Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko asperger aikuinen pärjätä päiväkotityössä?

Vierailija
21.11.2018 |

Mitä mieltä?

Olen ollut ennen diagnoosiani ja pärjäsin hyvin lasten kanssa, heidän vanhempiensa kanssa oleminen ei kuulunut silloin toimenkuvaan. Työntekijät pitivät minusta tosi paljon.

Ongelmaksi saattaisi koitua se lasten vanhempien kanssa tehtävä vuorovaikutus..
Toisaalta taas tiedän lasten kehityksestä ja eri sairauksista paljon koska olen niitä opiskellut.. teoriatietoa on päässä tosi paljon ja lasten kanssa on mielestäni helppo olla kun lapset sanoo suoraan mitä ajattelee, eikä tarvitse yrittää lukea rivien väIistä.

kouluun on pian haku auki joten kertokaa mielipiteitä. Olen ihan kahden vaiheilla mitä tekisin? Ikää on 30v.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että pärjäisit. Kuitenkin niin sosiaalinen työpaikka.

Vierailija
2/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ennenkin pärjännyt, niin koulutuksen myötä olisit varmasti entistäkin parempi lastenhoitaja. Oletko käynyt ammatinvalintapsykologilla? Pystyisikö hän auttamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työ lasten parissa on aiemmin sopinut sinulle, niin anna mennä vain!

Vierailija
4/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että voi. Ehkä olet vain itse kuvitellut, että pärjäät ja muut ovat olleet toista mieltä, mutta et ole sitä kyennyt huomaamaan.

Vierailija
5/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään as-tapauksen joka menestyy päiväkodissa loistavasti. Varmaan muut työntekijät voivat ottaa enemmän vastuuta siitä vanhempien kanssa kommunikoinnista, ja sinä puolestaan tehdä sitten vastaavasti enemmän jotain muuta hommaa, jos tuo kohta osoittautuu sinulle liin haastavaksi. Olen samaa mieltä siitä, että lasten kanssa sosiaalinen taitamattomuus ei ole paha ongelma, koska lapset ovat rehellisiä ja avoimia, ja aikuistenkin kannattaa olla sellaisia lasten suuntaan. Uskon, että erityistaidoistasi ja -tiedoistasi on tuollaisessa työympäristössä paljon hyötyä, ja kompensoit hyvin muita ns. normaalimpia hoitajia.

Vierailija
6/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mennyt tetit ja kesätyöt hyvin päiväkodeissa, mutta illat menee nukkuessa ja palautuessa metelistä. Jos kestät ääniä, pärjäät varmasti.

Vierailija
7/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on tosi ikävää, että joudut epäilemään kykyjäsi sen takia että olet saanut diagnoosin. Jos ennen diagnoosia pärjäsit, niin varmasti pärjäät nytkin!

Vierailija
8/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assi päiväkodissa? Kiljumisen, lähmimisen ja riehumisen keskellä? En usko. Kuormittavaa työtä kenelle vaan, saati aspergerille.

Vierailija
9/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assi päiväkodissa? Kiljumisen, lähmimisen ja riehumisen keskellä? En usko. Kuormittavaa työtä kenelle vaan, saati aspergerille.

Tämä. Ja vielä ottaen huomioon työn vaativuuden sen suhteen että asiat voivat muuttua yllättäen, eikä tilanteet ole ennakoitavissa kun lapsista on kyse.

En suosittelisi.

Vierailija
10/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi miksi kuvittelette,,että joku diagnoosi vie kaikki mahdollisuudet elämään?? Tiesittehän, että suomessa paljon asperger syndroomaisia jotka eivät välttämättä edes tiedä siitä vaan elävät ihan normaalia elämää.

Vierailija
11/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustavista kommenteista! :) tosiaan dg helpotti ymmärtämään itseäni paremmin, mutta harmittaa kun kuulen paljon tuntemattomilta, etten sovi päiväkotityöhön aspergerin takia..

Minä ainakin perehdyn lasten asioihin perusteellisesti ja olen todella empaattinen ja lapset pitivitä minusta paljon.

Ap

Vierailija
12/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asperger-diagnoosi saadaan oireiden perusteella. Ei ole olemassa kahta Asperger-henkilöä samanlaisilla oireilla. Se on oireyhtymä ja oireita voi olla tuhansia. Itselläni on aistiyliherkkyyttä, mutta vain kylmä/kuuma ja valon kanssa, ei äänten kanssa ollenkaan. Pärjään loistavasti metelissä. Riehuminen tai "lähmiminen" ei haittaa päiväkodissa, kotona en siedä pienten lasten tahmaisia sormia. Tiedän, että päiväkodissa siivouksen hoitaa joku muu kuin minä, niin voin olla rennosti.

Sosiaaliset kontaktit väsyttävät, mutta pärjään lasten ja vanhempien kanssa loistavasti. Asperger ei näy mitenkään päällepäin minusta. Tarvitsen kotona paljon aikaa yksikseni palautuakseni, viikonloput olen yleensä kokonaan yksin. Arkena jaksan kavereitakin.

Vierailija
13/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein kymmenisen vuotta pk-työtä ja mulla on asperger. Olin pääasiassa pienissä ryhmissä erityislasten kanssa ja pärjäsin heidän kanssaan mainiosti! Yksi ongelma oli mun kasvosokeus. Ensin opettelin tunnistamaan ryhmän aikuiset, sitten lapset, sitten muut työkaverit ja vanhemnat oli ne vaikeimmat. Esittäydyin varmaan aika monta jertaa samoille ihmisille ja small talkia oli vaikea puhua. Tämä työ toimi hyvin, kunnes sain oman lapsen. Työpäivän jälkeen en enää voinut sulkeutua omaan hiljaiseen maailmaani ja se kävi hyvin pian hyvin raskaaksi. Vaihdoin sitten alaa ihan täysin ja hyvin menee taas.

Vierailija
14/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin voit pärjätä! Ei ole olemassa mitään yhtä ja ainutta asperger-tyyppiä, kaikki as-ihmiset eivät ole samasta puusta veistettyjä, vaan asperger ilmenee eri ihmisissä eri tavoin. Mulla ei ole diagnosoitu aspergeria, mutta tunnistan itsessäni selkeitä autismin kirjon piirteitä, ja silti olen aina pärjännyt päiväkotitöissä oikein hyvin. Se, mikä tuottaa ongelmia, on smalltalkkaaminen ja kahvipöytäkeskustelut työkavereiden kanssa. Toisaalta päiväkodin hälinä, meteli ja jatkuva vuorovaikutuksessa oleminen väsyttää, mutta toisaalta mulle riittää, kun töiden ulkopuolella saan omaa rauhallista aikaa.

Vierailija
15/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kuullu, että Hesburger palkkaa mielellään Aspergereitä.

Vierailija
16/17 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että ei se diagnoosi mitään muuta. Jos tähän saakka olet pärjännyt päiväkotitöissä hyvin, niin eihän se asia muutu diagnoosin myötä!

Vierailija
17/17 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Opettele se vuorovaikutus. Ei se ole vaikeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi