Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä koirarotu sopisi minulle? Irlanninterrieri? Snautseri?

Hakkara
18.11.2018 |

Olen lapsuuteni koiraperheessä elänyt tapaus, mutta nyt yli parikymppisenä edessä on ensimmäisen oman koiran hankkiminen. Kotipuolesta minulla on kokemuksia nöffinjärkäleestä ja glen of imaalin terrieristä. Molemmissa koirissa olen pitänyt niiden kyvystä rauhoittua tarpeen tullessa. Haluaisin kuitenkin itselleni keskikokoisen koiran, jota saa pidettyä mukana paremmin kuin nöffiä JA kuka pysyisi minun mukanani paremmin kuin glenni. Koira hankittaisi näillä näkymin rivitaloasuntoon minun ja poikaystäväni miniperheeseen, mutta sen tulisi tulla toimeen muidenkin koirien ja ihmisten kanssa. Minulla on mielessäni seuraavanlaisia toiveita:

- Koiraa tullaan lenkittämään noin tunti päivässä (kävellen, juosten, pyöräillen)+ pissilenkit. En todennäköisesti ala harrastaa koiran kanssa mitään pentuajan käytöskouluja lukuunottamatta. Koira tulee olemaan toistaiseksi talouden ainut eläin, mutta se tulee kohtaamaan kotipaikallani mm. kissoja, kanoja, lehmiä ja koiria. Näin ollen sen pitäisi tulla sopeutua siihen, että pihapiirissä vipeltää asioita, joita ei saa syödä.
- Koiralla ei tule olla vahvaa metsästysviettiä, sillä haluan pystyä pitämään sitä metsämaastossa vapaana.
- Koiran pitää tulla osata rauhoittua tilanteen niin vaatiessa.
- Ei vahvaa vahtimisviettiä
- Etuna, jos ei kovin kuolaava tai variseva tapaus. Koirataloudessa tulee olemaan karvoja, mutta vähempi parempi.

Paimenkoirat ovat tutustumiseni mukaan minulle liian aktiivisia, shetlannin lammaskoirasta tai colliesta en muuten innostu. Kultsi ja labbis eivät tunnu omilta. Terriereissä on paljon plussapuolia, mutta täysi jäärä koira ei saisi olla ja muiden koirien kohtaaminen ei tulisi olla ylitsepääsemätön haaste. Irlanninterrieriä olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona. Snautseri kiinnostaisi, mutta jääräpäisyys mietityttää. Millaisia kokemuksia teillä on näistä roduista? Olisiko teillä ehdottaa minulle jotakin sopivaa kaveria?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, nyt pitää koiraomistajalla olla saari.

Vierailija
42/52 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites espanjan vesikoira? Parilla sukulaisella on. Keskikokoinen, ei lähde turkkia, vilkas mutta ei liian. Osa rodun edustajista kylläkin arkoja. Turkki vaatii trimmauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kannattaa tarkastella listaa uudelleen, lukea blogeja ja kaikista mieluiten käydä livenä tapaamassa eri rotuja! Oikein hyvä, että mietit asiaa monelta kantilta ja kriittisestikin. Mut kuten sanottua, schape tai barbet hyvin todennäköisesti porskuttaisi tyytyväisenä tarjoamillanne spekseillä. Lisäehdotuksena vielä tiibetinterrieri - ei ole terrieri vaan snautserin tapainen yleismiesjantunen, paimennukseenkin käytetty. Turkkia on, mut ovat käsittääkseni oikein kivoja ja täyspäisiä seurakoiria. Ja turkin voi aina leikata pois.

Koira kun koira, ekana vuonna kannattaa panostaa enemmän, opetella tärkeät jutut, kuten rauhoittuminen, luopuminen, luoksetuloa ja paikallaanpysyminen ja tehdä yhdessä kivoja juttuja, jotta syntyy hyvä ja luottavainen suhde. On paljon rotuja, jotka kasvavat näin mukaviksi perheenjäseniksi eivätkä vaadi metsälenkkejä ja pihahommissa mukana touhuamista kummempaa toimintaa. Ja ainahan siellä pentukoulussa voi puraista harrastuskärpänen!

T. viestien 36 ja 37 kirjoittaja

Vierailija
44/52 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, kannattaa tarkastella listaa uudelleen, lukea blogeja ja kaikista mieluiten käydä livenä tapaamassa eri rotuja! Oikein hyvä, että mietit asiaa monelta kantilta ja kriittisestikin. Mut kuten sanottua, schape tai barbet hyvin todennäköisesti porskuttaisi tyytyväisenä tarjoamillanne spekseillä. Lisäehdotuksena vielä tiibetinterrieri - ei ole terrieri vaan snautserin tapainen yleismiesjantunen, paimennukseenkin käytetty. Turkkia on, mut ovat käsittääkseni oikein kivoja ja täyspäisiä seurakoiria. Ja turkin voi aina leikata pois.

Koira kun koira, ekana vuonna kannattaa panostaa enemmän, opetella tärkeät jutut, kuten rauhoittuminen, luopuminen, luoksetuloa ja paikallaanpysyminen ja tehdä yhdessä kivoja juttuja, jotta syntyy hyvä ja luottavainen suhde. On paljon rotuja, jotka kasvavat näin mukaviksi perheenjäseniksi eivätkä vaadi metsälenkkejä ja pihahommissa mukana touhuamista kummempaa toimintaa. Ja ainahan siellä pentukoulussa voi puraista harrastuskärpänen!

T. viestien 36 ja 37 kirjoittaja

Suurkiitos avusta. Näin teen, tulen tänne sitten ilmoittelemaan mihin lopputulokseen päädyin kun asiasta tulee ajankohtainen.

Vierailija
45/52 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites espanjan vesikoira? Parilla sukulaisella on. Keskikokoinen, ei lähde turkkia, vilkas mutta ei liian. Osa rodun edustajista kylläkin arkoja. Turkki vaatii trimmauksen.

Tämän kohdalla vähän mietityttää mahdollinen arkuus ja voimakas vahtivietti. Miten lähtisitte vertailemaan espanjanvesikoiraa ja barbetia keskenään?

Vierailija
46/52 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele sinulle mitään koiraa, tuommoiset minimaaliset lenkkeilyt sopii ehkä 20 vuotiaalle koiralle.

Yleensäkin koirat liikkuu ihan liian vähän ja sitten räksyttävät muun ajan.

Ja tuo "mikä koirarotu sopii " riitti.  ei sitä koiraa sen rodun takia oteta.

Vierailija
47/52 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekarotuinen!

Vierailija
48/52 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele sinulle mitään koiraa, tuommoiset minimaaliset lenkkeilyt sopii ehkä 20 vuotiaalle koiralle.

Mistä näitä besserwissereitä tulee? Eli koiran hankkijan pitää olla valmis ottamaan kaikkea kiinanpalatsikoirasta koirasuteen?

Vierailija
49/52 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tämä vitsi? Tietysti oikea rotu pitää harkita. Itse halusin pienen, mutta reippaan koiran, joten päädyin norfolkinterrieriin. Jaksaa hyvin lenkkeillä, ja lisäksi voin ottaa sen helposti reissuille mukaani. Lisäksi halusin, ettei karvaa lähde yhtenään vaan se nypitään pari kolme kertaa vuodessa. 

Vierailija
50/52 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tämä vitsi? Tietysti oikea rotu pitää harkita. Itse halusin pienen, mutta reippaan koiran, joten päädyin norfolkinterrieriin. Jaksaa hyvin lenkkeillä, ja lisäksi voin ottaa sen helposti reissuille mukaani. Lisäksi halusin, ettei karvaa lähde yhtenään vaan se nypitään pari kolme kertaa vuodessa. 

Sympaattisen näköinen kaveri tuo norfolkinterrieri. Minulle uusi tuttavuus.

Vierailija
51/52 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen schapea! Ihania koiria.

Vierailija
52/52 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä näyttää siltä, että päädyn barbetiin! Varmaa tämä ei ole, mutta potentiaalia tällä rodulla on paljon.

Ap