Mies ei saa remonttia ikinä valmiiksi
En vaan jaksa enää. Ostimme yli kaksi vuotta sitten kerrostaloasunnon. Ei siis omakotitaloa, ei rivitaloa, vaan suhteellisen pienikokoisen kerrostaloasunnon.
Mies suuruudenhulluna halusi laittaa asunnossa aivan kaikki uusiksi, siis ihan ikkunanpokia ja ovenkarmeja jne. myöten. Nyt tilanne on sitten se, että remontin aloittamisesta on kulunut jo se yli kaksi vuotta ja silti melkein kaikki on edelleen kesken. Toisin sanottuna mies on aloittanut kaiken ja lopettanut kaiken kesken. Minä olen parhaimpien kykyjeni mukaan tehnyt mitä pystyn, mutta moniin asioihin minulla ei yksinkertaisesti ole taitoa (eikä näköjään miehellänikään).
Rahaa on palanut, ja ulkopuoliseen tekijään ei yksinkertaisesti ole tällä hetkellä varaa. Todella häpeän kotiamme, jossa kaikki on tosiaan kylpyhuoneesta keittiöön kesken. Ei yksinkertaisesti ole asiaa, joka ei olisi jäänyt jotenkin kesken: esimerkiksi katto- ja lattialistat ovat vain osassa asuntoa ja parhaimmillaan ne loppuvat keskellä huonetta.
Olen valittanut, rukoillut ja huutanut miehelle, mutta mikään ei muutu. Hän lupaa tehdä, mutta ei kuitenkaan tee. Aina tulee jotain tärkeämpää. Mietin jo eroakin, mutta pahimmillaan tässä käy niin, etten saa asunnosta myyntitilanteessa omiani edes pois - kuka haluaisi ostaa tällaisen asunnon?
Kommentit (57)
Ilmoittautukaa remonttipiiskuri ohjelmaan.
Kysy oppilaitoksista tekijää tai jostain työttömien pajalta. Niillä opettajat mukana. Edullisempi.
Kaffepulla kirjoitti:
Menkää pankkiin ja ottakaa remonttilaina. Ja sinuna ottaisin nyt yhteyden isännöitsijään ja selittäisin tilanteen. Miehesi voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa kosteusvaurion kylpyhuoneen rakenteisiin. Jos näin käy, te maksatte kulut. Kotivakuutus ei korvaa.
LVI- ja sähkötöihin on otettava valtuutettu ammattilainen.
Taloyhtiön kanssa on sovittava, mitä saatte ja mitä ette saa tehdä itse. Esim. ikkunanpokia ei kerrostalossa saa vaihtaa itse, niiden on oltava kaikissa asunnoissa samanlaiset, eli taloyhtiö vastaa niistä. Jos olette menneet vaihtamaan ne ilman lupaa, ne joudutaan irrottamaan ja laittamaan tilalle samanlaiset, mitkä muilla on siinä taloyhtiössä, ja te maksatte laskun.
Käytin väärää sanaa, kyse siis enemmänkin tietynlaisista ikkunankarmeista, jotka edellinen asukas oli laittanut sisällä ikkunoiden ympärille. Ihan laillisesti tätä remonttia on tehty, isännöitsijä on käynyt katsomassa kylpyhuoneen ja keittiön, mutta ei se sitä ole estänyt, etteikö viimeistelytöitä voisi jättää kesken. Kosteuseristykset on tehnyt valtuutettu kosteuseristäjä, sähköt sähkömies, putket putkimies. Ongelma on siinä, että mies tekee remonttia tiettyyn pisteeseen saakka ja sitten jää kesken. Esimerkiksi kylpyhuone on laatoitettu toki ja suihku ja pytty on, mutta kaikki viimeistelytyö on jäänyt kesken.
ap
Naisen kontribuutio tilanteeseen:
erolla spekulointi ja nettifoorumilla uliseminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää miehen vastuulla olla? Hoida sinä hommat loppuun jos noin ahdistaa. Jos taidot ei riitä, palkkaa ammattilainen.
Eikös aloittaja aloituksessaan sanonut, ettei hänellä taidot riitä ja ammattilaista ei ole varaa palkata? Miksi siis ehdottaa tuollaista?
Mun mielestä teidän kannattaa nyt ottaa vain tavoite kerrallaan. Sovitte yhteisesti jonkin päivän, jona hoidetaan asia x. Sitten otetaan seuraava tavoite.
Tätä on yritetty, mutta ehkä pitäisi yrittää vielä kovemmin! Mies nimittäin jaksaa ehkä yhden tavoitteen ja luistaa sitten jo seuraavasta.
ap
Heh! Meillä mies aloitti remontin 17 v sitten kun kuopus ilmoitteli tulostaan. Innostus loppui muutamaan viikkon ja räjähtäneessä oktssa remontin keskellä on se aika asuttu. En jaksa välittää, sillä kaikkeen tottuu. Jos tämän haluaisi kuntoon saada niin homman joutuu alkamaan alusta. Joslus olen harkinnut poismuuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää miehen vastuulla olla? Hoida sinä hommat loppuun jos noin ahdistaa. Jos taidot ei riitä, palkkaa ammattilainen.
Eikös aloittaja aloituksessaan sanonut, ettei hänellä taidot riitä ja ammattilaista ei ole varaa palkata? Miksi siis ehdottaa tuollaista?
Mun mielestä teidän kannattaa nyt ottaa vain tavoite kerrallaan. Sovitte yhteisesti jonkin päivän, jona hoidetaan asia x. Sitten otetaan seuraava tavoite.
Tätä on yritetty, mutta ehkä pitäisi yrittää vielä kovemmin! Mies nimittäin jaksaa ehkä yhden tavoitteen ja luistaa sitten jo seuraavasta.
ap
Sitten pitää pitää niiden tavoitteiden välillä selkeä tauko. Kun sovitaan remonttipäivää, pitää miettiä huolellisesti, mitä sen aikana on mahdollista tehdä. Jos sinä et osaa tehdä, huolehdi sinä ruuasta ja siivouksesta. Näin mä teen. Meilläkin remontti laahaa, mutta keskitytään hieman pienempään osaa kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä nyt listat saat kuitenkin laitettua paikoilleen itsekin? Keittiö-ja kylpyhuoneen ymmärrän, että ne täytyisi ulkopuolisen tehdä valmiiksi.
Oletko ikinä leikannut jalka- tai kattolistaa oikeaan kulmaan? Paikoilleen ne saa kuka vaan mutta se oikein leikkaaminen on vähän hankalampaa.
Miten hankalampaa? Mitta ja saha avuksi. Ei pitäisi olla sen vaikeampaa jos osaa katsoa netfliksiä ja somettaa. #rusinatpullasta
Aika jännä juttu, kaikki tuntemani remonttitaitoiset ihmiset myöntää, että se voi olla haastavaa ainakin aloittelijalle. Jos sinä osaat, etkö muista aikaa kun opettelit ja tuli enemmän sekundaa kuin kauniisti oikeassa kulmassa leikattua listaa. Olen mieheni kanssa remontoinut vanhan talon lattiasta kattoon ja en listoittamista netflixin katsomiseen vertaisi.
Saako remonttia edes tehdä tuollatavalla kerrostalossa? Meillä pitää ainakin hakea lupa jos meinaa jotain remontoida, ja epäilen,. ettei se ole 2 vuotta voimassa.
Vierailija kirjoitti:
No tuttua.
Oma mies samaa lajia. Ei valmistu ei.
Mä sitten oon taas sitä tyyppiä, joka tekee (mielellään), mutta aikaa töiden ja lasten jälkeen ei ole niin paljon kuin haluaisin.
Listat on alakerrassa olleet jo pian kolme vuotta. Yläkertaan niitä ei ole ehtinyt laittaa. Minulla on laserilla varustettu jiirisirkkeli, että sinänsä listojen leikkaaminenkaan ei ole ongelma. Naulapyssyn ja kompurankin saisin lainaan kaverilta. Ongelma on, ettei ole aikaa. Käydään ristiin töissä ja mies lisäksi viikonloppuisin viettää puolet ajasta lapsien treenejä vetäen.
Ja toisaalta olen huomannut, että siinä missä mieheni silmä on tottunut näihin keskeneräisyyksiin, minun ei ole.
Tehkää lista. Tai tee sinä.
Joka huoneesta erikseen; mitä jäänyt kesken? Ja sitten alatte hoitaa listaa homma kerrallaan pois. Katsotte kalenterista päivän, kun ko. homma hoidetaan. Jos ei ole lapsia hoidettavana ja suurin piirtein samaan aikaan töissäkin käytte, ei pitäisi olla vaikeaa löytää projektille vaikka yhtä päivää viikossa. Yksi ilta, kun sinä ja mies remppaatte.
Jos ette tiedä mitä teette, niin sitten ammattimiestä asialle.
Minä olen hionut ja maalannut meidän portaamme, tapetoinut, maalannut seiniä, kasannut kaappeja ja huonekaluja, katkonut ja laittanut lattialistoja, laminaattia jne.
Mutta keittiön pintarempan (tasot, sähköt, välitila ja hanat) teki ammattilainen. Ammattilainen tulee myös asentamaan koko seinän levyiset liukuovet ja kiskot, hoitamaan aikanaan wc:n ja kylppärin. Purkaa voimme kyllä itse.
On osattava myöntää, jos omat kyvyt ei riitä.
Lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa asian kanssa painiva. Kaipa tässä pitää yrittää tosiaan tehdä joku lista seinään, että miten edetään ja mikä projekti seuraavaksi. Näitä on tosiaan tässä jo tehty, mutta mies ei vaan selkeästi haluaisi remonttia oikein tehdä.
ap
Ettekä saisi remonttilainaa?
Ostin sinkkuna asunnon, otin remonttilainan ja palkkasin miehet tekemään työn. Teitä olisi kuitenkin kaksi maksamassa.
Me ollaan asuttu remonttikuntoisessa talossa 12v. Ei valmistu ikinä.
Oivoi, on sulla murheet. Me ostettiin tämä omakotitalo vuonna 1972. Tuolloin miehen piti laittaa listat vierashuoneeseen. Puuttuvat edelleen. Keittiöremontti teetettiin vuonna 1993. Sieltä jäi puuttumaan, koska tuli jälkitoimituksena, yksi koristelasi. On edelleen laittamatta paikoilleen. Viimeisin on nyt olisiko se ollut 2007 tai 2008 kun grillikatos myös teetätettiin, niin joku klipsutin sieltä katon reunasta jäi puuttumaan ja mies sen lupasi pistää kiinni kun se remonttifirma sen lähettää. Yllättävää: puuttuu edelleen.
Että tuo 2v ei ole tyttö kulta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä nyt listat saat kuitenkin laitettua paikoilleen itsekin? Keittiö-ja kylpyhuoneen ymmärrän, että ne täytyisi ulkopuolisen tehdä valmiiksi.
Oletko ikinä leikannut jalka- tai kattolistaa oikeaan kulmaan? Paikoilleen ne saa kuka vaan mutta se oikein leikkaaminen on vähän hankalampaa.
Miten hankalampaa? Mitta ja saha avuksi. Ei pitäisi olla sen vaikeampaa jos osaa katsoa netfliksiä ja somettaa. #rusinatpullasta
Aika jännä juttu, kaikki tuntemani remonttitaitoiset ihmiset myöntää, että se voi olla haastavaa ainakin aloittelijalle. Jos sinä osaat, etkö muista aikaa kun opettelit ja tuli enemmän sekundaa kuin kauniisti oikeassa kulmassa leikattua listaa. Olen mieheni kanssa remontoinut vanhan talon lattiasta kattoon ja en listoittamista netflixin katsomiseen vertaisi.
Mikä siinä on niin vaikeaa, mittaus vai sahaus?
Miksi se aloittelija ei voi harjoitella, lista ei maksa juuri mitään. Aloittaa pidemmistä, niin suteen menneet voi käyttää lyhempiin. Jos ei omista aivoja, asia voi olla vaikeaa, mutta sitten on kaikki muukin elämässä vaikeaa ja mahdotonta.
Minä lopetin myös koko remontin ja jätin naisen, koska hän ei hyväksynyt siihen käyttämää aikaa osaksi kotitöitä. Ei tullut kuuloonkaan että hän tekisi enemään kotitöitä. Jos tämä on tätä nykypäivää, niin ei kiitos jokaiselle oman elämän prinsessalle. Huvittavinta oli, että tuo asunto oli naisen nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuttua.
Mä sitten oon taas sitä tyyppiä, joka tekee (mielellään), mutta aikaa töiden ja lasten jälkeen ei ole niin paljon kuin haluaisin.
Listat on alakerrassa olleet jo pian kolme vuotta. Yläkertaan niitä ei ole ehtinyt laittaa. Minulla on laserilla varustettu jiirisirkkeli, että sinänsä listojen leikkaaminenkaan ei ole ongelma. Naulapyssyn ja kompurankin saisin lainaan kaverilta. Ongelma on, ettei ole aikaa. Käydään ristiin töissä ja mies lisäksi viikonloppuisin viettää puolet ajasta lapsien treenejä vetäen.
Ja toisaalta olen huomannut, että siinä missä mieheni silmä on tottunut näihin keskeneräisyyksiin, minun ei ole.
Joka huoneesta erikseen; mitä jäänyt kesken? Ja sitten alatte hoitaa listaa homma kerrallaan pois. Katsotte kalenterista päivän, kun ko. homma hoidetaan. Jos ei ole lapsia hoidettavana ja suurin piirtein samaan aikaan töissäkin käytte, ei pitäisi olla vaikeaa löytää projektille vaikka yhtä päivää viikossa. Yksi ilta, kun sinä ja mies remppaatte.
Minä olen hionut ja maalannut meidän portaamme, tapetoinut, maalannut seiniä, kasannut kaappeja ja huonekaluja, katkonut ja laittanut lattialistoja, laminaattia jne.
Mutta keittiön pintarempan (tasot, sähköt, välitila ja hanat) teki ammattilainen. Ammattilainen tulee myös asentamaan koko seinän levyiset liukuovet ja kiskot, hoitamaan aikanaan wc:n ja kylppärin. Purkaa voimme kyllä itse.
Lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa asian kanssa painiva. Kaipa tässä pitää yrittää tosiaan tehdä joku lista seinään, että miten edetään ja mikä projekti seuraavaksi. Näitä on tosiaan tässä jo tehty, mutta mies ei vaan selkeästi haluaisi remonttia oikein tehdä.
ap
mies ei sitä ja mies ei tätä. Kuulostat kamalalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen oppii kun vaan viitsii tehdä. Vaikka sitten hitaasti ja huolellisesti tarkistaen useampaan kertaan.
Teet selkeän aikataulun. Tämän kuun loppuun mennessä lattiat paikoilleen, seuraavat kaksi viikkoa seinät, siitä seuraavat kaksi X jne. Ja aikataulusta ei tingitä kuin vakavissa tapauksissa.
Miksi te pariudutte ja lisäännytte moisten aikuisvauvojen kanssa, kun eivät kerta saa mitään aikaiseksi?
No tuttua.