Miten olette ratkaisseet taksiuudistuksen tuoman epävarmuuden taksin hankinnassa?
Itse tilaan kotiin taksin tutusta firmasta, mutta ingelma on kun ottaa jonosta, jossa on vihaisia jonottajia takana. Ainakin sen jälkeen, et kelpuuta kyytiä, jonka saat.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Helsingin rautatieaseman taksitouhu on kuin villissä lännessä. Olin menossa usein käyttämääni osoitteeseen ja katselin jonoja, minkä auton ottaisin. Muutaman minuutin aikana kolme taksia aukaisi ikkunan ja teki tarjouksia, yksi pyysi 25 e, toinen 20 e ja kolmas 16 e. Joudun, ikävä kyllä, käyttämään taksia jonkun verran ja rasittavaksi tämä touhu on mennyt. Terveisiä Bernerille.
Kantakaupungissa asuvalle maakunnista junalta tullessa rautatieaseman taksijono oli paikka, mistä ehkä tavallisimmin tuli otettua taksi. Muutimme ulkomaille jo jokin aika sitten. Miten tuolta siis nykyisin otetaan taksi? Onko jonoja useita vai mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
"Mutta eikö tällaista tilannetta varten voi etukäteen selvin päin ollessaan selvittää paikkakunnan muutaman suurimman taksifirman hinnoittelun ja kirjoittaa lapulle niiden firmojen nimet, joiden hinnat sopivat omaan budjettiin? Sitten vain ottaa jonosta sellaisen taksin, joka kuuluu johonkin lapulla olevista firmoista."
Tämä ei välttämättä toimi, sillä juuri äsken oli Hesarissa juttua siitä, että esimerkiksi Lähitaksin hinnat pätevät vain, kun taksi on tilattu joko sovelluksella tai ehkä keskuksesta. Jonosta otetun Lähitaksin hinnat voivat poiketa hinnaston hinnoista, ikävä kyllä.
Pääkaupunkiseuden pikkujouluaika luultavasti tuo mielenkiintoisia kokemuksia uusistä käytännöistä.
Eikö tässä ollut kysymyksessä se tapaus, jossa kuski oli toiminut Lähitaksin sääntöjen vastaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin rautatieaseman taksitouhu on kuin villissä lännessä. Olin menossa usein käyttämääni osoitteeseen ja katselin jonoja, minkä auton ottaisin. Muutaman minuutin aikana kolme taksia aukaisi ikkunan ja teki tarjouksia, yksi pyysi 25 e, toinen 20 e ja kolmas 16 e. Joudun, ikävä kyllä, käyttämään taksia jonkun verran ja rasittavaksi tämä touhu on mennyt. Terveisiä Bernerille.
Kantakaupungissa asuvalle maakunnista junalta tullessa rautatieaseman taksijono oli paikka, mistä ehkä tavallisimmin tuli otettua taksi. Muutimme ulkomaille jo jokin aika sitten. Miten tuolta siis nykyisin otetaan taksi? Onko jonoja useita vai mitä ihmettä?
Siellä on edelleen yksi jono, mutta sinun ei ole pakko ottaa jonosta ensimmäistä tarjolla olevaa taksia, vaan voit valita jonkin muun. Kannattaa etukäteen selvittää, mitkä firmat tarjoavat järkevän hintaisia kyytejä.
En ole käyttänyt taksia uudistuksen tulemisen jälkeen. Ei mitään hajua, minne pitäisi soittaa, jos tarvitsisin taksin, kai vain googlettaisin jonkun ja toivoisin parasta. Inhottavaa ettei ole selkeitä hintoja. En minä bussiinkaan astu arvailemaan, että mitähän tää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat varmasti ainoita ihmisiä maailmassa, ketkä eivät osaa käyttää taksia. Kaikkialla muualla maailmassa on eri taksifirmat ja hienosti ihmiset pärjäävät. Ovatko suomalaiset keskimääräistä tyhmempiä vai tarvitsevat joka ikiseen asiaan sääntöjä, ohjeistuksia ja tukitoimia?
Aika monta mutkaa on tuossa vertailussa oiottu suoraksi.
Tietysti kehitysmaissa käydään kovaakin tarjouskilpailua ja huutokauppaa ennen matkaa, mutta lännessä en nyt heti muista kohdanneeni vastaavaa tilannetta. Sensijaan mitä olet uudistuksen jäljiltä kuullut, Suomessa meno hinnoittelussa äityy välillä hyvinkin villiksi.
Entäs kun olen siinä tolpalla, kuski kertoo hinnaksi vaikka 20e. Menen kyytiin ja perillä hinta onkin 35e. Mitäs siinä voit tehdä? Mitään taksamittaria ei tietenkään ole ja on vain sana vastaan sana. Taksikuskit vielä on yleensä miehiä, joilla on fyysinen ylivoima.
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun olen siinä tolpalla, kuski kertoo hinnaksi vaikka 20e. Menen kyytiin ja perillä hinta onkin 35e. Mitäs siinä voit tehdä? Mitään taksamittaria ei tietenkään ole ja on vain sana vastaan sana. Taksikuskit vielä on yleensä miehiä, joilla on fyysinen ylivoima.
Jätät maksamatta ja alat käymään salilla. Pääosin siellä tolpalla näkyy niitä tummempia tuulen nussimia vinkuheiniä eikä mitään fyysisesti ylivoimaisia miehiä.
Uskotteko, etten ole Suomessa käyttänyt koskaan taksia ja olen yli 50v?
Tämä on ihan totta. Asun Helsingin kantakaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska nähdä, millaiseksi sotkuksu tämä menee pikkujouluruuhkissa, kun känniset asiakkaat ei tiedä minkä taksin ottaisi tai tilaisi.
Olen nähnyt jo kaksi kertaa kun poliisi on soitettu paikalle selvittämään tilannetta. Saavat tästä vähän lisää kivaa pikku actonia.
Et ole. Mutta ihan kiva tarina.
Ensimmäinen oli kun kävelin noin yhdeksän aikaan kotiin päin kaupan ohi. Poliisin näin saapuvan paikalle kun olin jonkin matkaa mennyt ohi. Naisasiakas istui autossa ja kuski oli ulkopuolella tupakalla.
Toinen tällä viikolla työpaikkani oven edessä. Kiinnitti huomion kun ei siinä ole parkkipaikkaa ja taksi vain seisoi siinä parikymmentä minuuttia kunnes paikalle ajoi poliisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo koettu se, että tilaan taksin kännykkäsovelluksella, taksi tulee minua noutamaan ja sen ottaa joku toinen, jolla on kuskin mielestä parempi kyyti. Kiva seistä siinä perävaloja katsoen täysin tietoisena siitä, että olen jo etukäteen maksanut matkani ja niitä rahoja ei saa takaisin.
Jos näin on käynyt, niin kyllä kyseinen yhtiö maksaa sinulle takaisin.
Arvaapa kahdesti, kenen pitää todistaa, että taksi ei tullut?
Lähipiiristä soitellaan kuka voisi viedä tai hakea ilman korvausta, palvelus palveluksesta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat varmasti ainoita ihmisiä maailmassa, ketkä eivät osaa käyttää taksia. Kaikkialla muualla maailmassa on eri taksifirmat ja hienosti ihmiset pärjäävät. Ovatko suomalaiset keskimääräistä tyhmempiä vai tarvitsevat joka ikiseen asiaan sääntöjä, ohjeistuksia ja tukitoimia?
Kokeilepa Hongkongissa ottaa lentoasemalta taksi. Sinulta kysytään, minne olet menossa, se sanotaan myös kuskille ja sinulle kerrotaan kyydin hinta. Sitten perillä saat kuulla jonkun ihan toisen hinnan, koska olet turisti ja kuski luottaa siihen, että et kuitenkaan ota yhteyttä saamaasi palvelunumeroon. Nähtävästi ne tunnistaa sielläkin puolella maailmaa suomalaisen sääntöuskovaisen.
Tilaan taksin etukäteen Kovaselta. Musta auto ja valkoinen kuski, ei ongelmia.
Suomalaisista yleensä en tiedä, mutta tällä palstalla ei ainakaan pahemmin Nobel-voittajia näy...