Lääkäri diagnosoi masennuksen, vaikka ei ole sitä
Hain diagnoosia ahdistuneisuuteen, koska tarvitsen lääkärintodistuksen eräälle taholle. Määrättiin myös lääkitys, mutta kun hain sitä apteekista kyljessä luki teksti:
"Ahdistuneisuuden ja masennuksen hoitoon."
Onko minulla siis masennusdiagnoosikin nyt? Mielestäni en antanut ymmärtää olevani masentunut tai erityisen alakuloinen. Sanoin kyllä, että ahdistus ikäänkuin vähentää ilon tunteita.
Jos tiedoissani nyt lukee ahdistuneisuushäiriö JA masennus, voiko tuon jälkimmäisen diagnoosin mitätöidä jotenkin?
Kommentit (23)
Diagnoosin voi muuttaa, joskin se on työlästä yleensä vanha diagnoosi vain korvataan uudella
http://www.skitsofreniainfo.fi/kysy-asiantuntijalta/voidaanko-diagnoosi…
Diagnoosisi voit tarkistaan OmaKanta palvelusta.
Höh :D Sinänsä asialla ei ole väliä, ärsyttää vain kun en odottanut tuollaista diagnoosia. Ap
Voiko terveystietojaan piilottaa kantajärjestelmässä niin, että niitä pääsee katsomaan vain hätätapauksessa?
Etkö ymmärrä ,että jos lääkepurkin kyljessä lukee "ahdistuksen ja masennuksen hoitoon"-, siis ämä lääke auttaa molempiin,eikä se tarkoita ,että sinulla on sekä ahdistus-/ ettå masennus.Kurkkaa omakantaan ,ja lue mitä sinne lääkäri on kirjoittanut.Tai soita ja kysy lääkäriltä,jos olit yksityisellä.
Yksinkertaista
Juu voi olla, että hätiköin turhaan. Omakantaan ei vain ole vielä tullut tietoa tuosta käynnistä, niin asia pohdituttaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voiko terveystietojaan piilottaa kantajärjestelmässä niin, että niitä pääsee katsomaan vain hätätapauksessa?
Ei voi.
Ei se välttämättä ole diagnoosina kannassa. Itsellä mm ataraxin kohdalla lukee "ahdistuneisuuden" vaikka todellisuudessa on unilääkkeenä. Diagnoosina on kaksisuuntainen, mitä ei taida lukea kuin yhden lääkkeen ohjeessa. :)
Mutta mitä haittaa tuosta masennusdiagnoosista koettavaa olevan? Usein ahdistus on masennuksen oire, jolloin kokee olevansa ahdistunut, ei masentunut, mutta ahdistuksen hieman helpottuessa alta paljastuu masennus. Jos näin on kohdallasi, niin kaikkea mahdollista jatkuvasti kokevana olen paljon mieluummin masentunut kuin ahdistunut. Masennus on tasaista.
Anyways, toivottavasti helpottaa pian!
8 pahoittelee lukuisia kirjoitusvirheitä, en tavallisesti kirjoita puhelimella.
Minulla on niin päin, että ahdistus teettää alakuloa koska välttelen mukaviakin asioita pelkojen vuoksi.
Toki tuollainen "moka" diagnosoitaessa on pikkujuttu. Mutta jos olisin saanut vakavamman diagnoosin esim. psykoosin perusteetta, sitä olisi vaikea selitellä. Helposti lääkärit voisivat inttää, että en vain tunnista että minulla on tämä sairaus, he kun tietävät paremmin... Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on niin päin, että ahdistus teettää alakuloa koska välttelen mukaviakin asioita pelkojen vuoksi.
Toki tuollainen "moka" diagnosoitaessa on pikkujuttu. Mutta jos olisin saanut vakavamman diagnoosin esim. psykoosin perusteetta, sitä olisi vaikea selitellä. Helposti lääkärit voisivat inttää, että en vain tunnista että minulla on tämä sairaus, he kun tietävät paremmin... Ap
Tuo on niin totta, että lääkärien on helppo vedota siihen ettei potilas myönnä/tajua olevansa sairas.
Voiko masennus/ahdistus diagnoosi jotenkin estää tietylle alalle pyrkimisen? Esim. hoitoalalle. Vai riippuuko täysin siitä, onko sairaus hallinnassa tai parantunut?
Toisin sanoen voiko "leimasta" olla haittaa.
Onko sillä diagnoosilla väliä. En edes tiedä, mikä diagnoosi minulla on. Pääasia, että lääke ja hoito toimii. Yleensä soitan lääkärille ja hän kirjoittaa minulle lääkettä oman tarpeeni mukaan. Vuosikausia tämä on ollut toimiva ratkaisu. Olen itseni paras asiantuntija.
Minunkin aikauisiän traumatisoituminen on laitettu lapsuuden piikkiin. Tätä se on mt-puolella. Hoitohenkilökunta käskee ja "sairas" vikisee.
Kysytään vielä tosiaan, että jos väärä diagnoosi jää rekisteriin, voiko siitä leimasta olla jotain haittaa? Rajoittaako mahdollisuuksia? Ap
Ilmeisesti vaikutusta on vakuutuksiin ja adoptioon ainakin.
Menin myös hakemaan apua ahdistukseen. Oletin saavani diagnoosiksi yleisen ahdistuneisuus- tai paniikkihäiriön, mutta vaivani olikin masennus. Kävi juuri niinkuin joku aiemmin sanoi, että kun ahdistus alkoi hälvetä niin alta paljastui masennus. Nämä kaksi on usein kytköksissä toisiinsa.
Eikö potilas itse ole loppupeleissä itsensä asiantuntija. Jos se on ahdistusta niin sitten on.
Millä perusteella saa aikuisiällä kelan korvaamaa terapiaa? Mulle myönnettiin sitä joskus, mutta siitä on pitkä aika. Ei varmasti ole huono ajatus käydä juttelemassa, yksityisellä se on vain kallista.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella saa aikuisiällä kelan korvaamaa terapiaa? Mulle myönnettiin sitä joskus, mutta siitä on pitkä aika. Ei varmasti ole huono ajatus käydä juttelemassa, yksityisellä se on vain kallista.
Eikö aikuisenakin tarvi sen jonkun 3kk hoitokontaktin ja sitten B-lausunnon psykiatrilta, jossa toteaa että voisit hyötyä terapiasta? Toisaalta voisi kuvitella, että aikuisena on vaikeampi saada apua, kun ei mihinkään YTHS:än tms. piiriin kuulu... Jos et vielä käynyt kelan tukemaa (3v) terapiaa loppuun, eiköhän se järjesty.
Ei voi. Diagnooseja ei mitätöidä vaikka ne olisikin väärin perustein tehtyjä/väärin diagnosoituja. Tervetuloa meidän hullujen sekaan, toivottavasti viihdyt!