Ylen perusturvapeli
https://yle.fi/uutiset/3-10509829
Miten selviäisit köyhyysrajan alapuolella elävänä yksinhuoltajana? Pelaa ja selvitä.
Siellä näkyy aktiivimalli, työllistymissuunnitelmat ynnä muut.
Kommentit (37)
Tuohan saa enemmän rahaa kuin minä kokopäivätyöstäni; minulle jää palkastani alle 1600 euroa kuukaudessa. Ja en todellakaan ala kyselemään mitään tukia, inhoan tätä paikallista byrokratiaa ja kyttäämistä ja välttelen noita virastoja parhaani mukaan.
Olipas epärealistinen peli. Tai ainakin erittäin puutteelliset vaihtoehdot toimia eri tilanteissa.
Kas kun minä olen ammattisaikuttaja, sekä Suomen työnvälttelijäkeisari, niin tuossa olisi pitänyt toimia jo heti alkuun täysin eri tavalla.
TE-virkailijalle olisi pitänyt heti aluksi tehdä selväksi, että hän ei määrää tulevia tapahtumia vaan pelin päähenkilö. Ja tietenkin asiaan kuuluu, että virkailijan tulee kovistella ei eitä vastannutta asiakastaan, mutta kun siinä vaiheessa pitääkin näyttää virkailijalle pitkää nenää nännätellen ja lähteä hakemaan ansaittua jatkoa lomaelämälle masennussaikutuksen muodossa ja näin kaikki velvollisuudet ja sanktiouhat ovat historiaa.
Ja itse ainakin saan saikkua joka kerta. Osasin jo lapsena esittää surullista ja olenkin sitä mieltä, että kuka tahansa määrätietoinen ihminen saa halutessaan helposti saikkua masennuksesta.
Mutta kun peli ei edennyt oikean elämän mukaan, niin tietenkin mun matka loppui pelissä hyvin varhaisessa vaiheessa rahan puutteen vuoksi. Lol.
Pelissä oli pakko toimia typerästi. Esim auton myymisestä saadut rahat olisi kuka tahansa tajunnut ottaa käteisenä eikä tilille toimeentulotukia pienentämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lannistuin jo puolessavälissä peliä. Sääliksi kävi virtuaalista yksinhuoltajaa.
Jep, tuntui että sama se mitä teki niin rangaistiin.
Niin, sehän tuossa pelissä oli ongelmana. Eli väkisin väännettiin tilanne negatiiviseksi, teit mitä tahansa. Koska tosielämässä, jos myyt auton, kaikki sen jälkeen tarjottavat työpaikat ovat toki sellaisia, että tarvitsisit autoa. Ja jos alkuun kieltäydyt siskon lainasta ja kysyt kaupungilta, saako tukea, sisko ei toki sen jälkeen enää lainaa antaisi, vaan lapsi joutuu käyttämään surkeaa lainakonetta. Ja se teinikin on aina ymmärtämätön ja kiukuttelee, koska maailmassa ei voi olla yhtään teiniä, joka ymmärtäisi äidin hädän ja itse toteaisi, että mennään lainakirjoilla ja lähdetään Leville joskus toiste, jos on rahaa enemmän. Eli todella keinotekoinen ja tarkoitushakuinen, mutta toki ajatuksia herättävä.
Hirveä stressi koko ajan, ja epävarmuus siitä saako tukia tai työtä.
Ihmeen paljon vaan TE-toimisto otti yhteyttä. Itse en saanut 2 vuoden työttömyyden aikana yhtään työtarjousta. Kerran soittivat työttömyyden alussa, muuta ei sieltä kuulunut.
Nyt teen osa-aikatyötä 0-tuntisopimuksella ja olen edelleen TE-toimiston listoilla. Olen kuitenkin nyt virallisesti työllistynyt, vaikka työtä ei ole kaikkina kuukausina lainkaan. Kun kysyin, että mitä tämä merkintä tiedoissani, niin sanoivat, että he nyt jatkossa ottavat minuun aiempaa harvemmin yhteyttä kun minulla kerran on työpaikka. Päivärahan saamiselle ei kuitenkaan ole estettä. Onneksi. Ehdinkin säikähtää, että en saisi enää päivärahoja kun tiedossani on merkintä työllistymisestä.
Jos viitsii edes vähän ottaa selville miten tukiviidakossa toimitaan, niin ihan hyvin pärjää tukirahoilla ilman suurempaa stressiä.
Jokaisen nyt pitäisi tietää, että auton myyntirahat otetaan käteisenä.
Jos kela vaatii hakemaan halvempaa asuntoa, riittää että asuntohakemukset ovat sisällä. Jos halvempaa ei löydy, niin silloin ei tukea leikata.
Lapsen kesätyörahat huomioidaan vain lapsen perusosan osalta. Asumistukeenhan ne eivät enää nykyään vaikuta ollenkaan.
Työllistymiskurssilta saa olla pois ilman sanktiota jos on hyvä syy, kuten läheisen hautajaiset.
Jos työttömyysrahaa leikataan aktiivimallin takia, niin pelin esimerkkitapaus tttukea saava yh ei menetä senttiäkään kuukausituloistaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tuossa kokoajan rahaa kaikkeen, olipas helppo peli.
Toki otinkin töitä vastaan enkä ollut vaan kotona räkimässä kattoon.
Minä olin miinuksella koko ajan vaikka otin kaikki työt vastaan ja myin autonkin. Maksoin kyllä sen lapsen reissun, joka tuli ihan puskista.
Tuo mikä tuossa pelissä pisti silmään oli, että minkä helvetin tähden pitää työttömän naisen lojua suomen kalleimmalla alueella vuokra-asunnossa jossa vuokra on järjettömän ja mielipuolisen välissä ?
Muuttaisi muualle suomeen ja varsinkin sellaiselle seudulle missä on pulaa tekijöistä ja halvemmat elämisen kulut. Jotka kynsinhampain roikkuvat tuollaisessa tilanteessa eivätkä tajua muutta halvemmille vesille, tuo on aivan oikein että ei yhteiskunnan pussista kustanneta tuollaista lojumista. Mikä piru siinä on että naisten on päästävä etelä-suomeen kituuttamaan ylihintaisiin vuokraluukkuihin työttömänä ja sitten kitisemään kuinka vaikeaa on ?
1826 jäi rahaa ja stressitaso 50. Tuo stressitaso +5 toimeentulotukea haettaessa nyt oli ihan naurettavaa, itse olen tasan kerran äitini puolesta hakemuksen täyttänyt ja toimittanut liitteet, eikä ollut mikään iso vaiva. Ihmeellistä nillitystä asiasta tuo, vaikka olenkin samaa mieltä siitä, että tukien hakemista ja käsittelyä pitäisi tehostaa huomattavasti. Miksi pitäisi siellä Vantaalla asua, itse ainakin muutin lapsen kanssa työn perässä toiselle paikkakunnalle? Tuntuu että etenkin PK-seudulla ihmisten on hyvin vaikeaa lähteä työn perässä muuttamaan, vaikka sillä tavalla se vastavuoroisuus toimii. Ja mikä idea oli tuossa pojan laskettelureissussa? Kyllä niiden kavereiden kanssa voi muutakin tehdä, kuin lähteä kalliille reissulle.
Tyhmä peli. Ei elämä ole ihan noin vaikeaa köyhällekään. Stressi muka kasvaa jokaisesta valinnasta, joopa joo. Toimeentulotuen hakeminen on sitä paitsi melko vaivatonta nykyään. Tiliotteetkin tarvitaan vain ensimmäiseen hakemukseen.
Heti eka kohta. Sekä työnhakuvalmennus (been there, done that) että työkokeilu OVAT ajanhukkaa. Kyllä minä työllistämissuunnitelman laatisin, mutta en todellakaan sellaista mikä sisältäisi noista jomman kumman.
Toinen kuukausi. Kuten täällä on mainittukin, puhelinmyynti ei täyttäisi aktiivisuusehtoa. Tiedän olevani sen verran huono myyjä. Siksi toiseksi se on moraalitonta.
Neljäs kk. Mitä ihmettä, kyllähän puhelimen saa autossakin ladattua, joten olisihan tuohon puheluun pystynyt vastaamaan.
Auton myyntirahat käteisenä. Samoin siskolta lainatut rahat. Ja tuossa oli laskuista jäänyt pois vakuutusmaksujen ja ajoneuvoverojen palautukset.
Ja mitenkäs se poika lähti laskettelureissuun ilman lupaa? Jos ei kerran maksa laskuaan, ei sitten tarvitse puhelintakaan! Tosin tämä osa on täysin feikki, kuka alkuaankaan jättää puhelinlaskun maksamisesta vastuun alaikäiselle lapselle?
Muistanko nyt muuten väärin, että toimeentulotuessa ei pitäisi huomioida alaikäisen lapsen kesätyötuloja? Plus tässä vaiheessa kyllä perisin lapselta pois ne perintälaskuun maksetut rahat.
Puhelinmyynti ei muistaakseni täytä ehtoa, koska niillä ei ole alalla tesiä. Aktiivimallissa vähimmäispalkka on jotain yli 6 euroa tunti. Tuon pitäisi olla ns. takuupalkka.
Byrokraatille tuo oli ihan ok peli. Vuoden lopussa rahaa joku 1800 euroa ja stressitaso 50. Tosin mulla ei ole vielä koskaan noussut stressitaso minkään lomakkeen, hakemuksen tai valituksen tekemisestä, mutta mun koulutus ja ammatti tekevätkin niistä mulle keskivertokansalaista helpompia. Ihan hyvä muistuttaa mieleen, että kaikilla ei ole niin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo mikä tuossa pelissä pisti silmään oli, että minkä helvetin tähden pitää työttömän naisen lojua suomen kalleimmalla alueella vuokra-asunnossa jossa vuokra on järjettömän ja mielipuolisen välissä ?
Muuttaisi muualle suomeen ja varsinkin sellaiselle seudulle missä on pulaa tekijöistä ja halvemmat elämisen kulut. Jotka kynsinhampain roikkuvat tuollaisessa tilanteessa eivätkä tajua muutta halvemmille vesille, tuo on aivan oikein että ei yhteiskunnan pussista kustanneta tuollaista lojumista. Mikä piru siinä on että naisten on päästävä etelä-suomeen kituuttamaan ylihintaisiin vuokraluukkuihin työttömänä ja sitten kitisemään kuinka vaikeaa on ?
Aijaa, minusta se hahmo oli kyllä mies.
Jos jo lomakkeen täyttäminen nostaa stressitasoja niin paljon, niin miten päähenkilö pärjäisi työelämässä?
Miksi tähän on valittu noin huonossa hapessa oleva henkilö, joka kuuluisi paremminkin työkyvyttömyyseläkeelle?
Olipas typerä peli, en jaksanut pelata loppuun.
Ja tuo ei pidä paikkaansa, ettei saisi lähisukulaisen hautajaisiin mennä. Olen ollut tuossa tilanteessa.
Olin viikon pituisella työnhakuvalmennuskurssilla ja sille viikolle osui kaverin hautajaiset.
Selitin kouluttajalle tilanteen ja asia oli sillä selvä, sain vielä siltä poissaolopäivältä kulukorvauksenkin. Joidenkin sääntöjen mukaan olisi pitänyt tehdä jotain etätehtäviä, mutta ei edes niitä tarvinnut rustata.