Olipa hauska törmätä kaupassa entiseen koulukaveriin ostamassa ruokaa toimeentulotukilipukkeilla.
Ollaan kuitenkin jo nelikymppisiä, tuossa vaiheessa sitä olettaisi elämänhallinnan olevan jo kunnossa. Toisaalta hänen käytöksensä oli sellaista narkkivipatusta ja säätämistä että ehkä se on sinne suuntaan se hänen elämänsä sitten mennyt. Ja kirjoitin tästä nyt teille kun yhteisille tutuillekaan en viitsi juoruta.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ne olivatkin plussaseteleitä. Sanoisin, että elämä on aika hyvin hallinnassa, jos niitä on kertynyt sen verran, että tekee kokonaiset ruokaostokset. Mitään toimeentulolipukkeita ei ole olemassakaan. On ainoastaan sellainen maksusitoumus, mutta ei se mikään lipuke ole eikä siitä päälle päin näe, mikä se on.
Kyllä siitä tilanteesta ymmärsi että sosiaalitoimiston maksusitoumuksella ostettiin ruoat. Olen nähnyt tällaisen tapahtuman ennenkin, joten ei ollut vaikea ymmärtää mistä oli kyse. ap
Omakohtaista kokemusta ja nyt vahingonn iloinen ja tyytyväinen, kun näit että haa en olekaan ainoa, joka on joutunut turvautumaan almuihin. Ja nytpä pääsin näyttämään tuon kaverin ilmissä ainakin 100 kertaa menestyneemmältä, kun kokemuksestasi tiedät mys miltä k-aupan plussaseteli näyttää, tai miltä se voisi ehkä näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla maksusitoumus se A4-kokoinen lappunen. Myyjät toisinaan kutsuvat kauppiaan paikalle ja tämä joko hyväksyy tai pyyhkii p..seen siihen lappuun.
Ei siihen mitään kauppiasta tarvita, jos kassahenkilö tietää, miten se lyödään kassaan.
Voi ne silti kieltäytyä palvelemasta.
https://www.vauva.fi/keskustelu/1565872/ketju/miten_sossun_maksusitoumu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla maksusitoumus se A4-kokoinen lappunen. Myyjät toisinaan kutsuvat kauppiaan paikalle ja tämä joko hyväksyy tai pyyhkii p..seen siihen lappuun.
Ei siihen mitään kauppiasta tarvita, jos kassahenkilö tietää, miten se lyödään kassaan.
Voi ne silti kieltäytyä palvelemasta.
https://www.vauva.fi/keskustelu/1565872/ketju/miten_sossun_maksusitoumu…
.
Lähteenä vauva-palstan keskustelu. No nyt on vahva argumentti. :D
Jos on yleinen käytäntö ottaa maksusitoumuksia vastaan, ei niitä asiakaskohtaisesti mietitä. Se asiakas on siinä kassalla ja hänellä on pätevä maksuväline, jossa näkyy luotettava maksaja, joten miksi ihmeessä kieltäydyttäisiin palvelemasta? Ei se mikään luottohakemus ole, vaan siinä on leima, jossa sitoumuksen antaja sitoutuu maksamaan ostokset (ei alkoholi- ja tupakkatuotteita tms).
Tuossa linkissä ei edes puhuttu siitä, ettei kauppias suostuisi ottamaan maksusitoumusta vastaan. Minä en ainakaan nähnyt.
Mun entisessä kaupassa ei otettu maksusitoumuksia. En tiedä syytä.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ne olivatkin plussaseteleitä. Sanoisin, että elämä on aika hyvin hallinnassa, jos niitä on kertynyt sen verran, että tekee kokonaiset ruokaostokset. Mitään toimeentulolipukkeita ei ole olemassakaan. On ainoastaan sellainen maksusitoumus, mutta ei se mikään lipuke ole eikä siitä päälle päin näe, mikä se on.
Kaveri noin 10v sitten maksoi joillain sossun lapuilla tai niin käsitin, niitä oli 3 tai 4. Valkoisia vähän leffalippujen näköisiä. Osti mm.vauvanvaippoja sekä tietenkin ruokaa, röökiä ei saanut .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri noin 10v sitten maksoi joillain sossun lapuilla tai niin käsitin, niitä oli 3 tai 4. Valkoisia vähän leffalippujen näköisiä. Osti mm.vauvanvaippoja sekä tietenkin ruokaa, röökiä ei saanut .
Olitko ihan vhs-videokameran kanssa paikalla kuvaamassa (/dokumentoimassa) tapahtunutta sekä haastattelemassa häntä että myyjäää ja nyt nauhalta tarkistit asian? Ja olet siten vakuuttunut nyt, että mikään ei ole taatusti muuttunut noin kymmenessä vuodessa, kun eihän mikään muukaan ole. Sinä olit koulukiusaaja edelleen nautiskelet jo vielä satunnaisesti pääset kiusaasaamaan muita, kun oman elämän laadukkuus on "vähän" hukassa.
Hyi, juuri tällaisten tilanteiden vuoksi kaikenlainen maksusitoumusten jakaminen rahan sijaan on tosi ikävää ja leimaavaa. Vaikka pääasia tietenkin, että ihminen saa edes jotenkin ruuan ja lääkkeet, mutta on se varmaan aika rankka paikka siinä kassajonossa esitellä köyhyyttään kaikille läsnäolijoille. Varsinkin jos taakse sattuu tyyppi, joka oikein voimaantuu siitä, kun näkee jollain menevän huonommin kuin itsellä. Miksei voisi vaan antaa niitä kaupan lahjakortteja (s-kaupoissa ainakin on), joita voi olla kenellä vaan muutenkin käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitko ihan vhs-videokameran kanssa paikalla kuvaamassa (/dokumentoimassa) tapahtunutta sekä haastattelemassa häntä että myyjäää ja nyt nauhalta tarkistit asian? Ja olet siten vakuuttunut nyt, että mikään ei ole taatusti muuttunut noin kymmenessä vuodessa, kun eihän mikään muukaan ole. Sinä olit koulukiusaaja edelleen nautiskelet jo vielä satunnaisesti pääset kiusaasaamaan muita, kun oman elämän laadukkuus on "vähän" hukassa.
Häh? Eikun olin mukana, kuljetin heitä sinne kauppaan ja olin vieressä kun maksoi. Jonkinlaiseksi maksusitoumukseksi minä ne käsitin , vaikken ymmärränyt miksi oli niin monta lippulappusta.
Vierailija kirjoitti:
Mun entisessä kaupassa ei otettu maksusitoumuksia. En tiedä syytä.
Älytöntä. Varma raha kaupalle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on toimeentulotukilipuke? Mulla maksetaan tt-tuki ihan pankkitilille.
Pitäiskö sua onnitella?
Aha. Päivän vtu vihaan köyhiä-avaus. Tuliko hyvä mieli? Elämäsi on varmasti per seestä.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kuitenkin jo nelikymppisiä, tuossa vaiheessa sitä olettaisi elämänhallinnan olevan jo kunnossa.
Miksi olettaisi? Kukaan ei tiedä, herääkö edes seuraavaan päivään.
Tuolla sivistystasolla olet kohta itse vielä huonommassa jamassa.tosin jo nyt taitaa heittää pahemman kerran.
Liekö edunvalvojan kirjoittama lappunen siitä, paljonko voi kerralla tilille ostaa. Toki edunvalvoja on sitten hakenut hänelle sitä toimeentulotukeakin jos tarve vaatii.
Ja sinä se vaan Visaa vingutit. Oletko kuullut koskaan seuraavaa sanontaa: "Ylpeys käy lankeemuksen edellä." Sinä voit olla se, joka huomenna ostelee halpisruokaa sossun kuiteilla. Mites sitten suu pannaan? Tuletko sittenkin tänne kertomaan?
Tuo on yhä useammin tietoinen päätös. Ttt-asiakkaan ostovoima ja elintaso on samaa luokkaa kuin keskituloisella palkansaajalla. Maksusitoumus viittaa siihen että tilille tullut tt-tuki on liian usein mennyt päihteisiin ja on ollut tarvetta hakea sossusta lisää rahaa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kuitenkin jo nelikymppisiä, tuossa vaiheessa sitä olettaisi elämänhallinnan olevan jo kunnossa.
Miksi olettaisi? Kukaan ei tiedä, herääkö edes seuraavaan päivään.
Minä kuvittelin aina pärjääväni. Sitten jouduin sydänleikkaukseen jonka jälkeen vaimo jätti. Ihan hyvin toivuin sitten isäni kuoli, äitini olin menettänyt jo ollessani 30 vuotias. Sitten rupesin juomaan ja alamäki alkoi. Nyt sitten 40 vuotiaana mietin vaan mistä saan lisää alkoholia. Takana useita itsemurha yrityksiä ja ym. kakkaa. Jaa kuvittelinko minä elämäni luisuvan tähän? No en. Haluanko parempaa? Joo. Onko minulla mahdollisuutta tai voimavaroja? Ei.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on toimeentulotukilipuke? Mulla maksetaan tt-tuki ihan pankkitilille.
Porvoossa on sellaisia lipukkeita, joita on yritetty hämäykseksi naamioida bingovoitoiksi, ostokorteiksi, lounasseteleiksi. Mutta ap olikin terävänäköinen ja tunnisti ne heti toimeentulotukilipukkeiksi!
Miksi sitten kutsuit yhtä a4-paperia lipukkeiksi? Ja tiesitkö, että a4-paperilla voi olla muunkinlainen maksutapa kuin maksusitoumus? Siinä voi olla myös väliaikaistili tai valtuutus ostaa toisen tilille tai vaikka hyvitys.