Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi oi miksi joulun idea on pilattu vuosien saatossa :((((?!

Vierailija
22.11.2018 |

Aloitetaan jo ihan joulukalentereista lähtien, en tiedä oikeasti yhtäkään lasta jolla olisi "VAIN" kuvakalenteria (tai edes se yksi suklaakalenteri) jouluksi vaan kaikilla on useampi karkkikalenteri ja niitä krääsäkalentereja tai vanhemmat tekee itse kalenterin, josta tulee tyyliin 24 pientä lahjaa: tavaraa ja karkkia yms...sitten kaikki huipentuu siihen aattoon, kun lahjahanat avataan ja lapset suorastaan hukutetaan kaikkiin tavaroihin ja herkkuihin. Tietenkään hyvin harva vanhempi myöntää että juuri heidän lapsensa saisivat mitenkään ylenpalttisesti joululahjoja enkä odota että kukaan täälläkään niin tekisi.

Monilla lapsukaisilla on myös lukuisat pikkujoulut ja nykyisin on vielä useammat "jouluaatotkin" näillä samaisilla lapsilla kun on uusioperheitä tai isovanhempien kesken jouluaatto numero 2...en tiedä yrittääkö nykyvanhemmat paikata tuolla hurjalla lahjonnalla lapsilleen jotain vai mistä johtuu että on niin isosti lähtenyt lapasesta monilta tuo joulun "vietto".
Itseä vain jotenkin surettaa että se aito joulun idea katoaa tuollaisen materialismin ja liioitellun ohjelmanumeroiden myötä.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kapitalismi. kaikki mihin rahaa voi kuluttaa korostuu kunnes menee yli. kyllä se halloweenkin tänne rantautuu ihan urakalla seuraavan vuosikymmenen kuluessa. babyshowerit varmaan uusin villitys vaippakakkuineen ja lahjoineen.

Vierailija
2/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulu oli alunperin pakanajuhla jonka kristinusko omi parantaakseen asemaansa, nykyään uusi palvonnan kohde, almighty dollar, on ominut joulun itselleen. Historia siis toistaa vaan itseään taas kerran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla hippasen ylireagointia tuossa, tai sitten tunnet vain aika erikoisia ihmisiä. En minä tunne ketään vanhempia jotka itse askartelisivat jotain tavarakalentereja. Meidän lapsilla (8v, 9v, 14v) on yhdet suklaakalenterit ja kissalla on kissanherkkukalenteri. Jouluksi saavat toivoa yhtä isompaa hankintaa ja muutamaa pientä.

Vierailija
4/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko ap mitä pidät joulun aitona ideana?

Vierailija
5/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä se on se "aito" joulun idea? Jeesus-lapsi seimessä? Kinkku? Tuhmien lapsien piiskaaminen ja pelottelu? Kiitollisuus siitä, että ollaan vielä hengissä, eikä olla kuoltu kylmään ja nälkään?

Vierailija
6/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitten on joulun idea? (Omasta mielestäni siinä ei ole mitään ideaa, mutta ap:n mielestä ilmeisesti on.)

Vierailija
7/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miettinyt. Joulusta on tullut tavaran juhla, enää pääpaino ei ole hiljentymisessä ja rauhoittumisessa vaan kulutuksessa. Pidän joulusta vuosi vuodelta vähemmän, sen vieton voisi hyvin lopettaa.

Vierailija
8/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun alkuperäinen idea: keskitalven juhla, juhlitaan sitä, että huippu on saavutettu ja päivät alkavat taas pidentyä, ns. elämä voittaa. Tarkoituksena syödä ja juoda niin paljon kuin napa suinkin vetää.

Enpä nyt tiedä. Onhan tuohon kaikkea hömppää, kuten kristinuskoa ja lahjoja lisäilty, mutta haitanneeko tuo.

Vierailija
9/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa miettinyt. Joulusta on tullut tavaran juhla, enää pääpaino ei ole hiljentymisessä ja rauhoittumisessa vaan kulutuksessa. Pidän joulusta vuosi vuodelta vähemmän, sen vieton voisi hyvin lopettaa.

Ei joulun perimmäisenä ideana ole ikinä ollut hiljentyminen. Se on hyvin uusi keksintö.

Vierailija
10/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska thanks giving on ottanut sen vaatimattoman yhdessä jakamisen roolin joulun sijaan.

Eiköhän se kohta oo täällä meilläkin.

Vierailija
11/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän se juuri on joulun tarkoitus, saada oikein paljon mahdollisimman kalliita lahjoja ja syödä valtavasti herkkuja, erityisesti joulukarkkeja ja suklaata.

Vierailija
12/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna tulee vanhan perinteen mukaan rakastella miestään aunukseen takkatulen loimottaessa. Jos ei ole takaa niin puhelimeen voi ladata näytönsäästäjäksi takkatulen.

Vierailija
13/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus syntyi luultavimmin elo-syyskuussa. Itse olen lopettanut jouluhössäyksen vuosia sitten, mulle se on aika tavata rauhassa läheisiä.

Vierailija
14/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset ovat saaneet suht paljon lahjoja aina. Heillä on ollut kaikenlaisia kuvaamiasi joulukalentereita.

Silti meille tärkeintä on ollut yhdessäolo, hyvä ruoka ja lasten ilo. Ja tämä on minulle ollut se joulun tarkoitus.

Joulupaketeissa on aina ollut lautapeli, jota pelataan yhdessä. Sieltä löytyy myös kirjoja - aika rauhoittua lukemaan.

Vierailija
15/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppojen ja markkinoinnin tarkoitus on myydä kuluttajille tavaraa. On sitten kuluttajan omassa harkinnassa, mihin rahansa törsää. Esimerkiksi joulukrääsään. Kukaan ei kuitenkaan pakota. Ei edes sinua.

Vierailija
16/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisyys ja yhteisöllisyys on aina ollut joulun ja muidenkin juhlien tarkoitus. 

Vierailija
17/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin syntyvyyden laskun aikoina kannattaisi muistaa myös pohjoismaisen joulupukin (nuuttupukin) perimmäinen tarkoitus. Ei se ole mikään punanuttuinen ja paksumahainen mies, vaan ehta pukki, hedelmällisyysriittien symboli. Eli hedelmällisyysriittejä viettämään.

Vierailija
18/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheisyys ja yhteisöllisyys on aina ollut joulun ja muidenkin juhlien tarkoitus. 

Ja perinteisesti niitä vietetään syömällä, juomalla ja naimalla yhdessä.

Vierailija
19/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten pitäisi saada olla lapsia, myös lahjojen puolesta.

Muistaisitko itse joulua kun olit kurjassa jamassa kovin mielelläsi?

Uskon Jumalan määränneen että joulua vietetään joka tapauksessa vaikka kukaan ei olisi kovin harras.

Vierailija
20/33 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko ap mitä pidät joulun aitona ideana?

Mun mielestä joulun "aitoa ideaa" on että jaetaan hyvää ympärilleen, siis sitä "joulumieltä". Jokainen miettiköön kohdallaan miten sen toteuttaa, tarkoituksena saada hyvä mieli jollekin toiselle ja itselleen siitä että on voinut olla avuksi tai iloksi.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi