Parisuhteen rajat
Keskusteletteko tai keskustelitteko parisuhteenne rajoista kun aloitte seurustelemaan tai myöhemmin parisuhteessa?
Miten asia tulee/tuli puheeksi?
oliko keskustelu rakentavaa, olitteko samaa mieltä rajoista vai tuliko asiasta esim. riitaa tai todella eriäviä mielipiteitä? Kuinka tilanne ratkaistiin?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisista rajoista nyt puhutaan?
Luulin että rajat olivat selkeä ilmaus siitä, mikä yleensäkin kummallekin on parisutheessa ok. Oli se sitten siinä, mikä miellettään vaikkapa pettämiseksi tai sitten siinä, missä menee raja esim. sille kuinka paljon ystäviä tavataan jne. mutta lähinnä tarkoitin ehkä tuota, missä kohti raja menee esim. siinä mikä on pettämistä. Olen huomannut että näissäkin asioissa monella on eriävät mielipiteet. Ja olen kuullut usein tämän mantran "hyvässä parisuhteessa keskustellaan parisuhteen rajoista". Siksi mietinkin myös, mitä muuta se mahtaa tarkoittaa tai pitää sisällään.
Ap.
En kyllä yhtään ymmärrä, mitä keskustelemista pettämisessä on tai mitkä ihmeen pettämisen rajat. Jos rakastaa toista, niin ei muihin kosketa.
No jo on mustavalkoinen maailmankatsomus :D Seksuaalinen halu ja rakkaus eivät liity mitenkään toisiinsa. Rakastan miestäni erittäin paljon ja saa koskea muihinkin, jos tilaisuus tulee ja mieli tekee. En näe mitään syytä kieltääkään enkä koe että se korreloi mitenkään sen kanssa, miten hän minua rakastaa. Saan tältä suhteelta rakkautta ihan tarpeeksi. Ihan päivänselvää, että tällaiset asiat tulee keskustella. Eivät kaikki elä tuollaisessa mustavalkoisessa maailmassa.
Lainaamasi puhuu pettämisestä, ja sinä tosiin koskemisesta, huomaatko eron? Et sinäkään varmasti halua että sinua petetään, mutta sepäs ei olekaan pettämistä, jos on sovittu että jotain saa tehdä. Sinut voi varmasti pettää sitten muilla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Moni tässä ketjussa luulee tietävänsä yhteiset rajat. Se ei kuitenkaan vielä tarkoita, että kumppani olisi niistä samaa mieltä. Eihän niistä muuten riideltäisi. Sitä paitsi moni on valmis sallimaan itselleen enemmän kuin kumppanilleen.
Jaa, no me ei kyllä ole riidelty, koska ollaan keskusteltu. Eikä me sallita sen kummemmin itselle ja toiselle mitään, vaan ollaan samanmielisiä asioista. Siitäkin ollaan samaa mieltä, että mikäli toinen ei enää viehätä, iin suhteesta saa kyllä lähteä kumpikin, ei ole pakko olla loppuelämää yhdessä väkisin. Toisaalta ollaan molemmat sellaisia, ettei pieniin vastoinkäymisiin luovuteta parisuhdetta, varsinkin kun parisuhde on meillä ollut se joka on kantanut, kun muut asiat menevät mönkään.
16
Tämä on aihe, josta en jaksa edes keskustella, kun aina joku kaikkivaltias tulee kertomaan, että en rakasta kumppaniani, koska harrastamme seksiä muiden kanssa. Saa olla keskustelematta rajoista, mutta omaan nilkkaan siinä kusee. Yhtä hyvin, kun toiselle voi olla itsestään selvää, että vieraita vastakkaisen sukupuolen edustajia ei halailla, toisen mielestä voi olla itsestään selvää, että niin saa tehdä. Ei rajoista ole pakko keskustella, mutta jos teitä loukataan kun ette ole rajojanne kertoneet niin se on peiliin katsomisen paikka.
Ihmiset eivät muutenkaan keskustele suhteissa tarpeeksi. Teettekö oikeasti lapsia ja perustatte perheen, jos ette edes siitä parisuhteesta pysty kumppanin kanssa keskustelemaan? Nyt tiedän, ketkä valittavat paskoista kumppaneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisista rajoista nyt puhutaan?
Luulin että rajat olivat selkeä ilmaus siitä, mikä yleensäkin kummallekin on parisutheessa ok. Oli se sitten siinä, mikä miellettään vaikkapa pettämiseksi tai sitten siinä, missä menee raja esim. sille kuinka paljon ystäviä tavataan jne. mutta lähinnä tarkoitin ehkä tuota, missä kohti raja menee esim. siinä mikä on pettämistä. Olen huomannut että näissäkin asioissa monella on eriävät mielipiteet. Ja olen kuullut usein tämän mantran "hyvässä parisuhteessa keskustellaan parisuhteen rajoista". Siksi mietinkin myös, mitä muuta se mahtaa tarkoittaa tai pitää sisällään.
Ap.
Ystäviä tavataan niin paljon kun heitä tekee mieli tavata. Jos tästä on eri käsitykset ja toinen alkaa kieltämään toiselta ystäviä, niin erotkaa heti. Elämässä on eri aikoja ja joskus ystäviä näkee enemmän ja joskus vähemmän, eikä se voi olla kiinni toisesta ihmisestä, vaan omista kiireistä ja haluista. Olkaa yksin jos haluatte omistaa jonkun.
Vierailija kirjoitti:
Asioista on keskusteltu sitä mukaa kuin niitä on noussut esiin. Mies ei esimerkiksi ymmärtänyt, miksi minusta tuntui pahalta, kun hänen naispuolinen ystävänsä tuli muutamaksi päiväksi hänen luokseen kylään silloin, kun emme vielä asuneet yhdessä. Asiasta puhuttiin ja hän on sittemmin sanonut tuolle ystävälleen, että toivoo jatkossa tämän tulevan vain puolisonsa kanssa. Aika alkuvaiheessa puhuttiin suhtautumisesta seksiin; molemmat haluavat sen olevan vain meidän keskinäinen juttu eli muiden kanssa ei olla. Ei me kai sen suoremmin rajoista ole keskusteltu mutta muuten kyllä paljon parisuhteesta, tarpeista ja toiveista sekä tietysti omista ja yhteisistä tulevaisuuden suunnitelmista.
Minäkään en ymmärrä miksi naispuoleinen ystävä ei saisi kyläillä siinä kuin miespuoleinenkin. Aivan mieheni ja minun suhteen alussa miespuolinen ystäväni majaili luonani kuukauden, jonka aikana itse kävin mieheni luona nukkumassa yöt. Tosin tuolloin minulla oli myös miespuolinen huonekaveri, mikä ei myöskään ollut miehelleni mikään ongelma. Tämä vierailija huolestutti häntä aluksi kun meillä oli joskus ollut jotain säätöä mutta ei mulle olisi tullut mieleenkään pettää miestäni ja hänkin onneksi sitten luotti minuun vaikka tähän mieheen ei luottanutkaan. On täysin mahdollista asua miehen tai jopa useamman kanssa ilman että tekee mitään seksuaalista, huonekaverinikin kanssa ei meillä koskaan ollut mitään edes seksuaalista alavirettä vaikka kolme vuotta asuttiin samassa huoneessa. Mutta tosiaan on tärkeää puhua kaikesta mikä suhteessa huolestuttaa ettei ala ahdistaa.
Rajat ovat selvät kuin "veteen piirretyt viivat" siis panna saa kenen kanssa tahansa myös paljaalla, mutta rakastua ei saa eikä kahta kertaa tavata samaa henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asioista on keskusteltu sitä mukaa kuin niitä on noussut esiin. Mies ei esimerkiksi ymmärtänyt, miksi minusta tuntui pahalta, kun hänen naispuolinen ystävänsä tuli muutamaksi päiväksi hänen luokseen kylään silloin, kun emme vielä asuneet yhdessä. Asiasta puhuttiin ja hän on sittemmin sanonut tuolle ystävälleen, että toivoo jatkossa tämän tulevan vain puolisonsa kanssa. Aika alkuvaiheessa puhuttiin suhtautumisesta seksiin; molemmat haluavat sen olevan vain meidän keskinäinen juttu eli muiden kanssa ei olla. Ei me kai sen suoremmin rajoista ole keskusteltu mutta muuten kyllä paljon parisuhteesta, tarpeista ja toiveista sekä tietysti omista ja yhteisistä tulevaisuuden suunnitelmista.
Minäkään en ymmärrä miksi naispuoleinen ystävä ei saisi kyläillä siinä kuin miespuoleinenkin. Aivan mieheni ja minun suhteen alussa miespuolinen ystäväni majaili luonani kuukauden, jonka aikana itse kävin mieheni luona nukkumassa yöt. Tosin tuolloin minulla oli myös miespuolinen huonekaveri, mikä ei myöskään ollut miehelleni mikään ongelma. Tämä vierailija huolestutti häntä aluksi kun meillä oli joskus ollut jotain säätöä mutta ei mulle olisi tullut mieleenkään pettää miestäni ja hänkin onneksi sitten luotti minuun vaikka tähän mieheen ei luottanutkaan. On täysin mahdollista asua miehen tai jopa useamman kanssa ilman että tekee mitään seksuaalista, huonekaverinikin kanssa ei meillä koskaan ollut mitään edes seksuaalista alavirettä vaikka kolme vuotta asuttiin samassa huoneessa. Mutta tosiaan on tärkeää puhua kaikesta mikä suhteessa huolestuttaa ettei ala ahdistaa.
Ei taitanut mies tietää että se luonasi majaileva mieskin oli sinua painanut ennen häntä, ehkä unohdit mainita siitä.
Tai jos olit täysin rehellinen, mitä en usko mutta kuitenkin, niin ehkä teistä voi tulla hyvä pari ja eikä ainakaan luottamuspula vaivaa niin kuin monia muita nykyään.
Itse en olisi pystynyt luottamaan, mutta hyvä että joku pystyy.
Huzi guzi all night long kirjoitti:
Rajat ovat selvät kuin "veteen piirretyt viivat" siis panna saa kenen kanssa tahansa myös paljaalla, mutta rakastua ei saa eikä kahta kertaa tavata samaa henkilöä.
Tiedän että nää "ei saa rakastua" - säännöt on ihan yleisiä avoimissa suhteissa, mut tekee silti mieli huomauttaa, ettei rakastuminen ole sillälailla tahdonalaista, että ihminen voisi luvata olla rakastumatta.
Mulla on omat rajat muuttuneet tosi paljon ajan kuluessa. Ensimmäinen liittoni oli aika vapaa, oli ihan ok flirttailla ja pussailla muita, ja mulla oli suhde yhteen kaveriin liiton aikana (mieheni tiesi tästä siis). Ja miehelläni samoin. Meillä oli onnellinen liitto silloin.
Mutta nyt vanhempana mun on täysin mahdoton ajatella, että toimisin niin nykyään. Nyt olen liitossa jossa ei edes flirttailla muille. Ja nämä rajat tuntuvat hyvältä nyt. Saa nähdä miten käy ajan kuluessa. Kummallakin on kavereina miehiä ja naisia, tanssiminen on ihan ok, mutta aikaa ei vietetä paljon kahdestaan vastakkaiseen sukupuoleen kuuluvan kaverin kanssa. Ollaan juteltu asioista ja ollaan niistä samaa mieltä. Mun mielestä on hyvä puhua eri asioista puolison kanssa etukäteen. Pelisäännöt on hyvä olla tiedossa. Tunsin ensimmäisen mieheni kunnioittavan minua vaikka oli toisen kanssa ja kunnioitin häntä. Nyt jos nykyinen mieheni toimisi samoin, olisi se pettämistä. Kuten myös jos itse toimisin niin kuin olen aiemmin toiminut.
Tärkeintä on mielestäni se, että tuntee olevansa turvassa ja kunnioitettu niissä rajoissa mitkä suhteelle on asetettu.
Jokaisella omat sopimuksensa toki, mutta ihan käsittämättömältä tuntuu, että ei sais viettää aikaa kahdestaan ystävän kanssa joka on vastakkaista sukupuolta. Entäs sitten jos on bi-seksuaali, ei sais viettää kenenkään kanssa aikaa kahdestaan?