Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En osaa lainkaan laittaa ruokaa - mistä aloittaa?

Vierailija
25.11.2018 |

Olen 29-vuotias nainen, joka ei osaa laittaa lainkaan ruokaa. Elän avoliitossa miesystäväni kanssa, ja hän vastaa meillä ruoanlaitosta. Haluaisin kuitenkin oppia, mutten lainkaan tiedä mistä aloittaa.

Olen keittiössä umpisurkea; kotitalous oli koulussa säälistä seiska.

Mistä oikein lähteä liikkeelle?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 29-vuotias nainen, joka ei osaa laittaa lainkaan ruokaa. Elän avoliitossa miesystäväni kanssa, ja hän vastaa meillä ruoanlaitosta. Haluaisin kuitenkin oppia, mutten lainkaan tiedä mistä aloittaa.

Olen keittiössä umpisurkea; kotitalous oli koulussa säälistä seiska.

Mistä oikein lähteä liikkeelle?

Teet kuten jo  neuvottiin: kaivat sen köksankirjan esiin ja alat treenaamaan. Ei kokkaaminen mitään rakettitiedettä ole, taidot karttuvat tehdessä.

Vierailija
42/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti olet ihan ummikko keittiössä, niin aiemmat suosittelut Marttojen kursseista olivat hyviä. Voit myös aloittaa katsomalla heidän videoita tuolta, ja valita jonkun hyvin yksinkertaisen ohjeen ensimmäiseksi yritykseksi:

https://www.martat.fi/martat-tv/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hernekeitto. Ohje on pussissa. Lähinnä vettä, herneet ja jauhelihaa.

Muista sekoittaa välillä, pohjaa myöten. Hernekeitto palaa aika herkästi pohjaan, ainakin jos levy on liian suurella lämmöllä.

Vierailija
44/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko kuoria perunoita?

Luultavasti osaan, mutta saatan tehdä senkin jotenkin väärin. Itseluottamukseni puuttuu kokonaan.

Ap

Eli sinun todellinen ongelmasi on itseluottamuksen puute. Et uskalla edes kokeilla.

Perunoita ei tarvitse kuoria, jos teet vaikkapa 5:n ja 6:n ehdottamia ruokia. Jos jauhelihan ruskistaminen tuntuu liian vaativalta, tee makkarakeitto. Makkaran pilkkomisessa on aika vaikea epäonnistua ja voit käyttää valmiita keittojuurespakasteita, ja perunaakin löytyy valmiiksi pilkottuna. Liharuuisa esimerkiksi karjalanpaisti valmistetaan laittamalla lihat uuniin, lisäämällä sen verran vettä että ei kuivu ja tarpeelliset mausteet. Porkkana ja sipuli ovat aivan turhia, jos sinä et itse niistä pidä. Toisaalta voit mättää lihapataan ihan mitä parhaaksi katsot. Haastavin vaihe on saada se kypsäksi kuivattamatta, mutta tämän ongelman ratkaiset käyttämällä kannellista astiaa.

Aloita ruuanvalmistus ottamalla kaikki valmiiksi esille: astiat, tarvikkeet, mausteet. Ja tietenkin resepti, joka on parhaassa tapauksessa pussin kyljessä. Tee täsmälleen ohjeen mukaan, niin onnistut todennäköisemmin, sillä kokeneillekin kokeille sattuu kommelluksia ohjeita soveltaessa. Näin saat paremmin aikaan muutakin kuin sotkua, kun saman tien nostelet kaikki käyttämäsi mausteet ym. takaisin kaappiin, kun et enää tarvitse, roskat roskiin ja tiskit tiskiin. Keittiö jää siistiksi melkein itsestään.

Vierailija
45/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et osaa oikeasti MITÄÄN, niin kaikkein helpointa on ehkä aloittaa sellaisesta, missä ei tarvitse käyttää uunia tai hellaa. Esimerkiksi salaatti. Muista kuitenkin, että salaatissa tai sen yhteydessä pitäisi olla proteiinia ja rasvaakin, ei pelkkiä kasveja.

Jos pastan keittäminen ei ole liian suuri haaste, niin voit tehdä vaikka tällaista: https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/29748/Tonnikalasalaatti

Makkarakeitto on myös aika helppo, siinä ei tarvitse edes paistaa mitään, ainoastaan keittää. Helpoimmillaan tarvitsee hankkia vain makkarapaketti, "peruna ja keittojuurekset" -pakastepussi ja lihaliemikuutioita.

Ruoan teon ei tarvitse olla monimutkaista. Katso että aterioissa on kasviksia, proteiinia, rasvaa ja kuituja.

Siis laitatko sinä makkarat/nakit paistamatta keittoon? Yöööhh... sellaisia veteliä makkaranpaloja sitten tarjota siinä keitossas. Ja antaahan paistaminen makua myös siihen keittoon. Oikeasti en tiedä ketään kuka ei paistaisi noita. Toivottavasti sinun tyyli ei ole kauhean yleinen...

Vierailija
46/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö miehesi voi opettaa? Mikset voisi kysyä häneltä suoraan että opettaisiko hän sinua tekemään kinkkukiusausta? Kyllä se helpompaa on jos joku vähän näyttää... Tosin aina ei toki onnistu se että joku läheinen opettaa jotain taitoa.

Vierailija
47/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat helpon ohjeen mitä noudatat ja voit pyytää apua myös mieheltäsi

Vierailija
48/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, riittää ohjeet. Nyt sanoista tekoihin, mitä ap teet, millä aloitat ja mitä kokeilet? Mikä ohje oli hyvä ja mitä voisit kokeilla?

Kinkkukiusaus kuulostaa tässä vaiheessa kokeilemisen arvoiselta. Mikä siinä voi mennä vikaan? Makaronilaatiko voisi olla seuraava askel. Ts. nyt tutkittuani laatikkoruoat näyttävät sellaisilta, että ne voisivat onnistuakin. Sipulin pilkkominen pelottaa (jos siis haluaisin käyttää oikeaa sipulia) mutta kai sekin onnistuu, kun on varovainen.

Ap

Kinkku- tai jauhelihakiusaus onnistuu aina, ainut mikä voi mennä vikaan on se että unohdat sen uuniin. Älä luota 100% pakkauksen paistoaikaan vaan käy välillä kurkkaamassa miltä näyttää. Oma uunini on turhan "tehokas" ja monet ruuat olisin polttanut piloille jos olisin vaan antanut ruuan olla uunissa niin kauan kun ohjeessa sanotaan. Senkin oppii kokeilemalla, itse olen oppinut että laitan hieman pienemmän lämpötilan kun ohjeessa niin ruoka kypsyy tasaisesti eikä uunini kärtsää pintaa.

Makaronilaatikkoa en taas ole koskaan onnistunut saamaan sellaiseksi kiinteäksi ja lohkeavaksi, se jää aina ihan mössöksi. Olen kokeillut erilaisilla munamäärillä, erilämpötiloja jne muttei vaan ota luonnistuakseen, kuten ei lasagnekaan. Ohjeita olen seurannut niin pirun tarkkaan ja kokeillut soveltamistakin mutta ei niin ei.

Ainiin ja tosiaan jos tuo sipulin pilkkomimen hirvittää niin löytyy myös pakasteesta valmiiksi silputtuna! Itse en kuivattua tai rouhetta käytä, mutta tuo valmissilppu on hyvä.

Sipuli ei ole oikeastaan missään ruuassa välttämätön, mutta sipulikeitosta kannattaa käyttää jotain muuta nimeä, jos jättää sipulit pois. Aika moni ihminen suorastaan välttelee sipulia, eri syistä. Mausteita kannattaa käyttää, tässä tapauksessa niitä joita on jo kaapissa, mielellään valmiita sekoituksia. Siellä ei luultavasti ole tiskiaineenmakuista sitruunapippuria eikä oksennuksenmakuista perunamaustetta, jos miehen kokkaukset onnistuvat.

Melkein mikä tahansa raaka-aine muuttuu ruuaksi,kun sitä pitää 200-asteisessa uunissa reilun tunnin.Sen verran pitää olla vettä astian pohjalla, että ruoka ei kuivaa eikä astia halkea.

Vierailija
49/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et osaa oikeasti MITÄÄN, niin kaikkein helpointa on ehkä aloittaa sellaisesta, missä ei tarvitse käyttää uunia tai hellaa. Esimerkiksi salaatti. Muista kuitenkin, että salaatissa tai sen yhteydessä pitäisi olla proteiinia ja rasvaakin, ei pelkkiä kasveja.

Jos pastan keittäminen ei ole liian suuri haaste, niin voit tehdä vaikka tällaista: https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/29748/Tonnikalasalaatti

Makkarakeitto on myös aika helppo, siinä ei tarvitse edes paistaa mitään, ainoastaan keittää. Helpoimmillaan tarvitsee hankkia vain makkarapaketti, "peruna ja keittojuurekset" -pakastepussi ja lihaliemikuutioita.

Ruoan teon ei tarvitse olla monimutkaista. Katso että aterioissa on kasviksia, proteiinia, rasvaa ja kuituja.

Siis laitatko sinä makkarat/nakit paistamatta keittoon? Yöööhh... sellaisia veteliä makkaranpaloja sitten tarjota siinä keitossas. Ja antaahan paistaminen makua myös siihen keittoon. Oikeasti en tiedä ketään kuka ei paistaisi noita. Toivottavasti sinun tyyli ei ole kauhean yleinen...

Täällä ilmoittautuu yksi tuon tyylin kannattaja. Kun ruoka pitää olla syötävänä alle puoli tuntia sen jälkeen kun on tultu töistä nälkäisenä kotiin, makkarakeitto valmistuu alta aika yksikön paistamattomista makkaroista. Osta sinäkin parempaa makkaraa! HK:n sininen menettelee, mutta takkalenkki on parempaa eikä ole vetelää paistamattomanakaan.

Makkaran ja jauhelihan sijasta pikakeittoon voi  käyttää säilykepurkkilihaa.

Vierailija
50/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, riittää ohjeet. Nyt sanoista tekoihin, mitä ap teet, millä aloitat ja mitä kokeilet? Mikä ohje oli hyvä ja mitä voisit kokeilla?

Kinkkukiusaus kuulostaa tässä vaiheessa kokeilemisen arvoiselta. Mikä siinä voi mennä vikaan? Makaronilaatiko voisi olla seuraava askel. Ts. nyt tutkittuani laatikkoruoat näyttävät sellaisilta, että ne voisivat onnistuakin. Sipulin pilkkominen pelottaa (jos siis haluaisin käyttää oikeaa sipulia) mutta kai sekin onnistuu, kun on varovainen.

Ap

Kinkku- tai jauhelihakiusaus onnistuu aina, ainut mikä voi mennä vikaan on se että unohdat sen uuniin. Älä luota 100% pakkauksen paistoaikaan vaan käy välillä kurkkaamassa miltä näyttää. Oma uunini on turhan "tehokas" ja monet ruuat olisin polttanut piloille jos olisin vaan antanut ruuan olla uunissa niin kauan kun ohjeessa sanotaan. Senkin oppii kokeilemalla, itse olen oppinut että laitan hieman pienemmän lämpötilan kun ohjeessa niin ruoka kypsyy tasaisesti eikä uunini kärtsää pintaa.

Makaronilaatikkoa en taas ole koskaan onnistunut saamaan sellaiseksi kiinteäksi ja lohkeavaksi, se jää aina ihan mössöksi. Olen kokeillut erilaisilla munamäärillä, erilämpötiloja jne muttei vaan ota luonnistuakseen, kuten ei lasagnekaan. Ohjeita olen seurannut niin pirun tarkkaan ja kokeillut soveltamistakin mutta ei niin ei.

Ainiin ja tosiaan jos tuo sipulin pilkkomimen hirvittää niin löytyy myös pakasteesta valmiiksi silputtuna! Itse en kuivattua tai rouhetta käytä, mutta tuo valmissilppu on hyvä.

Sipuli ei ole oikeastaan missään ruuassa välttämätön, mutta sipulikeitosta kannattaa käyttää jotain muuta nimeä, jos jättää sipulit pois. Aika moni ihminen suorastaan välttelee sipulia, eri syistä. Mausteita kannattaa käyttää, tässä tapauksessa niitä joita on jo kaapissa, mielellään valmiita sekoituksia. Siellä ei luultavasti ole tiskiaineenmakuista sitruunapippuria eikä oksennuksenmakuista perunamaustetta, jos miehen kokkaukset onnistuvat.

Melkein mikä tahansa raaka-aine muuttuu ruuaksi,kun sitä pitää 200-asteisessa uunissa reilun tunnin.Sen verran pitää olla vettä astian pohjalla, että ruoka ei kuivaa eikä astia halkea.

Eihän mikään raaka-aine ole pakollinen missään, mutta kyllä sen huomaa jos sipuli puuttuu. Itse kun muutin vanhempien hellästä huomasta omaan ekaan kotiini, en käyttänyt sipulia ollenkaan koska inhosin sitä silmien vetistelyä ja kirvelyä. Ihmettelin miksei ruokani maistu ollenkaan samalta kun äitini vaikka tein ihan piirun mukaan muuten, mutten laittanut sipulia. Kokeilinpa sitten sipulin kanssa ja avot se oli se puuttuva osa! Kyllä sen huomaa jos sipuli tai vaikka suola puuttuu.

Vierailija
51/51 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvät välineet, esim. riittävän iso leikkuulauta ja kunnon veitset, helpottaa tekemistä. Mut ne teiltä varmaan löytyykin, jos mies kokkailee..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme