Etäisempi kaveri kertoi itsemurha-aikeista
Etäisempi, ei niin tuttu, kaverini tuli luokseni viettämään iltaa. Ilta sai ikävän lopun, sillä kaveri sai jonkinsortin voimakkaan adistuskohtauksen ja hänestä muuttui samalla sanallisesti aggressiivinen ja hermostunut ja vihamielinen. Ensin hän alkoi ilman syytä ivata minua. Sittenn hän alkoi puhua masennuksestaan ja itsemurha-ajatuksista. Kuuntelin häntä ja annoin puhua. Tuntui että rauhallinen tukeva suhtautuminen kuitenkin provosoi häntä vain lisää saaden hänet enemmän ärtymään ja pois tolaltaa. Hän oli tietyllä tapaa kiihtynyt koska en näyttänyt pelkoani hänen kertoessa yksityiskohtaisesti keinoista kuinka satuttaa itseään ja lisäsi kauheampia yksityiskohtia puheisiinsa kokoajan hakien minussa jotain voimakasta pelon reaktiota. Ehdotin toistuvasti että soittaisimme yhdessä hänelle apua tai voisin itse soittaa. Hän kieltäytyi jyrkästi ottamasta apua vastaan ja minnekään ei soiteta.
Tunti myöhemmin, kun tilanne jo rauhoittui ja kaverikin oli ihan ok ja juttelimme jo hiukan niitä näitä, hän kuitenkin hätääntyi yhtäkkiä uudelleen, alkoi nimitellä minua ja oli jälleen hermostuneen ja itkuisen oloinen ja pyysi minua soittamaan 112 itse. Kun ambulanssi tuli pihaan hän kuitenkin juoksi takaovesta ulos ja lähti juoksemaan kohti lähellä sijaitsevaa omaa kotiaan. Ambulanssi etsi kaveriani lähialueilta ja minulle soitettiin myöhemmin, ettei ystävääni olla löydetty ja varoiksi pyydettiin antamaan hänen henkilötietonsa. Tämän jälkeen en ole kuullut kaverista.
Olen siitä asti ollut jotennkn shokissa. Tiesin että kyseinen ystäväni on ollut masentunut lapsuuden traumojen vuoksi jo pitkään mutta en ole koskaan ennen nähnyt tuollaista romahdusta ja vihamielistä käytöstä häneltä. Olen myös huolissani ja mietin myös toisaalta, miten tosissaan hän puheissaan oli, siinä että aikoo satuttaa itseään.
Tottakai otin vakavasti ja tajusin hänen olevan jonkinlaisen kohtauksen(?) vallassa.
Kommentit (4)
Jätä hullu oman onnensa nojaan. Turha omaa elämää on tuollaisen vuoksi pilata.
Mikä tilanne hänellä on kotona? Kenen kanssa asuu? Kerro heille tilanteesta.
Ihan oikein olet toiminut. Ja ihailen kylmäpäisyyttäsi tilanteessa. Se että kaveri ei ensin halunnut ambulanssia ja lopulta sitten pakeni paikalta, saattaa kertoa siitä, että hän kuitenkin haki puheillaan vain huomiota. Näinhän itsekin huomasit, että hän haki sinulta reaktiota.
Siksi en usko, että kaverisi on toteuttanut puheitaan tai muutenkaan hengenvaarassa. Mutta kyllähän hän ilman muuta apua tarvitsee. Tunnetko hänen lähisukuaan tai muita kavereita, että voisit kysellä onko kukaan kuullut hänestä?
kuulostaa huomestuttavalta :l