Onko pahoittelulappu rappukäytävässä oikeutus pitää äänekkäät bileet?
Naapurissa on tuparit. Huuto ja bassojytä tärisee seinistä läpi. Täällä ei voi nukkua. Pari päivää sitten ilmestyi alakertaan pahoittelulappu, jos kuuluu "normaaleja juhlinnan ääniä" ja tämä kuulemma loppuu yhden maissa kun porukka lähtee jatkoille...
Siis itseäni ei ainakaan lohduta, kun on kuudelta aamulla herätys töihin. Omissa tupareissa pidin todellakin musan hiljaisella ja varoin meluamasta. Ja meitä oli 25 ihmistä. Tuolla seinän takana oikeasti mökätään.
Kehtaisitteko sori-lapun voimin vastaavaan? Kun eikö kerrostalon järjestyssäännöt sano, että hiljaisuus klo 22 jälkeen, bileet tai ei? Joo tiedän, että tuparit on vain kerran, mietin vain tätä kulttuuria. Vai olenko vain keski-ikäistymässä?
Kommentit (173)
En tykkää mölystä edes päivisin saati sitten yöllä. Jos Marita Kattila olisi tullut mun taloon lappuinensa, niin olisi mun kai pitänyt ruveta soittamaan jotain vetopasuunaa vastamölyksi.
Kitaraa ja tinapilliä joskus olen soittellut mutta asianmukaisissa tiloissa, ja joskus mökillä ja sielläkin vain sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Otan ap osaa, tiedän todellakin mitä tuo möykkääminen on. Asuin kerrostaloyksiössä ja yläkertaan, siis suoraan yläpuolelleni, muutti uudet asukkaat. Pitivät sitten tuparit eli 25 neliön pikkukämppään ahtautui parikymmentä tyyppiä, nuoria aikuisia kyseessä. Musiikki raikasi ämyreistä, porukka HUUSI ja kiroili kitarisat lepattaen, väki jytisteli ja kolisteli tauotta ympäriinsä niin että oman asuntoni katto tutisi ja tärisi kuin maanjäristyksessä. Olin jo soittamassa poliisit, kun sakki lähtikin 23 aikaan baareilemaan.
Noh, olisi pitänyt arvata ettei se jää siihen yksittäiseen kertaan. Arvon nuoripari valvoi yöt ja aloitti reippaan huutoriitelyn sekä käsirysyn aamuöisin neljän pintaan. Suorastaan kellontarkasti. Valvomisrituaaleihin lukeutui myös huonekalujen raahaus ympäri asuntoa, tarmokas imurointi ja jopa tunnin putkeen jatkuva sumopainijamainen kantapääkävely ristiin rastiin ympäri asuntoa. Puhumattakaan kovaäänisestä puhelimessa kailottamisesta. Pari varoitusta saatuaan muuttivat onneksi muualle, luojan kiitos! Oma kämppäni oli käytännössä jo asumiskelvoton tuon idioottimaisen ryskäämisen takia.
Ei hitsinvitsi, oletkohan saanut "nauttia" ex-naapureistani?! Kuulostaa nimittäin niin tutulta ettei tosikaan. Asuin myös 25 neliön yksiössä ja yläpuolellani asusteli yksi yhteen samanlaista elämää viettänyt nuori pariskunta. Kattoa tärisyttävät bileet isolla jengillä, aamuöiset käsirysyt ja huutoriitelyt, kantapääkävely-maratonit ja kovaääniset puhelut, check. Nuoripari joutui vaihtamaan lopulta residenssiä, kun saivat niin paljon valituksia ei-kerrostaloystävällisestä elämöinnistä (joka oli siis jatkuvaa ja toistuvaa). Asuntoni oli myös lähes asumiskelvoton tuon järkyttävän melusaasteen, tärinän ja jytinän vuoksi.
Ihan yleinen käytäntö, että pahoittelulapun kera tuparit on ok. Jos sinulla on tulossa kuuden herätys, niin miksi en käynyt kertomassa etukäteen naapurille, että toivoisit hiljaisuutta esim. kello 23 jälkeen?
Pastori Pertti kirjoitti:
Ratkaisu: korvatulpat. Ihmisllä on oikeus bilettää kerrostalossa. Valitettavasti. Kyllähän se v*tuttaa, mutta ei niille mitään mahda.
Kenelläkään ei ole oikeutta metelöidä kerrostalossa eikä rivitalossa niin että meteli kuuluu naapuriin. Metelöijä on aina vastuussa metelistä itse, ei kukaan muu. Musiikin jumputusta ei ole kenenkään pakko kuunnella seinänsä takaa, vaan metelöijän pitää muuttaa pois omakotitaloon, jos ei pysty ottamaan muiden rauhaa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Klo 23 viimeistään baariin.
Miksi ihmiset käy baareissa? Halvemmaksihan se dokaaminen tulee kun ostaa huikat kaupasta ja ryyppää kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan siihen ilmoitukseen voinut itse väsätä oman asiallisen vastalauseensa, jos ihan oikea syy on.
Asiallisen vastalauseensa? WTF. Jaa että säännöistä kiinni pitävä tarttee pätevän syyn?
Ei näissä vastalauseet auta - koska heillä on oikeus, aina ja ian kaikkisesti ja aamenet siihen päälle vielä.
Jos möykkäävät, kosto on oleva niin kova että oppivat kerralla...
Ei todellakaan! Opettele edes käyttäytymään ihmisiksi äläkä aina haasta riitaa. Etkö edes ymmärrä, että säännöistä kiinni pitäminen on asiallinen syy? Voi siihen panna, että säännöt ovat nämä ja niitä tulee noudattaa. - Se nyt taas on vaan tyhmää, ettei ilmaise vastustustaa, ja bilettäjä luulee kaikkien suhtautuvan myötämielisesti ja järjestää ne bileet. Ja sitten sinä törkimys alat törkeilemään. Se osoittaa loputonta halua riidellä aina kun mahdollista. Tyyppiä joka on paljon kauheampi naapuri kuin bilettäjä. - Bilettäjä voi perua tuparinsa tai lähteä jatkoille muualle klo 22.00, ja kaikki tyytyväisiä. Jos ei tee noin, niin sitten voit käyttää kaikki soveltuvat valitustiet.
Vierailija kirjoitti:
Ap, käy aamulla töihin lähtiessäsi soittamassa ohimennen bilettäjän ovikelloa.
Ap:n tuparit oli jo kolme vuotta sitten...
Pastori Pertti kirjoitti:
Ratkaisu: korvatulpat. Ihmisllä on oikeus bilettää kerrostalossa. Valitettavasti. Kyllähän se v*tuttaa, mutta ei niille mitään mahda.
Korvatulpat eivät ole mikään taikatemppu, joka eliminoi kaiken ylimääräisen metelin. Sitäpaitsi oikein kovalla soitettu bassojytke resonoi inhottavasti ihmiskehossa, matalataajuuksiset ääniaallot tuntuvat siltä kuin olisi juuri saamaisillaan sydänkohtauksen. Tiedän kokemuksesta, kun eräs entinen seinänaapuri joskus luukutti bassojytää nupit kaakossa. Omalla puolellani seinät tärisivät, ikkunalasit helisivät ja tosiaan ääni resonoi myös omassa kropassa. Korvatulpat ovat näissä tilanteissa lähinnä iso vitsi.
Metsuri Pekka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset käy baareissa? Halvemmaksihan se dokaaminen tulee kun ostaa huikat kaupasta ja ryyppää kotona.
Kaikki eivät ole juoppoja kuten sinä. Heille sosiaalisuus on tärkeä aspekti hommassa. Normaalista poikkeava ympäristökin on vaihtelua tai jopa inspiroivaa ja voi tavata jopa uusia ihmisiä. Ja sitten voi poiketa kotimatkalla vaikka snägärille hankkimaan sitä ruokaa, joka kuuluu näihin hetkiin, ja jota ei koskaan normaalissa tilassa söisi.
Kyllä joku elämän virstanpylväs, joka on bileiden arvoinen, on sellainen asia, että siitä riittää pahoittelu ja ikään kuin tiedotus, varsinkin kun niitä bileitä ei kuitenkaan jatkuvasti ole.
Kolme vuotta olen tässä asunut, eikä koskaan ole kuulunut juhlimisen ääniä mistään. Jos nyt joku ilmoittaisi, että meillä on valmistujais- tai mitkä tahansa juhlat, ja pahoittelisi niistä aiheutuvaa häiriötä, se olisi minulle ihan OK. Tämä on aivan eri kategorian asia kuin jatkuva häiriön aiheuttaminen musiikkia luukuttamalla, örveltämällä ja rapussa ramppaamalla jne.
Vierailija kirjoitti:
Entäs tehdä äänekästä remonttia? Toiset tekevät etätöitä.
Fiksu ihminen ilmoittaa ajoissa etukäteen, että remppaa tehdään ja millä aikavälillä suurin meteli syntyy. Meillä esim. naapuri ilmoitti viikkoa etukäteen, että tekevät keittiöremontin ja siitä tulee ääntä ja liikennettä. Osasin sitten varautua. Remonttia on joskus pakko tehdä ja siitä tulee ääntä.
Sööttiä, mulla yläkerran naapuri juhlii, poraa seiniin reikiä ja huutaa ja hyppii asunnossa ja parvekkeella mm. torstai yöllä klo 3:30 asti. Ja mun pitää herätä töihin klo 5:30 :)
Tämä naapuri ei mitään lappuja jätä. En tiedä onnistuuko lapun kirjoitus suomeksi...
Vierailija kirjoitti:
Bilettäjä voi perua tuparinsa tai lähteä jatkoille muualle klo 22.00, ja kaikki tyytyväisiä. Jos ei tee noin, niin sitten voit käyttää kaikki soveltuvat valitustiet.
No ei peru johan sen totesin. Kiitos, että annat edes luvan jatkotoimenpiteisiin. ;)
Valitustiet eli palautetta postilaatikkon, avaimenreikään, auton kylkeen tai renkaiden taakse.
Näin alkuun. Niinkö? Ymmärsinkö oikein? Tuosta vastamelusta en niin perusta...
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleinen käytäntö, että pahoittelulapun kera tuparit on ok. Jos sinulla on tulossa kuuden herätys, niin miksi en käynyt kertomassa etukäteen naapurille, että toivoisit hiljaisuutta esim. kello 23 jälkeen?
Pahoittelulapun kera tuparit on ok, kunhan vaihdetaan baariin hiljaisuuden koittaessa. Siinä pahoitellaan sitä ennen hiljaisuutta tulevaa mökää, ei haeta lupaa meuhkata hiljaisuuden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä on kohteliasta ohjata vieraat viim. 23 jälkeen jo sinne jatkoille tai ainakin hiljentyä hieman. Ennen puoltayötä pitäisi olla kyllä hiljaista. Oli lappu tai ei.. uusivuosi poikkeus tietty.
Määritelläänkö tuo uusivuosi jossakin järjestyssäännössä poikkeukseksi?
On ok jos on naapureiden kanssa sovittu etukäteen, mihin asti saa pitää meteliä. Pitää ilmoittaa taloyhtiön ilmoitustaululla arvioitu meluaika, vaikkapa klo 00:00 asti, jonka jälkeen olisi hyvä ainakin kohtuullisen paljon hiljentyä. Tämä ok, jos tällaisia bileitä ei kuitenkaan ole kovin usein.
Vierailija kirjoitti:
Remonttia on joskus pakko tehdä ja siitä tulee ääntä.
Pakollista ääntä kestää kummasti paremmin kuin jotain turhanpäivästä.
Outo juttu. Kunhan ei liian kauan kestä ja tapahtuu säälliseen aikaan siis.
Metsuri Pekka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne ei halua häätöä. Baarissa huutaa musiikki, saa tömistää sydämensä kyllyydestä ja hypellä tanssiaskelia. Porukkaa mahtuu tupaan vaikka kuinka. Ei tarvitse siivota oksennuksia omasta veskistä, tai sotkuja olkkaristaan. Onhan se meno nyt aivan toisenlaista. Etkä sä kai tapaa kotonasi uusia ihmisiäkään? Ellei sinne tule kuokkavieraita, kuin johokin teinien salapartyihin vanhemmilta salaa.
Ei kerrostaloissa voi ruveta elämään kuin baarissa, tai pitämään sellaista.
Kovaääniset bileet ovat ihan normaaleja elämisen ääniä, kunhan niitä ei ole joka yö
Näimpä. Itse olen ajatellut, että jos naapurin normaaliäänellä käyty keskustelu kuuluu mun kämppään hiljaisuuden jälkeenkin, on ihan kohtuullista, että voin katsoa telkkua tai kuunnella musiikkia suurinpiirtein samalla volyymilla.
Meidän taloyhtiössä on aika heikko äänieristys.