Mitä mieltä yrityksestä joka nykyaikana kieltää etätyöt kaikilta työntekijöiltä.
1. Hiilijälki kasvaa järkyttävästi kun ajetaan kymmeniä kilometrejä työpaikalle skype palaveriin (voi ihan yhtä hyvin tehdä kotoa)
2. Flunssassa mennään töihin ja tartutetaan muut
3. Lapsi sairas lonalla ei pysty tekemään töitä vaikka aikaa ja nahdollisuus olisi
4. Aikaeron takia olet työpaikalla palaveeraamasss joko aamu kolmelta tai ilta kymmenen jälkee. (Asiakkaita Aasiassa ja Amerikan mantereella)
5. IT-tukea ei enää saa klo 16 jälkeen koska he eivät suostj vastaamaan puhelimeen klo 16 jälkeen.
En itse keksi yhtään positiivista juttua. Jos keksitte niin kertokaa äkkiä ennenkiin lähden ko. Kivikaudelle siirtyneestä firmasta.
Kommentit (54)
No lähde. Mikä estää?
Se, että minä-minä-minä-mutku-mä-haluun-ja-mun-mielestä?
Etkö saisi töitä muualta? Hävettääkö minä-minä-minää olla tuolla töissä, "kivikaudella"?
Tuntuu, ettei minä-minä-minää jäädä kaipaamaan.
Antavat hyvän työtodistuksen, jotta äkkiä pois ja kauas.
Yrityksen johto ei luota työntekijöihinsä, vaan pitää heitä epärehellisinä huijareina.
Vierailija kirjoitti:
No lähde. Mikä estää?
Se, että minä-minä-minä-mutku-mä-haluun-ja-mun-mielestä?
Etkö saisi töitä muualta? Hävettääkö minä-minä-minää olla tuolla töissä, "kivikaudella"?
Tuntuu, ettei minä-minä-minää jäädä kaipaamaan.
Antavat hyvän työtodistuksen, jotta äkkiä pois ja kauas.
Sielläkö yksi etätyöt kieltänyt yrittäjä?
Meillä kannustetaan etätöihin erityisesti sen jälkeen, kun toimistotiloja jouduttiin tiivistämään tilan puutteen takia. Jaan huoneen kahden työkaverini kanssa ja me kaikki tehdään etätöitä. Ollaan vain 1,5 päivää viikossa kaikki kolme yhtäaikaa työhuoneessa. Johdolle on tärkeää, ett työt hoituu, mutta ei ole väliä missä niitä töitä tekee.
Meillä oli hyvin vaikeaa. Saimme yhden etäpäuvän kuukaudessa. Ja pomo painotti, että töitä on sitten tehtävä. Eli luottamuspula. Työ sen sorttista että laistaa ei oli voinut töistä koska edestään olisi heti löytänyt.
Ap, on olemassa hommia joita vaan ei voi tehdä etänä.Mietipä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli hyvin vaikeaa. Saimme yhden etäpäuvän kuukaudessa. Ja pomo painotti, että töitä on sitten tehtävä. Eli luottamuspula. Työ sen sorttista että laistaa ei oli voinut töistä koska edestään olisi heti löytänyt.
Silloin toki sai olla etämä, kun olisi lakisääteisesti saanut hoitaa sairasta lasta palkallisella vapaalla.
Ei mua haittaa jos etänä ei saa enää tehdä. Minä en vastaa klo 16 jälkeen työpuhelimeen enkä tee enää työtä sen jälkeen. Mun sopparissa lukee, että työaika 8-16 työpaikalla ja päivystys kotona etätyönä. Etä lähti veke ja sit valittavat kun hommat ei etene. En ole keksinyt sääntöjä olen vain työläinen, mutta mulle on turha itkeä jos hommat ei etene. Niitä vtuttaa toi päivystys kohta sopparissa, kun eivät voi laittaa illalla olemaan duunissa. Päivystys lähti mun duuneista, kun en saa tehdä sitä himasta.
Meillä etätyöt loppuivat siihen, kun huomattiin etäpäivien olevan jonkinlaisia yhdistettyjä lastenhoito-"koulutuspäiviä" eli porukka teki osa-aikaisen päivähoitosopimuksen (muutamaa kymppiä halvempi kuin täydet viikkotunnit) ja sitten etäpäivien avulla hoiti lapsensa. Työt ei edenneet, soittaa ei voinut ("olen koulutuksessa" tarkoitti sitä, että katson videokoulutusmateriaalia intrasta) ja väki kertoi ihan vapaasti viikolla, että perjantaiksi ei sitten voi sopia mitään, kun on etäpäivä ja 2v lapsi kotona vahdittavana. Jopa muutama isoäiti selitti innoissaan, miten ihanaa on, kun lapsenlapsi tulee sunnuntaina ja on koko maanantain mummin kanssa, kun mummi "suunnittelee" seuraavan viikon töitä etänä.
Etätyö onnistuu vain silloin, kun työnantaja voi luottaa siihen, että tehdään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Niin on ja sillä tätä perustellaankin....varaston trukkikuski tai ruokalan keittäjä ei voi tehdä etätyötä. No toisille msksetaan ilta, yö vuoro yms. Lisiä ja toiset taas ovat kouluttautuneet että ei tarvitse tehdä yötyötä.
Ja tuolle minä mimä minäääää vastaajalle: Sain pyynnön tulla haastatteluun 3h sen jälkeen kun päiviyin LinkedInin, joten siitä ei ole kiinni etten saisi töitä muualta. Kaikki eivät välttämättä saa ja kyse onkin nyt siitä mitä ytitys tällä peli liikkeellä hyötyy / luulee hyötyvänsä. Työntekijöitä on kuitenkin liki 10 000.
- Ei varmaan tarvitse pitää YT:tä kun porukka lähtee ihan omin jaloin, tämä on ainoa jonka itse keksin. En usko että nykyaikana yksikään myynti- / It henkilö menisi töihin firmaan joka avoimesti ilmoittaa tämän.
Ap.
Eiköhän suurin osa hyväksikäytä etätyömahdollisuutta jollakin tavalla. En ihmettele yhtään, että on kielletty. Jos töissä selaillaan aihe vapaata välillä, niin ollaan kuitenkin paikalla. Kotona ei edes sitä.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on, ja sellaisilla työpaikoilla ei tietenkään mitään etätyömahdollisuutta ole koskaan ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suurin osa hyväksikäytä etätyömahdollisuutta jollakin tavalla. En ihmettele yhtään, että on kielletty. Jos töissä selaillaan aihe vapaata välillä, niin ollaan kuitenkin paikalla. Kotona ei edes sitä.
Jos sinulla on tapana luistaa vastuistasi ja jättää työt hoitamatta, niin se ei automaattisesti tarkoita, että muillakin olisi.
Etätöihin liittyy myös tietoturvariski, varsinkin jos niitä voi tehdä myös omalla koneella. Kaikki talon ulkoa tuleva liikenne vaatii "reikiä" palomuuriin ja kaikki rei'ät ovat potentiaalisia tietoturvauhkia. Käyttäjätunnuksetkin saattavat etätöissä joutua vääriin käsiin (kone auki kotona tai kahvilassa ja itse hetken aikaa muualla).
Vierailija kirjoitti:
Meillä etätyöt loppuivat siihen, kun huomattiin etäpäivien olevan jonkinlaisia yhdistettyjä lastenhoito-"koulutuspäiviä" eli porukka teki osa-aikaisen päivähoitosopimuksen (muutamaa kymppiä halvempi kuin täydet viikkotunnit) ja sitten etäpäivien avulla hoiti lapsensa. Työt ei edenneet, soittaa ei voinut ("olen koulutuksessa" tarkoitti sitä, että katson videokoulutusmateriaalia intrasta) ja väki kertoi ihan vapaasti viikolla, että perjantaiksi ei sitten voi sopia mitään, kun on etäpäivä ja 2v lapsi kotona vahdittavana. Jopa muutama isoäiti selitti innoissaan, miten ihanaa on, kun lapsenlapsi tulee sunnuntaina ja on koko maanantain mummin kanssa, kun mummi "suunnittelee" seuraavan viikon töitä etänä.
Etätyö onnistuu vain silloin, kun työnantaja voi luottaa siihen, että tehdään töitä.
Julkinen sektori?
Kyllä itse teen etäpäivänä töitä pari kolme tuntia enemmän koska työmatkoihin ei kulu aikaa ja olisihan tuo nyt ihan järjetöntä ajaa työpaikalle "puhelin palaveeraamaan" itsellä on välillä 8h pelkkiä skypejä muualle maailmaan. Eli istuisin yksin neukkarissa skypettämässä ja kuluttaisin 2h työmatkoihin + tuhoaisin ympäristöä fossiilipäästöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on tapana luistaa vastuistasi ja jättää työt hoitamatta, niin se ei automaattisesti tarkoita, että muillakin olisi.
Kyllä, minä voin jättää tietyltä päivältä jotain tai kaiken tekemättä. Tämä tarkoittaa tietenkin, että tulevaisuudessa on enemmän tekemistä. Töitä ei kuitenkaan kokonaisuutena mitenkään uupumiseen asti ole. Varmasti monella muulla on sama tilanne. Kun tämä yhdistetään etätyömahdollisuuteen niin sellainen "pitempi viikonloppu" esim. on aika helppo järjestää työnantajan piikkiin. Ja moni sen tekeekin.
Monissa firmoissa on tarkat tuntikirjauskäytännöt sekä aikataulu- ja työmääräarviot. Et siis voi keksiä päästäsi mitä olet muka päivän aikana tehnyt ja pitää ”etätyö-vapaapäivän”, sillä ne työt on saatava hoidettua sovitussa aikataulussa. Tietysti työpaikat joissa ei ole todellista tulosvastuuta lainkaan, ovat erikseen. Moni kommentoija vaikuttaakin työskentelevän juuri sellaisissa organisaatioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkinen sektori?
Yksityinen. Julkisella työt on helposti mitattavissa, nehän on pääosin samoissa yhteisissä järjestelmissä, missä koko ajan näkee, kuka tekee mitä.
Yrityksiä ja etenkin niiden päättäjiä on käsittämättömän paljon ja kaikki omalla tavallaan erilaisia. Päättäjien joukossa on fiksuja ja myös täysiä pölvästejä, ihmisiä kun ovat. Aloituksessa kuvatun yrityksen päättäjien joukossa täytyy olla pölvästejä, enkä usko että heidän perseilynsä rajoittuu pelkkään etätyön kategoriseen kieltämiseen. En ikinä menisi tuollaiseen yritykseen töihin, ja jos jo olisin töissä kun etätyöt kiellettäisiin, niin hakeutuisin taatusti muualle.