Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi oi miksi joulun idea on pilattu vuosien saatossa :((((?!

Vierailija
22.11.2018 |

Aloitetaan jo ihan joulukalentereista lähtien, en tiedä oikeasti yhtäkään lasta jolla olisi "VAIN" kuvakalenteria (tai edes se yksi suklaakalenteri) jouluksi vaan kaikilla on useampi karkkikalenteri ja niitä krääsäkalentereja tai vanhemmat tekee itse kalenterin, josta tulee tyyliin 24 pientä lahjaa: tavaraa ja karkkia yms...sitten kaikki huipentuu siihen aattoon, kun lahjahanat avataan ja lapset suorastaan hukutetaan kaikkiin tavaroihin ja herkkuihin. Tietenkään hyvin harva vanhempi myöntää että juuri heidän lapsensa saisivat mitenkään ylenpalttisesti joululahjoja enkä odota että kukaan täälläkään niin tekisi.

Monilla lapsukaisilla on myös lukuisat pikkujoulut ja nykyisin on vielä useammat "jouluaatotkin" näillä samaisilla lapsilla kun on uusioperheitä tai isovanhempien kesken jouluaatto numero 2...en tiedä yrittääkö nykyvanhemmat paikata tuolla hurjalla lahjonnalla lapsilleen jotain vai mistä johtuu että on niin isosti lähtenyt lapasesta monilta tuo joulun "vietto".
Itseä vain jotenkin surettaa että se aito joulun idea katoaa tuollaisen materialismin ja liioitellun ohjelmanumeroiden myötä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen yksi äiti, joka ei lähde tuohon kulutushysteriaan. Eli joulukalenterit ovat perinteisiä kuvakalentereita. Ei tavara- eikä suklaakalentereita.

Itse olen ommellut joulukalenterin, jossa joka päivä on eri juttu, yleensä tekemistä. "Tänään leivomme piparkakkuja". Tai sitten joulukalenterin taskussa on runomuotoon kirjoitettu vinkki (aarteenetsintää).

Joululahjoja jaetaan muutama vaikka vietämme suvun kesken. Olemme sopineet lahjamäärän etukäteen.

Pikkujoulut on vain miehen työpaikalla, nekin sellaiset että työporukka menee syömään yhdessä.

Ei pidä yleistää. Meille joulussa tärkeintä on yhteinen rauhoittuminen. Minä olen suvusta ainoa, jonka on päästävä aattohartauteen, siitä alkaa minun jouluni. Ennen joulua käyn myös Lähetyskirkossa Jakarandan joulukonsertissa.

Me siis kulutamme elämyksiä, emme materiaa.

Vierailija
22/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö muuten, että kirkko aikoinaan vastusti pikkulintujen ruokkimista talvisin? Se kun oli osa vanhaa maagista ajattelua, jonka mukaan talvella syöttäminen pitäisi linnut kesällä poissa viljasta. Ja siihen liittyy myös suomalainen, esikristillinen ajatus sielunlinnuista. Saman ajattelun jäänteitä löytyy myös suomalaisista joululauluista, esim. Topelius kirjoitti sekä joululauissa että saduissa kuolleiden lasten sieluista, jotka palasivat lintuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö muuten, että kirkko aikoinaan vastusti pikkulintujen ruokkimista talvisin? Se kun oli osa vanhaa maagista ajattelua, jonka mukaan talvella syöttäminen pitäisi linnut kesällä poissa viljasta. Ja siihen liittyy myös suomalainen, esikristillinen ajatus sielunlinnuista. Saman ajattelun jäänteitä löytyy myös suomalaisista joululauluista, esim. Topelius kirjoitti sekä joululauissa että saduissa kuolleiden lasten sieluista, jotka palasivat lintuna.

Mielenkiintoista!

Vierailija
24/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse RAKASTAN joulua – mutta juurikin sellaisena "kamalana" kulutusjuhlana kuin se nykyisin on.

Suklaa- ja tavarakalenterit ja joulun odotus... ❤️ Sesonkimakeiset ja muidenkin herkkujen uudet kausimaut... ❤️ Kaupoissa hyllymetreittäin kimaltavia koristeita... ❤️ Lahjojen perässä kaupasta toiseen ravaaminen... ❤️ Kokkaustaidotonkin saa loihdittua juhla-aterian valmiina myytävistä... ❤️ Joululaulut soivat minne ikinä menitkään... ❤️ Televisiossa Coca Colan ym. suuren budjetin taianomaiset joulumainokset... ❤️

Juu, "ruoka ja tunnelma" ovat tärkeitä, mutta iso osa siitäkin nivoutuu yhteen kuluttamisen kanssa.

Vierailija
25/33 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko ap mitä pidät joulun aitona ideana?

Mun mielestä joulun "aitoa ideaa" on että jaetaan hyvää ympärilleen, siis sitä "joulumieltä". Jokainen miettiköön kohdallaan miten sen toteuttaa, tarkoituksena saada hyvä mieli jollekin toiselle ja itselleen siitä että on voinut olla avuksi tai iloksi.

-ap

Ei joululla ole alkujaan ollut tällaista ideaa.

Vierailija
26/33 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitetaan jo ihan joulukalentereista lähtien, en tiedä oikeasti yhtäkään lasta jolla olisi "VAIN" kuvakalenteria (tai edes se yksi suklaakalenteri) jouluksi vaan kaikilla on useampi karkkikalenteri ja niitä krääsäkalentereja tai vanhemmat tekee itse kalenterin, josta tulee tyyliin 24 pientä lahjaa: tavaraa ja karkkia yms...sitten kaikki huipentuu siihen aattoon, kun lahjahanat avataan ja lapset suorastaan hukutetaan kaikkiin tavaroihin ja herkkuihin. Tietenkään hyvin harva vanhempi myöntää että juuri heidän lapsensa saisivat mitenkään ylenpalttisesti joululahjoja enkä odota että kukaan täälläkään niin tekisi.

Monilla lapsukaisilla on myös lukuisat pikkujoulut ja nykyisin on vielä useammat "jouluaatotkin" näillä samaisilla lapsilla kun on uusioperheitä tai isovanhempien kesken jouluaatto numero 2...en tiedä yrittääkö nykyvanhemmat paikata tuolla hurjalla lahjonnalla lapsilleen jotain vai mistä johtuu että on niin isosti lähtenyt lapasesta monilta tuo joulun "vietto".

Itseä vain jotenkin surettaa että se aito joulun idea katoaa tuollaisen materialismin ja liioitellun ohjelmanumeroiden myötä.

Missä tällaista on?

Vierailija
27/33 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä joulun alkuperäisen merkityksen perään itkijät eivät ikinä vaadi karsimaan pois joulupukkia, joulukuusia, lahjoja, kristillisiä elementtejä jne? Ne ovat pohjoisessa puhdasta tuontikamaa.

Vierailija
28/33 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä joulun alkuperäisen merkityksen perään itkijät eivät ikinä vaadi karsimaan pois joulupukkia, joulukuusia, lahjoja, kristillisiä elementtejä jne? Ne ovat pohjoisessa puhdasta tuontikamaa.

Kaikkihan täällä on tuontikamaa. En ymmärrä järjenjuoksuasi.

Vierailija
29/33 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olen yksi äiti, joka ei lähde tuohon kulutushysteriaan. Eli joulukalenterit ovat perinteisiä kuvakalentereita. Ei tavara- eikä suklaakalentereita.

Itse olen ommellut joulukalenterin, jossa joka päivä on eri juttu, yleensä tekemistä. "Tänään leivomme piparkakkuja". Tai sitten joulukalenterin taskussa on runomuotoon kirjoitettu vinkki (aarteenetsintää).

Joululahjoja jaetaan muutama vaikka vietämme suvun kesken. Olemme sopineet lahjamäärän etukäteen.

Pikkujoulut on vain miehen työpaikalla, nekin sellaiset että työporukka menee syömään yhdessä.

Ei pidä yleistää. Meille joulussa tärkeintä on yhteinen rauhoittuminen. Minä olen suvusta ainoa, jonka on päästävä aattohartauteen, siitä alkaa minun jouluni. Ennen joulua käyn myös Lähetyskirkossa Jakarandan joulukonsertissa.

Me siis kulutamme elämyksiä, emme materiaa.

Ai että rakastin penskana äitin tekemää tulitikkuaskijoulukalenteria ja muistan kun juoksimme ympäri taloa sisällä ja ulkona aarrekarttojen kanssa. Sama pääsiäisenä, mutta ilman tulitikkurasioita. Luot ihania muistoja!

Vierailija
30/33 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuuttipukki ei ole kristillinen vaan pakanallinen, eikä joulupukki nykymuodossaankaan ole kristillinen jne., mitä ihmettä sekoilet? Taidat olla Porvoosta.

Vierailija
31/33 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkujaan joulu on ollut riehakas keskitalven juhla talvipäivänseisauksen johdosta ja nimenomaan uuden alkavan vuoden juhlistamiseksi.

Sitten vähän aikaa se oli hihhuleiden omima "hiljentymisen juhla"... niillähän nyt on tapana valehdella, vääristää ja varastaa kaikki.

Nyt ollaan taas menty hyvän matkaa oikeaan suuntaan. Valoa, iloa, tanssia, riemua, ääntä ja riehaa kaamokseen.

Vierailija
32/33 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuuttipukki ei ole kristillinen vaan pakanallinen, eikä joulupukki nykymuodossaankaan ole kristillinen jne., mitä ihmettä sekoilet? Taidat olla Porvoosta.

Joulupukki on Santa Claus eli Pyhä Nikolaus. Kyllä se siis ihan kristillinen on.

Vierailija
33/33 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis se mitä sä pidät aitona ei ole aitoa nähnytkään. Aitoa oli se keskitalven juhla mitä täällä vietettiin ennen kuin sen tilalle läntättiin tämä jouluksi kutsuttu juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme