Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Edullinen joulu

yhäippä:)
24.11.2018 |

moikka, tosiaan meillä on poikieni kanssa ollut hiukan vastoin käymisiä ja siitä syystä rahat nyt todella tiukilla. Meillä joulun perinteeseen kuulu kunnon ruoka ja herkut ja sitten lautapeli ja viimeiseski joku hyvä joululeffa:) mutta nyt kun rahat ei oikein riitä ja olen kyllä pyytänyt apua diakonialta ja jouluapusivustolta mutta kun olen ilmeisesti liian myöhään liikkeellä niin apua ei saa:/ nyt kääntyisinkin täällä ihmisten puoleen ja kertokaa keinoja mitä voisi itse tehdä joulutunnelman luomiseksi esim jotain leipomisjuttuja mihin ei paljoa rahaa menisi ja edullisia ruokia ja yksi mitä haluaisin tietää niin saako kinkkua mistään halvalla?:/

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouluruoat eivät ole sitä pitsaa kalliimpia, ja itse leipomalla maustekakut eivät maksa juuri mitään.

tuskin olet täysin tulotonkaan  , ja jo pelkillä lapsilisillä ruokit teidät jouluna ruhtinaallisesti 

Vierailija
2/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko olla iso kokonainen kinkku? Valmiita joulukinkkuviipaleita myydään ihan pikku paketeissa, hommaa niitä. Tulee varmaan kaikki syötyä, ei mene hukkaan mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkku tosiaan on se kallein hankinta mutta muuten selviää aika edullisesti. En minäkään usko että on varaa kinkkuun, teen jonkun kasvisjutun. Lapset hieman nirsoilevat mutta maistuu kun on nälkä.

Pikkukinkut ovat vielä kalliimpia kilohinnaltaan.

Vierailija
4/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu tuloton en ole, mutta rahat menevät nyt aika lailla sairaallamaksuihin:/

Vierailija
5/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuo kinkku viipale juttu kyllä kuullostaa hyvälle:)

Vierailija
6/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa ruokaohjeita. Laatikot ym. voi tehdä itse halvemmalla ja paremmat. Ei tarvita kymmeniä ruokalajeja, vähempikin riittää. Pyydä sukulaisia tuomaan jouluruokia jouluksi. Leluja ja kirjoja saa käytettynäkin edullisesti.   

Vierailija
7/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos joitain reseptejä tai vinkkejä joltain löytyy niin olkaa kilttejä ja laittakaa minulle sähköpostiin tiina.kallio1@gmail.com koska joudun nyt viemään lapset hoitoon pariksi tunniksi ja menemään töihin:)

Vierailija
8/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruslaatikot suht halpa tehdä :) Jouluun kulutetaan muutenkin ihan liikaa rahaa vaikka todellisuudessa jouluruuat on halpoja paitsi se kinkku. Kunhan vaan kaikkea ei tarvitse olla överiä tai viittä eri salaattia tai kalaa.

Vierailija
9/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä ei poikien kanssa sukua ole:/ ei minun tahdosta mutta minun elämän valintani eivät kelvanneet niin vanhempani eivät ole minun kanssani olleet 11vuoteen tekemisissä ja lasten isä otti ja lähti noin.5vuotta sitten ja siitä asti ollaan oltu poikien kanssa keskenämme:/

Vierailija
10/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koristele joulu kotiin, vaikka paperitähtiä voisi leikata yhdessä lasten kanssa.

Piparkakkuja voisi paistaa edes se valmis taikina ei ole kuin noin euron verran.

Lahjaksi voi hyvin ostaa jotain mitä oikeasti tarvitsee vaikka talvikengät tai etsiä kirpparilta jotain edullista (elokuvia, pelejä, leluja).

Jos on todella tiukkaa niin tee jotain yhdessä lasten kanssa, katso mitä ilmaista toimintaa on paikkakunnalla. Lapsista voi olla jännittävää vaikka vaan käydä kävelemässä kaupungissa ja nähdä jouluiset näyteikkunat.

Lahjaksi voi kirjoittaa kirjeen jossa kerrotaan että mennään yhdessä johonkin tai saadaan toivoa jostain lahjaa vasta joulun jälkeen, sillä pukin tontut ovat olleet sairaana ja kaikki lahjat eivät ehtineet ajoissa perille.

Kouluruoka on edullista kun tekee laatikot itse, kerman tilalle voi käyttää täysmaitoa mikä on paljon halvempaa.

Lihan syöntiä pitäisi muutenkin vähentää, kinkun tilalle voisi ostaa vaikka jotain tarjous lihaa, kassler paistia tai tee Karjalan paisti. Lihat kestää pakasteessa joten hyödynnä tarjoukset.

Jos lapset ovat jo isoja niin ymmärtävät varmasti kun kerrot tilanteen. Joulun voi ottaa aivan rennosti vaikka väsätä pitsaa, ei kaiken tarvitse olla perinteistä.

Vierailija
11/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vähävarainen ja voisin auttaa mutta haluan nähtäväksi todisteet niistä sairaalalaskuista...

Vierailija
12/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vähävarainen ja voisin auttaa mutta haluan nähtäväksi todisteet niistä sairaalalaskuista...

Niin myös tuloista selvitys.

T.edellinen

Vierailija
13/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhäippä:) kirjoitti:

ja meillä ei poikien kanssa sukua ole:/ ei minun tahdosta mutta minun elämän valintani eivät kelvanneet niin vanhempani eivät ole minun kanssani olleet 11vuoteen tekemisissä ja lasten isä otti ja lähti noin.5vuotta sitten ja siitä asti ollaan oltu poikien kanssa keskenämme:/

Tsemppiä. Ei kaikilla ole sitä isoa sukua auttamassa, ei minullakaan.

Vierailija
14/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oikeasti köyhä ihminen (tai no, ainakin ollut). Jos laatikita ei aio tarjota 10 hmiselle neljän päivän ajan, niidn tekeminen itse EI ole edullisempaa kun ostaa kaupasta. (Parempia ne voivat itse tehtynä olla, jos osaa tehdä). Kinkkukaan ei ole kaallista, vaikka tietty sitä usein on pöydässä kohtuuttuman paljon. Kalliita ovat kalat, mädit, kaakut (ja joku suklaataatelikakku on kallis itse tehtynäkin) ja tietenkin alkoholi. Kun jättää alkoholin pois, jouluaterrioiden hinnasta putoaa heti puolet ja kaloja järkevästi ajattelemalla kolmannes.

Joulukoristeet meillä säästetään vuodesta toiseen. Aapeetä tämä ei tietty enää paljon lohduta, säästöön paneminen olisi pitänyt tehdä viime vuonna.

Lahjaksi fiksua ja terpeellistä, ei mitään kertakäyttökrääsää.

Vierailija
15/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruuathan ovat halpoja vaikka valmiina ostaisi. Kinkun ei todellakaan tarvitse olla 10-kiloinen, voi hyvin ostaa sen sijaan vaikka sellaisen kinkkurullan tai sitten ihan valmiita siivuja suoraan lihatiskistä. Ei se kinkku nyt niin hyvää ole että sitä kilotolkulla viitsisi syödä. 

Oma kokemus on, että joulu ei tule ostamalla, vaan enemmänkin tekemällä. Pipareita leipomalla ja kirkossa voi käydä laulamassa kauneimmat joululaulut. Hautausmaalla voi käydä katselemassa kynttilämerta vaikkei olisi edes tuttuja haudattuna. Televisiosta tulee joulurauhan julistus ja muita perinteisiä jouluohjelmia. 

Vierailija
16/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruslaatikot, eli peruna-, porkkana-, ja lanttulaatikko ovat helppoja ja edullisia valmistaa itse. Jos et ehdi ihan alusta alkaen niitä tekemään, niin myynnissä on joulun alla myös valmiita soseita, joista em, lootat voit tehdä. Lidl myy ainakin niitä valmiita joulukinkku siivuja, olisko puolen kilon rasioissa ja ne on ihan hyvänmakuisia. Rosollia, kaloja ja mitä nyt kenenkin joulupöytään sitten kuuluukaan, kannattaa katsella eri kauppojen tarjouksista. Luumukiisseli, luumurahka tmv valmistuu parilla eurolla. Kahvipöydän maustekakun, pari pellillistä joulutorttuja, sekä pipareita tekee itse noin viidellä eurolla.

Kysele myös tuttavilta, jos voit ostaa joitain tuotetta kimpassa, jotka sitten jaatte. Pienet rasiat on aina suhteessa kalliimpia ja kun jouluna on kuitenkin tarjolla montaa sorttia, ei yksittäisen ruoan määrä tarvitse olla kovin suuri.

Vierailija
17/21 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkun kilohinta on sama tai pienempi kuin esim. jauhelihalla. Osta se määrä minkä syötte. Piparkakkutaikinan voi tehdä itse, samoin muut jouluruuat. lahjat? Tuleeko sukulaisilta, kummeilta yms. mitään? Itse olen sanonut lapsille rehellisesti, että tänä vuonna isällä ja äidillä on vähemmän tuloja joten joululahjat ovat nyt pienemmät kuin edellisinä vuosina, hyvin ovat ymmärtäneet.

Osaat ja pystyt jos vain haluat, keinoja löytyy.

Vierailija
18/21 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin myös tuloista selvitys.

T.edellinen

juu tottakai voin näyttää laskut, ei minulla ole salattavaa:)

Vierailija
19/21 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskosin, että nuo valmiit kinkkuviipaleet on kyllä itse kinkkua kalliimpia! Kinkun kilohintahan on edullinen ja ylijääneestä saa tehtyä edullisia ruokia joulun jälkeen. Jouluherkkuja voi itse leipoa edullisesti yhdessä lasten kanssa. Esim. joulumuffinit tulee nopeasti, edullisesti ja maistuu lapsille.

Joulutunnelmaan ei tarvita suuria rahoja. Kuunnelkaa joulumusiikkia ja askarrelkaa itse koristeita. Kalliita askartelutarvikkeita ei tarvita vaan kannattaa hyödyntää paperirullat, luonnonmateriaalit jne

Vierailija
20/21 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet aivan oikeassa, ei siihen paljoa tarvita:) olen aina elänyt hyvin pihisti ja joulu on ollut sillainen ainut aika jolloin en ole laskenut mitä ruokaan menee, mutta tänä jouluna se ei ole mahdollisuus minulle:/ ja eivät lapseni mitään ihme lahjoja odotakkaan, potkulautaa he toivoivat simmoista mihin saa suksen tai renkaat:) ja meille se keskenään oleminen ja yhdessä tekeminen on se juttu:) onhan minulla viime vuotisia koristeitakin tietenkin talella:) minua lähinnä vain tuon jouluruuan hankkiminen murehdituttaa:/ minulla on laskut nyt jonkin aikaan syönyt paljon budjettia ja nämä olivat ihan yllätyksiä:(