Rahat ei meinaa riittää, miten ruokkia teinit kunnolla, mutta tiukentaa ruokabudjettia?
Joka kuukausi sama juttu, palkkapäivän jälkeen maksetaan laskut ja sitten ärsyttää.
Ollaan periaattessa ihan ok:sti pärjäävä keskituloinen perhe, mutta käytännössä kaikki rahat menee laskuihin ja ruokakauppaan.
Saadaan kyllä hoidettua kaikki lastenharrastukset ym. mutta tuntuu, ettei koskaan ole rahaa mihinkään ylimääräiseen, kaikki menee laskuihin ja ruokaan.
Ymmärrän hyvin, että asumisen ja autojen kustannukset ovat ihan oma valinta ja niihin ”pakollisiinkin” laskuihin voi vaikuttaa.
Uskon silti, että kauppalaskut ovat meillä se helpoin säästön paikka.
Mutta nuo lapset syövät kuin hirvet. Kolme teiniä ja päiväkoti-ikäinen syövät niin paljon kuin jaksan ruokaa kotiin kantaa.
Teen joka päivä töiden jälkeen lämpimän ruuan ja mielestäni hyvin proteiinipitoisen. Silti se aamu-, väli- ja iltapalojen ruokamenekki on ihan jäätävä.
Teineillä on huutava nälkä koko ajan. Vetävät banaanin, pari leipää ja pari lasia maitoa aina keittiön ohi kävellessään. Aamulla syövät usein pussipuuroa, raejuustoa, keitettyjä munia.
Koulun jälkeen katoaa kaikki mahdolliset edellisen iltaruuan tähteet.
Ihan niin paljon kuin jaksan ruokaa laittaa tai kaupasta kotiin kantaa, niin kaikki katoaa. Ja ihan riukuja ovat kaikki eli eivät myöskään yli kulutuksensa näytä syövän.
Pitkä alustus, mutta miten olette saaneet loputtoman nälkäisten teinien ruokinnan ja kohtuullisen kauppabudjetin yhdistettyä?
Kommentit (878)
Ranskalaiset perunat makkarapaloilla vie nälän.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja yksi ehdottoman hyvä välipala on kylmä "salaatti"kulho jääkaappiin: pastaa/riisiä, tonnikalaa/kinkkua, h-m-p, kurkkusalaatti, kirsikkatomaatit jne. Tästä saa otettua lautaselle aina halutessaan ja on nopea tehdä, halpa ja riittoisa. T. 15
Tämä on hyvä, ja päälle reilusti raejuustoa, tulee protskuja vielä muksaan nälkää pitämään!
Kauppaan vähän ennen kahdeksaa illalla ja punalaputettuja ruokia keräämään. Tarjouksien seuranta ja joskus on ihan pikkuhinnalla myytävänä poistotuotteita tms. Katse hyllynreunaan ja vertailemaan kilohintoja. Tässä joitain keinoja.
Valmista ruuaksi: nakkikeittoa, kaalilaatikkoa, lohilaatikkoa, lihakeittoa, karjalanpaistia, makaronilaatikkoa, hapankaalipataa, jauhelihakeittoa.
välipalaksi: mannapuuroa, vispipuuroa, pannukakkua, itsetehtyjä sämpylöitä, omena-kaurapaistosta, marjakiisseliä, kaalipiirakkaa.
Salaatiksi: porkkana-kaaliraaste, coleslaw, zaziki, omena-purjosalaattia.
Lisäksi kilon säkeissä omenaa, appelsiinia jne
Itsellä ei ole enää teinejä isoa määrää elätettävänä mutta myötätuntoni on teidän puolella. Muistan todellakin ne ajat kun lapset söivät kuin hevoset. Meillä on siis 5 lasta joista 4:llä oli urheilu harrastus.
Voi taivas sitä ruuan määrää joka meni.
Nyt minun kanssani asuu enää yksi teini- ikäinen tyttö (17.v) joka ei syö enempää kuin itsekään.
Täällä on tullut tosi hyviä vinkkejä.
Itse teen monesti itselleni aamupalaksi ja joskus iltapalaksi banaani lettuja.
Niitä varmasti voi syödä välipalaksi.
Jos tekisit ison satsin kerralla.
Minä murskaan yhden banaani, sekaan pari kananmunaa ja sitten kaura hiutaleita ( en ole koskaan mitannut mutta abaut 1dl)
On todella hyvää ja ravinteikasta. Laitan päälle maustamatonta jogurttia ja marjoja.
Nälkä pysyy loitolla pitkään.
Koko idea on typerä, ei teinien kanssa aleta ruoasta säästämään. Osta mahdollisuuksien mukaan hävikkiruokaa ja punalappuisia, mutta älä nyt ihmeessä vähennä mitään esim proteiineja. Yksinhuoltajana meni kyllä palkka hyvin teinien ruokiin ja pakollisiin laskuihin, onneksi isovanhemmat auttoi harrastusmaksuissa. Se on nyt vaan yksi vaihe.
Ööö... Tääkin keskustelu on ikivanhan että tuskinpa ne teinit enää teiniä on:D
Vierailija kirjoitti:
Ööö... Tääkin keskustelu on ikivanhan että tuskinpa ne teinit enää teiniä on:D
Aihe on aina ajankohtainen kuten saa lukea ettei rahat riitä jukolauta. Oli teinejä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
S-marketissa tumma makaroni maksaa saman kuin vaalea, 25 senttiä. Vaaleaa saa vielä halvemmalla. 100 pussia riittää teille kuukaudeksi. Kaalia ja sipulia voi pilkkoa kerralla paljon. Myös pakasteita voi käyttää.
Jauhelihan käristystä.
Jos haluaa syödä halvalla ja terveellisesti, pilkkomiset ym vie aikaa. Myös pakasteita voi käyttää. Keittoruokia. Isoja kattiloita ja lapset töihin.
"S-marketissa tumma makaroni maksaa saman kuin vaalea, 25 senttiä. Vaaleaa saa vielä halvemmalla." Ei mulla muuta. Kiitos päivän piristyksestä.
Moikka ap. Osta kotiin tortillalettuja ja juustoraastepussi. Xtra tortillat maksaa alla euron ja coop juustoraaste jotain 1,35 e. Näistä voi tehdä perinteisiä tortilloja, mutta näistä saa helposti muunneltavia tortillapizzoja. Ketsuppia tai paseerattua tomaattia pohjalle. Päälle esim. tonnikalaa tai leikkeleitä. Juustoraastetta. Uuniin 10 minuutiksi. Yllättävän täyttävää ja halpaa välipalaa.
Kasvis- tai lihapiirakka itse tehtynä. Googleta pohjan ohje. Kauli suunnilleen ympyräksi. Kasaa päälle keitettyä riisiä ja esim paistettua kanan jauhelihaa. Mausta hyvin. Taittele taikinareunat jotenki siihen päälle. Paisto uunissa. Tulee tosi täyttävää piirakkaa. Ei tuu kovin kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit syö paljon. Meillä ei oikeasti ole rahaa ja nuorempi on jo laihtunut. Itse olen laihtunut hirveästi. Kaikesta on säästetty, seuraavaksi täytyy ryhtyä kodittomaksi kun muusta ei enää voi tinkiä. Vuokra on liian suuri eikä edullisempaa vaan löydy.
Tingi vaikka harrastuksista älä ravinnosta.Ruoka siis tehdään alusta asti, lihaa n kerran kuussa. Ei autoa, ei tupakkaa tai alkoholia.
Mitä proteiinia laitat ruokaan muulloin kuin kerran kuussa? Oletteko kasvissyöjiä?
Lapset kasvavat koko ajan ja siksi he tarvitsevat monipuolista ruokaa.
Myös kouluopintojen takia tarvitsee syödä ja nukkua hyvin, että jaksavat keskittyä koulussa.
Jatkuva nälkä voi olla merkki jonkin vitamiinin tai hivenaineen puutteesta.
Älä tingi ruoasta, vaan muista menoista.
Kasvikset ovat edullisia ja terveellisiä, esim. porkkanat, lantut, tomaatit ja parsakaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit syö paljon. Meillä ei oikeasti ole rahaa ja nuorempi on jo laihtunut. Itse olen laihtunut hirveästi. Kaikesta on säästetty, seuraavaksi täytyy ryhtyä kodittomaksi kun muusta ei enää voi tinkiä. Vuokra on liian suuri eikä edullisempaa vaan löydy.
Tingi vaikka harrastuksista älä ravinnosta.Ruoka siis tehdään alusta asti, lihaa n kerran kuussa. Ei autoa, ei tupakkaa tai alkoholia.
Mitä proteiinia laitat ruokaan muulloin kuin kerran kuussa? Oletteko kasvissyöjiä?
En laita enää mitään. Teinit ovat muuttaneet pois kotoa jo. Kirjoitin tämän kyselyn 7 vuotta sitten.
Ap
Aika hyvin on teineillä asiat kun saavat lämpimän ruuan kotona joka päivä ja muutenkin ruokailu kohdillaan. Onnittelut.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei ole enää teinejä isoa määrää elätettävänä mutta myötätuntoni on teidän puolella. Muistan todellakin ne ajat kun lapset söivät kuin hevoset. Meillä on siis 5 lasta joista 4:llä oli urheilu harrastus.
Voi taivas sitä ruuan määrää joka meni.
Nyt minun kanssani asuu enää yksi teini- ikäinen tyttö (17.v) joka ei syö enempää kuin itsekään.
Täällä on tullut tosi hyviä vinkkejä.
Itse teen monesti itselleni aamupalaksi ja joskus iltapalaksi banaani lettuja.
Niitä varmasti voi syödä välipalaksi.
Jos tekisit ison satsin kerralla.
Minä murskaan yhden banaani, sekaan pari kananmunaa ja sitten kaura hiutaleita ( en ole koskaan mitannut mutta abaut 1dl)
On todella hyvää ja ravinteikasta. Laitan päälle maustamatonta jogurttia ja marjoja.
Nälkä pysyy loitolla pitkään.
Tajuatko lainkaan kuinka hitosti noita sun lettusia pitäisi teinipojille paistaa, ei tiitä kuule yksi banaani pitkälle, voi hyvät hyssykät mikä neuvo
Sulla on 4 lasta ja ihmettelet, kun rahat ei riitä
Auto ja harrastukset itsessään on luksus tuotteita, lapsi kyllä keksii tekemistä vaikka harrastusta ei olisi.... Muuttaminen halvempaan asuntoon? 10 km päässä voi löytyä huomattavasti halvempi asunto ja autolla tuommoinen ei ole kovinkaan kummoinen matka. Työmatkat kannattaa suunnitella niin että käy kaupassa samalla jos kauppa on suurinpiirtein matkan varrella.... Pasta/makaroni ruoat on halpoja ja suurempikin määrä makaronia säilyy käytännössä ikuisesti. Raejuustot ja kaikki muutkin ns turhat lisukkeet vähemmälle.... Ja kaikki pienpakkaukset tai yksittäis pussukat kannattaa jättää kauppaan... pussi puuro/riisti yms on moninverroin kalliimpia kuin normaali tavara.
Syökö teinit tollaista ruokaa? 80-luvulla jouduin itse pakotettuna syömään
Eiköhän aloittaja ole jo ongelmansa ratkaissut, kun aloitus on seitsemän vuoden takaa.
Jos niillä on lapamato.