Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärrätkö kumppaniasi?

Vierailija
21.11.2018 |

Tajusin juuri että todella suuri osa parisuhdeahdistuksestani johtuu siitä, etten ymmärrä kumppaniani.

Kumppanini on ihana! Mutta en ymmärrä hänen sanomistensa tarkoitusta tai vaikka kun katsoo minua tietyllä katseella.

Tänään kerroin uusista mahdollisista työtehtävistä. Kumppani kommentoi että "oletko varma että jaksat etkä stressaa liikaa?" Kysyin sitten tarkoittaako että hänestä se ei ole hyvä idea? Hän sanoi että ei, kysyi vaan onko mulla varmasti aikaa töille. Minä tulkitsin tuon niin että hän epäilee.

Välillä myös kumppani sanoo että olen vainoharhainen, kun kysyn "miksi katsot minua tuolla tavalla" ! Kun en vaan ymmärrä, mitä hän miettii tai ajattelee.. arg.

Onko muilla tällaista? Koen monesti myös, mutta ettei minua ymmärretä mutta olen sen kanssa jo ihan ok. Esim työkaverit sanoivat että olen negatiivinen, vaikka en omasta mielestäni puhunut negatiivisia asioita tai ollut pahalla mielellä/ahdistunut.

Olen pidempään epäillyt että mulla on lievä asperger.. voisikohan se olla. Se selittäisi paljon. Ihmeellistä helvettiä tämä toisten ihmisten tulkinta ja ymmärtäminen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi tulkita ja ymmärtää?! Elleivät ihmiset, puoliso mukaan lukien saa suutaan auki ja ilmaistua asioitaan selkokielellä niin heidän on vain otettava se riski etteivät he tule ymmärretyiksi. Sinun ongelmasi se ei ole. Turhaa on myös kysyä miksi joku katsoo sinua jollakin lailla, katse saattaa vain kulkeutua johonkin ja ajatus on aivan muualla, tuollainen kyseleminen on vain rasittavaa. Ota asiat sellaisina kuin ne ovat, älä tee omia (yli)tulkintoja äläkä vaivaa päätäsi sillä mitä muut ajattelevat, et kuitenkaan voi ikinä tietää mitä muut ajattelevat ja toisten pään sisään pyrkiminen on ärsyttävää ja aika turn off.

Vierailija
2/14 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tulkita ja ymmärtää?! Elleivät ihmiset, puoliso mukaan lukien saa suutaan auki ja ilmaistua asioitaan selkokielellä niin heidän on vain otettava se riski etteivät he tule ymmärretyiksi. Sinun ongelmasi se ei ole. Turhaa on myös kysyä miksi joku katsoo sinua jollakin lailla, katse saattaa vain kulkeutua johonkin ja ajatus on aivan muualla, tuollainen kyseleminen on vain rasittavaa. Ota asiat sellaisina kuin ne ovat, älä tee omia (yli)tulkintoja äläkä vaivaa päätäsi sillä mitä muut ajattelevat, et kuitenkaan voi ikinä tietää mitä muut ajattelevat ja toisten pään sisään pyrkiminen on ärsyttävää ja aika turn off.

Tämä on varmasti totta. Itse en osannut ajatella sitä tuolta kannalta, että se olisi toisen pään sisään pyrkimistä.

Noh, pitää lopettaa nuo tuollaiset kyselyt. Eikai sitä toiseen voi kuitenkaan vaikuttaa, rakastaa jos on rakastaakseen ja on tyytyväinen jos on. Sanokoot jos ei ole.

Minä en ymmärrä miksi tämä asia tuntui niin vaikealta.. ahdistuin tosi paljon ja edelleen tuntuu ihan painetta päässä kun nyt ajattelen, että ei olisi pitänyt kysyä mitään ja typerä minä kun kysyin. Luulin vaan että kumppani ajattelee jotain muuta mitä sanoo. Täytyy opetella siihen, että uskon mitä sanotaan, piste. Tähän kai vaikutti se että kumppani on puhunut miten ei välttämättä koskaan halua naimisiin..ajattelin heti että jos otan lisää töitä, sitten hän ei ainakaan halua. Vaikka eihän se kumppanin asia ole. Mulle ne työt ei kuitenkaan ole niin tärkeät kuin hyvä pitkä parisuhde. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme autisti. Tietenkin se antaa suhteeseen paljon enemmän sävyjä ja sisältöä, jos ymmärtää kumppaniaan.

Sinänsä itsekin vältän tulkitsemasta kumppania, ylipäätään läheisiään tulkitsevat ihmiset ovat aika kamalaa seuraa.

Vierailija
4/14 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmasti totta. Itse en osannut ajatella sitä tuolta kannalta, että se olisi toisen pään sisään pyrkimistä.

Noh, pitää lopettaa nuo tuollaiset kyselyt. Eikai sitä toiseen voi kuitenkaan vaikuttaa, rakastaa jos on rakastaakseen ja on tyytyväinen jos on. Sanokoot jos ei ole.

Minä en ymmärrä miksi tämä asia tuntui niin vaikealta.. ahdistuin tosi paljon ja edelleen tuntuu ihan painetta päässä kun nyt ajattelen, että ei olisi pitänyt kysyä mitään ja typerä minä kun kysyin. Luulin vaan että kumppani ajattelee jotain muuta mitä sanoo. Täytyy opetella siihen, että uskon mitä sanotaan, piste. Tähän kai vaikutti se että kumppani on puhunut miten ei välttämättä koskaan halua naimisiin..ajattelin heti että jos otan lisää töitä, sitten hän ei ainakaan halua. Vaikka eihän se kumppanin asia ole. Mulle ne työt ei kuitenkaan ole niin tärkeät kuin hyvä pitkä parisuhde. -ap

Miksi et sitten aloittanut puhetta tästä? Ja miten ei ole kumppanin asia?

Vierailija
5/14 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:han se tässä ei saanut suutaan auki ja puhuttua selkokielellä peloistaan naimisiinmenemättömyyteen. V*ttu kuka typerys olettaa miehen heti tajuavan, että ahaa, nyt minun pitää kommentoida naimahalujani?

Vierailija
6/14 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkitsetko kaiken negatiivisen kautta? Voisitko ajatella, että toisella on aina hyvä tarkoitus oman toiminnan taustalla?

Vierailija
7/14 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, hän on syntyperäinen esperantolainen.

Vierailija
8/14 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on kyllä vaikeaa, jos pitää etsiä kaikkien sanomisista piilomerkityksiä.

Vierailija
9/14 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on kyllä vaikeaa, jos pitää etsiä kaikkien sanomisista piilomerkityksiä.

Se johtuu siitä, että itse sisällyttää kaikkeen piilomerkityksiä, eikä ymmärrä muita, että me muut emme sitä tee.

Vierailija
10/14 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulkitseminen ole väärin mutta sen pitämine aukottomana totuutena on. Jos asialle ei ole saanut varmuutta ja siihen ei riitä vain oma tulkinta vaikka se joskus oikeassa onkin.

Vierailija
11/14 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko taustalla jotain traumoja? Ne saavat usein tulkitsemaan muiden käytöstä kielteisessä valossa.

Vierailija
12/14 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja uusi puolisoni ymmärrämme toisiamme erittäin hyvin. Molemmat samalla alalla ja niin samanlaisia kuin voi olla. Kumpikaan ei suutu mistään turhasta ja harvoin yhtään mistään, yhdessä urheillaan ja lapsiakin on molemmilla entisistä liitoista. Ei voisi tämän paremmin olla ja tällainen rakkaus ja yhteenkuuluvuus on kummallekin uutta.

Yhtään riitaa ei suhteen aikana ole ollut, molemmat tykätään samanlaisista asioista sängyssä ja tykätään kokeilla kaikkea uutta. Voisi sanoa että tämä on sellaista rakkautta mistä lauluissa kerrotaan.

Vierailija
13/14 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli mieleen, että huono itsetunto aiheuttaa monesti tuollaista. Sanoja ja katseita tulkitaan heti negatiivisessa valossa tai jopa vainoharhaisesti. Olen itsekin kärsinyt siitä joskus.

Vierailija
14/14 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

768768 kirjoitti:

Minullekin tuli mieleen, että huono itsetunto aiheuttaa monesti tuollaista. Sanoja ja katseita tulkitaan heti negatiivisessa valossa tai jopa vainoharhaisesti. Olen itsekin kärsinyt siitä joskus.

Tämä tuli minullekin mieleen. Esimerkiksi aloitusviestissä kun kumppani kysyy lisätöiden mahdollisesti tuomasta stressistä niin minusta se nyt vaan  on sellainen normaali välittämisen osoitus! Täysin tavallista parisuhteessa, ainakin toivottavasti.

Toki sitten, jos tarkkailisi saman parin vuorovaikutusta pitemmän aikaa, voisi näkyäkin trendi että toinen vaikka epäilee jatkuvasti toisen osaamista: "Laitoitko varmasti käsijarrun päälle? Postititko sen kirjeen? Olethan osannut/muistanut laittaa laskut maksuun?" Joskus jyrääminen ja toisen ns alistaminen voi olla verhoiltua tuollaiseen muka-välittämiseen, mikä tuottaa toiselle pitempään jatkuessaan avuttomuuden ja osaamattomuuden tunteita.

Mutta alkuviestissä ilmaistu yksittäinen tilanne on minusta aika tavallisen oloinen kommentti, eikä sitä tarvitse analysoida sen kummemmin. 

Keskusteleminen on muuten aika helppo keino selvittää toisen ajatuksia, ja jos ei ole helppo keino, voi sitä harjoitella. Ei ehkä tuollaista todella rasittavaa tenttaamista, kuten "Miksi katsot minua noin oudosti?" Siitä tulee vain epämukavan itsetietoinen olo. Mutta vaikkapa joku ilta purkaa molempien käsityksiä avioliittoon liittyen, odotuksia suhteen jatkolta, elämän haaveita. Sellaisia mitä ehkä monesti on hyväkin yhdessä ollessa jutella.