Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteen rajat

Vierailija
20.11.2018 |

Keskusteletteko tai keskustelitteko parisuhteenne rajoista kun aloitte seurustelemaan tai myöhemmin parisuhteessa?

Miten asia tulee/tuli puheeksi?

oliko keskustelu rakentavaa, olitteko samaa mieltä rajoista vai tuliko asiasta esim. riitaa tai todella eriäviä mielipiteitä? Kuinka tilanne ratkaistiin?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisista rajoista nyt puhutaan?

Vierailija
2/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaat noilla rajoilla, että toisia ei saa mennä kuksimaan tai saako mennä kavereiden kanssa välillä viihteelle, niin ei keskusteltu. Meille nämä olivat itsestäänselviä rajoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin että rajat olivat selkeä ilmaus siitä, mikä yleensäkin kummallekin on parisutheessa ok. Oli se sitten siinä, mikä miellettään vaikkapa pettämiseksi tai sitten siinä, missä menee raja esim. sille kuinka paljon ystäviä tavataan jne. mutta lähinnä tarkoitin ehkä tuota, missä kohti raja menee esim. siinä mikä on pettämistä. Olen huomannut että näissäkin asioissa monella on eriävät mielipiteet. Ja olen kuullut usein tämän mantran "hyvässä parisuhteessa keskustellaan parisuhteen rajoista". Siksi mietinkin myös, mitä muuta se mahtaa tarkoittaa tai pitää sisällään.

Ap.

Vierailija
4/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suhde on hyvä niin ei ole tarvetta sopia mistään rajoista. Toisen kunnioittaminen tulee vähän niinkuin itsestäänselvänä asiana.

Vierailija
5/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meinaat noilla rajoilla, että toisia ei saa mennä kuksimaan tai saako mennä kavereiden kanssa välillä viihteelle, niin ei keskusteltu. Meille nämä olivat itsestäänselviä rajoja.

Ihan mielenkiinnosta, mistä tietää että toinen ajattelee samalla tavalla jos asiasta ei ole ollut mitään puhetta?

Vierailija
6/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin että rajat olivat selkeä ilmaus siitä, mikä yleensäkin kummallekin on parisutheessa ok. Oli se sitten siinä, mikä miellettään vaikkapa pettämiseksi tai sitten siinä, missä menee raja esim. sille kuinka paljon ystäviä tavataan jne. mutta lähinnä tarkoitin ehkä tuota, missä kohti raja menee esim. siinä mikä on pettämistä. Olen huomannut että näissäkin asioissa monella on eriävät mielipiteet. Ja olen kuullut usein tämän mantran "hyvässä parisuhteessa keskustellaan parisuhteen rajoista". Siksi mietinkin myös, mitä muuta se mahtaa tarkoittaa tai pitää sisällään.

Ap.

En kyllä yhtään ymmärrä, mitä keskustelemista pettämisessä on tai mitkä ihmeen pettämisen rajat. Jos rakastaa toista, niin ei muihin kosketa.

Vierailija
7/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, mistä tietää että toinen ajattelee samalla tavalla jos asiasta ei ole ollut mitään puhetta?

Siis esimerkiksi omat rajani ovat hyvin tiukat, ja on kyllä ollut puhetta niistä ennen kun edes aloimme seurustelemaan mieheni kanssa. Sellaista yleistä puhetta siis että mitä pitää parisuhteeseen sopivana ja mitä ei. Osuivat onneksi yhteen meillä hyvin niin ei ole tarvinnut erikseen sopia mitään, mutta kyllä se nyt jollain tavalla täytyy mielestäni ottaa puheeksi.

Vierailija
8/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mietin itsekin. ja tuota mitä 5. kirjoittaja kirjoitti, että miten voi keskustelematta tietää, mikä toiselle menee läpi kunnioittamisena ja toiselle ei. Otetaan vaikka skenario, jossa rouva A halailee baarissa tuntematonta miestä ja silittelee reideltä ja flirttailee paljon, ehkä jopa pusutellaan. A:n mielestä tuossa ei ollut mitään väärää, kun ei siitä sen kummempaa seurannut. Mutta A:n kumppani B:n mielestä käytös oli epäkunnioittavaa. Mutta kuinka Rouva A olisi tämän tiennyt, jos asiasta ei oltu keskusteltu missään vaiheessa? A:lle tämä olisi ollut ok vaikka B: olisi näin samalla tavalla toiminut, hän vetää rajan seksinharrastamiseen. Mutta kun B;tä haittaa jo tuo pusuttelu... Tätä hain takaa, että keskusteletteko tälläisista asioista? vai oletatteko  vain että puoliso ajattelee samalla tavalla tällaisessa tilanteessa?

Ap

Vierailija
9/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jommallekummalle olisi tullut joku mietintä jostain rajoista,niin sitten tietenkin oltaisiin keskusteltu. Mutta ei ole toistaiseksi ainakaan ollut tarvetta. Eli kummatkin ajattelevat silloin samoin niistä asioista.

Vierailija
10/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

En kyllä yhtään ymmärrä, mitä keskustelemista pettämisessä on tai mitkä ihmeen pettämisen rajat. Jos rakastaa toista, niin ei muihin kosketa.

Joillekuille esimerkiksi tanssiminen toisten kanssa on ok, toisille ei. Joillekuille halaaminen on ok, toisille ei. Joillekuille jopa kännistä pussailu on vielä ok, toisille ei. Jos ei ole puhunut asiasta yhtään niin mistä tietää mitä ne toisen rajat on?

Vierailija
11/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me keskusteltiin jo heti alussa rajoista, missä menee pettäminen. Eräs lehtijuttu tuli eteen, jossa nimettiin erilaisia tilanteita, tuyliin tanssiminen ja suuteleminen ja kaikkea muuta. Kysyin mieheltä hänen mielipiteensä. Ja totesin, että olemme samoilla linjoilla.

Vierailija
12/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla sen suuremmin rajoista keskusteltu. Jotenkin niin se meni jossain aika alkuvaiheessa, että olin laskettelureissulla tyttöjen kanssa ilman että oltiin sovittu mistään tapailusta, mutta sieltä palatessa kerroin totuuden, että en ollut tehnyt mitään enkä olisi edes halunnut, kun hän oli koko ajan mielessäni. Hän vastasi ettei mitään sellaista ajatellutkaan eikä hän itsekään tekisi mitään toisten naisten kanssa, kun on yhden kanssa, tai edes kiinnostunut jostain tietystä. Olin samaa mieltä. Minusta koko rajakeskustelu oli aika tuolla hoidettu ja olen ihan luottavainen mieheen. Myös on jotenkin niin ilmaissut, ettei halua pahoittaa mieltäni, kun toisessa yhteydessä keskusteltiin mitä on soveliasta tehdä, ja vaikka emme eritelleet kaikkia yksityiskohtia, koen, että hänkään ei halua pitää mitään flirttiä muiden kanssa meidän yhdessä ollessamme.

Vierailija
13/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme keskustelleet, ei käynyt kummallakaan edes mielessä. Jälkiviisaana on helppo todeta, että olisi pitänyt aivan ehdottomasti puhua. Rajat selvitettiin toiminnalla ja se tuhosi luottamuksen, ja lopulta kaiken muunkin.

Kannattaa puhua etukäteen ja olla rehellinen.  

Vierailija
14/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on keskusteltu. Näkemykset olivat samanlaisia eikä siksi ole tarvinnut vääntää asioista.

Vierailija
15/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen täällä(vai oliko se jollain muulla palstalla) kertonutkin, että todellakin keskusteltiin! Silloin sain lähinnä säälivää palauttetta, että onpas huono suhde, kun pitää tuollaiset asiat selvittää etukäteen, että kyllä sen sitten sen oikean kanssa vain tietää, eikä mistään tarvitse keskustella, kun ollaan niin samalla sivulla että!

Noh, olenpa elämän varrella niin monseti huomannut sekä omista, että muiden parisuhteista, että kyllä se vain on hyvä keskustella ne rajat, ja muutenkin se kaikki mitä itse toivoo suhteelta, ja kaiken lisäksi vielä päivittää niitä aika ajoin, rajatkin kun voivat muuttua elämäntilanteiden myötä. Ihan esimerkkinä nyt esim molempien samanlainen menevä, kosteahko elämäntapa, jossa tapahtuukin dramaattinen muutos kun nainen rupeaa vartomaan jälkikasvua sisällään.

Eli kyllä. Kun aloin tuumailla että tämä mies se nyt sopisi elämänkumppaniksi, niin käytiin siinä viikkojen/kuukausien tapailuvaiheen aikana läpi lapsiluku, että se on molemmilla täynnä. Alkoholin käyttö, mikä on sopivasti, ja mikä liikaa. Vapaa-ajan vietto niiltä osin, että kun yhdessä halutaan olla, niin että myös viihdytään yhdessä muulloinkin kuin yöllä sängynpuolikkailla. Työasiat sitä myöten, ettei kummallakaan siinnä unelmissa ulkomaille töihinlähtö. Asuinpaikan valinta, että molemmille saattaa käydä esim. töiden vuoksi muukin asuinpaikka kuin tämän hetkinen. Selvitettiin myös toisillemme elämämme tärkeät henkilöt, ja kaverit joita mielellään tavataan. Kotityöt, jotta eivät jää kokonaisuudessaan vain toisen harteille. Valehtelu laitettiin myös pannaan. Molemmat ollaan sellaisia ihmisiä, että ei kuulu tapoihin hillua yön yli missään pippaloissa, jos ollaan eri paikoissa yötä, niin ilmoitetaan yöpuulle mentäessä viestillä, ettei toisen tarvitse olla huolissaan että onko jotain sattunut. Minulla on muutama miespuolinen kaveri, jotka ovat miehenkin kavereita, miehellä ei ole naispuolisia kavereita, eikä kumpikaan aio hakkia mitään haaremia vastakkaisesta sukupuolesta. Kaveri on käsitteenä sellainen, jonka voi toinenkin puoliso tavata, eikä niitä piilotella missään. Toisten ihmisten kanssa muhinointi on pettämistä, ihan kuten on kaikki salailtava toiminta(ellei kyse ole synttäriyllätyksestä :p)

Ei ole mistään näistä tarvinnut vääntää viiden vuoden aikana kertaakaan.

Sinänsä on mulla käynyt säkä kun tämän miehen löysin, ja hän minut. En ole aikaisemmissa suhteissani tullut ymmärretyksi, kun olen halunnut keskustella/sopia/puhua asioita selväksi, ja mies on tullut edellisissä suhteissaan tehneeksi kaikenlaista mokaa, jotka on tiennyt mokaksi vasta viikon mykkäkoulun tai huutokonsertin jälkeen.

Hän sanookin usein ettei olisi ikinä voinut kuvitella että parisuhteessa olo on näin helppoa, kun tietää mitä toinen asioista ajattelee, kun niistä on PUHUTTU. Ei tarvitse kulkea varpaillaan, ja miettiä että meneeköhän tämä nyt oikein näin. Itsekään mun ei tarvi hänen kohdallaan miettiä joutavia, kun tiedän ettei hän minua koskaan tarkoituksella loukkaisi.

Tämän lisäksi kunnioitamme toisiamme hyvin hyvin paljon.

Vierailija
16/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mietin itsekin. ja tuota mitä 5. kirjoittaja kirjoitti, että miten voi keskustelematta tietää, mikä toiselle menee läpi kunnioittamisena ja toiselle ei. Otetaan vaikka skenario, jossa rouva A halailee baarissa tuntematonta miestä ja silittelee reideltä ja flirttailee paljon, ehkä jopa pusutellaan. A:n mielestä tuossa ei ollut mitään väärää, kun ei siitä sen kummempaa seurannut. Mutta A:n kumppani B:n mielestä käytös oli epäkunnioittavaa. Mutta kuinka Rouva A olisi tämän tiennyt, jos asiasta ei oltu keskusteltu missään vaiheessa? A:lle tämä olisi ollut ok vaikka B: olisi näin samalla tavalla toiminut, hän vetää rajan seksinharrastamiseen. Mutta kun B;tä haittaa jo tuo pusuttelu... Tätä hain takaa, että keskusteletteko tälläisista asioista? vai oletatteko  vain että puoliso ajattelee samalla tavalla tällaisessa tilanteessa?

Ap

Jos näkisin että tapailemani mies toimisi tuolla tavalla(tai kuulisin luotettavalta taholta että näin oli käynyt) niin lopettaisin tapailun välittömästi. En yhtään ymmärrä miksi minun pitäisi edes alentua keskustelemaan oliko toiminta mielestäni ok. Jos noin toimii, niin ei sovi minulle, eikä se keskustelemalla siitä muutu miksikään. Mies olisi jo pilalla, ja tunteeni kuolleet häntä kohtaan tyyliin"jaa, tämä olikin tällainen tapaus, noh, ei voi mitään".

Meillä myös on ominaisia piirteitä, kuten mieheni tapa halailla parin kaljan jälkeen kevereitaan(miehiä tosin), kun taas itse en halaile koskaan ketään. Jos nyt yhtäkkiä alkaisin halailemaan, niin se kyllä ihmetyttäisi miestäni. Minä tanssin joskus harvoin jonkun kanssa, jos mieheni ei ole paikalla(jos hän on paikalla, en hae muita tanssimaan, eikä minua haeta) mutta kyllä kulmani kohoaisivat jos mieheni tanssisi jonkun muun kanssa kuin minun, sillä hän ei erityisemmin pidä tanssimisesta. Saati että hän alkaisi urakalla tanssimaan muiden kanssa. Aina silti voi joku syy löytyä miksi hän niin tekisi, esim. kaverin vaimo pyytäisi, kun hänen oma miehensä ei tanssisi, ja tanssi olisi kaverillekin ok.

T:16

Vierailija
17/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää antako periksi omista rjaoistanne koskaa, ei edes silloin kun mietitte että minun on pakko saada pitää tämä mies, ja teen hänen eteensä kaiken. Ei. Jos alkupuheissa ei natsaa, tulee ongelmia myöhemmin.

Vierailija
18/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Pettäminen on toisen luottamuksen pettämistä, sitä että rikkoo yhdessä sovittuja sääntöjä. Jos ei niistä säännöistä ole keskusteltu, niin mistä tietää mitä ne on. Ei seksi toisen kanssa ole pettämistä jos on sovittu, että niin saa tehdä. Ja rakastaa voi useita ihmisiä vain yhden sijaan, niin kyllä silloin saattaa koskea muihin, ilman että se vähentäisi rakkautta jotakuta niistä rakkaista kohtaan.

Vierailija
19/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tässä ketjussa luulee tietävänsä yhteiset rajat. Se ei kuitenkaan vielä tarkoita, että kumppani olisi niistä samaa mieltä. Eihän niistä muuten riideltäisi. Sitä paitsi moni on valmis sallimaan itselleen enemmän kuin kumppanilleen.

Vierailija
20/31 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

No jo on mustavalkoinen maailmankatsomus :D Seksuaalinen halu ja rakkaus eivät liity mitenkään toisiinsa. Rakastan miestäni erittäin paljon ja saa koskea muihinkin, jos tilaisuus tulee ja mieli tekee. En näe mitään syytä kieltääkään enkä koe että se korreloi mitenkään sen kanssa, miten hän minua rakastaa. Saan tältä suhteelta rakkautta ihan tarpeeksi. Ihan päivänselvää, että tällaiset asiat tulee keskustella. Eivät kaikki elä tuollaisessa mustavalkoisessa maailmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi