Kierukan poisto ja kadonneet kuukautiset ?
Minulla oli ovulaatio muutama päivä ennen kierukan poistoa. Testasin sen huvikseni, kun kaapissa oli vanhoja testejä jäljellä. Nyt on kuitenkin kulunut jo useampi viikko poistosta, eikä minulla ole kuukautisia vieläkään. Niidenhän kuuluisi olla 14 päivää ovulaation jälkeen. Miksi kuukautiset ei tule vaikka ovulaatio on ollut ? Gynen mukaan kaiken piti palautua normaaliksi heti.
Kommentit (27)
Uskooko joku vielä gynejä mitä tulee ehkäisyyn? Niiden mukaan kaikki on aina ihanaa ja helppoa. Etenkin jos on kyse kierukasta.
Ei voi olla vaihdevuodet, olen alle 30 :D
Etsin netistä tietoa ja vaikuttaa siltä, että tämä olisi yleisempääkin, ettei kuukautisia tule pitkään aikaan kierukan poiston jälkeen. Mitä lie tämäkin sitten tarkoittaa... Tekeekö kierukka jotakin "tuhoa" kohdun limakalvoille vai mitä.
Olisi kiva kuulla, onko kellään täällä ollut samaa?
Vauva toiveissa, joten mietityttää kyllä.
Aloittaja
Puhut siis kuparikierukasta? Jos hormonikierukasta niin kuukautisethan voivat olla vaikka vuoden ihan sekaisin vielä, etkä välttämättä ovuloi, ainakaan säännöllisesti.
Hormonikierukka sekoittaa hormonitoiminnan niin tietysti siinä kestää palautuessa.
Kuparikierukka taas pistää kohdun tulehdustilaan, ja poiston jälkeen kohdun pitää hoitaa tulehdus pois.
Hormonikierukka kyseessä. Gynekologin mukaan hormoni poistuu kohdusta parissa päivässä. Olen vähän järkyttynyt luettuani, että joillain olisi jopa lapsettomuutta poiston jälkeen ...
Ap
Itsekin kaipaan neuvoja tähän. Ei kuukautisia, kierukka poistettu. Osaako kukaan sanoa mitään ?
Sama kun lopettaa e-pillerit, kuukautiset voivat jäädä pitkään tulematta. 3 kk kuluttua kannatta aloittaa ne vaikka Tetoluteilla
Outo gyne jos on noin kertonut.
Tuo on todella yleistä etteivät ala
Mulla kesti sellaisen reilu 1,5 vuotta palautua hormonista, sitten vasta keho oli edes suht normaalissa tilassa.
Nykyään on gynefix-kuparikierukka, vähän kivuliaammat kuukautiset, mutta kroppa palautuu poiston jälkeen paremmin.
Mulla lähti kierto käyntiin kuukausi kierukan poisoton jälkeen.
Kiva kun olette vastanneet:) Minullahan tosiaan oli ovulaatio juuri ennen poistoa. Liekö limakalvo sitten liian ohut, joten vuotoa ei vain tule?
Voinkohan sitten tulla raskaaksikaan? Jos olisin tiennyt, että vuosikin voi mennä palautumiseen, olisin kyllä poistanut aiemmin.
Aloittaja
Minä puolestani vuodin monta viikkoa kierukan poiston jälkeen. Piti tasata kierto terolutilla että ovulaatio ja kuukautiset löysivät taas paikkansa. 4kk söin terolutia jaksoissa ja tuli ensimmäinen ovulaatio! Soita gynelle jos ei ala kuulua, turhaapa sitä jäädä odottelemaan loputtomiin..
Jos sinulla oli hormonikierukka, niin sen hormonit voivat sekoittaa ovulaatiotestin, en luottaisi lvulaatiotestiin silloin ollenkaan. Voi mennä kauan ennen kuin kierto palautuu.
Hormonihimmelin poiuston jälkeen menkat tuli 2 viikkoa myöhässä, ja olivatkin sitten sillä kierrolla runsaat ja kivuliaat. Siitä se sitten tasoittui.
Nostan vanhaa ketjua. Kokemuksia? Itsellä kohta pari kk kierukan poistosta, ei vuotoja, testit näyttää negaa.
Hiljattain oli kuva vastasyntyneestä jolla oli kierukka kädessään tullessaan ulos. Mitenhän se on vaikuttanut vauvan terveyteen. Kuvasta ei oikein nähnyt oliko jotain merkkejä vaurioista ja ne ilmestyä vasta myöhemmin.
Lisää kokemuksia? Olisi kiva tietää miten aimmein kommentoinneilla lopuksi kävikään 😅
Vierailija kirjoitti:
Hiljattain oli kuva vastasyntyneestä jolla oli kierukka kädessään tullessaan ulos. Mitenhän se on vaikuttanut vauvan terveyteen. Kuvasta ei oikein nähnyt oliko jotain merkkejä vaurioista ja ne ilmestyä vasta myöhemmin.
Se kierukka oli tarkoituksella laitettu vauvan käteen, ei siis ollut vauvan kädessä kohdussa tai syntyessä :D
Ja raskaana en ole.