Raju vatsatauti, miten saada jotain pysymään sisällä?
Eli itselläni on ollut todella raju mahatauti jo viime viikon torstaista, kaikki tulee pihalle molemmista päistä melkein heti ja kuumetta ollut nyt viidettä päivää. Olen kuivunutkin (suu ainakin rutikuiva ja kamala jano kokoajan) ja paino tippunut muutaman kilon. Tänään kävin terveyskeskuksessa jossa hoitaja arvioi lääkäriin pääsyn, ja tämä oli sitä mieltä etten lääkäriä tarvitse että kotiin vain lepäämään ja yrittämään nesteiden juontia. Yritin kysellä tipan perään ja valitin kropan kuivumista mutta ei kuulemma vielä tarvita sellaisia.
Onko nyt liikkeellä jotain pidempikestoista mahatautia ja millä hitolla tässä saisi nesteytettyä itseään kun kaikki tulee pihalle melkein heti? Alkaa olla ihan epätoivoinen olo eikä tuosta terkkarikäynnistäkään ollut mitään iloa.
Kommentit (23)
Oletko saanut juotua/syötyä mitään suolaista? Jos et niin koeta saada menemään suolaa jossakin muodossa.
Itsellä oli kerran kovan vatsataudin jälkeen todella voimakasta väsymystä. Pääsin käymään päivystävälle sairaanhoitajalla joka pyysi käymään labrassa ja lähtiessäni huomasi että hän laittaa testattavaksi myös jonkun suoloihin liittyvän arvon. Kun saivat tulokset soitti lääkäri joka kertoi minulla olevan kaliumin puutos. Kun lupasin ja vannoin että mieheni hakee lääkkeen samantien apteekista ja aloitan heti niiden käytön lupasi ettei tarvi lähteä sairaalaan. Muuten olisi passittanut saman tien tiputukseen. Onneksi lääke auttoi ja voimat palasi. Kaliumia saa esim banaanista. Koskaan muulloin minulla ei ole ollut ongelmia tuon kaliumin kanssa.
Tsemppiä ap ja koeta saada syötyä edes pieniä määriä jotakin ja ei pelkästään sokeria vaan muutakin.
Harvoin noro menee ohi parissa päivässä. Se voi kestää jopa toista viikkoa. Perinteinen keltainen jaffa ei auttanut, vaan pikemminkin lisäsi oksentelua. Vesi erittäin pieninä kulauksina pysyi usein sisällä. Laihaa sokeroimatonta teetäkin voi kokeilla pieninä annoksina. Vuosia sitten kun pikkuveli oli mahataudissa, hän pyysi tuomaan kokista kaupasta. Ja simsalabim: tauti alkoi helpottaa nopeasti. Itse en konstia ole kokeillut, mutta muistuipa mieleen.
En ole vielä mennyt, pitäisi jaksaa raahautua paikalle. Pelottaa vain ettei hoitaja taaskaan ota tilannetta vakavasti. Nyt nesteet ovat jo vähän paremmin pysyneet sisällä mutta silti vessassa saa rampata. Eikai norokaan voi näin kauaa kestää? Tämä on kuitenkin jo kuudes päivä enkä ole saanut syötyä juuri mitään koko aikana..
-ap