Miten ja mistä opiskelija voi säästää?
Mitä säästöniksejä suosittelisit korkeakouluopiskelijalle? Yksin asun.
Kommentit (8)
Kerro vähän elämäntavoistasi, niin helpompi sanoa mistä voisi säästää.. Turha neuvoa ruokakuluissa säästämistä jos kituutat jo valmiiksi hernekeitolla ja kaurapuurolla.
Ota opintolainat tappiin ja elä. Sitten myöhemmin haet lainalle anteeksiantoa jonka saat. Helppoa rahaa!
Vierailija kirjoitti:
Ota opintolainat tappiin ja elä. Sitten myöhemmin haet lainalle anteeksiantoa jonka saat. Helppoa rahaa!
XD
Harrastukseni ovat pitkälti ilmaisia (lukeminen, lenkkeily), matkustan lähinnä perheen luo 100km päähän, syön kasvispainotteisesti mutta en ole vegaani (esim. maito ja muu liha kuin kala on pannassa), alkoholia harvoin, suosin pyörää kulkuvälineenä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XD
Näin minä tein 14000 euroa plus korot anteeksi ilman luottotietojen menetystä.
Asuminen (solussa tai jossain kauempana keskustaa jolloin vuokra on edullisempi)
Liiku pyörällä ja kävellen
Käytä kirpputoreja
Tee kerralla enemmän ruokaa, paikasta ja syö myöhemmin
Käytä opiskelija alennukset hyväksi
Osta kirjat käytettynä ja myy vanhat pois
Jos osaat vaikka kutoa niin tee myyntiin tuotteita, villasukat myyvät varmasti itse itsensä näin talvella.
Tarjoa koiran hoitoa tai muuta mitä voisit tehdä vapaa-ajalla.
Kosmetiikka kannataa ostaa sitä mikä sopii iholle ja hiuksille, tulee todella kalliiksi käydä ihotautilääkärin vastaanotolla kun saa atopiaa tai muita oireita mitä ei enää kotikonstein paranneta.
Itse säästän näin: ostan kosmetiikkaa edullisena isoja pakkauksia, esim, shampoot, hammastahnat. Ostan Lidlin vessapaperia. Saippuaa jättipakkauksissa Tokmannilta ja tämä saippua toimii sekä käsi- että suihkusaippuana kun täytän vanhat käsisaippuapullot.
Sillee myös säästää, että osta mitään eikä harrasta mitään ja katkaisee Netflixin ja Spotifyn. Ruokavalio edulliseksi, esim kalapuikkoja ja perunaa, hernekeittoa, linssikeittoa, edullisinta ruisleipää + näkkileipää. Euron hamppareita herkutteluun, muuten kyllä herkut kannattaa pitää minimissä. Vitamiinipore Rainbowlla maksaa 2 euroa, joten vitskujakin saa halvalla.
Baari-illat ja leffakäynnit pois. Tupakka ja alkoholi kokonaan pois, siinä tulee iso säästö.