Kokeneet ongelmateinien vanhemmat, auttakaa!
Kokeneet ja kaiken nähneet teinien vanhemmat auttakaa. Tilanne: 16 vuotias teini, asuu isän kanssa (äiti kuollut lapsen oltua 10-v, ei traumaa ja psykologit sanonut että tapahtuma on hyväksytty). Erittäin pahat käytösongelmat isää kohtaan. Isä ollut aina curling ja ei vaainut mitään, ei käytöstapoja, ei kolumenestystä ja antanut aina kaikein, ns. kaveri-isä. Isälle tärkeintä on ollut nähdä aina hymy lapsen naamalla. Myös sukulaiset huomannut erittäin negatiivisen asenteen teinillä jo lapsena. Kaikki saatu läpi itkulla ja uhkailula.
Nyt isä on järkiintynyt ja alkanut opettaa teiniä normaaliksi ihmiseksi ja alkanut vaatia apua, ruoanaitossa, tiskikoneen tyhjennyksessä jne. Isä on myös pakottanut ottamaan osa-aikatyön (josta hankki tahallaan potkut) jotta oppii rahankäyttöa jne.
Tämä ei sovi teinille, jonka mielestä hänellä on oikeus olla tekemättä mitään ja isän vain annettava rahaa ja olla vaatimatta häneltä mitään.
Teini on oikein ilkeä ja tietää miten saa isän talutusnuoraan ja kyyneliin. Jos et anna sitä tai tätä "menetät minut", "lähden pois ja poistan numerosi puhelimesta" jne. Isä ei kestä tätä kun pelkää menttävänsä ainoan lapsensa. Keskustelut ei auta, poika ylimielinen ja tavoite saada oma tavoite läpi ja loukattua isää pahasti. Nauraa päin naamaa isälle. Viha on kova isää kohtaan vaikka isä on maailman kiltein isä.
Nyt isä ryhdistäytyi ja otti puhelimen ja tietokoneen pois ja poika sanoi, että "menetit juuri poikasi" ja lähti. Poika majailee kavereilla ja ei tule kotiin ennenkuin isä taipuu hänen ehtoihinsa.
Kertokaa kokemuksia miten olette saanet kiristävän ja tunnekylmän teinin ruotuun. Etenkin miten olette näyttäneet teinille, että vanhemmat määrää kodissa EI teini.
Miten isä voisi astua esiin ja näyttää teinille ettei hän voi kiristää ja kukkoilla isän talossa ja hän on 16 v lapsi ja isä aikuinen.
Tätä on jatkunut nyt vuoden.
Kokemuksia?
Kommentit (7)
Minä en koskaan neuvo näitä "sivustaseuraajia". Tiedä koskaan mikä narsistinen isoäiti tai pahantahtoinen käly tuolla nimimerkin takana luuraa.
KESKITY OMIIN ASIOIHISI!
Isän on tehtävä lastensuojeluilmoitus omasta lapsesta joka ei osaa käyttäytyä eikä noudata sääntöjä. Ilman sitä on hankala tehdä mitään.. vielä on mahdollisuus puuttua
Miten on mahdollista, että hänellä ei ole traumaa, jos on menettänyt äitinsä 10-vuotiaana?!?
Kun teinillä kerran hoitosuhde on jo olemassa johonkin psykologiin, neuvo isää varaamaan aika itselleen ja pojalleen sinne. Jos poika ei tule, iskä menee sitten yksin juttelemaan. Ja lasu tuosta kotoa karkaamisesta olisi varmaan hyvä tehdä, siis isän, ei sinun ap. Muutenkin neuvoni sinulle on: pysy pois asioista, jotka ei sulle kuulu.
Olen ollut hiukan samanlainen äiti, kuin tuo isä on. En nyt täysin rajoja asettamaton todellakaan, kotiintuloajoista on pidetty kiinni jne. mutta turhan lepsu ja keskustelevainen. Olen itse saanut aika vapaan kasvatuksen ja minun kohdallani se on toiminut, mutta oman tyttären ollessa esiteini tajusin, että eipä toimi tämän tuittupään kanssa. Jotenkin olen halunnut myös hyvittää isättömyyttä (isä perusti uuden perheen eikä ollut meistä sen enempää kiinnostunut ennen kuin nyt käytösongelmien myötä tärkeintä on syyttää kuinka olen pilannut lapsen). Tilanne oli lipsumassa käsistä siinä vaiheessa, kun 12-vuotiaan tullessa kerran humalassa kotiin tein hänestä lasun. Olen itselleni ikuisesti kiitollinen tuosta päätöksestä ja heräämisestä. Käytiin sosiaalihuollon palavereissa, kerrattiin sääntöjä ja sain itsekin paljon ajateltavaa kasvatusmetodeistani. Sama keskusteluyhteys meillä edelleen on, nyt jopa parempi, kun lapsi tietää että hänellä ei olekaan enää niin paljon päätösvaltaa, vaan minä asetan ne raamit ja hän tuntuu jopa tottelevan mielellään. Olen lukenut täältäkin monesti, kuinka lapsuudessa ikävintä on ollut kun vanhemmat eivät tuntuneet vaativan mitään ja se on luonut turvattomuutta. Voin myöntää että se oli suunta meilläkin.
Suosittelen yhteydenottoa asiantuntijoihin, tuota tilannetta on kahdestaan enää hankala lähteä purkamaan, isän opettelemaan uusia toimintamalleja ja lapsen ymmärtää että niitä onkin yhtäkkiä toteltava. Joku dramaattinen puuttuminen ja vaikka sitten viranomaisten tukiverkko toitottamaan sekä isälle että lapselle uudet säännöt.
Minä olen ns. kaveriäiti ja ei ole vielä ollut suurempia ongelmia (10v.). Joskus kyllä olen joutunut ottamaan auktoriteettia takaisin kerralla enemmän. Keskusteluyhteys on avoin ja hyvä, mutta joskus vapauksia on ollut liikaa. Lapsi ensin hurjistuu, sitten on mielissään. Tuo kuulostaa huolestuttavalta, että isä taipuu noin helposti emotionaaliseen manipulaatioon. Vaikka liian rento äiti olenkin, niin tuollaiseen en menisi ja uskon helposti, että teini ei kunnioita tippaakaan vanhempaan, joka pelästyy halpahintaisia uhkauksia.
Siinä onkin sitten isukilla arbeitia.
"Isä ollut aina curling ja ei vaainut mitään, ei käytöstapoja, ei kolumenestystä ja antanut aina kaikein, ns. kaveri-isä. Isälle tärkeintä on ollut nähdä aina hymy lapsen naamalla. Myös sukulaiset huomannut erittäin negatiivisen asenteen teinillä jo lapsena. Kaikki saatu läpi itkulla ja uhkailula"-
Eiköhän tuo jo selitä jotakin? Teini nyt 16, viisitoista vuotta saanut päättä ja pompotella, sitten luullaan että kaikki muuttuu sormia napsauttamalla! Vaikeeta tulee olemaan. Takaan sen.
Tällaisia nuoria tulee, kun perusturvallisuus eli vanhempien auktoriteetti joka antaa raamit ja turvaa, puuttuu kokonaan. Lapsi jää alusta asti ikäänkuin omilleen, perheen pomoksi jolla ei mitään edellytyksiä siihen ole. Nuori on toden näköisesti täysin eksyksissä, ja jos nyt aletaan yhtäkkiä muuttamaan radikaalisti tapoja, ei siitä takuulla seuraa muuta kuin juuri tuo kapina ja sota. Pahimmassa tapauksessa johtaa pahoihin seurauksiin jotka vaikuttavat loppu elämän.
Ulkopuolista asiantuntija-apua tässä tarvittaisiin. Isä ei yksin tuon tilanteen kanssa pärjää.
Isän pitäisi osata asettaa nyt niitä rajoja ja alkaa olla isä. Siihen tarvitaan sitä apua, tukea ja neuvoja. Tilanne päässyt liian pitkälle mutta onneksi isä on sentään nyt herännyt. Liian paljon näkee näitä joiden kohdalla peli on menetetty.