Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä en ikinä opi käyttämään rahaa

Vierailija
21.11.2018 |

Mitäs nyt?
Jatkuvasti joku perinnässä, menossa ulosottoon, loppukuusta tili tyhjä ja sitärataa. Olen epäillyt että olen varmaan jotenkin henkisesti jälkeenjäänyt, pitäisiköhän hommata edunvalvoja? Mistä niitä saa?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.. osasin käsitellä rahaa paremmin työttömänä. Nyt tienaan noin. 2000€/kk ja silti mulla on opintolainaa 400€ joustoluottoa 1500€ ja visalaskuja maksamatta 2000€ edestä. Ahdistaa ihan kamalasti! Oon koukussa kaikkeen osteluun.. Täytän tyhjiötä ja yksinäisyyttä ostamalla vaatteita, kenkiä, laukkuja, meikkejä ja biletän. Itkettää. Haluisin vaan, että saisin noi velat maksettua pois! Ajattelin jo itseni myymistä..

N25

Lisään vielä, että ystäväni on ihan samanlainen, ehkä vielä pahempi sillä hänellä on velkaa 10 000€. Olemme myrkyllisiä toisillemme kun shoppailemme yhdessä ja innostumme kaikesta. Kaveri vielä yllyttää mua aina ostamaan vaikka rahaa ei todellakaan olisi turhuuksiin.

Kuka vttu katsoo kenkiä?

Mulla on monia pareja kenkiä..korkkareita jne. Kuka muka ei katsoisi kenkiä? Olis tylsää käyttää vaan yhtiä kenkiä, vielä jotain lenkkareita.

Vierailija
22/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen eroa mies hoiti raha-asiat ja nyt sitten ”omillani” en vaan osaa. Jotenkin olin enemmän kuosissa silloin naimisissa ollessamme. Se olikin niitä hyviä asioita siinä suhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen pitämään selkeää tilitaulukkoa parin kuukauden ajan. Merkitset siihen siis aivan kaikki tulot ja menot. Yleensä kun tuollaista pitää jonkin aikaa alkaa ymmärtämään miten moneen turhaan asiaan on rahansa tuhlannut ja mitä kaikkea fiksua sillä rahalla olisi saanut. Nimim. Kokemusta on.

Vierailija
24/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vituiks kun hoitaa hommat heti alkuunsa, niin saa vaikeimman kautta opetella. Kuluta vain sen verran mitä sinulle on. Menot ei saa ylittää tuloja.

Joo, olen ollut liian lapsellinen ja leväperäinen, myönnän. Mutta miksi tämä talouden hallinta on näin vaikeaa?

Opettele hillitsemään heräteostoksia. Mieti joka kerta, että tarvitsenko tätä todella. 

Tätä olen yrittänyt.. mutta repsahdin kohta. Olen tosiaan ajatellut että annan teinille valtuudet hoitaa budjetti, on säästäväistä sorttia, isäänsä tullut.

Vierailija
25/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottumuksia täytyy muuttaa vähitellen,niin se onnistuu.

Vierailija
26/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri on juuri tuollainen! Siinä vaiheessa kun meni kämppäkin alta, tehtiin diili että minä hoidan hänen raha-asiansa. 2 vuotta hoidin ja alkoi olla kaikki tasapainossa. Hän halusi taas alkaa huolehtia itse hommistaan ja otti takaisin tilinsä ja pankkikorttinsa. ja sössi kaiken muutamassa kuukaudessa pahemmalle mallille kuin ikinä ennen. Hänellä huomasin sellaista ajatustatapaa että kun alamäki lähti käyntiin (eli korttia alettiin höyläämään) niin ajatteli että repäisen nyt sitten kunnolla kun aloitin. Vähän samaan tapaan kuin alkoholiongelmaisilla. Koko rahan edestä kerralla hauskaa ja sitten podetaan hirveää morkkista. Kuulemma täytyy joskus saada revitellä, sitten kärsii seuraamuksista pitkän tovin. Töissä käyvä ihminen hänkin.

Vierailija
27/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.. osasin käsitellä rahaa paremmin työttömänä. Nyt tienaan noin. 2000€/kk ja silti mulla on opintolainaa 400€ joustoluottoa 1500€ ja visalaskuja maksamatta 2000€ edestä. Ahdistaa ihan kamalasti! Oon koukussa kaikkeen osteluun.. Täytän tyhjiötä ja yksinäisyyttä ostamalla vaatteita, kenkiä, laukkuja, meikkejä ja biletän. Itkettää. Haluisin vaan, että saisin noi velat maksettua pois! Ajattelin jo itseni myymistä..

N25

Lisään vielä, että ystäväni on ihan samanlainen, ehkä vielä pahempi sillä hänellä on velkaa 10 000€. Olemme myrkyllisiä toisillemme kun shoppailemme yhdessä ja innostumme kaikesta. Kaveri vielä yllyttää mua aina ostamaan vaikka rahaa ei todellakaan olisi turhuuksiin.

Kuka vttu katsoo kenkiä?

Mulla on monia pareja kenkiä..korkkareita jne. Kuka muka ei katsoisi kenkiä? Olis tylsää käyttää vaan yhtiä kenkiä, vielä jotain lenkkareita.

Some diivat? Kyllä sen tietysti ymmärtää jos kansanedusrajilla olisi kaikilla valeanpunaiset tennarit. Uskottavuushan siinä voisi kärsiä toki.

Vierailija
28/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N25

Kuka vttu katsoo kenkiä?

Some diivat? Kyllä sen tietysti ymmärtää jos kansanedusrajilla olisi kaikilla valeanpunaiset tennarit. Uskottavuushan siinä voisi kärsiä toki.

Ellei se kuuluisi siihen imageen. Nikula presidenttinä. Ehdottomasti maihinnousukengät siinä tapauksessa.

Vierailija
29/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N25

Kuka vttu katsoo kenkiä?

Joo instagramiin pitää saada hienoja asukuvia ja muutenkin haluan olla ihailun kohteena. Kuulostaa pinnalliselta..

Vierailija
30/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N25

Luottokortit ja Visat pois ja heti! Elä tulojesi mukaan äläkä luotolla. Saat taloutesi näin nopeasti kuntoon.

Vierailija
31/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sorrun tuhlailemaan kun opintojen/pienipalkkaisen työn jälkeen sain paremman työn. Tavallaan repsahdin eli NAUTIN siitä kun pystyi ostamaan kalliimman takin (ei vain jotain rytkyä H&M: alerekistä), pystyi ostamaan sellaiset kengät kun halusi (aitoa nahkaa, paremmat jalassa), käymään ulkona syömässä miettimättä "onko tähän varaa", ja lähtemään spontaanille ulkomaanmatkalle.

En kyllä elänyt yli varojeni, luottokortti kyllä välillä vinkui, mutta jos esim. tammikuussa ostin luotolla budjetoin niin että maksoin _koko_ summan pois helmikuun palkasta jne.

Kun tarpeeksi "tuhlaa" siihen alkaa turtua, tuo shoppailukausi teki minulle hyvää. Ja siitä jäi kattava vaatekaappi, laadukkaita takkeja, kenkiä, paitoja (huom, ei mitään "tonnien vaatteita", mutta "hieman parempia" merkkejä, joka kyllä näkyy myös laadussa, villaneule vs. akryyli jne.) ym. jota hyödynnän edelleen päivittäin.

Nykyään pyrin säästämään osan tilistä, aina on ollut se puskurirahasto, mutta nyt pyrin siihen että pankkitilin saldo kasvaisi joka kuukausi tietyn summan verran.

Vierailija
32/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tienaan nettona n. 1800 e kuussa, maksan asuntolainaa ja kuitenkin saan säästettyä 500-700 e kuussa. Mistään en pihistä. Mulla on auto, siistit vaatteet, kaunis koti.

Elämä on helppoa kun osaa taloudenpidon.

Vierailija
33/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele raha-asioiden ulkoistamista (edunvalvojalle, sossun välitystilille, ystävälle tms) kuin äärimmäisessä hädässä, siis akuutin päihde- tai mt-oireilun kohdalla tai jos vaarana on muuten esim. asunnon menettäminen. Jos ulkoistat vastuun, niin milloinkas sitten opettelet asioista huolehtimaan?

Netissä on esim. Martoilla ja Takuusäätiöllä hyviä pohjia kodin rahaliikenteen seuraamiseen. Tarkkaile ainakin pari kuukautta, mihin rahasi ihan oikeasti menevät. Ongelmakohtien tunnistaminen auttaa jo eteenpäin.

Vierailija
34/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, aina tili tyhjänä. Elän kiireistä, lapsettoman kolmekymppisen uranaisen elämää ja tiedostan kyllä, että ylikulutan. En shoppaile tavaraa, mutta asioita, joihin saan menemään rahaa ihan huomaamatta tolkuttomasti:

- Taksilla ajelu hirveän kiireen vuoksi (vaikka otankin aina normitaksia halvemman Uberin).

- Ruuan tilaaminen Woltista, kun ei ole aikaa tai jaksamista kokata itse.

- Jatkuvat lahjat!!! Ystävillä on koko ajan polttareita, häitä, babyshowereita ja lasten synttäreitä. Lisäksi minulla on iso ja aktiivinen suku, ja koko ajan jollakulla on 60- tai 70-vuotispäivät. Vähintään kukat pitää viedä.

- Ystäväporukan yhteiset tekemiset. Nämä ovat ihania ja suorastaan elämän suola, mutta kyllä näihin rahaa menee. Mökkireissuja, teatterireissuja, konserttireissuja, kaupunkilomia, kylpylälomia jne.

- Baarit ja klubit. Nykyään käyn näissä vähemmän kuin ennen, mutta silloin kun lähden ulos, rahaa palaa.

Vierailija
35/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tienaan nettona n. 1800 e kuussa, maksan asuntolainaa ja kuitenkin saan säästettyä 500-700 e kuussa. Mistään en pihistä. Mulla on auto, siistit vaatteet, kaunis koti.

Olen niin kateellinen, voi kun minäkin osaisin.

Vierailija
36/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi ala-ikäistä lasta ja yllättäviä menoja on paljon. Oikeasti uskon että esikoiseni 15v olisi parempi taloudenpidossa.

Opettele tekemään budjetti ja pysymään siinä niin ei  tule yllättäviä menoja. Ennakointi auttaa.

Vierailija
37/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun velkasi ei ole vielä mahdoton. Saat asiat tasapainoon, kun lopetat HETI ostelun.

Laske, kuinka paljon kuukaudessa kuluu laskuihin. Harvemmin kuin kerran kuussa tulevista laskuista jyvität kuukausisumman. Laitat heti rahapäivänä laskuihin menevän summan ja hiukan ekstraa erilliselle laskutilille, johon sinulla ei ole korttia. Sovit itsesi kanssa tiukan säännön, että laskutililtä ei kustanneta mitään ekstraa.

Ota luottokortti pois lompakosta. Älä tapaa ystäviä shoppailun merkeissä. Keksitte muuta tekemistä. Kahville, leffaan, saunailta, kävelylle esim.

Jos kuitenkin eksyt kauppaan, älä osta mitään välittömän impulssin vallassa. Sovi itsesi kanssa, että pidät päivän tai kahden mietintätauon. Yleensä impulssi laantuu, ja olet tyytyväinen että et ostanut. Onnistumisista saat palkitsevan tunteen.

Lasten välttämättömiä menoja pyri ennakoimaan. Esim tarvitseeko uudet talvivarusteet. Et voi tuhlata muuhun, kun tiedät, että nämä on ostoslistalla.

Mieti ruokakauppaan viikko- tai päiväbudjetti, seuraa että tavoitteet pysyvät. Eli jos tänään ostat kahden päivän budjetin edestä ruokaa, sillä pitäisi pärjätä kaksi päivää. Jos alkuviikosta onnistut nipistämään menoja, voit vkloppuna ostaa jotain herkkuja. Jälleen palkinto onnistumisesta.

Tässä muutama vinkki.

Ja velaksi ei osteta!

Kun saat luotot pois, voit aloittaa säästämisen laskutilille. Pieni puskuri luo turvaa ja motivoi säästämään.

Vierailija
38/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te vingutte koko ketju on täynnä loistavia esimerkkejä siitä että teidän ei tarvitse tehdä muuta kuin liittyä vihreät de rödä puolueeseen, jopa selvää ministeri ainesta. Sitten ei muuta kuin muiden Suomalaisten rahoja tuhlaamaan.

Opettelette vaan toistatamaan papukaijana meillä on unelma jargoinia ja kusemaan huolella Suomalaisten muroihin niin muita näyttöjä ei tarvita.

Vierailija
39/40 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä edunvalvojaa saa, jos ei ole esittää lääkärintodistusta "jälkeenjääneisyydestä". Monia muita keinoja kyllä on, esimerkiksi sosiaalitoimen kautta välitystili.

Velkaneuvoja voi joissakin paikoissa opastaa sinua kädestä pitäen raha-asioiden hoidossa.

Tee ensimmäiseksi itsellesi talousarvio. Laske millä tahansa sopivaksi katsomallasi taulukkolaskennalla, minkä verran sinulle tulee rahaa, minkä verran on pakollisia menoja ja minkä verran on 'irtorahaa'. Ensin laitat laskut maksuun ja käytät kahta eri tiliä: toiselle siirrät käyttörahaa vaikka viikoksi kerralla, ja toisella pidät laskujen maksuun tarvittavat rahat.

Myös minä voisin alkaa vapaaehtoiseksi edunvalvojaksi. On homma hoitunut ennenkin: mahdollisimman suuri osa laskuista suoramaksuina ja käyttöraha toisen tilin kautta omaan käyttöön.

Taloudenhallinta on nykyään niin vaikeaa, kun rahaa on aivan liian helppo saada, ja varsinkin kallista rahaa. Pikavipin yli 100% vuosikorolla voi saada, vaikka pankista ei saisi lainaa. Toista se ennen, kun jo tuhannen markan lainaan piti olla kaksi takaajaa. Pikavippejä ei ollut vaan vekselit, joihin piti olla aika takaaja ja kolmen kuukauden välein uusittiin. Kallista rahaa sekin oli, mutta kovin halpaa ulkomaalaisiin kiskurifirmoihin verrattuna.

Vierailija
40/40 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on mahdoton yhtälö sellaiselle, joka on joutunut itse kustantamaan ihan kaiken alusta alkaen. Ensimmäiset verhot, ensimmäisen mukin, jääkaapin omaan asuntoon, lakanat ... niihin meni aika paljon rahaa, kun eihän opintuella ja -lainalla eläneellä mitään säästöjä ollut. Autokin oli oltava, että pääsi töihin, ja tietenkin velaksi.

Oli pakko ostaa velaksi välttämätöntä tavaraa, eikä koskaan jäänyt mitään säästöön. Silti ei pitäisi elää yli varojensa eikä ostaa mitään sellaista, joka ei ole aivan välttämätöntä.

Yksi shoppailuhimon hillitsijä on se, että ostaa sen tavaran vasta huomenna, tai sitten ylihuomenna. Taikka ostaa sen vasta sitten, kun on laskujen maksun jälkeen tarpeeksi rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän