Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En usko, että koirien omistajat tekevät päivittäin pari pienempää ja yhden isomman 2-3 tunnin lenkin koiransa kanssa

Vierailija
20.11.2018 |

Tuon ison lenkin tekevät varmaan kerran, pari viikossa, mutta että päivittäin, en usko, en. Täyttä liioittelua. Kukaan työssäkäyvä ihminen, varsinkaan perheellinen, ei ehdi harrastaa päivittäin 3 tuntia. Koiria koskevat ketjut ovat täynnä näitä toisten syyllistäjiä, että koiraa ei muka voisi ottaa, jos ei ole aikaa päivittäin noin hirveästi. Kenellähän muka on?!

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muttakun ne koirat on niin ihania,  pakko saada.

Syödään salaattia ja jumpataan, juostaan koiran kanssa aamusta iltaan ja some täynnä iloisia kuvia.

todellisuudessa  se koira käy pari 3min lenkkiä kotiportaiden edessä ja omistaja kitisee sohvalla sipsejä mättäen.

Tässä on kyllä osatotuus. Tunnen erään koiranomistajan ja fb-kuvien ja tarinoiden mukaan lenkittää ja kouluttaa ja on niin tottelevaisia koiria. Niitä on siis kaksi.

Kerran olin hänen luonaan sitten pidemmän ajan kylässä. Useamman päivän siis. Totuus oli, että käytti koirat parkkiksen toisella puolella pissalla ja kakalla pari kertaa päivässä. Siinä ne ulkoilutukset oli. Koti oli hävityksen kauhistus, kun repivät ja sotkivat kaiken sisällä.

Vierailija
62/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muttakun ne koirat on niin ihania,  pakko saada.

Syödään salaattia ja jumpataan, juostaan koiran kanssa aamusta iltaan ja some täynnä iloisia kuvia.

todellisuudessa  se koira käy pari 3min lenkkiä kotiportaiden edessä ja omistaja kitisee sohvalla sipsejä mättäen.

Tässä on kyllä osatotuus. Tunnen erään koiranomistajan ja fb-kuvien ja tarinoiden mukaan lenkittää ja kouluttaa ja on niin tottelevaisia koiria. Niitä on siis kaksi.

Kerran olin hänen luonaan sitten pidemmän ajan kylässä. Useamman päivän siis. Totuus oli, että käytti koirat parkkiksen toisella puolella pissalla ja kakalla pari kertaa päivässä. Siinä ne ulkoilutukset oli. Koti oli hävityksen kauhistus, kun repivät ja sotkivat kaiken sisällä.

Ihan varmasti tällaisiakin koiranomistajia löytyy, mutta eiköhän he ole pienessä vähemmistössä.

Tuntemani koiraihmiset pitävät lenkkeilystä ja ulkoilemisesta. Tapaan koiraihmisiä päivittäin ja usein tehdään yhteislenkkejä, jos koirat tulevat toimeen keskenään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sataprosenttisesti kissaihminen. Kissaa ei tarvitse viedä ulos välttämättä. Kissat ovat viisaita, älykkäitä ja suorastaan jumalolentoja. Kissaihmiset ovat tutkitusti myös älykkäämpiä kuin koiraihmiset. Ota siis kissa!

Otin koiran nimenomaan sen takia, että halusin lenkkikaverin. Teen myös 50% töitä kotona, joten siitä on myös mukavasti seuraa, ja järjestän työt niin, että ehdin päivällä käydä pitkällä lenkillä valoisaan aikaan. 

Minulla on todella paljon aikaa ja mielelläni käytän siitä sen pari tuntia ulkoilemiseen. Ja, että voin lenkkeillä valoisaan aikaan myös talvella, tuo minulle paljon energiaa. 

Minulla on kaksi kissaa. Käydään lenkillä arkisin kahdesti päivässä (aamulla 30-45 min, illalla 45-60 min) ja viikonloppuisin vielä kolmas lenkki päivemmällä (45-60 min). Se hyvä puoli noissa on, että ihan säällä kuin säällä ei tarvitse mennä. Pieni tai vähän isompikaan tihkusade ei haittaa, eikä kylmyys, eikä tuulisuus, mutta jos sataa kunnolla ja/tai on yht'aikaa kylmää ja tuulista, etenkin vanhempi kissoista toteaa, että nyt pysytään kyllä sisätiloissa. Sopivat siis hyvin tällaiselle vähän sokerista olevalle ja mukavuudenhaluisemmalle lenkkikavereiksi. Kerran tihkusateessa aamuhämärässä kyllä vitsailin tutuksi tulleelle koiran omistajalle juurikin siitä, miten helppoja nää kissat on koiriin verrattuna, kun ei tarvitse sateella ulkoiluttaa - eikun, ei sittenkään :D.

Vierailija
64/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko teillä aktivointiharjoituksia, namin piilotusta, tai muita leikkejä aivoille ne väsyttävät koiraa. Niinkuin luun syöminenkin.

Vierailija
65/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Vierailija
66/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä nämä koirat jotka eivät pääse koskaan tai harvoin (kerran, kaksi kuussa) metsään irti juoksemaan :(

Vierailija
67/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksipä minulla ei perheellisenä olekaan isoa koiraa, vaan kaksi pientä. 3-4 lenkkiä joista yksi on pidempi. Muuten lisäksi leikkivät yhdessä pihalla.

Pienet koirat vaatii kyllä ajallisesti ihan yhtä paljon liikuntaa kuin isotkin. Olisi varmaan kannattanut lukea vaikkapa Tuire Kaimiota ennen kuin otit koiria. Koira kuin koira tarvitsee liikuntaa vähintään reilun tunnin, mieluummin lähemmäs kahta päivässä. Jotkut rodut vielä enemmän.

Vierailija
68/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nuori aktiivinen pk-rotuinen koira eikä lenkkeillä useita tunteja päivässä. Viikolla käydään aina aamulla sellainen 20-30 min lenkki, mutta loppu päivä sitten vaihteleekin. Illasta riippuen lenkkeillään sellaiset 30 min-1,5 h. Viikonloppuisin voidaan joskus olla lenkillä/metsäretkellä koko päiväkin, joskus taas viikonloppunakin lyhkäiset lenkit.

Meillä pyritään siihen, että tekeminen koiran kanssa on vaihtelevaa. Treenaamme yleensä kaksi kertaa viikossa yhteistreeneissä (tokoa, vepeä ja vähän on tehty jälkeäkin). Lisäksi lähes joka päivä tehdään lyhkäisiä tokon omatoimitreenejä.  2 kertaa viikossa tehdään reippaampi ja pidempi iltalenkki pyörällä ja pari kertaa viikossa mies juoksee koiran kanssa. Kesällä koira käy useamman kerran viikossa uimassa ja talvellakin uimalassa joka toinen viikko.  Tähän päälle vielä metsälenkit kaverikoirien kanssa (koira saa juosta ja riehua vapaana). Lisäksi meillä on isohko aidattu piha, jossa koira ulkoilee säästä riippuen niin paljon kuin haluaa.  

Koira on  hyvin voiva virkeä ja kovassa kunnossa. Vasta osallistuttiin vähän extempore AD-kokeeseen ja meni heittämällä läpi.  Koira tarvitsee liikuntaa ja tekemistä, mutta ei lenkkeilyyn käytettävä tuntimäärä yksistään kerro koiran hyvin voinnista. Mikäli koiran kanssa ei muuta harrasteta/tehdä, korostuu lenkkeilyn merkitys. Muussa tapauksessa lenkkeily on vain yksi tekijä muiden aktiviteettien joukossa. Aktiivisesti liikkuva ja suorittava koira tarvitsee myös lepoa ja palauttavaa liikuntaa.

Vierailija
69/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kertokaa vaan tuntien lenkeistänne, olen kyllä lukenut niistä muissa ketjuissakin. Kyse on siitä, etten usko teitä. En usko, ettei teillä ole esim. iltaisin klo 18-21 muuta elämää kuin olla ulkona koiran kanssa illasta toiseen, viikosta, kuukaudesta, vuodesta toiseen Suomen sääolotkin huomioon ottaen. Kun jonain päivinä saattaa olla näin paljon lenkittelyä, se onkin puheissa jo joka päivä, nämä koiranulkoiluttamisjutut on kuin kalavaleet, näissä koiraan liittyvissä vain liioitellaan kertoja ja aikoja. Mielenkiintoinen ilmiö sinänsä. Ap

Jos joku tuttusi harrastaa kestävyysjuoksua, kyseenalaistatko senkin treenimäärät? Nekin treenaa vuodesta toiseen, päivästä toiseen, kelillä kuin kelillä.

Meillä minä käyn koiran kanssa aamulla vähintään 1,5 h lenkin, usein 2 h. Sitten iltapäivällä ehkä 15 minuuttia ja mies sitten iltapissalenkin. 1-20 minuuttia sen mukaan minkä verran Hänen Karvapäisyytensä suvaitsee kävellä.

Vierailija
70/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain tekee koiran kanssa pitkiä lenkkejä, ilman muuta virikettä, niin saa vain aktiivisen ja turhautuneen koiran. Koirat kaipaa myös aivotehtäviä. Meillä omista vuoroista riippuen 2 puolen tunnin lenkkiä ja yksi tunnin lenkki päivässä. Jos sataa kissoja taivaalta, niin sitten lyhyenmät lenkit.

Sisällä tai kotipihassa paljon aivotöitä; namin tai lelun etsintää, tottelevaisuusharjotuksia yms.

Vierailija
71/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin ihmetellä kuinka reippaita koiran omistajia täällä onkaan! Parin tunnin lenkillähän ehtii kävellä reilusti yli kymmenen kilometriä ja sitten vielä aamu- väli- ja iltalenkit päälle. Wauuuu!!!

Koiranomistajat yleensä kävelee aika ripeästi. 6 km/h nyt on kenelle hyvänsä normaali rivakka vauhti (tiellä siis, maastossa vauhti on tietysti merkittävästi hitaampi), mutta jos koira on vähintään keskikokoinen, pitää oikeasti kävellä vähintään tuota vauhtia että koira ravaa. Se kun on sen lihaksistolle parasta.

Kaikki eivät ole huonokuntoisia sohavperunoita, katsos.

Vierailija
72/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä nämä koirat jotka eivät pääse koskaan tai harvoin (kerran, kaksi kuussa) metsään irti juoksemaan :(

Koiraa ei saa pitää metsässä vapaana ilman metsästysoikeuden haltijan lupaa koskaan. Eikä maalis-elokuun välillä luvallakaan.

Ihan laki säätelee sen, että koira viettää valtaosan elämästään kytkettynä.

Vierailija
73/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vain tekee koiran kanssa pitkiä lenkkejä, ilman muuta virikettä, niin saa vain aktiivisen ja turhautuneen koiran. Koirat kaipaa myös aivotehtäviä. Meillä omista vuoroista riippuen 2 puolen tunnin lenkkiä ja yksi tunnin lenkki päivässä. Jos sataa kissoja taivaalta, niin sitten lyhyenmät lenkit.

Sisällä tai kotipihassa paljon aivotöitä; namin tai lelun etsintää, tottelevaisuusharjotuksia yms.

Tämä riippuu tosi paljon rodusta. Riistaviettiselle koiralle ne lenkit on sitä aivotyötä, koska sillä on jahti päällä kaiken aikaa. Varsinkin jos sen antaa myös nuuskutella ja seurata elukoiden jälkiä eikä pakota kulkemaan reidensyrjässä ja vaan asfaltilla.

Metsästyskoirat ei yleensä kaipaa luun syömistä merkillisempää aivojumppaa, jos saavat ulkoilla riittävästi.

Vierailija
74/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirani saa jo paljon virikettä lenkeillä, kun voi haistella mielinmäärin, leikkiä toisten koirien kanssa, ja pidän aina tottelevaisuusharjoituksia lenkin yhteydessä. Voin siis pitää koiraani aina irti lenkillä. Kotona sisällä koira enimmäkseen leikkii leluilla tai kongilla.

Vierailija
75/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen 6 tuntista työpäivää ja tämä mahdollistaa sen, että ulkoilen koirani kanssa arkisin vähintään 3 tuntia per päivä. Tähän vielä muut aktivoinnit päälle. Koirani on arktinen pystykorva. Viikonloppuisin ulkoilemme vielä enemmän tai joskus vähemmän. Toki jos olen kipeänä tai on joitakin muita harvinaisia kiireitä niin silloin saattaa jäädä ulkoilut alle kolmen tunnin :D Eikä koira silti hypi seinille.

Tämä on kyllä ihan tietoinen valinta ja en valita asiasta. Koira on minulle harrastus itsessään, joten sen parissa vietän aikani mieluusti. En myöskään arvostele muita koiranomistajia, kenellä ei riitä koiralleen samalla tavalla aikaa, vaikkakin olen sitä mieltä, että monet koirat saavat varmaan liian vähän aktiviteetteja.

Vierailija
76/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin just koiran kanssa lenkiltä. Aamulla käytiin puolen tunnin lenkillä ja nyt vähän yli tunnin lenkillä. Illalla ennen nukkumaan menoa klo 10 käyn vielä puolen tunnin lenkillä. Tässä on aikaa neljä tuntia harrastaa ja tehda vaikka mitä sitä ennen. En ymmärrä miten joku kaksi tuntia päivässä voi tuntua joltain himolenkkeilyltä?

Vierailija
77/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksipä minulla ei perheellisenä olekaan isoa koiraa, vaan kaksi pientä. 3-4 lenkkiä joista yksi on pidempi. Muuten lisäksi leikkivät yhdessä pihalla.

Pienet koirat vaatii kyllä ajallisesti ihan yhtä paljon liikuntaa kuin isotkin. Olisi varmaan kannattanut lukea vaikkapa Tuire Kaimiota ennen kuin otit koiria. Koira kuin koira tarvitsee liikuntaa vähintään reilun tunnin, mieluummin lähemmäs kahta päivässä. Jotkut rodut vielä enemmän.

No eiköhän ko. pikkukoirille tule se ylikin 2h liikuntaa päivässä jos pikkulenkkejä on pari, yksi pidempi ja reuhaavat kahdestaan vapaana pihassa 🙄

Mä en ole ikinä itse ymmärtänyt tätä "koira tarvitsee 1-2-3h lenkkeilyä päivässä, mitä enemmän sen parempi" ja jos ei tätä toteuta niin on huono koiranomistaja. Sitten kun tuolla lenkillä katsoo kuinka painetaan viimeisen päälle urheilukamat päällä niin paljon kun addun töppösistä lähtee ja lyhyellä hihnalla perässä vedetään jotain pikkukoiraa niin mitä se koira siitä himolenkkeilystä OIKEASTI saa? Lihaksiston kipeäksi ja pahempaakin, yksitoikkoisesta liikunnasta kovalla alustalla. Mutta omistajan sädekehä kiiltää kun hän "huolehtii" koiran liikunnantarpeesta, taas juostiin pikku fifin kanssa kahden tunnin lenkki, oi kun olenkin hyvä ihminen!

Koira toki tarvitsee liikuntaa, mutta ei se tuntikausien omistajan lenkkeily jossa koiraa viedään vaan mukana liikunnan vuoksi, yleensä koiralle kovin hauskaa ole. Koiran keho tarvitsee liikettä vapaana, vaihtelevassa maastossa. Pää tarvitsee aktivointia ja aivojumppaa. Lenkkeily toimii aktivointina JOS koiran annetaan pysähtyä haistelemaan mutta harva tätä antaa tehdä kun pitää mennä "reippaasti" että tulee sitä liikuntaa!

Vierailija
78/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset enää kävele? Minä kävelen kaikki mahdolliset mahdolliset matkat, ja kilometrejä tulee ihan mukavasti vaikka ei ole koiraa.  Se on vain mukavaa hyötyliikuntaa. 

Vierailija
79/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pieni sekarotuinen koira, joka näyttää ihan mäyräkoiralta. Aamulla kävellään n. 15 min. Iltapäivällä lapset käyttävät n. 15-20 min. Iltalenkki on n. 15-60 min.

Vierailija
80/94 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen töitä kotona, ei lapsia, helposti pääsee lenkille koirien kanssa. Kerran pari viikolla ja varsinkin viikonloppuisin kaverin ja sen koirien kanssa otetaan yhteislenkki, arkena reipas tunti, viikonloppuna melkein aina menee se kaksi tuntia. Aamulla ja illalla vaan pienet pissatukset, kelien ja fiiliksen mukaan sitten muita lenkkejä. Koirat sopeutuu helposti, ovat tosin laiskuuteen taipuvaisia. Mies vie iltaisin 10min iltapissalle. Reissataan koirien kanssa usein mökille ja merelle, ulkomaan matkoilla koirat on hoidossa, jossa viihtyvät paremmin kuin hyvin.

Tämän lisäksi molemmat harrastetaan kodin ulkopuolella tapahtuvia harrastuksia jne. Hyvin riittää aika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme