Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette ratkaisseet taksiuudistuksen tuoman epävarmuuden taksin hankinnassa?

Vierailija
17.11.2018 |

Itse tilaan kotiin taksin tutusta firmasta, mutta ingelma on kun ottaa jonosta, jossa on vihaisia jonottajia takana. Ainakin sen jälkeen, et kelpuuta kyytiä, jonka saat.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ongelma? Ladatkaa taksin älysovellus, niin saatte hinnan etukäteen. Älkää käyttäkö halpatakseja, niin ei tule yllätyksiä.

No eikö tuo yksi jo sanotut, että perävalot vain näkyy ja rahat meni. Lataile siinä sitten 🙄

Voihan täällä sanoa kaikenlaista paskaa.

Vierailija
22/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska nähdä, millaiseksi sotkuksu tämä menee pikkujouluruuhkissa, kun känniset asiakkaat ei tiedä minkä taksin ottaisi tai tilaisi.

Olen nähnyt jo kaksi kertaa kun poliisi on soitettu paikalle selvittämään tilannetta. Saavat tästä vähän lisää kivaa pikku actonia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudistuksen ongelmahan ei ole siinä, että tiedät tarvitsevasi taksikyydin lentokentällä x.x.2018. Se ei ole ongelma myöskään silloin, kun lähdet ravintolaan ja tilaat kyydin äpillä tai ajattelet, että "no jos kyytiä ei tule, niin jään kotiin".

Ongelmat tulee siinä vaiheessa, kun kahden promillen humalassa vappuna jonotat taksitolpalla ja alat vertailla ikkunassa tarralla olevia hinnastoja, että mikä taksi sopii ja mikä ei. Ja et vain sinä, mutta kun ne sata muuta sun takanakin.

Tämän vuoksi ei kannata mennä tolpalle van tilata taksi.

Ja sä ajattelit ihan oikeasti myös saavasi tilaamasi taksin Helsingin keskustassa kello 03:30? Että ihan vaan äpillä tilaa tohon Makkaratalon eteen vai?

Vierailija
24/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kännisillä porvareilla taas suuret ongelmat. Voe voe.

Vierailija
25/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudistuksen ongelmahan ei ole siinä, että tiedät tarvitsevasi taksikyydin lentokentällä x.x.2018. Se ei ole ongelma myöskään silloin, kun lähdet ravintolaan ja tilaat kyydin äpillä tai ajattelet, että "no jos kyytiä ei tule, niin jään kotiin".

Ongelmat tulee siinä vaiheessa, kun kahden promillen humalassa vappuna jonotat taksitolpalla ja alat vertailla ikkunassa tarralla olevia hinnastoja, että mikä taksi sopii ja mikä ei. Ja et vain sinä, mutta kun ne sata muuta sun takanakin.

Kukaan ei pakota sinua olemaan kahden promillen humalassa vappuna taksia jonottamassa. Kuulostaa hyvin pitkälti itseaiheutetulta ongelmalta.

Täysin itse aiheutettu ongelma. Kuten tässä maailman menossa moni muukin. Mutta taksia mä tarvitsen sen harvan kerran kun olen juuri tulossa juopuneena baarista pikkujoulujen tai vappuhulinoiden jälkeen. Itse en käytä taksia jokapäiväisiin työmatkoihin tai en sillä mene edes lentokentälle, kun nykyisin juna vie. Ja tämä vastaa kysymykseeni miten?

Vierailija
26/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jo koettu se, että tilaan taksin kännykkäsovelluksella, taksi tulee minua noutamaan ja sen ottaa joku toinen, jolla on kuskin mielestä parempi kyyti. Kiva seistä siinä perävaloja katsoen täysin tietoisena siitä, että olen jo etukäteen maksanut matkani ja niitä rahoja ei saa takaisin.

Rikosilmoitus

Vierailija
27/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi ei kannata mennä tolpalle van tilata taksi.

Keskustassa kun koitat tilata taksin sanotaan että mene tolpalle.

Vierailija
28/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tilata kyyti viikkoa aikaisemmin. Ei auto kuiteskaan tule. Jos tulee, kuskina on musta mies joka ei puhu suomea, eikä osaa ajaa Lielahdesta Taysiin, ei osaa käyttää navigaattoria eikä ymmärrä ohjeita. Onneksi naapuri tarjosi kyydin sinne sairaalaan.

Vierailija
29/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat varmasti ainoita ihmisiä maailmassa, ketkä eivät osaa käyttää taksia. Kaikkialla muualla maailmassa on eri taksifirmat ja hienosti ihmiset pärjäävät. Ovatko suomalaiset keskimääräistä tyhmempiä vai tarvitsevat joka ikiseen asiaan sääntöjä, ohjeistuksia ja tukitoimia?

Vierailija
30/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen omalla autolla ja jos pitää kuppia ottaa niin sitten bussilla.

Vierailija
31/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat varmasti ainoita ihmisiä maailmassa, ketkä eivät osaa käyttää taksia. Kaikkialla muualla maailmassa on eri taksifirmat ja hienosti ihmiset pärjäävät. Ovatko suomalaiset keskimääräistä tyhmempiä vai tarvitsevat joka ikiseen asiaan sääntöjä, ohjeistuksia ja tukitoimia?

Ollaan vaan totuttu helppoon systeemiim jossa ei tarvitse ennen kyytiin nousua tehdä hintavertailua eri nettisivuilla tai ladata erillaisia mobiiliappeja.

Vierailija
32/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hauska tietää miten tämä vaikutti kilpailuun. Pienistä taksiyrittäjistä moni lopetti ja kuskit lähti. Nyt ihmiset käyttävät suuria firmoja koska niihin luotetaan.

Vierailija
33/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin rautatieaseman taksitouhu on kuin villissä lännessä. Olin menossa usein käyttämääni osoitteeseen ja katselin jonoja, minkä auton ottaisin. Muutaman minuutin aikana kolme taksia aukaisi ikkunan ja teki tarjouksia, yksi pyysi 25 e, toinen 20 e ja kolmas 16 e. Joudun, ikävä kyllä, käyttämään taksia jonkun verran ja rasittavaksi tämä touhu on mennyt. Terveisiä Bernerille.

Vierailija
34/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myönnän, että minulle tämä ei tunnu suurelta ongelmalta, koska en ikinä ole kahden promillen humalassa. Mutta eikö tällaista tilannetta varten voi etukäteen selvin päin ollessaan selvittää paikkakunnan muutaman suurimman taksifirman hinnoittelun ja kirjoittaa lapulle niiden firmojen nimet, joiden hinnat sopivat omaan budjettiin? Sitten vain ottaa jonosta sellaisen taksin, joka kuuluu johonkin lapulla olevista firmoista.

Ne etuköteen määritetyt hinnat eivät ole voimassa kuin keskuksesta tilattaessa. Jos otat taksin tuolla kadulla, niidenkin firmojen kuskit voivat määritellä kulloisenkin kyydin minkä hintaiseksi tahansa. Voi olla vaikka kymmenkertainen hinta. Eli listahinnat eivät tässä uudessa lainsäädännössä päde, jollet tilaa appsilla tai soita keskukseen. Siksi ongelma on suuri niillä, jotka joutuvat ottamaan taksin kadulta.

Vierailija
35/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni suomen takseissa oli hienoa se, että niihin pystyi luottamaan. Hinta oli aina sama, palvelu oli luotettavaa ja tiesi pääsevänsä turvallisesti kotiin.

Ulkomailla harvemmin käytän kännissä taksia, mikä taas on isoin syy miksi käytän Suomessa taksia. Ja ulkomailla itse yleensä tilaan esim hotellin respasta taksin, koska heillä luotettavat kumppanit niissä ”oudoimmisakin” maissa.

Suomessa en ole käyttänyt enkä tule käyttämään taksia uudistuksen jälkeen. Onneksi en kyllä usein edes juo jolloin niitä tarvisin, mutta ihan periaatteestakin boikotoin. Onneksi on paljon autollisia tuttuja.

Vierailija
36/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän niin harvoin, ehkä kerran kuussa... että ne muutaman euron tai jopa muutaman kympin erot eivät ole merkittäviä. 

Kyttäisin kyllä, jos olisin ahkera taksinkäyttäjä.  Niin rikas en ole, etten vertailisi silloin. 

Vierailija
37/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta eikö tällaista tilannetta varten voi etukäteen selvin päin ollessaan selvittää paikkakunnan muutaman suurimman taksifirman hinnoittelun ja kirjoittaa lapulle niiden firmojen nimet, joiden hinnat sopivat omaan budjettiin? Sitten vain ottaa jonosta sellaisen taksin, joka kuuluu johonkin lapulla olevista firmoista."

Tämä ei välttämättä toimi, sillä juuri äsken oli Hesarissa juttua siitä, että esimerkiksi Lähitaksin hinnat pätevät vain, kun taksi on tilattu joko sovelluksella tai ehkä keskuksesta. Jonosta otetun Lähitaksin hinnat voivat poiketa hinnaston hinnoista, ikävä kyllä.

Pääkaupunkiseuden pikkujouluaika luultavasti tuo mielenkiintoisia kokemuksia uusistä käytännöistä.

Vierailija
38/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myönnän, että minulle tämä ei tunnu suurelta ongelmalta, koska en ikinä ole kahden promillen humalassa. Mutta eikö tällaista tilannetta varten voi etukäteen selvin päin ollessaan selvittää paikkakunnan muutaman suurimman taksifirman hinnoittelun ja kirjoittaa lapulle niiden firmojen nimet, joiden hinnat sopivat omaan budjettiin? Sitten vain ottaa jonosta sellaisen taksin, joka kuuluu johonkin lapulla olevista firmoista.

Ne etuköteen määritetyt hinnat eivät ole voimassa kuin keskuksesta tilattaessa. Jos otat taksin tuolla kadulla, niidenkin firmojen kuskit voivat määritellä kulloisenkin kyydin minkä hintaiseksi tahansa. Voi olla vaikka kymmenkertainen hinta. Eli listahinnat eivät tässä uudessa lainsäädännössä päde, jollet tilaa appsilla tai soita keskukseen. Siksi ongelma on suuri niillä, jotka joutuvat ottamaan taksin kadulta.

Ainakin pääkaupunkiseudun isoilla firmoilla listahinnat pätevät myös silloin, kun taksin ottaa tolpalta tai kadulta. Ja jos minä olisin niin juovuksissa, että en osaisi kysyä, pätevätkö tässä taksissa hinnaston hinnat ja ymmärtäisi kuskin vastausta, niin en kyllä uskaltaisi muutenkaan kulkea yksin kaupungilla.

Vierailija
39/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska nähdä, millaiseksi sotkuksu tämä menee pikkujouluruuhkissa, kun känniset asiakkaat ei tiedä minkä taksin ottaisi tai tilaisi.

Olen nähnyt jo kaksi kertaa kun poliisi on soitettu paikalle selvittämään tilannetta. Saavat tästä vähän lisää kivaa pikku actonia.

Et ole. Mutta ihan kiva tarina.

Vierailija
40/54 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pakota sinua olemaan kahden promillen humalassa vappuna taksia jonottamassa. Kuulostaa hyvin pitkälti itseaiheutetulta ongelmalta.

Täysin itse aiheutettu ongelma. Kuten tässä maailman menossa moni muukin. Mutta taksia mä tarvitsen sen harvan kerran kun olen juuri tulossa juopuneena baarista pikkujoulujen tai vappuhulinoiden jälkeen. Itse en käytä taksia jokapäiväisiin työmatkoihin tai en sillä mene edes lentokentälle, kun nykyisin juna vie. Ja tämä vastaa kysymykseeni miten?

Järjestä kyyti ennen lähtöäsi. Ei liene ongelma kaksi kertaa vuodessa sopia jonkun hakemaan.