Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdun hitaasti vaikka en laihduta, mikä syynä?

Vierailija
20.11.2018 |

Olen 40+ nainen. Olen nyt muutaman kk ajan laihtunut (yht. 5 kg), vaikka en ole muuttunut ruokailu - tai liikuntatapojani. Mikä voi olla syynä? Aiheuttaako hirveä stressi tällaista? Kilppari epäkunnossa? Vai mitä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressissä voi tulla kilpparihäiriöitä. Eka voi mennä ylikierroksille eli liikatoiminta, sen jälkeen se voi mennä vajaatoiminnalle.

Käy mittauttaa kilpirauhasarvot.

Vierailija
2/14 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä toisella oli syöpä ja toisella kilppari. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei mikään ole muuttunut? Mullakin on sama, että olen laihtunut hitaasti, mutta jos oikein tarkkaan mietin, niin käytänkin itse asiassa sokeria vähemmän kuin ennen ja se on kai syy omaan laihtumiseen. En vain tajunnut sitä ensin, koska en tietoisesti vähentänyt sitä.

Mutta jos on todella niin, että energiansaanti on sama, niin eka tulee mieleen kilpirauhanen, diabetes, pahimmillaan syöpä, mutta näissä kaikissa olisi todennäköisesti muitakin oireita. Mene lääkäriin, jos painonlasku vain jatkuu ilman syytä.

Vierailija
4/14 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressissä voi tulla kilpparihäiriöitä. Eka voi mennä ylikierroksille eli liikatoiminta, sen jälkeen se voi mennä vajaatoiminnalle.

Voiko oikeasti stressi aiheuttaa tuollaista? Netissä lukee, että kilpirauhaseensa ei voi vaikuttaa.

Vierailija
5/14 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen ongelmiin ei ole löydetty mitään virallista tai tieteellisesti selvitettyjä syitä. Stressi on kuitenkin kovin kokonaisvaltainen elimistöön vaikuttava ja sitä sekoittava asia, että eihän sitä voi koskaan tietää.

Mulla pamahti loppukesästä kilppariarvot liikatoiminnan puolelle. Paino ei ole kylläkään paljoa laskenut kun samalla on ollut ihan kamalan kova nälkä.

Vierailija
6/14 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi pelotella, mutta laihtuminen ilman syytä ei ole hyvä merkki. Mene lääkäriin ja heti, voi olla joku sisäelinsyöpä. Sukulaisen ensimmäinen oire oli laihtuminen. 

Vierailija
7/14 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, ettei mikään ole muuttunut? Mullakin on sama, että olen laihtunut hitaasti, mutta jos oikein tarkkaan mietin, niin käytänkin itse asiassa sokeria vähemmän kuin ennen ja se on kai syy omaan laihtumiseen. En vain tajunnut sitä ensin, koska en tietoisesti vähentänyt sitä.

Mutta jos on todella niin, että energiansaanti on sama, niin eka tulee mieleen kilpirauhanen, diabetes, pahimmillaan syöpä, mutta näissä kaikissa olisi todennäköisesti muitakin oireita. Mene lääkäriin, jos painonlasku vain jatkuu ilman syytä.

Stressaantuneena mulla menee ruokahalu. Tulee siis syötyä vähemmän kun annoskoko pienenee ja välipalat unihtuvat.

Vierailija
8/14 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi pelotella, mutta laihtuminen ilman syytä ei ole hyvä merkki. Mene lääkäriin ja heti, voi olla joku sisäelinsyöpä. Sukulaisen ensimmäinen oire oli laihtuminen. 

Turha alapeukuttaa. Jos on syöpä haimassa tai maksassa, niin se ei tosiaan välttämättä muuten oireile, ja siitä on leikki kaukana. Ne on siitäkin ikäviä, että jos huono tuuri käy, niin ei voida tehdä mitään. Itse en viivyttelisi lääkäriin menossa, jos laihtuisin yhtäkkiä ilman syytä.

Vierailija
9/14 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko oikeasti stressi aiheuttaa tuollaista? Netissä lukee, että kilpirauhaseensa ei voi vaikuttaa.

Todellakin kilpirauhasen toimintaan voi vaikuttaa. Stressi on yksi pahin tekijä, joka voi laittaa kilpirauhasen ongelmiin.

Ravinnolla voi vaikuttaa paljon. Infoa löytyy paljon englanniksi, jos englanti taipuu. Youtube täynnä.

Ja siis nämä tiedot perustuvat tutkimuksiin.

Vierailija
10/14 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeritauti

Vierailija
11/14 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske tarkasti energiansaantisi ja kulutuksesi jollakin kalorilaskurilla muutaman päivän ajalta. 5kg parissa kuukaudessa on kyllä reipas tahti, joka tarkoittaisi 500kcal:n vajetta joka päivä.

Vierailija
12/14 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä minullekin tuli ekana mieleen, tyypillinen ensioire on tahaton laihtuminen. Jostain sairaudesta on varmaan kyse, sinuna hakeutuisin lääkärin puhelille. Terveisin sairaanhoitaja

Vierailija
13/14 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisin syy laihtumiseen on suoliston toiminta häiriö. Mene kuitenkin lääkäriin jos tosiaankaan et ole lisännyt liikuntaa tai muuttanut mitään.

Täällä palstamammat ehdottavat aina ekana syöpää

Vierailija
14/14 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin yksilöllistä on painon vaihtelu meillä immeisillä.

Muutama kk on myös kovin epämääräistä...

Mutta syynä voisi olla, jo ed. vastauksien lisäksi,

-iloinen/positiivinen mielialan vaikutus

-hemoglobiinivarasto arvojen kohentumisen vaikutus

-ruokasuolan saannin järkevöityminen 5g tai >

(suolahan ei vain lisää nestettä elimistöömme, vaan vaikeuttaa aineenvaihdunnan normaalia toimintaa ja on sitä kautta lisäämässä riskiä sairastua metabolisen oireyhtymän tapaisiin sairauksiin)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi