Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka kolmas suomalainen elää kokonaan ilman säästöjä

Vierailija
22.11.2018 |

Miten jotkut voikin olla niin naiiveja, että eivät varaudu lainkaan pahan päivän varalle. Vähintään 2kk:n tulot pitäisi olla jokaisella meistä säästössä.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jotkut voikin olla niin naiiveja, että eivät varaudu lainkaan pahan päivän varalle. Vähintään 2kk:n tulot pitäisi olla jokaisella meistä säästössä.

Ei tämä ihmisten naiviudesta johdu. Omasta tilanteestaani. Voin sanoa, että aina säästän muutaman kuukauden kunnes tulee joku isompi meno. Esim. Keväällä tytön ylioppilaskunnat. Vieraita parikymmentä ja kotona pidettiin ja lisäksi lahjat. Siihen meni lähes kaikki säästöt. Elokuulle hajosi hella. Nyt tulee joulu ja myös kaikki vakuutukset erääntyvät joulukuulla. Positiivista on, että aina ehdin säästää seuraavaa isompaa menoa varten enkä ole velkaantunut. Jokainen ymmärtää, että rahaa pitäisi olla säästössä, mutta käytännössä suuremman summan säästäminen ei onnistu.

Vierailija
22/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11 v sitten muutin kotoota pois, ei minkäänlaisia säästöjä koskaan. Palkka menee parissa viikossa. Millonkohan se paha päivä tulee kun ei oo vielä näkynyt?

Koskaanhan et voi tietää jos vaikka sairastut tai joudut onnettomuuteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää kuussa käteen 2000 euroa, asun vuokralla, rahastoissa on n. 5000 euroa ja säästötilillä 500 euroa, molemmat visat käyttämättä. Oletan pärjäileväni näillä kun paha päivä iskee, ellen niin katellaan uusiks että mitäs sitten. Enemmänkin saisin säästöön mutta haluan myös elää kohtalaisen hyvin, lisäksi annan joka kuukausi hyväntekeväisyyteen eri kohteisiin, ei kaduta.

Vierailija
24/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ihmisten naiviudesta johdu. Omasta tilanteestaani. Voin sanoa, että aina säästän muutaman kuukauden kunnes tulee joku isompi meno. Esim. Keväällä tytön ylioppilaskunnat. Vieraita parikymmentä ja kotona pidettiin ja lisäksi lahjat. Siihen meni lähes kaikki säästöt. Elokuulle hajosi hella. Nyt tulee joulu ja myös kaikki vakuutukset erääntyvät joulukuulla. Positiivista on, että aina ehdin säästää seuraavaa isompaa menoa varten enkä ole velkaantunut. Jokainen ymmärtää, että rahaa pitäisi olla säästössä, mutta käytännössä suuremman summan säästäminen ei onnistu.

Totta kai kun se ns. pahapäivä tulee niin ne säästöt käytetään. Siitähän tässä koko asiassa on kyse. Sen jälkeen aloitetaan uudelleen säästäminen.

Vierailija
25/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkin vähävaraisten tulisi säästää puskuria.

Vähävaraisten tulisi sinnitellä velkaantumatta

Vierailija
26/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin säästämisen tässä kuussa. Mutta aloitin kuitenkin! Aina on uusi mahdollisuus :) säästän eri pankkiin eri tilille. Luottoja on mutta nekin melkein maksettu. Asiat korjaantuu pikkuhiljaa :)

Vierailija
27/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kahden lapsen yh jonka kaikki kk-tulot on yhteenlaskettuna 2000e. Yritän kovasti laittaa joka kuukausi edes muutaman kympin säästöön, mutta sitten hajoaa auto tai puhelin tai pesukone tms ja kaikki säästöt palaa siinä. Ja taas lähdetään nollasta. Olisin onnellinen jos mulla olisi vaikka joku neljäkin tonnia pahanpäivän varalla, mutta todellisuus on se,ettei näin pienistä tuloista kertakaikkiaan jää mitään säästöön.

Sulla menee ne säästöt siihen mihin on ajateltukin, pienikin säästö on jotain verrattuna siihen että joutuisit ihan kokonaan maksamaan uuden pesukoneen.

Mulla paloi säästöt pitkän työttömyyden takia. Nyt taas töissä ja uusi puskuri rakentumassa.

Kiittelin kyllä itseäni kun olin säästänyt puskuria. Työttömänäkään ei tarvinnut ihan ihan viimeistä penniä venyttää vaikka karsinkin menoja.

Vierailija
28/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksi teiniä, omakotitalo ja auto. Tulot menee aika tarkkaan tällä hetkellä elämiseen. Molemmat töissä, ihan ns normaaleilla keskipalkoilla. Mennään näin nyt nämä vuodet kun lapset vielä on kotona. Sen jälkeen kun lähtevät kotoa opiskelemaan, alkaa olla talokin maksettu, joten sitten meillä vasta on oikeasti mahdollisuus alkaa säästelemään puskureita tai sijoittamaan.

Meillä on luottokortit, jos nyt joku kodinkoneen hankinta tulee pikaisesti, sitten vaan Visalla ostamaan.

On ahdistavaa, kun tälläkin asialla syyllistetään.

Miksette laske asuntolainaan menevää summaa hieman, edes 100 euroa, jotta voisitte laittaa sen sivuun tai vaikka rahastoon?

Vierailija
29/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäisin mielelläni mutta kun laskujen jälkeen ruokarahaa jää kuukaudelle noin satanen.

Vierailija
30/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain ei vaan mikään palkka riitä kun eivät hallitse rahankäyttöä vaan kaikki pitää heti tuhlata. Töissäkin on ihmisiä jotka joutuvat pärjäämään ilman rahaa pari päivää ennen tilipäivää vaikka palkka maksetaan 2 viikon välein! Pummaavat sitten rahaa tupakkiin.

Vierailija
31/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on vuosia ahdistanu, kun en ole voinut laittaa säästöön. Onneksi ensi kuussa tilanne muuttuu. Aloitan ihan vain 20e/kk. Kaikki rahat nielevä aviomies haistoi aina, jos mulla oli rahaa jossain jemmassa. Ei haistele enää. Silloin kun olin lukiossa ja tein osa-aikaista samaan aikaan, niin sain aina 50e kuukaudessa jemmaan. Surullista, että se ei enää onnistunut kun olin työelämässä.

Vierailija
32/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen syntyy köyhään perheeseen, eikä vanhemmilla ole jättää henkistä eikä maallista pääomaa, niin säästäminen ei ehkä ole se ykkösprioriteetti?

Osalla hyväosaisia on ilmeisen vaikea ymmärtää että ihminen voi syntyä tai ajautua huono osaiseksi erinäisistä syistä.

Mielestäni sivistysvaltiossa täytyy pitää huolta myös noista heikoimmista jäsenistä, harmi että heidän auttamisekseen kehitetty sosiaaliturva on myös altis väärinkäytöksille ja tämä aiheuttaa sen, että myös ne ihmiset jotka sitä apua oikeasti kaipaavat, kärsivät siitä.

Vierailija
33/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen syntyy köyhään perheeseen, eikä vanhemmilla ole jättää henkistä eikä maallista pääomaa, niin säästäminen ei ehkä ole se ykkösprioriteetti?

Osalla hyväosaisia on ilmeisen vaikea ymmärtää että ihminen voi syntyä tai ajautua huono osaiseksi erinäisistä syistä.

Mielestäni sivistysvaltiossa täytyy pitää huolta myös noista heikoimmista jäsenistä, harmi että heidän auttamisekseen kehitetty sosiaaliturva on myös altis väärinkäytöksille ja tämä aiheuttaa sen, että myös ne ihmiset jotka sitä apua oikeasti kaipaavat, kärsivät siitä.

Jos olet syntyperäinen suomalainen niin tukien maksun yhteydessä tarkistetaan kyllä kaikki mahdollinen joten väärinkäytökset on tehty lähes mahdottomaksi. Toinen juttu on jos sinulla on ulkomailla tilejä/ omaisuutta/perhettä jne. Vastahan joku nosti ulkomailla asuvan siskonsa puolesta lapsilisiä yli 40 000e 

Vierailija
34/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, kunnes olin vuosia syöpähoitojen vuoksi sairauslomalla ja elin pienillä tuloilla. Suuret menot ja pienet tulot eivät kerrytä säästöjä.

Vierailija
35/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli, kunnes olin vuosia syöpähoitojen vuoksi sairauslomalla ja elin pienillä tuloilla. Suuret menot ja pienet tulot eivät kerrytä säästöjä.

Juurikin tuosta syystä jokaisen meistä olisi hyvä varautua ennakkoon pahempien aikojen varalta. Koskaan emme voi tietää mihin elämä seuraavaksi johdattaa.

Vierailija
36/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tavallaan ristiriitaista, että meidän työssäkäyvien keskipalkkaisten (perheessä molemmilla vakityö) ei ole niin suurta tarvetta säästää puskuria, kun luottokortit olemassa (käyttämättä), ansiosidonnaista saa, jos työt loppuu ja matkustelun ym. lopettamalla rahaa säästyisi heti ja lyhennysvapaata asuntolainaan voisi ottaa. Ja toisaalta köyhien työttömien tulisi omata puskurirahasto, mutta he eivät sitä pysty säästämään ja pahan päivän tullessa eivät pysty kulutustakaan ehkä enää laskemaan.

Vierailija
37/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 000 tekee ilmaisduunia vaikea säästää!

Vierailija
38/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tavallaan ristiriitaista, että meidän työssäkäyvien keskipalkkaisten (perheessä molemmilla vakityö) ei ole niin suurta tarvetta säästää puskuria, kun luottokortit olemassa (käyttämättä), ansiosidonnaista saa, jos työt loppuu ja matkustelun ym. lopettamalla rahaa säästyisi heti ja lyhennysvapaata asuntolainaan voisi ottaa. Ja toisaalta köyhien työttömien tulisi omata puskurirahasto, mutta he eivät sitä pysty säästämään ja pahan päivän tullessa eivät pysty kulutustakaan ehkä enää laskemaan.

Itse olen työtön ja maksan kuukausittain opintolainaa pois 100e kuukaudessa. Jos minulla ei olisi tuota lainaa rasitteena, niin ainakin periaatteessa saisin tuon summan säästöön joka kuukausi. Käytännössä tietenkin raha menisi kulutukseen.

Vierailija
39/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kahden lapsen yh jonka kaikki kk-tulot on yhteenlaskettuna 2000e. Yritän kovasti laittaa joka kuukausi edes muutaman kympin säästöön, mutta sitten hajoaa auto tai puhelin tai pesukone tms ja kaikki säästöt palaa siinä. Ja taas lähdetään nollasta. Olisin onnellinen jos mulla olisi vaikka joku neljäkin tonnia pahanpäivän varalla, mutta todellisuus on se,ettei näin pienistä tuloista kertakaikkiaan jää mitään säästöön.

Tiedän (itsekin persaukisena kahden teinin huoltajana) miltä tuo tuntuu!

Olen kulkenut monta kertaa metsässä puita potkien ja tupakka-askiin törsänneenä (en yleensä polta) kun ottaa päähän että vähistä tuloista säästetyt rahat menee kertaheitolla autoon tai johonkin muuhun välttämättömyyteen.

Mutta muista: sä lähdet jälleen nollasta. Et miinukselta. Ole ylpeä itsestäsi ja rahankäytöstäsi. Joku viisastelija voi sanoa ihan mitä tahansa, mutta elämä on tässä ja nyt. Joku päivä ne mukulat on tarpeeksi isoja, että pystyt itse muuttamaan pienempään asuntoon ja ostamaan ruuat vain itsellesi. Sitten voi ruveta pohtimaan säästämistä.

Me päästään sinne, me saadaan lapset aikuisiksi ja opetetaan niille että jos johonkin ei ole varaa, niin sitä ei osteta.

Vierailija
40/43 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän