Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomaako tyhmä itse olevansa tyhmä?

Pönttö
17.11.2018 |

Aina sanotaan, että tyhmyys on ominaisuus, jota on vaikea peittää. Mutta jos on tyhmä, huomaako sitä itse? Mistä sen huomaa? Onko se noloa? Kertokaa kokemuksia!

Kommentit (290)

Vierailija
1/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä vaan tiedä.

Vierailija
2/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian fiksu vastaamaan tähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon ettei tyhmät edes itse tajua olevansa tyhmiä. Ehkä he tajuaa oman rajallisuutensa jollain tavalla, mutta jos ajattelee esim älyllisesti kehitysvammaisia. Eikö heillä ole juuri kuvitelma että he pystyvät vaikka mihin, vaikka oikeesti saattavat olla lapsen tasolla?

Sen varmasti normaaliälyinen tajuaa, ettei ole yhtä älykäs, jos keskustelee älykkäämmän henkilön kanssa. Siinä voi tuntea itsensä tyhmäksi, mutta älykäs keskustelukumppani osaa säätää keskusteltavat aiheet niin, ettei toiselle tule olo omasta tyhmyydestä. Älykkäät ovat usein myös huomaavaisempia, koska heillä riittää kapasiteettia nähdä asioita laajemmin.

Vierailija
4/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On onnelliset tyhmät joita siedetään harmittomina ja sitten viheliäistä matematiikka yms tyhmyyttä jonka sitten kiusallisesti tiedostaa.

Vierailija
5/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä koska jokainen on oman kognitionsa vanki. Älykäskin voi olla tyhmä mutta kuvitella olevansa viisas. Millään mittareillakaan ei suoranaisesti pysty osoittamaan tyhmyyttä.

Vierailija
6/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se monesti ihmiset toimii tietynlaaisistilanteissa tityntyyppisellä määrätyllä tavalla.

Vierailija
7/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskimääräistä jonkin verran älykkäämpi puolustusvoimien älykkyystestin ja opintomenestykseni perusteella ja havaitsen kyllä itse missä tehtävissä en pärjää. Se ei ole noloa kuin vain silloin kuin ei saa tehtävä suoritettuadeadlineen mennessä. Tässä maassa voi menestyä erittäin hyvin motivaatiolla, kun hakeutuu kykyjän vastaavin tehtäviin.

Vierailija
8/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva on oikeasti tyhmä. Monesti vaan ihmisillä on eri määrä tietoa samasta asiasta ja molemmat osapuolet perustaa oman mielipiteensä niihin tietoihin mitä heillä sattuu olemaan.

Tyhmimpiä on yleensä ne jotka huutelee toisia tyhmäksi. Tyhmä ei tajua tuota seikkaa että kukin perustaa mielipiteensä sille tiedolle joka heillä on asiasta. Älykäs pystyy lisäämään toisen osapuolen tietämystä niillä asioilla jotka itse tietää aiheesta mutta jota se toinen ei.

Sitten aidosti tyhmiä on ihmiset joilla on jokin selkeä psykologinen häiriö tai kehitysvamma.

Vierailija
9/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät huomaa. Tosiasioiden perusteella olen tyhmä, todennäköisesti keskitasoa tai hieman sen alapuolella, mutta koen itseni älykkääksi ja aidosti koen myös monet ihmiset tyhmiksi.

Vierailija
10/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huomaa. Yleensä kymmenen pisteen ero on sellainen, jonka älykkäämpi huomaa. Tyhmempi siis ei huomaa. Eikä tarvitse olla mikään suoranainen kehitysvammainen ollakseen tyhmä tavalla, jonka huomaa.

Vierailija
11/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useilla miehillä on se vika että tahallaan tulkitsevat naisten puheita väärin. Se on kummallinen toimintamalli joillakin miehillä. Varsinkin vähän vanhemmilla miehillä. Ja usein se johtuu siitä että mieshenkilö ei kuuntele eikä edes yritä ymmärtää mitä nainen sanoo. Miehellä monesti ns. Putkiaivoajattelua jossa tavoitteena on väärintulkinnalla osoittaa naisen esitys virheelliseksi. Vääristellään vähän asiaa jolloin se vaikuttaa tyhmältä enkä minä naisena jaksa ainakaan töissä alkaa vääntämään rautalangasta kun mies ei tajua. Ja sitten mies selittää mun idean mutta eri näkökulmasta tai eri sanoin ja se on sitten se ratkaisu asiaan. Mut vanhemmilla miehillä tuntuu olevan sisäänrakennettuna kyvyttömyys tasa-arvoon tai naisen ammattitaidon kunnioittamiseen. Vaimoistaankin ne puhuu äkäisinä akkoina.

Vierailija
12/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Usein tyhmyys ja eri mieltä oleminen sekoitetaan samaksi asiaksi.

Vierailija
13/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan huomaa olevani tyhmä.

Vierailija
14/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarpeeksi monta kerta toiotetaan kuinka tyhmä on niin onhan se uskottava.

Häpeäkseni huomaan olleeni tyhmä jo silloin kun luulin olevani fiksu.

On raskasta ja noloa. Nyt tiedostaessani tilaani välttelen kaikkea muuta kuin arkea.

Vierailija
15/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se huomaa jo siitä kun alkaa laskea korkeastikoulutettujen sukulaisteen määrän.

Vierailija
16/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Usein tyhmyys ja eri mieltä oleminen sekoitetaan samaksi asiaksi.

Toisaalta on ihmisiä, jotka kivenkovaan väittävät jotakin yksinkertaista faktaa vastaan ja oikeasti vaikuttavat uskovan väitteeseensä. Esimerkiksi vesisateessa seisoessaan väittää, että ei täällä sada.  

Vierailija
17/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useilla miehillä on se vika että tahallaan tulkitsevat naisten puheita väärin. Se on kummallinen toimintamalli joillakin miehillä. Varsinkin vähän vanhemmilla miehillä. Ja usein se johtuu siitä että mieshenkilö ei kuuntele eikä edes yritä ymmärtää mitä nainen sanoo. Miehellä monesti ns. Putkiaivoajattelua jossa tavoitteena on väärintulkinnalla osoittaa naisen esitys virheelliseksi. Vääristellään vähän asiaa jolloin se vaikuttaa tyhmältä enkä minä naisena jaksa ainakaan töissä alkaa vääntämään rautalangasta kun mies ei tajua. Ja sitten mies selittää mun idean mutta eri näkökulmasta tai eri sanoin ja se on sitten se ratkaisu asiaan. Mut vanhemmilla miehillä tuntuu olevan sisäänrakennettuna kyvyttömyys tasa-arvoon tai naisen ammattitaidon kunnioittamiseen. Vaimoistaankin ne puhuu äkäisinä akkoina.

Tuota, tuo vastakkaisen sukupuolen väärintulkitseminen on kyllä erittäin tyypillistä varsinkin tällä foorumilla ja nimenomaan naisten toimesta.

Vierailija
18/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät huomaa eivätkä huomaa myös toisen älykkyyttä. Eli tyhmä ei pyri keskustelemaan älykön kanssa koska pitää itseään tätä fiksumpana. Siksi tyhmät viihtyvät keskenään.

Vierailija
19/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät huomaa eivätkä huomaa myös toisen älykkyyttä. Eli tyhmä ei pyri keskustelemaan älykön kanssa koska pitää itseään tätä fiksumpana. Siksi tyhmät viihtyvät keskenään.

Tämä on kyllä enemmänkin sellaisten hieman keskivertoa älykkäämpien ongelma. Mitä olen todella vähä-älyisiä ihmisiä tavannut, niin heille ei ole ollut ongelma myöntää, etteivät kaikkea ymmärrä.

Vierailija
20/290 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä on niin tyhmä, ettei ymmärrä olevansa tyhmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan