Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän metsä jo haravoitu?

Vierailija
18.11.2018 |

Olen vähän huolissani kun meillä on vielä kokonaan haravoimatta. Voiko sen tehdä vasta keväällä? Jos saisi vaikka koulun taksvärkkipäivänä reippaita koululaisia haravoimaan...

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kauan menis että ton sata hehtaaria haravoisi. Noh sinänsä työllistävä ajatus, nythän keksittiin sitten mihin nää nykyset tyttömät voi pistää hommiin.. x)

Vierailija
22/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen istuttanut metsäni kokonaan havumetsäksi, niin ei tule lehtiä jotka tarvitsisi haravoida. Kätevää!

Äläs nyt yritä lusmuilla. Kyllä niistäkin neulasta ja risua tippuu ja kävythän vasta ilosesti palaakin. Kiiruusti nyt harava kaupoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen istuttanut metsäni kokonaan havumetsäksi, niin ei tule lehtiä jotka tarvitsisi haravoida. Kätevää!

Voi ei ei, yleinen harhaluulo että havumetsää ei tarvitsisi haravoida. Ne neulaset ja etenkin maahan pudonneet kävyt: kuivuneina mitä parasta sytykettä!

Vierailija
24/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ei muka kuivat havut pala? Nyt heti imuroimaan!

Vierailija
25/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies haravoi perämetsäni kerran kk.

Kai sinä teet saman hänen metsälleen?

Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Vierailija
26/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun suvussani on yksi metsänomistaja joka haravoi. Oma mökkini ja pieni pala metsääni ovat hänen yhden metsäalueen vieressä ja kauniiltahan se näyttää. En tiedä pitääkö hän jokaisesta läntistä yhtä hyvää huolta, sitä metsää on nimittäin paljon.

Vierailija
27/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

150 hehtaaria haravoimatonta metsää minulla :( hirveä stressi tuli kyllä nyt tästä!

humblebrag... Myy siitä jättimetsästäsi osa, kyllä sillä rahalla pistät vaikka thaimaalaiset haravoijat useaksi vuodeksi töihin.

EI ton kokonen metsä mikään jätti ole. Tuo on kilometreinä neliöksi ajateltuna sama kuin 1,5km*1,5km... iso muttei jätti.

Vierailija
28/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On haravoitu. Nyt ei tarvitse koko talvena murehtia metsäpalovaaraa

Vierailija
29/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunkirjoitus on tulossa, kun lapseton setäni kuoli. En edes tiedä, paljonko metsää tulen omistamaan. En haluaisi omistaa yhtään ja mitä sille teen?

DAA! HARAVOIT!

NO EN TOD! Haravoikoon se, jolle myyn metsän.

Vierailija
30/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei kyl haravoida se on jotenkin niin köyhien hommaa. Meillä on hankittu jokaiselle lapsellekin omat polttomoottorikäyttöiset lehtipuhaltimet. Kyllä näin maailma pelastuu metsäpaloilta!

Vierailija
31/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän toi metsä vielä, mutta suon haravoiminen se raskasta on! Mutta turvepalot ne vasta ikäviä on, joten mitäpä ei tekisi niiden ehkäisemiseksi.

Vierailija
32/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin koko syksyksi vuorotteluvapaata, jotta ehdin haravoida koko metsän. Mies ottaa vastaavasti ensi syksynä vuorotteluvapaata haravointihommiin. Olemme päätyneet tähän ratkaisuun, jottei homma jää tekemättä.

Vierailija
33/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ottolapsia tätä hommaa varten. Kakaroiden työtä tuo on.

Vierailija
34/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö tässä ole totta toinen puoli: ei Suomen metsissä juuri loju kaatuneita puita, jotka ehtisivät kuivua rutikuiviksi - tuulenkaatamatkin haetaan yleensä aika pian pois. Hakkuuaukeat usein siistitään aika hyvin (tietysti siksi, että oksa- ja juurikasat saa myytyä).

Eikö tämä tämmöinen ole "metsän haravointia"? Mulla ei tosin ole aavistustakaan, miten Kalifornian metsäpohjia siistitään hakkuun ja myrskyn jälkeen.

Vierailija
35/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän metsässä juoksee kesäisin thaimaalaisia marjanpoimijoita. Niihin marjapoimureihin menee yllättävän paljon helposti syttyviä mustikanlehtiä. Naapuri aikoo rakentaa metsänsä rajalle muurin, etteivät ulkolaiset poimijat pääsisi metsään ollenkaan. Minusta tuo on aika vainoharhainen suunnitelma, sillä paloturvallisuuden kannalta thaimaalaiset on tehneet paljon hyvää. Tähän mennessä ne ovat vain juosseet meidän metsien läpi, joten miksi heidät tontille tulonsa pitäisi muurilla estää? Miten te toimisitte?

Vierailija
36/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö tässä ole totta toinen puoli: ei Suomen metsissä juuri loju kaatuneita puita, jotka ehtisivät kuivua rutikuiviksi - tuulenkaatamatkin haetaan yleensä aika pian pois. Hakkuuaukeat usein siistitään aika hyvin (tietysti siksi, että oksa- ja juurikasat saa myytyä).

Eikö tämä tämmöinen ole "metsän haravointia"? Mulla ei tosin ole aavistustakaan, miten Kalifornian metsäpohjia siistitään hakkuun ja myrskyn jälkeen.

Oletko tosissasi?? Suomessa sataa aika paljon, ilmasto on viileä ja pitkiä hellekausia on vain harvoin. Pusikkoisessa sekametsässä, jossa erilaista kasvillisuutta on monessa kerroksessa, ei tuli etene samalla tavalla kuin valtavalla, kuivalla mäntykankaalla ja kuivassa varvikossa.  Maassa lojuva haavanrunko harvemmin käy sytykkeestä. 

Vierailija
37/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakkuuaukea ei ole enää mikään metsä ja luonnon monimuotoisuuden vuoksi talousmetsiinkiin jätetään nykyään kuollutta puuta. Ei laho puu nyt ylipäätään syty edes kovin hyvin.

Vierailija
38/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä aikanaan haravoi tonttiinsa rajoittuvaa metsää, muutamassa vuodessa valkovuokot ja sinivuokot katosivat metsästä miltei kokonaan.

Niin että sinivuokot pysyy asemallansa viinereidensä ääressä ja sulla loppui valkovuoto kokonaan ?

Vierailija
39/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi?? Suomessa sataa aika paljon, ilmasto on viileä ja pitkiä hellekausia on vain harvoin. Pusikkoisessa sekametsässä, jossa erilaista kasvillisuutta on monessa kerroksessa, ei tuli etene samalla tavalla kuin valtavalla, kuivalla mäntykankaalla ja kuivassa varvikossa.  Maassa lojuva haavanrunko harvemmin käy sytykkeestä. 

Niin. Sisämaassa Suomessa metsä on puolet vuodesta lumen peitossa. Pitäisi selittää niille Kalifornian palomiehille, että peittäkää tekin maa lumella puoleksi vuodeksi. Loppuajasta viileää säätä ja sadetta. Max kuukausi hellettä. Kyllä se siitä. Yhtä hyödyllinen neuvo kuin kaikki muutkin neuvot.

Vierailija
40/56 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän toi metsä vielä, mutta suon haravoiminen se raskasta on! Mutta turvepalot ne vasta ikäviä on, joten mitäpä ei tekisi niiden ehkäisemiseksi.

Meillä suonharavointitalkoot päättyvät aina hauskaan suopotkupallokisaan kylän nuorison kesken. Pesistäkin on yritetty, mutta pallo meinaa aina hukkua jo ensimmäisessä vuoroparissa. 

Kerran meinasi kyllä käydä köpelösti kun vanha-iisakki kopisti piipunperskeet suonsilmään, niin jouduttiin haravoimaan koko suo uudestaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi