Tammenterhojen keskiviikko:)
Huomenta vaan kaikille!
Mä ajattelin aloittaa uuden pinon ku toi edellinen oli jo niin pitkä.
Omanapa; Nukuin todella huonosti koko yön ja sit heräsin ennen kuutta ku mies lähti töihin vaikka oisin saanu itse nukkua vielä pari tuntia sillä menen vasta iltavuoroon.
Nyt on ilmaantunu sellasta menkkamaista kipua alavatsaan...oikein pelotti ku illalla ja nyt aamulla särki että mitähän tästä nyt seuraa....mutta kun luin tota meidän edellistä pinoa niin huomasin että muillakin on vissiin samakaltaisia oireita...?
Ihana aina herätä aamulla uuteen päivään ja huomata että kyllä se maha-asukki siellä edelleen on:)
Mukavaa päivää kaikille!!
Kommentit (21)
Kiva kun oli uus pino jo heti aamusta:)
Mulla kans sellasta menkkamaista jomotusta nimenomaan aamulla.Ja eilen illalla alkoi etomaan kun menin nukkumaan. Yöks, onneks se meni ohi ja sain nukuttua. Olin kyllä syöny iltapalanki ettei pitäs olla siitä kiinni. Hassua miten tää raskaus saa huolehtimaan itestään paljon paremmin. Ostin purkin piimääkin jääkaappiin ja join eilen illalla ison lasillisen, kun maito ei mee alas kun kahvissa ja nyt ei sitä tee mieli.
Urheilusta...en tiiä ohjeistusta kun en oo vielä neuvolassa käyny, mutta musta tuntuu pahalta ajatus esim. voimatankojen nostelusta bicissä.Pelkään et siel vatsan alueella joku repee, vaikka ymmärtääkseni liikuntaa saa harrastaa normaalisti jos raskaus etenee normaalisti (mut eihän sitä vielä tiiä kun ei oo missään käyny et miten se etenee...?!)Ite käyn vakituisesti ainoastaan Shindossa. Kerroin opettajalle raskaudesta ja hän ohjeistaa nyt muuttamaan tiettyjä liikkeitä ja jotkut tuntuukin aika pahalta niin jätän ne sitten väliin tai teen jotenkin muulla tavalla.
Mulle on jääny sellanen kuva että vatsalihasliikkeitä ei ois suositeltavaa tehä, mutta kait se on vasta sitten kun on iso maha. Jostain luin että liian tiukat (eli kai siis hyvässä kunnossa olevat) vatsalihakset voi vaikeuttaa synnytystä. Saattaa olla kyllä ihan hölynpölyä kun en just muista että mistä tollasta oon lukenu.
Jeps, nyt pitäs taas alkaa tenttiin lukemaan ja kotia siivoomaan.
ps.Kertokaahan siitä teijän seksielämästä josta kyselin eilen illalla;) Oonko ainut jota ei huvita ja joka pelkää että satuttaa vauvaa yhdynnässä?????
Vielä muutama tunti, niin pääsee tästä tuskasta. Tämä aamu on ollut aika tuskaa. Paniikin omainen olo on koko ajan. Heräsinkin jo vähän yli neljän ja sit viideltä raahauduin töihin, ku ei enää unen päästä tullut saatua kiinni. Nyt on sitten ihan silmät ristissä ja ei toivoakaan päiväunista.
Aamulla koski jonkin verran oikeaan alakylkeen ja nyt koskee vasempaan. Mitähän hittoa tuokin on. Kyllä on niiiiiiin rasittavaa kun on koko ajan ihan varpaillaan olo-tila.
Toivottavasti on illalla kertoa iloisia uutisia!!
-E-
Oliko niin että sulla on se alkuraskauden ultra nyt tänään??? Luin että meinasit siihen mennä. Anteeksi jos olen pihalla ja kyse onkin jostain ihan muusta. Mutta tsemppiä joka tapauksessa!!! Eiköhän se kivi putoa sydämeltä. Olet ajatuksissa.
/hilja
Hei bien!
Ihmettelinkin jo minne jäit, kun viimeksi kirjoittelit niin epävarmoissa tunnelmissa. Hienoa, että olo nyt parempi. Voin kyllä kuvitella miten epävarmalta ja ehkä pelottavaltakin susta tuntuu. Vitsin kysta! Kun tässä on varmaan jokaisella vielä muutenkin aika epävarmat tunnelmat... Mutta toivotaan, eetä nämä viikot tästä vierii,ja siinä samalla koitetaan nauttia kesästä. Alkuraskaus ja kesä ei välttämättä ole kivoin yhdistelmä, pienellä kauhulla jo ajattelee kesähelteitä ja ellotusta. Mutta kaiken sen kestää, ja jollain omituisella tavalla itse kaikista oireista jopa nautin. Ainakin ekalla kerralla näin oli, tosin suurempaa pahoinvointia ei ollut, kuvotusta vain...
En oikein ole osannut vielä kirjoitella tänne odotuspuolelle. Mutta eiköhän se tästä lähde sujumaan...
G: Siitä ultrasta yksityisellä. Toisaalta tekis mieli mennä, kun ei malttais odottaa sinne 12viikolle. Toisaalta taas, jos siellä on kaikki hyvin voi silti 12viikolla olla jo huonosti. Kyllä mä siitä sen olisin valmis maksamaan, mut jotenkin nyt tuntuu, että kyllä tän sinne 12viikolle jaksaa. Ja toivottavasti päästään kaikki sinne asti!
G: Seksi, ei kiinnosta minuakaan. Kyllä sitä joku pieni pelko on, että voiko sitä nyt kuitenkaan. En tiä johtuuko siitä vai eikö muutenkaan haluta. Mut viihdytetään miestä sinä aikana muilla keinoin. Kyllä se seksi itseäkin alkaa pian taas kiinnostamaan.
Selmiina, menkoista olis 5+3, mutta neuvolassa ne laskee kuitenkin sen 28pv:n mukaan, eli nyt 5+0 (kai).
Pinoudun nyt tähän tammikuisten pinoon vaikka LA olis neuvolatädin mukaan 30.12, mutta pitkästä kierrosta johtuen se menis laskureitten mukaan 7.1.07 asti. Tarkentuupahan sitten aikanaan np-ultrassa, alkuraskauden ultraan en aio mennä. Ensimmäinen neuvolakin on varattu 8.6, on kuulemma ruuhkaa niin varasin samalla kun muissa asioissa sinne soittelin. Elikkä tässä nyt vierähtää tovi jos toinenkin ennekuin sinne asti päästään, mutta jos ei mitään vaivoja ole niin mitä sinne sitten aikasemmin menemäänkään.
Meille tämä on kolmas lapsi ja pienimuotoinen " ylläri" , kun ei oltu ihan vielä yrittämässäkään kolmosta kun prinsessamme täytti juuri vuoden. No ei ykkösellä ja kakkosellakaan ole ikäeroa kuin 2v2kk. Kakkoselle ja kolmoselle tulee sitten ikäeroa joku 1v8kk tai jotain siinä paikkeilla.
Raskausoireista vielä...rinnat on arat ja turvoksissa ja maha kuin ilmapallo. Kaippa se siitä vielä laskee ennen kuin alkaa oikeesti kasvamaan. Etovaa oloa on välillä, mutta oksentanut en ole. En edellisissäkään oksentanu vaikka olo aika karmaiseva olikin välillä. Ja kaikki hajut tuntee taas, oikea superhajuaisti ja vettä tulee juotua litratolkulla. Siinä ne tärkeimmät taitaa olla.
Mermip rv6+4
Hiljamaari, se lääkärin käynti on nimenomaan sydänäänien kuuntelua ajatellen kiinnostava! Koska yleensä se ajoitetaan siten, että sydänäänet saataisiin siellä kuuluviin. Kyllä siellä toki muutakin tehdään (sisätutkimus kai, yms.), mutta mulle ainakin ne sydänäänet näyttäytyy sen käynnin kohokohtana :)
G: täälläkään ei ole paljon sängyssä puuhattu. Plussasin kohta kolme viikkoa sitten, ja KERRAN ollaan harrastettu seksiä sen jälkeen. Alkuun en itse halunnut, ihan ekoina päivinä, koska jotenkin se olisi tuntunut kummalliselta. Ja nyt mies ei ole osoittanut mitään innostuksen merkkejä pariin viikkoon. Se on yleensäkin vähän sellainen pihtari, että 1-2krt viikossa riittää, mutta nyt on ilmeisesti ihan tyytyväinen täyteen selibaattiin.. :(
Todennäköisesti miestä myöskin pelottaa juuri se, että jos onnistuisi aiheuttamaan seksillä keskenmenon tai vahingoittamaan vauvaa.. Vaikka olen kyllä monesti sanonut, ettei ole mahdollista.
Itse olen varmaan yksi niistä oireettomista odottajista. Etovaa oloa ei ole, vähän närästää vaan esim. salaatin syönnin jälkeen. Rinnat ovat ihan hivenen raskaat ja arat, mutta nännien aristuskin meni jo ohi. Vatsa toimii todella tehokkaasti, mutta silti on turvotusta. Ja aamuisin ihan kamala pissihätä! :) Siinä mun helpot ja vähäiset oireet.
Kandi 6+4
En huomannut et olikin alotettu uusi pino, no mut jatketaan täällä. Alotin hätäillessäni uuden.
Tänä aamuna on sit ollut aika ällöttävä olo, mahassa velloo eikä oikein saa syödyksi mitään, mut ei auta valittaa, tätähän on yritetty kuukausi kaupalla!! Varasin ajan yksityiselle ultraan, sain ajan kahden viikon päähän silloin viikkoja 6+6, olisivat ottaneet ennemminkin mut ei ajat sopinut. Milloin muut on menossa? Joo no tosta seksistä, ei oikein vois vähempää kiinnostaa tällä hetkellä, on kumminkin ollut kuukausi kaupalla vähän jopa pakkopupuiluakin et raskautuis, nyt on ihan kiva välillä hengähtää, eiköhän ne halut palaudu ku päästään tässä odotuksessa vähän varmemmalle pohjalle.
Hauskaa keskiviikkoa tammenterhoille!!!!
Kopionpa minäkin tämän viestini tänne kun ehdin jo vastata tuohon Peppinan kakkosketjuun ;-)
Täällä menossa 4+6 ja jo niin mamimainen olo. Yöllä taas kohdun reunat nipisteli. Hurja kasvu käynnissä ja rinnat turpoaa. En olisi ikinä uskonut, että näin aikaisin tuntee kaiken ja selvästi. On tämä niin uskomatonta! Ensimmäinen neuvolakäynti on 29.5 ja ultraa en ole edes ajatellut. Taitaa tulla sitten automaattisesti rv 10 jälkeen.
Neuvolatäti muuten sanoi, että kylmä syötävä helpottaa olo, jos on huono vointi eli hedelmät, salaatit ym¿
Täällä kyllä seksihalut on ennallaan ja ihanaa olla oman kullan lähellä. Se rauhoittaa kummasti ja helpottaa oloa. Olen kyllä hieman ihmetellyt, että mitkäs hormoonit vielä jyllää ;-)
Vointeja kaikille!
Varasin noin viikko sitten itselleni lääkäriajan yksityispuolelta huomiselle päivälle. Silloin on raskausviikkoja pitäisi olla 6+4. Jännittää aika tavalla, kun edellinen raskaus päättyi kesken kolme kuukautta sitten rv:lla 6+2. Oireita on nyt kyllä enemmän: ajoittaista pahoinvointia, rinnat on arat, maha turvonnut jne. Muuten olo on kyllä suht hyvä. Inhottavin " oire" on kylläkin mahan pullahtaminen eteen aivan kuin raskausviikkoja olis enemmänkin. Johtuukohan lie turvotuksesta ja kun on ennestään jo kaksi lasta...
Taidan olla yksi niitä harvoja, jotka ei mene Varhaiseen ultraan. Mulla ei jotenkin ole mitään kiirettä.... Eipä siinä näy välttämättä kun raskauspussi aika pitkälle. Vähän kyllä harkitsin 3D-ultraan menoa, kiinnostaisi toisaalta tietää tuo sukupuoli ja että kaikki on kunnossa, kun esikoisella oli lievä sydänvika. Onko joku käynyt pääkaupunkisedulla? Paljonko maksoi ja oliko hyväkin tekijä?
Raskausoireina on lievää kuvotusta pitkin päivää, ekassa raskaudessa en oksentanut kertaakaan, vaan tämmöstä samanlaista ällötysoloa oli. Ei toisaalta ehdi kamalasti potemaan, kun täytyy tuon pojan perässä juosta :) Seksielämä entisellään, ekan kanssa en varmaan muutamaan kuukauteen halunnut... Jotenkin taisi pelätä keskeytymistä ja mies joutui kärsimään ...;) Ajattelin vähän skarpata tuossa tällä kertaa, kun kuitenkin synnytksen jälkeen tulee kuivakausi...
Göögle la 2.1.
Pitkästä aikaa ehdin koneelle,on ollut niin paljon tekemistä ettei millään meinaa ehtiä kirjottelemaan tänne..meidän kuopus (4kk)opettelee kovasti kääntymistä ja hänelle taitaa olla hampaitakin tulossa kun kuolaa niin paljon..sunnuntaina lähemme kyprokselle ja siellä vietämme meidän 1v hääpäivää..meidän päivät on mennyt siivotessa,pyykkiä pestessä ja ulkoillessa,ja raskaus on sujunut ihan hyvin..muita oireita ei oikeastaan ole kuin pelkästään vähän kuvottaa välillä..ensimmäisessä raskaudessa oli tosi kamala pahoinvointi aamusta iltaan ja tokassa ei ollut ollenkaan..ja mulla on eka neuvola vasta 14.6 ja mä meen ultraan vasta rv 20 niinku edellisissäkin raskauksissa..mutta nyt täytyy mennä taas työn touhuun..aurinkoistaa päivää kaikille tammenterhoille!!
T:Jonna ja tytöt 04,o5 ja masuasukki rv 6
Mua on väsyttäny ihan kauheesti. Viimeset kolme päivää on menny silleen että en oo jaksanu tehdä muuta kuin nukkua. Tietty töissä käynny mut sen jälkeen kaatunu sänkyyn ja mies on saanu hoitaa muksut ja kodin. Tänään on ollu vähän helpompaa. Onko muilla ollu samanlaista? Muita oireita mulla ei oo, niin kuin ei ennenkään. Tiedättekö muuten, millä viikoilla vois aikaisintaan käydä siellä alkuraskauden ultrassa? Vähän polttelis kun on tuulimuna takana mutta en oo varma kuitenkaan.
Aurinkoista päivää kaikille!
badge:
Mua on väsyttäny ihan kauheesti. Viimeset kolme päivää on menny silleen että en oo jaksanu tehdä muuta kuin nukkua. Tietty töissä käynny mut sen jälkeen kaatunu sänkyyn ja mies on saanu hoitaa muksut ja kodin. Tänään on ollu vähän helpompaa. Onko muilla ollu samanlaista? Muita oireita mulla ei oo, niin kuin ei ennenkään. Tiedättekö muuten, millä viikoilla vois aikaisintaan käydä siellä alkuraskauden ultrassa? Vähän polttelis kun on tuulimuna takana mutta en oo varma kuitenkaan.
Aurinkoista päivää kaikille!
Tosta alkuraskauden ultrasta, mä oisin saanut ajan jo ens maanantaille, silloin ois viikkoja 5+4. Silloin jo sit vissiin näkyy et onko siellä kohdussa mitään. Omien menojen takia otin ajan vasta ku viikkoja on 6+6. Mulla on ollut munatorviraskaus, huomattiin kun olin 6+4, vähän nyt jänskättää et kuinka käy.
Soitin tänään paikalliseen lääkärikeskukseen kysyäkseni sen alkuraskauden ultran hintaa ja meinasin kellahtaa selälleni: 83¿ + lääkärinpalkkio 27-42¿, josta kela korvaa noin 10-15%! Herranpieksut! Järjetöntä! Ei siis tule mieleenkään mennä siihen tai varmaan edes niskapoimu-ultraan, kun kaupunki ei sitä tarjoa, sillä sehän maksaa vielä enemmän ku tää perusultra. Pitää yrittää neuvolan kautta saada lähete äitiyspolille tai jotain sitä np:a varten... Nyt sit hermoilen ekalle neuvolakäynnille saakka (7.6), jotta saan tietää onko siellä sisuksissa elämää ollenkaan. Kärsimättömyys kyllä pyrkii pintaan kummasti ja sitä haluais tietää HETI.
G: Vastasin jo eilen siihen toiseen pinoon, että meillä seksi sujuu ihan normaalisti. Peuhataan lähes päivittäin... Paikat on jotenkin vielä herkemmät ku ennen ja sen takia seksi tavallistakin nautittavampaa. Esikoisen kanssa taisi mennä koko raskausaika 5-6 kerralla eli ei sitä aina ole haluttanut tai uskaltanut edes haluta.
Oireina on edelleenkin vaan pientä nipistelyä, väsymystä, turvotusta ja rintojen kivistystä ja joskus hajut vähän yökkää, mutta vähällä tässä näyttäis selviävän. Esikoisen kanssa ei kyllä ollu tätäkään vähää.
Otatteko te muut muuten jotain vitamiineja tai muita ravintolisiä? Tai mitä ruokatuotteita ehdottomasti vältätte? Itse otan vain omega-3:sta, enkä ole mitään ruokia karsinut pois. Yritän lähinnä pitää itseni kurissa painonnousun kanssa, sillä viimeksi kiloja tuli 23, joista päälle jäi 14. Nyt ei siis olis varaa nousta 7-8 enempää...
¨c¨
Vessassa käydessä huomasin et tulee ruskehtavaa valkovuotoa, onkohan jotain vialla? Onko muilla samaa?
Kiitos sinulle Peppina82 tiedoista. Taidan kysellä aikaa...tosin jos se on hirmu kallista niin täytyy sitten vielä harkita. Ja Peppinalle vielä, ainakin noissa neuvolan esitteissä sanotaan että tommonen vuoto on ihan normaalia yleensä. Mut tiedän kyllä tunteen...
Koti on vähän aikaa tyhjä ja rauhallinen, ihana hiljaisuus.
Muuten, mitä mieltä te ootte light-limppareiden juonnista raskauden aikana? Mulla menee niitä normaalisti melkein pullo päivässä mut nyt en oo uskaltanut juoda. Se turvarajahan on kyllä vissiin aika korkee mitä sais päivässä juoda, mut mites te ootte ajatellu asian?
Tulin juuri ultrasta ja siellähän se masuasukki oli ihan oikeassa paikassa!!!!! =) Olen kävellyt idiootti hymy päällä siitä asti =)
Viikot olin laskenut päin pyllyä niitä onkin vasta 4+4 eikä 5+4, kuten luulin. Olin unohtanut 0 viikon..... noh väliä hällä. Nyt on aika postiivinen olo. Jo ihan sillä, että jos vuoto alkaa, ei tartte miettiä, että se johtuisi siitä et on kohdunulkoinen vaan menee kesken ja sillä sipuli. Toivon tietenkin hartaasti että tämä asukki pysyy matkassa tammikuulle asti (jos hätä tulee, niin joulukuukin hyväksytään). Ja iloista oli se että koska plussassin jo viikko sitten eli 3+4, joten ainakin raskaushormoonia tuntuisi riittävän.
Mitään muuta ultrassa ei näkynyt kuin paksuuntunut limakalvo ja kohtu oli pyöristynyt, jotka ovat selviä merkkejä, että oikeaan paikkaaan on kiinnittynyt. Kahden viikon päästä sanoi, että voi tulla uudelleen, jos haluaa ja nähdään jo enemmän.
Pep... auts unohdin nikin, anteeksi, ruskehtava vuoto ei vielä haittaa yhtään mitään!!!!! Jos muuttuu kirkkaaksi, niin sekään ei välttämättä haittaa mitään, mutta jos sitä tulee paljon ja useamman päivän, niin se haittaa. Joten jos suinkin voit nosta kintut kattoon ja yritä rentoutua!!!! Tiedän että se on helpommin sanottu kuin tehty, mutta muuta et valitettavasti voi. *halaus*
Nyt täytyy lähteä hakemaan neiti mummolasta iltatoimille kotiin (salaa toivoo, että mummo olisi syöttänyt jo iltapuuron) =)
Aurinkoisia päiviä kaikille!!!!
-E- 4+4
Mä pääsen vihdoinkin aamun jälkeen taas käymään täällä ja lukemaan muiden kuulumisia:)
Kävin tänään lääkärissä ja sain ton pahan siitepölyallergian takia sairaslomaa...harmittaa vaan ihan hirveästi ku aloitin just huhtikuussa uudessa duunissa ja nyt saan jo jäädä saikulle...no mutta nyt pitää vaan ajatella masuasukin parasta, niin se lääkärikin sanoi.
Mä olen aloittanut sen jälkeen kun sain tietää olevani raskaana syömään Multitabs spesial 2+:ssaa, ku mun sisko kehui sitä. Se on tarkoitettu odottaville, imettäville ja raskautta suunnitteleville. Monivitamiinivalmiste joka sisältää myös sitä tärkeää foolihappoa.
Light-tuotteista olen aika jyrkästi sitä mieltä että niiden käyttöä tulisi välttää niin raskausaikana kuin muutenkin. Aspartaamista ollaan montaa mieltä ja joissain maissa se on tutkittu todella vaaralliseksi aineeksi (mm. syöpää ja kasvaimia ym.), ja monet rasvattomat tuotteet myös on makeutettu aspartaamilla, joten kannattaa olla tarkkana. Tämä on kuitenkin asia joka jakaa mielipiteitä ja tämä oli vain oma mielipiteeni ja muut saavat nauttia niitä aineita joita haluavat.
Mutta uskon että suomessa herätään vasta muutaman vuoden kuluttua miettimään onko se oikeasti hyväksi vai ei, ja kun tuntuu että sitä on kohta aikas vaikea vältää.
Mutta se siitä sitten:)
Mulla tänään tosiaan oli sitä menkkamaista jomotusta joka sitten aamun jälkeen helpotti, aamupäivän oli tosi etova olo ekaa kertaa, alaselkää jomottaa aika ajoin....niin ja rinnat tietysti yhtä kipeät ja turvoksissa edelleen...mutta taas ollaan päivä pidemmällä:)
Tarrasukkia kaikille ja rentouttavaa iltaa)
Tarrasu
Huomenta vain täältäkin :) Kauhea väsy, joka yö tulee herätys kerran vessassa käynnin vuoksi. Hassua. Pystyisiköhän tuota välttelemään vielä tässä vaiheessa vähentämällä juomista selvästi iltaa kohti..
HAAVEMAA: Samanlainen menkkamainen tunne alavatsassa täälläkin. Ensimmäistä kertaa tänä aamuna. Mutta ajattelin myös että kaipa tuo on normaalia kun monilla muillakin kuuluu olevan sama tunne.
TUTKIMUKSISTA: Osaisiko joku kertoa mitä ensimmäisellä lääkäriajalla tehdään? Kun sain sen ensimmäisen ajan heti neuvolan jälkeiselle viikolle eli 10+3, niin luuletteko että tuolloin tehdään jo joku ultra? Vai varataanko ultrille vielä erikseen ajat. Oon ihan pihalla näistä :/
G: En yhtään tiedä pitäisikö käydä siellä alkuraskauden ultrassa yksityisellä. Mies haluaisi ettei kerrota raskaudesta ennen kuin on jotain " todisteita" siitä että siellä on joku :) Joten se perustelisi käymistä. Mutta voikohan liiasta ultraamisesta olla jotain haittaa vauvalle??? En tiedä. Mutta kertokaahan jos tiedätte edullisia paikkoja Hkissa.
Ja vielä yksi asia askarruttaa: harrastatteko minkä verran urheilua ja tiedättekö miten liikkumista pitäisi muuttaa raskauden aikana?? Minua ei niinkään juokseminen tms. pelota, mutta kuntosalilla jotkin asiat hiukan arveluttavat (esim. vatsalihasten tekeminen??). Millaisia ohjeita neuvolassa antavat?
Aurinkoa tähänkin päivään!
/hilja