Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olen 17v ja enkä jaksa enää hoitaa mun 20v veljeä

Vierailija
24.11.2018 |

Veljeni on siis 20 v ja asuu edelleen kotona niinkuin minäkin. Meidän vanhemmat on eronneet. veljeni on kuitenkin muuttanut äidilleni kesän jälkeen enkä oikeasti enää kestä. Olin jo kesän aikana unohtanut miten paljon harmia hän aiheuttaakin. Veljeni on halveksunut ja vähätelly minua koko elämäni. Hän ei IKINÄ auta missään kotitöissä ja kaikki pitäisi tehdä hänen puolestaan. Meillä on iso talo ja minä siivoan täällä koko ajan koska en pysty sietämään sitä miten täällä on kaikki koko ajan ihan sekaisin.

kesäisin asun aina yksin tässä talossa ja käyn töissä (äiti ja mies menee aina koko kesäksi mökille ja matkustelevat ilman meitä lapsia...) ja ai kuinka ihanaa aikaa se onkaan kun talo on siistinä koko aika eikä joku ole sotkemassa paikkoja. Pyykkini olen pessyt neljätoistavuotiaasta lähtien, eikä äitini ole missään tilanteessa voinut edes ajatella laittavansa minun pyykkejä ylös jos olen vaikka ollut töissä. Tämä mulle ihan ok. Veljeni vaatteet hän kuitenkin pesee ja silittää eikä veljeni edes tiedä miten pyykinpesukonetta käytetään. Sama tiskien kanssa. Ja koirien hoidon kanssa. Hän siis loisii täällä, pitää meteliä öisin niin että mun lukio opinnot kärsii (mulla muutenkin ADD mikä ei tosiaan helpota asiaa) eikä auta MISSÄÄN. Levittelee haiseviaan lenkkivaatteita ympäri taloa, sotkee ja raivoaa. Hänen mielestään kaikki homot ja transut ja kaikki muut vähemmistöt ovat tyhmiä ja heitä ei pitäisi auttaa. Kuulemma jos oma poika haluaa pukeutua hameeseen niin lähettää mielisairaalaan. Vähättelee myös sairastamaani syömishäiriötä ja ADD. Minulla ei kuulemma vaan ole itsehillintää. Ja olen tyhmä. Mt ongelmia ei ole olemassa, vain tyhmiä ihmisiä. Veljeni voisi mainiosti muuttaa isälleni mutta tähän ei suostu (minä en koulunkäynnin takia pysty). Veljelläni taas olisi sieltä lyhyempi matka töihin.

En oikeasti kestä enää. Äitiäni ei kiinnosta, olen sanonut hänelle monet kerrat mutta ei. Hän on sinun veljesi. Joo on toki, mutta yhteyden häneen aion lopettaa täysin kun siihen mahdollisuuden saan. Eilinen oli viimeinen niitti. Mulla oli tänään tärkeä koe ja herätys kuudelta. (kyllä lauantaina tänään oli siis koe) Noh kun hän tulee kotiin, alkaa hän huutamaan ja heittää kaikki minun ripustamat pyykit lattialle. Tämä siis keskellä yötä. Ja siinä oli siis koko perheen pyykkejä koska itse en pese vain omia vaan myös muitten koska tuo pyykki vuori alkaa ahdistamaan. Hän siis heitti pyykkini alas ja raivosi miksi en ollut ripustanut hänen pyykkejään. Veljeni oli siis ensimmäistä kertaa itse pessyt pyykkiä ja laittanut koneen pyörimään sopivasti niin, että joku muu kuin hän saa ne ripustaa (minä) kun on muualla. Ei ole minun velvollisuus 17 vuotiaana hoitaa minun lisäksi 20 v veljeni kaikkia asioita, ja olen niin uupunut tästä. Äitini ja hänen mies ei ole kotona nyt viikonloppuna joten heitä ei toki häirinnyt. ( jos joku ihmettelee miten äitini ei tähän heräisi) Tiedän että elämäni olisi niin paljon helpompaa jos saisin asua itsekseni mutta rahaa ei ole kun lukiossa opiskelen ja olen tehnyt töitä myös lukion ohella mutta ei ne rahat yksin asumiseen riitä. Ruokani teen itse. Ostan kaikki asiat mitä tarvitsen itse. Ainoa asia mitä vanhemmiltani saan on talo missä asua. Naapurimme menevät pari kertaa vuodessa lomille ja pyytävät aina minua asumaan heille ja hoitamaan heidän eläimiään silloin, koska tietävät että pidän niin hyvää huolta koirista sekä talosta. Se on parasta aikaa koko vuodesta kun saan muuttaa sinne yksin kuukaudeksi ja olla omassa rauhassa. Mutta sitten kun joudun taas palaamaan kotiin, Helvetti alkaa.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut jo hyviä neuvoja, joten sanon vaan ettet ole musta lammas siksi että olisit huonompi, vaan siksi että olet parempi ja ilmeisesti perheen ainoa ns normaalilla tunne-elämällä varustettu. Luonnehäiriöiset vihaavat normaaleja perheenjäseniä, koska he itse näyttävät heidän rinnallaan ihan niin sairailta kun he ovatkin. Siksi se normaali yritetään nujertaa takaisin samaan sairaaseen menoon.

Älä murehdi velkoja, kyllä mielenterveys on rahaa tärkeämpää.

Vierailija
22/29 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko skootteri riittää matkoihin jos muutat isällesi, vuoden kuluttua voisit jo ajaa ajokortin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä veljesi isä on?

Meidän isällä on asunto jossa veljelläni on oma huone (minulla ei ole) mutta hän ei sinne halua mennä. Minä en sinne pystyisi menemään vaikka haluaisin koska a) veljeni sanoo että en saa ottaa hänen huonettaa sieltä koska jos "joskus tekee mieli mennä sinne" ja b) en pääse sieltä kouluun sillä sielä ei ole julkista kulkuliikennettä kuten äitini lähellä

Vierailija
24/29 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisevat vaatteet pihalle, veljen tiskit pihalle jos niitä ei pestä ajoissa ja lopetat muutenkin lellimisen. Sinulla ei ole minkäänlaista velvollisuutta leikkiä vara-äitiä aikuiselle veljellesi. Ei minkäänlaista. Ei tuo ole normaalia.

Vierailija
25/29 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsestäsi lastensuojeluilmoitus.

26/29 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks ADHD lisää täällä. Hyviä neuvoja ovat nuo tuossa yllä: lastensuojeluilmoitus itsestäsi pikaisesti ja mopokortti harkintaan, jos mitään kautta voit saada mopon, skootterin, mopoauton tai (2019 alusta) kevytauton käyttöösi siedettävin kuluin. Sitten asunto(la), vaikka lyhytaikainenkin alkuun, että saat hengähdysaikaa (kuinka lähellä on esim. lähin turvakoti?). Paljon tuossa on tekemistä (tiedän, kun olen itse lähtenyt avioliitosta turvakodin kautta, ja kuviossa on lapsia myös), mutta kun saa itsensä eteen tehdä ja rakentaa omaa tulevaisuutta, niin sitä jaksaa paljon paremmin kuin jatkuvaa toisen jälkien siivoamista ja haukkumista joka päivä.

TÄRKEÄÄ: veljesi asenne muistuttaa erittäin paljon ex-aviomieheni asennetta, ja yksi painava osa minun ongelmiani, kun olin hänestä hankkiutumassa eroon oli, että heti kun vaikutin päättäväisemmältä, onnistuin jossakin asiassa, sanoin hänelle vastaan rauhallisesti (riitelemättä) sekä aivan erityisesti jos hän sai tietää jostakin minulle positiivisesta suunnitelmasta (opinnoissani tms.), hän ahdistui lisää ja alkoi sabotoida aivan kaikkea = ylikuormittaa minua vielä lisää. Siksi opettelin salaamaan häneltä, hänen vanhemmiltaan ja sisaruksiltaan sekä yhteisiltä ystäviltä lähes kaikki suunnitelmani, onnistumiseni ja suurimman osan omista ystävistäni, joten hänelle päin näkyi vain säälittävän ylipainoinen, sosiaalisesti eristynyt luuseri, joka ei saanut aikaiseksi edes päästä kotoa ulos, ainakaan kovin usein (todellisen tilanteen kerroin vain muutamalle luotetuimmalle ystävälleni).

Muutin kulissiani hänen suuntaansa vähitellen, ettei hänellä soisi hälytyskellot (koko lähtöprosessini kesti yli viisi vuotta), mutta sinun tuskin tarvitsee tehdä yhtä mittavaa huijausta, kunhan huolehdit että lähtösi tulee perheellesi yllätyksenä (olet jo poissa kun he huomaavat tilanteen) ja että saat tärkeimmät tavarasi, erityisesti mahdolliset lääkkeet, kelakortin, passin, pankkikoodit, koulu- ja työtodistukset, puhelimen ym. mukaasi silloin kun lähdet, sekä sellaiset vaatteet joissa kehtaa mennä työpaikkahaastatteluun. Muuta tavaraa pystyy aina hankkimaan aikanaan ja vaikka kirpputorilta tai kierrätyskeskuksesta, mutta nuo tärkeät ja/tai vaikeasti korvattavat pitää muistaa ottaa heti mukaan, koska takaisin et välttämättä voi turvallisesti mennä, ja siihen mennessä kun saat mukaasi poliisin, LaSu-ihmisen tms. turvaksi, on omaisuuttasi voitu jo tuhota.  

Ja vielä: hanki prepaid-liittymä, josta perheesi ei tiedä mitään, jos heistä kellään olisi mahdollisuus sulkea puhelinliitymäsi. Samoin saatat tarvita uuden pankkitilin ja -kortin, jos sinulla on ollut esim. äitisi luottokortin sivukortti tai vastaava järjestely. Ja pistä Väestörekisteriin tietojen ehdoton luovututuskielto, ettei veljesi saa uutta osoitettasi ainakaan helposti (tämä saattaa tosin vaatia 18 vuoden iän -- en ole varma).

Onnea, malttia ja päättäväisyyttä sinulle! Kyllä pääset pois: varaudu pahimpaan, toivo parasta ja sopeudu joustavasti, mitä sitten tapahtuukaan. Ja kun ehdit ja jaksat, pidä meidät ajan tasalla. 

Jos on tervetullut: *voimahalaus*

Vierailija
27/29 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne minun pitäisi mennä, jotta saisin kaikki ne tuet ja lainat sun muut? En haluaisi mennä kuraattorille etten joudu johonkin laitokseen, se olisi kyllä pahin painajainen tässä vaiheessa... Olen kuitenkin vastuuntuntoinen nuori ja osaan kyllä pitää huolta itsestäni. Nyt olen pitänyt huolta aika lailla koko perheestä minun lisäksi, mikä alkaa kyllä käymään raskaaksi. Pitääkö siis mennä kelalle vai minne? Pystyykö sinne varaamaan ajan vai miten tulee toimia? Olisin kiitollinen jos joku osaisi avata hieman asiaa, olen nyt yrittänyt googlailla mutta jää hieman epäselväksi... Kiitos kaikille tsempeistä, tulee kyllä tarpeeseen.

t. Ap

Vierailija
28/29 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitos ei ole pahin painajaisesi. Siellä eläminen on huomattavasti mukavampaa kuin sinulla nyt kotona on!

Menet sossuun. Heillä on velvollisuus auttaa.

Vierailija
29/29 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluilmoitus itsestäsi on nopein reitti saada apua. Älä sitten yhtään kaunistele! Jos kaunistelet tilannettasi, voit viedä itseltäsi mahdollisuudet avun saamiseen. Kerrot suoraan, että olet ihan loppu.