Suomessa on pitkään ollut ravinto tosi heikkoa ja kansanterveyden kannalta olennainen haaste on koko ajan ollut riittävä ravintoaineiden saanti. Puutostaudit ja anemia ovat olleet jatkuva ongelma aiemmin, mutta se ei ole mikään perustelu että niin pitäisi olla vielä edelleen.

Vierailija
59/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli jo nuorena tosi runsaat kuukautiset. Hemoglobiini olikin sitten matala ja vaikka kai terveydenhoitaja kuukautisista jotain kysyikin, silti hemoglobiini oli ruokavalioasia. Sain silloin 13-vuotiaana jonkun esitteen, jossa kerrottiin muistaakseni sarjakuvamaisesti jostain tytöstä, joka söi kauheasti jotain berliininmunkkeja ym. ja sitten hänelle valkeni, että hänen pitää syödä hyvin, jotta hemoglobiini nousee. Tosi innostavaa. Söin ihan tavallisesti ja olin normaalipainoinen. Myöhemmin äiti vei minut gynelle, joka oli sitä mieltä, että sitä vuotomäärää pitää hoitaa. En tiedä, onko kuukautiset nykynuorille mikään tabu, mutta veikkaan, että aika usein taustalla voi olla ihan liian runsas vuoto.

Vierailija
60/80 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ainakaan ole raudanpuutteen oireita, hiukset ei esim. lähde päästä, päinvastoin veganismin myötä tukka alkoi kasvamaan ja kolminkertaistui paksuudeltaan. Hemoglobiini on ollut aina jotain 135. Kasvissyöjällä on se etu että itse ainakin saan älyttömästi c-vitamiinia mikä auttaa rautaa imeytymään sekä maitotuotteet jotka ehkäisevät imeytymistä puuttuvat.

En ehdi nyt laittaa omia syömisiäni, mutta tässä on eräs vegaaniblogi esimerkkiaterioineen jonka ruokapäiväkirjan mukaan rautaa tulee 18 mg. http://healthyfitveganlife.blogspot.com/2017/08/vegaanin-ruokapaivakirj…

Jaahas, eli taas kerran tyypillinen valehteleva vegaani :) Raudan imeytymistä haittaavat muuten myös, leseet, kaura ja soijamaito. Jätäthän nämäkin pois ruokavaliostasi.

Laskin sinun puolestasi hurjasti rautaa sisältävän pinaatin mukaan, paljonko sitä pitäisi päivittäin syödä. 100 grammassa pinaattia on 1,3 mg rautaa. Eli sitä pitäisi syödä 1923 grammaa, jotta saisi 25 mg rautaa. Kuten tiedetään, pinaatista saa non-hemirautaa, josta imeytyy vain 2% eli oikeasti pinaattia pitäisikin syödä 19,2 kg. Päivässä. Edellyttäen ettet syö raudan imeytymistä heikentäviä täysjyvätuotteita tai soijamaitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi