Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En osaa lainkaan laittaa ruokaa - mistä aloittaa?

Vierailija
25.11.2018 |

Olen 29-vuotias nainen, joka ei osaa laittaa lainkaan ruokaa. Elän avoliitossa miesystäväni kanssa, ja hän vastaa meillä ruoanlaitosta. Haluaisin kuitenkin oppia, mutten lainkaan tiedä mistä aloittaa.

Olen keittiössä umpisurkea; kotitalous oli koulussa säälistä seiska.

Mistä oikein lähteä liikkeelle?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tilattiin ruokakassi, jossa reseptit ja raaka-aineet valmiina.  Tosi hyviä ruokia ja helppo tehdä, ja joka kerta yllättyi positiivisesti miten hyvin ruoka onnistui vaikka ollaan tosi huonoja keittiössä. Tätä myötä omat ruoanlaittotaidot  parantuneet ja sitten oli helppo jatkaa kokkailua ihan omillaan. :) 

Vierailija
22/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso youtubesta kokkausvideoita (helppoja). Resepteistä ei välttämättä ymmärrä mitä kaikki termit tarkoittavat tai miten erilaiset kuorimiset ja pilkkomiset on järkevin tehdä.

Tsemppiä, itsekin vasta aikuisena opetellut. Olisi ollut helpompi alku aikuiselämälle jos olisi kotona opetettu aikoinaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 29-vuotias nainen, joka ei osaa laittaa lainkaan ruokaa. Elän avoliitossa miesystäväni kanssa, ja hän vastaa meillä ruoanlaitosta. Haluaisin kuitenkin oppia, mutten lainkaan tiedä mistä aloittaa.

Mene Marttaliiton ruokakurssille. Kävin siellä viisi kertaa ja opin tekemään keittoja: liha-, kana-, ja kalakeiton. Kaikissa voi olla sama pohja: perunaa, porkkanaa ja sipulia + muita juureksia oman maun mukaan. Mukaan mustapippuria ja pari kasvisliemikuutiota. Helppoa!

Vierailija
24/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, riittää ohjeet. Nyt sanoista tekoihin, mitä ap teet, millä aloitat ja mitä kokeilet? Mikä ohje oli hyvä ja mitä voisit kokeilla?

Kinkkukiusaus kuulostaa tässä vaiheessa kokeilemisen arvoiselta. Mikä siinä voi mennä vikaan? Makaronilaatiko voisi olla seuraava askel. Ts. nyt tutkittuani laatikkoruoat näyttävät sellaisilta, että ne voisivat onnistuakin. Sipulin pilkkominen pelottaa (jos siis haluaisin käyttää oikeaa sipulia) mutta kai sekin onnistuu, kun on varovainen.

Ap

Vierailija
25/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso youtubesta kokkausvideoita (helppoja). Resepteistä ei välttämättä ymmärrä mitä kaikki termit tarkoittavat tai miten erilaiset kuorimiset ja pilkkomiset on järkevin tehdä.

Tsemppiä, itsekin vasta aikuisena opetellut. Olisi ollut helpompi alku aikuiselämälle jos olisi kotona opetettu aikoinaan.

Pasi Viheraholla on simppeleitä ohjeita, eikä niiden toteuttamiseen tarvita mitään ihmeellisiä erikoisuuksia.

Vierailija
26/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaa sipulia saa pakasteena niin ei tarvitse sillä aloittaa. Pilko ensin kurkkuja niin totut pilkkomiseen.

Vierailija
27/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, riittää ohjeet. Nyt sanoista tekoihin, mitä ap teet, millä aloitat ja mitä kokeilet? Mikä ohje oli hyvä ja mitä voisit kokeilla?

Kinkkukiusaus kuulostaa tässä vaiheessa kokeilemisen arvoiselta. Mikä siinä voi mennä vikaan? Makaronilaatiko voisi olla seuraava askel. Ts. nyt tutkittuani laatikkoruoat näyttävät sellaisilta, että ne voisivat onnistuakin. Sipulin pilkkominen pelottaa (jos siis haluaisin käyttää oikeaa sipulia) mutta kai sekin onnistuu, kun on varovainen.

Ap

Muista sitten laatikkoa tehdessäsi, että se ei onnistu pyöreässä vuoassa.

Vierailija
28/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Muista sitten laatikkoa tehdessäsi, että se ei onnistu pyöreässä vuoassa.

Miksi ei?

Ap

Vierailija
29/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään osaa, ja olen paljon ap:ta vanhempi. Ostan valmista. Joskus ruskistan broilerisuikaleita ja laitan ne valmiiseen Knorrin pataseokseen. Sen hallitsen. Ja kaurapuuron.

Vierailija
30/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta maustettu broilerinkoipipakkaus lähikaupasta.Laita uunivuokaan leivinpaperi ja heitä koivet vuokaan,pese kuoriperunat ,lohko ne veitsellä ja heitä vuokaan koipien ympärille.

Valuta pikkasen öljyä perunoiden päälle ja ripottele perunoiden päälle myös pippuria,valkosipulijauhetta,paprikajauhetta ja suolaa( ihan mitä mausteita kaapissa sattuu noista löytymään),

Uuni 200 asteeseen ,vuoka uuniin n 1 h .Avot-valmis ja herkullisen helppo.

Vierailija
31/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Marttaliiton ruokakursseja. Siellä lähdettiin ihan alkeista, meitä oli muutama kädetön ja sitten edistyneempi mukana. Tästäpä tulikin mieleen, että voisin käydä siellä lisää ruoka- ja leivontakursseja. Hyvä hinta-laatusuhde. Täytekakkukurssi olisi hyödyllinen.

Vierailija
32/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekemällä oppii. Itse aloin aikanaan lapsuudenkodissani tekemään ruokaa itselleni ja nuoremmille sisaruksilleni, koska äitini onnistui välillä jopa polttamaan keitetyt perunat pohjaan.

Sieltä se taito on kehittynyt ja vaimo monesti sanoo että minusta olisi pitänyt tulla kokki. En useinkaan tee ruokaa reseptien mukaan vaan sävelmän omasta päästä. Toki resepteistä voi hakea inspiraatiota mutta ei niitä tarvitse orjallisesti noudattaa vaan säveltää ja kokeilla omia juttuja. Eli rohkeasti vaan, ei ole mitään rakettitiedettä.

Vierailija
33/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene miehelle avuksi ja katso miten hän tekee. 

Hän tekee niin ”hienoja” ruokia, että hänen kokkaustekniikkansa on kaukana siitä, mihin itse pystyn. Kuikuilen toisinaan keittiössä katsellen hänen ruoanlaittoaan, mutta vain ahdistun, kun vaiheita on niin paljon.

Minun pitäisi aloittaa jostain rutkasti helpommasta, mutten yhtään tiedä mitä kokeilla.

Ap

Avomiehesi taitaa olla kokki. Suosittelen silti kuikuilemaan, mitä ja miten hän niitä ruokia tekee. Se on hyvää opetusta.

Vierailija
34/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lila-Mikaela kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene miehelle avuksi ja katso miten hän tekee. 

Hän tekee niin ”hienoja” ruokia, että hänen kokkaustekniikkansa on kaukana siitä, mihin itse pystyn. Kuikuilen toisinaan keittiössä katsellen hänen ruoanlaittoaan, mutta vain ahdistun, kun vaiheita on niin paljon.

Minun pitäisi aloittaa jostain rutkasti helpommasta, mutten yhtään tiedä mitä kokeilla.

Ap

Avomiehesi taitaa olla kokki. Suosittelen silti kuikuilemaan, mitä ja miten hän niitä ruokia tekee. Se on hyvää opetusta.

Ei ole kokki, mutta erinomainen ruoanlaittaja kuitenkin. Jatkossa aion pälyillä enemmänkin hänen kokkailuaan!

Ap

Vierailija
35/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko kuoria perunoita?

Luultavasti osaan, mutta saatan tehdä senkin jotenkin väärin. Itseluottamukseni puuttuu kokonaan.

Ap

Kaikki osaa laittaa ruokaa. Se, onko se hyvää on toinen asia. :D Elikkäs harjoitusta vaan, niin alkaa luonnistumaan kyllä. Keskity aluksi ihan perus kotiruokiin.

Kokkaus ei ole rakettitiedettä! t. kokki

Vierailija
36/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta: Janne Huttunen, Mikael Scheinin "Nuoren miehen keittokirja". Neuvoo aivan alkeista, veden keittämisestä, kananmunan keittämisestä alaen. Ostin tämän pojalleni, kun hän muutti kotoa. Hänestä on kehittynyt ihan kelvollinen ruoanlaittaja. Kirjaa saa ainakin nettiantikvariaateista.

Vierailija
37/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kinkku- tai jauhelihakiusaus onnistuu aina, ainut mikä voi mennä vikaan on se että unohdat sen uuniin. Älä luota 100% pakkauksen paistoaikaan vaan käy välillä kurkkaamassa miltä näyttää. Oma uunini on turhan "tehokas" ja monet ruuat olisin polttanut piloille jos olisin vaan antanut ruuan olla uunissa niin kauan kun ohjeessa sanotaan. Senkin oppii kokeilemalla, itse olen oppinut että laitan hieman pienemmän lämpötilan kun ohjeessa niin ruoka kypsyy tasaisesti eikä uunini kärtsää pintaa.

Makaronilaatikkoa en taas ole koskaan onnistunut saamaan sellaiseksi kiinteäksi ja lohkeavaksi, se jää aina ihan mössöksi. Olen kokeillut erilaisilla munamäärillä, erilämpötiloja jne muttei vaan ota luonnistuakseen, kuten ei lasagnekaan. Ohjeita olen seurannut niin pirun tarkkaan ja kokeillut soveltamistakin mutta ei niin ei.

Vierailija
38/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki osaavat, on vain saatava tuntumaa.

Tee vaikka lämmin voileipä.

Jotkut asiat mielletään vaikeiksi, ei silti ole.

Eri asia tehdä kotona pieni määrä ruokaa kuin suurtaloudessa.

Vierailija
39/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kinkku- tai jauhelihakiusaus onnistuu aina, ainut mikä voi mennä vikaan on se että unohdat sen uuniin. Älä luota 100% pakkauksen paistoaikaan vaan käy välillä kurkkaamassa miltä näyttää. Oma uunini on turhan "tehokas" ja monet ruuat olisin polttanut piloille jos olisin vaan antanut ruuan olla uunissa niin kauan kun ohjeessa sanotaan. Senkin oppii kokeilemalla, itse olen oppinut että laitan hieman pienemmän lämpötilan kun ohjeessa niin ruoka kypsyy tasaisesti eikä uunini kärtsää pintaa.

Makaronilaatikkoa en taas ole koskaan onnistunut saamaan sellaiseksi kiinteäksi ja lohkeavaksi, se jää aina ihan mössöksi. Olen kokeillut erilaisilla munamäärillä, erilämpötiloja jne muttei vaan ota luonnistuakseen, kuten ei lasagnekaan. Ohjeita olen seurannut niin pirun tarkkaan ja kokeillut soveltamistakin mutta ei niin ei.

Ainiin ja tosiaan jos tuo sipulin pilkkomimen hirvittää niin löytyy myös pakasteesta valmiiksi silputtuna! Itse en kuivattua tai rouhetta käytä, mutta tuo valmissilppu on hyvä.

Vierailija
40/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

225 astetta tunti 15 min.  Kaksi kananmunaa ja pintaan keittojuureksia tuomaan rapeutta.  Makaroneja ei keitetä, suoraan munamaitoon.

Saappaanpohjaa muistuttava makaroniloota ei ole hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi