Lääkäri diagnosoi masennuksen, vaikka ei ole sitä
Hain diagnoosia ahdistuneisuuteen, koska tarvitsen lääkärintodistuksen eräälle taholle. Määrättiin myös lääkitys, mutta kun hain sitä apteekista kyljessä luki teksti:
"Ahdistuneisuuden ja masennuksen hoitoon."
Onko minulla siis masennusdiagnoosikin nyt? Mielestäni en antanut ymmärtää olevani masentunut tai erityisen alakuloinen. Sanoin kyllä, että ahdistus ikäänkuin vähentää ilon tunteita.
Jos tiedoissani nyt lukee ahdistuneisuushäiriö JA masennus, voiko tuon jälkimmäisen diagnoosin mitätöidä jotenkin?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Taidan oikeasti olla syrjäytynyt, vaikka en käytä päihteitä ja ulkoapäin elämäni näyttää ihan normaalilta. Terapia voisi olla hyvä juttu, pääsisin eteenpäin ja auttaisi ihmissuhdeasioissa.
Pelko syrjäytymisestä tai elämänhallinnan kadottamisesta on hyvä syy aloittaa terapia. Tosin en tiedä, pitäisikö sinun olla lääkärin silmissä selkeästi jonkin häiriön uhri (masennus, ahdistus) jotta hän katsoisi sinun olevan ns. terapiakelpoinen. Minä sain terapeutista ymmärtäjän joka osasi kysyä oikeat kysymykset ja auttoi näkemään elämäni uudessa, positiivisemmassa valossa. Julkisella puolella en kummoisia neuvoja saanut, toki voi johtua siitäkin, että kemiat eivät kohdanneet niiden ammattilaisten kanssa ja siksi koin saamani avun vähäiseksi.
En ymmärrä nyt tätä ongelmaa. Masennus ja ahdistus ovat ’saman tasoisia’ ongelmia, ei toisesta diagnoosista voi seurata mitään sellaista haittaa, mitä toisesta ei olisi. Masennus on diagnoosina melko yleispätevä, ihmiset oireilevat sitä eri tavoin. Eivöt kaikki ole alakuloisia. Minulla synnytyksen jälkeinen masennus oireili ihan pelkällä ahdistuneisuudella, alakuloa tai väsymystä ei ollut missään vaiheessa.
Taidan oikeasti olla syrjäytynyt, vaikka en käytä päihteitä ja ulkoapäin elämäni näyttää ihan normaalilta. Terapia voisi olla hyvä juttu, pääsisin eteenpäin ja auttaisi ihmissuhdeasioissa.