Mies ei saa remonttia ikinä valmiiksi
En vaan jaksa enää. Ostimme yli kaksi vuotta sitten kerrostaloasunnon. Ei siis omakotitaloa, ei rivitaloa, vaan suhteellisen pienikokoisen kerrostaloasunnon.
Mies suuruudenhulluna halusi laittaa asunnossa aivan kaikki uusiksi, siis ihan ikkunanpokia ja ovenkarmeja jne. myöten. Nyt tilanne on sitten se, että remontin aloittamisesta on kulunut jo se yli kaksi vuotta ja silti melkein kaikki on edelleen kesken. Toisin sanottuna mies on aloittanut kaiken ja lopettanut kaiken kesken. Minä olen parhaimpien kykyjeni mukaan tehnyt mitä pystyn, mutta moniin asioihin minulla ei yksinkertaisesti ole taitoa (eikä näköjään miehellänikään).
Rahaa on palanut, ja ulkopuoliseen tekijään ei yksinkertaisesti ole tällä hetkellä varaa. Todella häpeän kotiamme, jossa kaikki on tosiaan kylpyhuoneesta keittiöön kesken. Ei yksinkertaisesti ole asiaa, joka ei olisi jäänyt jotenkin kesken: esimerkiksi katto- ja lattialistat ovat vain osassa asuntoa ja parhaimmillaan ne loppuvat keskellä huonetta.
Olen valittanut, rukoillut ja huutanut miehelle, mutta mikään ei muutu. Hän lupaa tehdä, mutta ei kuitenkaan tee. Aina tulee jotain tärkeämpää. Mietin jo eroakin, mutta pahimmillaan tässä käy niin, etten saa asunnosta myyntitilanteessa omiani edes pois - kuka haluaisi ostaa tällaisen asunnon?
Kommentit (57)
Miten ihmeessä annat tumpelon äijän remontoida teidän yhteisen asunnon ihan pilalle?
En ikinä olisi suostunut tuollaiseen vaan olisin vaatinut ammattimiehet heti töihin.
Tästä huomaa mitä annettavaa naisella on, ei mitään. Mitään ei osata tehdä, vingutaan vain. Mies sitä, mies tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä nyt listat saat kuitenkin laitettua paikoilleen itsekin? Keittiö-ja kylpyhuoneen ymmärrän, että ne täytyisi ulkopuolisen tehdä valmiiksi.
Oletko ikinä leikannut jalka- tai kattolistaa oikeaan kulmaan? Paikoilleen ne saa kuka vaan mutta se oikein leikkaaminen on vähän hankalampaa.
Miten hankalampaa? Mitta ja saha avuksi. Ei pitäisi olla sen vaikeampaa jos osaa katsoa netfliksiä ja somettaa. #rusinatpullasta
Aika jännä juttu, kaikki tuntemani remonttitaitoiset ihmiset myöntää, että se voi olla haastavaa ainakin aloittelijalle. Jos sinä osaat, etkö muista aikaa kun opettelit ja tuli enemmän sekundaa kuin kauniisti oikeassa kulmassa leikattua listaa. Olen mieheni kanssa remontoinut vanhan talon lattiasta kattoon ja en listoittamista netflixin katsomiseen vertaisi.
Mikä siinä on niin vaikeaa, mittaus vai sahaus?
Miksi se aloittelija ei voi harjoitella, lista ei maksa juuri mitään. Aloittaa pidemmistä, niin suteen menneet voi käyttää lyhempiin. Jos ei omista aivoja, asia voi olla vaikeaa, mutta sitten on kaikki muukin elämässä vaikeaa ja mahdotonta.
Kattolistat on toisinaan haasteellisia, esim. vinokaton jiirit. Kokeilemalla onnistuu, mutta aika nysväämistä välillä.
Ihan perus jiirikulmia voisivat myydä valmiina, niin onnistuisi amatöörilläkin listoitus nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Oivoi, on sulla murheet. Me ostettiin tämä omakotitalo vuonna 1972. Tuolloin miehen piti laittaa listat vierashuoneeseen. Puuttuvat edelleen. Keittiöremontti teetettiin vuonna 1993. Sieltä jäi puuttumaan, koska tuli jälkitoimituksena, yksi koristelasi. On edelleen laittamatta paikoilleen. Viimeisin on nyt olisiko se ollut 2007 tai 2008 kun grillikatos myös teetätettiin, niin joku klipsutin sieltä katon reunasta jäi puuttumaan ja mies sen lupasi pistää kiinni kun se remonttifirma sen lähettää. Yllättävää: puuttuu edelleen.
Että tuo 2v ei ole tyttö kulta mitään.
Sinulla on siis itselläsikin ollut yli 40 vuotta aikaa laittaa ne listat vierashuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä nyt listat saat kuitenkin laitettua paikoilleen itsekin? Keittiö-ja kylpyhuoneen ymmärrän, että ne täytyisi ulkopuolisen tehdä valmiiksi.
Oletko ikinä leikannut jalka- tai kattolistaa oikeaan kulmaan? Paikoilleen ne saa kuka vaan mutta se oikein leikkaaminen on vähän hankalampaa.
Miten hankalampaa? Mitta ja saha avuksi. Ei pitäisi olla sen vaikeampaa jos osaa katsoa netfliksiä ja somettaa. #rusinatpullasta
Aika jännä juttu, kaikki tuntemani remonttitaitoiset ihmiset myöntää, että se voi olla haastavaa ainakin aloittelijalle. Jos sinä osaat, etkö muista aikaa kun opettelit ja tuli enemmän sekundaa kuin kauniisti oikeassa kulmassa leikattua listaa. Olen mieheni kanssa remontoinut vanhan talon lattiasta kattoon ja en listoittamista netflixin katsomiseen vertaisi.
Mikä siinä on niin vaikeaa, mittaus vai sahaus?
Miksi se aloittelija ei voi harjoitella, lista ei maksa juuri mitään. Aloittaa pidemmistä, niin suteen menneet voi käyttää lyhempiin. Jos ei omista aivoja, asia voi olla vaikeaa, mutta sitten on kaikki muukin elämässä vaikeaa ja mahdotonta.Kattolistat on toisinaan haasteellisia, esim. vinokaton jiirit. Kokeilemalla onnistuu, mutta aika nysväämistä välillä.
Ihan perus jiirikulmia voisivat myydä valmiina, niin onnistuisi amatöörilläkin listoitus nopeasti.
Harvassa kerrostalossa on vinokaton jiirejä. Jiskus se on nysväämistä, mutta niin maailmassa tippaa olemaan moni asia. Tässä ei ole kyse kuitenkaan kovin suuresta opettelusta kyse, ehkä jopa pienemmästä kuin tämä miehen painostus, rukoilu, tänne kirjoitus ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen, ammattikoulun rakennuspuolella kauan sitten. Oli tuskaista, profiloitujen listojen sahaus oikeaan kulmaan...
Ei juma tää sama sikamies provo TAAS
Hanki elämä AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oivoi, on sulla murheet. Me ostettiin tämä omakotitalo vuonna 1972. Tuolloin miehen piti laittaa listat vierashuoneeseen. Puuttuvat edelleen. Keittiöremontti teetettiin vuonna 1993. Sieltä jäi puuttumaan, koska tuli jälkitoimituksena, yksi koristelasi. On edelleen laittamatta paikoilleen. Viimeisin on nyt olisiko se ollut 2007 tai 2008 kun grillikatos myös teetätettiin, niin joku klipsutin sieltä katon reunasta jäi puuttumaan ja mies sen lupasi pistää kiinni kun se remonttifirma sen lähettää. Yllättävää: puuttuu edelleen.
Sinulla on siis itselläsikin ollut yli 40 vuotta aikaa laittaa ne listat vierashuoneeseen.
Tämä 100%
👌👌👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää miehen vastuulla olla? Hoida sinä hommat loppuun jos noin ahdistaa. Jos taidot ei riitä, palkkaa ammattilainen.
Eikös aloittaja aloituksessaan sanonut, ettei hänellä taidot riitä ja ammattilaista ei ole varaa palkata? Miksi siis ehdottaa tuollaista?
Mun mielestä teidän kannattaa nyt ottaa vain tavoite kerrallaan. Sovitte yhteisesti jonkin päivän, jona hoidetaan asia x. Sitten otetaan seuraava tavoite.
Sitten opettelee. Oikeen hävettää tän ketjun naisten puolesta ja olen itse nainen. Miehiä mollataan täällä, mut sit kun pitäis itse tehdä joku ns. miesten homma, niin se on heti niin vaikeaa, ettei naisten tiedot ja taidot riitä. Joko myöntää, et miehet on ylivertaisia, tai sitten opettelee itse. En kehtais valittaa, et olen niin avuton, etten saa ite opeteltuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää miehen vastuulla olla? Hoida sinä hommat loppuun jos noin ahdistaa. Jos taidot ei riitä, palkkaa ammattilainen.
Eikös aloittaja aloituksessaan sanonut, ettei hänellä taidot riitä ja ammattilaista ei ole varaa palkata? Miksi siis ehdottaa tuollaista?
Mun mielestä teidän kannattaa nyt ottaa vain tavoite kerrallaan. Sovitte yhteisesti jonkin päivän, jona hoidetaan asia x. Sitten otetaan seuraava tavoite.
Jos ei taidot riitä, niin voi opetella. Miten luulet että miehet tekevät?
No niinpä. Kuulostaa joukolta laiskoja naisia, jotka eivät itse viitsi nähdä opettelun vaivaa. Opetella se minunkin on täytynyt, ei ole ollut synnäriltä asti hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Voi herrantähren onko sulta amputoitu kaikki raajat? Mikset ole ite hoitanut asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Voi ei. En vain voi ymmärtää. Meilläkin mies voisi ihan helposti ko. keskeneräisyyksiä katsoa vuosikymmenestä toiseen. Minä en. Hoitaisin kuntoon hetimmiten kun tuntuu, että alkaisi homma roikkuu.
AP, jos miehesi ei ole remontoinut omaa ennen, homma varmaan vaikutti alkuinnostuksessa paljon helpommalta kun mitä se todellisuudessa on. Remppaohjelmat yms on tosi harhaanjohtavia. Kun joku asia tuntuu vaikealta, jopa ylivoimaiselta, sitä helposti lykkää eteenpäin.
Edellä ehdotettiin että teette listan kaikista tekemättömistä töistä. Se on hyvä idea. Tehkää lista yhdessä. Tehkää se lista vaikka tänä viikonloppuna, jos olette molemmat vapaalla.
Miettikää sitten yhdessä mitkä listan asioista ovat sellaisia että ne voitte itse tehdä ja mihin tarvitaan ammattilaista. Miettikää sitten niitä töitä jotka voitte itse tehdä että haluatteko ne tehdä ja onko teillä aikaa, vai pitäisikö niihinkin palkata ammattilainen jotta ne tulisi tehtyä - olkaa rehellisiä itsellenne ja realisteja. Mitä taitoja teillä on, onko jotain mitä voisi helposti opetella tekemään. Älä odota että vain miehesi tekee, opettele itsekin.
Kun tiedätte paljonko ammattilaisen tekemiä hommia on, arvioikaa paljonko se tulisi maksamaan. Jos teillä ei ole hajuakaan, pyytäkää hinta-arvio ammattilaiselta. Arvioikaa myös paljonko rahaa menee niihin töihin (tarvikkeet ja työkalut) jotka teette itse.
Kun teillä on lista töistä + arvio niihin kuluvista rahoista, miettikää rahoitusta. Teettekö hitaasti niin että saatte rahaa töihin ilman lainaa, eli yksi asia kerrallaan kun siihen on varaa, sitten säästetään ja tehdään seuraava kun on varaa jne. Vai otatteko lainaa ja teette nopeammalla aikataululla.
Tämän jälkeen teette aikataulun. Älkää tehkö liian tiukkaa aikataulua omien töidenne osalta. Sopikaa vaikkapa että remontoitte yhden lauantain tai sunnuntain viikossa, alkaen klo 9 ja päättyen klo 17, varatkaa helposti lämmitettävä ruoka jääkaappiin. Muina päivinä ei jankuteta että "tuokin tuossa pitäisi tehdä" jne, vaan nautitaan siitä että ollaan edistytty sen yhden remppapäivän aikana.
Ole tiukkana, pidä aikataulustanne kiinni, se on prioriteetti nro 1 töiden (ja lasten/eläinten?) jälkeen. Miehesikin luultavasti huomaa että hänelle tulee parempi olo kun hommat edistyy, tekemättömät asiat kuormittaa henkisesti.
Omalla kohdallani on ollut samantapainen tilanne, mutta suuremmassa mittakaavassa (omakotitalon iso laajennus). Meillä molemmat teki/veti niitä hommia mitä paremmin osasi, eli esim. mies johti kipsilevyjen mittausta ja kiinnilaittamista, minä taas tasoitin, hioin ja maalasin/tapetoin. Molemmat eristettiin. Mies sahasi listat, en vaan pysty hahmottamaan miten ne pitäisi sahata, meillä on paljon outoja kulmia.
Tsemppiä teille – kyllä te sen rempan saatte valmiiksi! Asiat tuntuvat vaikeammalta omassa päässä kuin mitä ne todellisuudessa on.
Vierailija kirjoitti:
Et ajatellu auttaa?
Et ajatellut lukea koko avausta?
Vierailija kirjoitti:
En vaan jaksa enää. Ostimme yli kaksi vuotta sitten kerrostaloasunnon. Ei siis omakotitaloa, ei rivitaloa, vaan suhteellisen pienikokoisen kerrostaloasunnon.
Mies suuruudenhulluna halusi laittaa asunnossa aivan kaikki uusiksi, siis ihan ikkunanpokia ja ovenkarmeja jne. myöten. Nyt tilanne on sitten se, että remontin aloittamisesta on kulunut jo se yli kaksi vuotta ja silti melkein kaikki on edelleen kesken. Toisin sanottuna mies on aloittanut kaiken ja lopettanut kaiken kesken. Minä olen parhaimpien kykyjeni mukaan tehnyt mitä pystyn, mutta moniin asioihin minulla ei yksinkertaisesti ole taitoa (eikä näköjään miehellänikään).
Rahaa on palanut, ja ulkopuoliseen tekijään ei yksinkertaisesti ole tällä hetkellä varaa. Todella häpeän kotiamme, jossa kaikki on tosiaan kylpyhuoneesta keittiöön kesken. Ei yksinkertaisesti ole asiaa, joka ei olisi jäänyt jotenkin kesken: esimerkiksi katto- ja lattialistat ovat vain osassa asuntoa ja parhaimmillaan ne loppuvat keskellä huonetta.
Olen valittanut, rukoillut ja huutanut miehelle, mutta mikään ei muutu. Hän lupaa tehdä, mutta ei kuitenkaan tee. Aina tulee jotain tärkeämpää. Mietin jo eroakin, mutta pahimmillaan tässä käy niin, etten saa asunnosta myyntitilanteessa omiani edes pois - kuka haluaisi ostaa tällaisen asunnon?
Pystyn samaistumaan kaveriin täysin, koska olen itse samanlainen. Oma talon rakennukseni alkoi jo vuosia sitten ja asuttukkin on jo vuosia, mutta kaikki ulkomaalausta myöden on edelleenkin kesken. Eikä ole kyse että aika menisi ryyppäämiseen tai harrastuksiin vaan jostain kumman syystä ei saa mitään aikaiseksi. Ei vaikka kuinka yrittää käyttää kaikki lomat ja vapaa-ajat saattaakseen edes jonkun keskeneräisen asian valmiiksi, ei tunnu mistään tulevan valmista. Joskus harvoina kertoina kun aloittaa tekemään ja saavuttaa sen Flow-tilan, alkaa tulemaan valmista, mutta kun siinä kohtaan ei pitäisi lopettaa vaan pitäisi tehdä kerralla valmiiksi niin tosielämän realiteetit painavat päälle kuten, nukkumaan meno töiden vuoksi, tavarat loppuvat tjms. Ja sitten ollaankin taas alku pisteessä, jolloin ei vain tahdo oikein ns. lähteä sitten millään. Ja taas valmistuminen siirtyy ja uusia projekteja pukkaa tulemaan, kaikki vain sen tähden että se aloitus on kuin Mount Everestin valloituksen alussa siinä vuoren juurella kun katsoo huippua kohti ja tulee mieleen : "Ja paskat, antaa olla. Ei tule kuitenkaan kerralla valmiiksi"
Luulis jo itteään harmittavan tuollaiset keskeneräiset jutut. Oli meilläkin jonkin aikaa muutama asia tekemättä kun talo valmistui, alkoi häiritsemään kuitenkin niin paljon että nyt on hoidettu alta pois. Ja siitä jäi hyvä fiilis.