Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahat PMS-oireet. Mielialalääkkeistä apua?

Vierailija
22.11.2018 |

Yritän esittää asian lyhyesti. Eli, minulla on järkyttävän pahat PMS-oireet, jotka alkavat 2-1,5 viikkoa ennen kuukautisia ja helpottuvat suurin piirtein kolmantena vuotopäivänä. Fyysiset oireet siedän, mutta henkisiä en meinaa jaksaa: järkyttävä itseinho, masennus, ärsyyntyminen, turhautuminen, toivottomuus, itsemurha-ajatukset...

Minulla on muutenkin diagnosoitu masennus ja ahdistuneisuushäiriö, mutta tällä hetkellä pärjään noiden kanssa, siis silloin kierron alkuvaiheessa kun tila on "normaali". Mutta melkein puolet kuukaudesta onkin sitten täyttä helvettiä. Ajatus, että kyse on vain hormoneista ja että olo menee pian ohi, ei auta tai helpota yhtään. Nuo oireet vievät muutenkin heikon toimintakykyni joka kuukausi olemattomiin.

Olen aikaisemmin syönyt mielialalääkkeitä, viimeisimpänä voxraa. Lopetin kuitenkin lääkkeiden syömisen, sillä niistä ei ollut merkittävää apua tai sivuoireet olivat liian pahat. Luin netistä, että vaikeisiin pms-oireisiin voidaan määrätä pieni annos jotain ssri-lääkettä, jota syödään silloin oireisena aikana eikä koko ajan. Voisiko tuo oikeasti auttaa? Kävisikö samaan tarkoitukseen jokin muu kuin ssri-lääke, esim. juuri voxra? Onko kellään kokemuksia tai tietoa tästä? Onko joku saanut avun näihin helvetillisiin oireisiin?

Mainittakoon vielä loppuun, että oireiden helpottamiseksi olen kokeillut liikuntaa, syön monipuolisesti, syön vitamiineja kuten B6-vitamiinia, mutta ei auta. Hormonit eivät sovi, ne vain pahentavat oireita. Ja olen 27-vuotias.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut avun vahingossa. Olen tullut siihen tulokseen että rasvakudos tuottaa hormoneja jotka pitävät PMS oireita yllä. Tein elämäntaparemontin ja sen seurauksena olen laihtunut jo jonkin verran, yllättävää oli että PMS oireet hävisivät laihtumisen myötä. Tässä yksi lääkkeetön vaihtoehto.

Vierailija
2/11 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön sipralexia ja pahat pms oireet on edelleen. Eli ei vaikuta niihin koska on lisääntymishormonipohjaisia vaivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin ruokavaliosta pois valkoisen sokerin ja vehnäjauhot. PMS oireet hävis..

Vierailija
4/11 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä täsmälääke, jonkin sortin rauhoittava lääke ko ajankohtana?

Vierailija
5/11 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut avun vahingossa. Olen tullut siihen tulokseen että rasvakudos tuottaa hormoneja jotka pitävät PMS oireita yllä. Tein elämäntaparemontin ja sen seurauksena olen laihtunut jo jonkin verran, yllättävää oli että PMS oireet hävisivät laihtumisen myötä. Tässä yksi lääkkeetön vaihtoehto.

Eli oireiden helpottuminen ei johtuisi paremmista elämäntavoista vaan juurikin painon putoamisesta? Onko siis niin, että hoikilla ja normaalipainoisilla ei ole pahoja PMS-oireita koskaan?

Vierailija
6/11 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä täsmälääke, jonkin sortin rauhoittava lääke ko ajankohtana?

Eilen jouduin turvautumaan rauhoittavaan, kun vain itkin surkeuttani ja toivoin kuolemaa. Auttoihan se toki vähän, mutta noidenkin rauhoittavien saaminen on ollut niin vaikeaa, että en usko lääkärin suostuvan kirjoittamaan niitä lisää pelkkiin PMS-oireisiin :/ Ap

Vierailija
7/11 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin ruokavaliosta pois valkoisen sokerin ja vehnäjauhot. PMS oireet hävis..

Tähän koitan pyrkiä, etenkin oireisena aikana. Ei ole ainakaan toistaiseksi auttanut merkittävästi. Muuten toki hyväksi. Ap

Vierailija
8/11 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin myös sanomaan, että ruokavalio auttaa paljon asiaan. Kaikki sokerit, alkoholi ja muut huonot hiilarit heti pois. 

Vierailija
9/11 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä normaalin painon rajojen sisäpuolella. Mulla on ollut pms oireita myös silloin kun olin oikea laiheliini. Luultavasti kyllä että painolla ja ruokavaliolla on tähän jokin yhteys. Kevyempi syöminen helpottaa pms hurjasti. Nyt olen pari viime pmssää lääkinnyt kamalaa kalvavaa ahdistusta alkoholilla. Kyllä on auttanut aina hetkellisesti. Esim yksi drinkki. Tiedän kyllä että vaara pudota alkoholismin puolelle. Alkoholi on itselleni toiminut, rauhoittavat ihan varmasti auttavat myös. Rauhoittavat ei välttämättä ole kuitenkaan yhtään sen parempi. Söin yhden purkillisen opamoxia ja ei enää ikinä. Aiheutti muistiongelmia! Luin että pitkäaikaisessa käytössä muistiongelmat kroonistuu myös. Mutta onhan noita rauhoittaviakin sataa ja tuhatta erilaista.

Vierailija
10/11 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli oireiden helpottuminen ei johtuisi paremmista elämäntavoista vaan juurikin painon putoamisesta? Onko siis niin, että hoikilla ja normaalipainoisilla ei ole pahoja PMS-oireita koskaan?

En tunne ketään hoikkaa näistä oireista kärsivää. Laiha läski voi olla eri juttu. Nythän onkin kyse pms oireista eikä normaaleista kk liittyvistä oireista. Mulla toimi näin, pahimmat oireet jäi menneisyyteen. Kannattaa ainankin harkita tätä vaihtoehtoa.

Vierailija
11/11 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme