Lasten leikkien säännöistä.
Meidän 2v1kk:n ikäinen tyttö on oikeastaan vasta tänä keväänä innostunut hiekkalaatikkoleikeistä. Olemme pääsääntöisesti olleet tässä omassa pihassa, koska täälläkin on riittänyt äksöniä ja muitakin lapsia on. Nyt parina päivänä on ilmennyt pieni " ongelma" . Usein meidän kanssa samaan aikaan ulkona on naapurin 6- ja 4-vuotiaat tytöt, jotka kyllä pitävät kovasti tytöstämme ja leikkivät kaikki kolme pääsääntöisesti todella nätisti. Tyttömme on kovasti tykästynyt hiekkalaatikolla pyörivään pieneen muoviseen lusikkaan, joka on noiden yllä mainittujen tyttöjen omaisuutta, mutta siis saa sillä muutkin leikkiä. Tyttömme tykkää lusikoida sillä hiekkaa sankoon. Usein myös nuo naapurin tytöt lapioivat samaan aikaan omiin sankoihinsa hiekkaa ja tekevät kakkuja. Vanhempi noista tytöistä haluaa usein kesken leikin lainata hetkeksi tytöltäni sitä pientä lusikkaa sekoittaakseen omaa hiekkamuhennostaan tai jotain. Tyttöni ei haluaisi luopua kesken leikkinsä lusikasta edes hetkeksi, vaan siitä nousee kauhea häly. En tiedä miten tähän pitäisi reagoida. Pitäisikö minun kehoittaa lastani vaan kylmästi lainaamaan lusikkaa hetkeksi toiselle tytölle huudosta huolimatta vai sanoa tuolle toiselle tytölle, että lusikka on nyt omalla tytölläni ja hän saa sen sitten kun tyttöni lopettaa leikkimisen? Haluaisin toki kovasti, että lapseni oppisi lainaamisen ja jakamisen idean mahdollisimman aikaisin, mutta tuleeko tuolla tavalla opettamisesta yhtään mitään muuta kuin pahaa mieltä sekä minulle että lapselleni.. Olen usein yksin näiden kolmen lapsen kanssa hiekkalaatikolla, joten en oikein tiedä miten noiden naapurin tyttöjen äiti suhtautuu tyttöjensä haluun lainailla tavaroita. Miten minun pitäisi toimia? Mitä mieltä olette? Kertokaahan vähän kokemuksia. Olen ihan aloittelija näissä jutuissa.
Kommentit (11)
käyttää silloin kun samaan aikaan satutte ulkoilemaan. Ei pieni huuto ole vaarallista, toki lastasi voi harmittaa, kun ei saa pitää lusikkaa koko ajan, mutta eikös ole ihan hyväkin oppia, että elämässä tulee pieniä harmeja ja tavaroita ei voi omia vaan voi yrittää yhteisleikkejäkin. Niinhän varmaan toimisit silloinkin, jos isommat olisivat pienen sisaruksia. Toisaalta isoilta voisi odottaa välillä ymmärtämystäkin, ettei ihan alvariinsa tarvitse tavaroita vaihdella, mutta silloin tällöin on minusta ihan ok.
Ensinnäkin jos ymmärsin oikein niin lusikka on isompien tyttöjen lusikka. Silloin ei tavallaan ole kyseessä edes " lainaaminen" vaan omansa haluaminen takaisin lainasta.
Ajatellaan tilanne, että isommat tytöt olisivat lähdössä pois ja keräisivät tavaroitaan, joten silloinhan lapsesi täytyisi antaa lusikka ilman muuta pois, eikö?
Toisaalta vuorottainen leikki on opetettava pienestä pitäen tai saat lapsestasi omia (ja muiden) tavaroita haalivan ja omivan pikkuriiviön. Se on minun mielipiteeni. Eli siitä huolimatta, että lapsesi tai isommat lapset pahoittavat mielensä niin toimi niinkuin mielestäsi on oikein. Siis ajattelematta oman lapsesi etua vaan sitä mikä on oikein.
Eli meillä lapsen hiekkalaatikkoleluja saa lainata ja jos niitä on annettu lainaan (hyvä tapahan on aina kysyä lapselta tai vanhemmalta lupa lainaukseen) niin lapseni täytyy pyytää nätisti omaa leluaan ja odottaa jos toisella on joku tärkeä kakkuvaihe menossa vaikka esim. lapio olisi oma.
Ainoa poikkeus säännöstä on tuo kotiinlähtö eli silloin kerätään omat lelut ja " otetaan" ne myös lainaajilta pois. Ei tietenkään kädestä repimällä, vaan pyytämällä että " olemme lähdössä kotiin, tuo lapio on meidän, voisitko antaa sen takaisin" -tyyliin. Ei ole vielä tullut tilannetta, että pyydettävä ei olisi lelua antanut.
Kuvaamassasi tilanteessa voisin sanoa omalleni, että " xxx haluaisi lusikkansa takaisin hetkeksi tehdäkseen -jotakin-. Saat sen varmasti pian takaisin."
Toisaalta lelun omistajalla on oikeus saada lelunsa takaisin. Hommaa lapsellesi sen verran leluja ettei tarvitse lainata.
Kyllä ainakin mun tuntemat alle kolmevuotiaat.
Itsekin ajattelin, että olisi varmasti hyvä opettaa lapselle mahdollisimman aikaisin jakaminen, ettei lapsesta tulisi mitään riiviötä myöhemmin. Se lusikka tosiaan on noiden isompien tyttöjen, mutta he eivät koskaan kerää lelujaan hiekkalaatikolta pois kuten me kaikki muut teemme kun lähdemme sisälle. Mutta eihän se siitä lusikasta tee yhtään sen vähempää tyttöjen omaa.. Olen muutaman kerran selittänytkin tytölleni, että " anna lusikka hetkeksi xxx lainaan. Saat sen sitten takaisin" . Aina siitä tulee itku, mutta kyllä tyttö sen lopulta on antanut. Nuo naapurin tytöt ovat todella fiksuja ja mukavia, eivätkä vie kädestä, vaan ymmärtävät jos tyttöni ei halua sitä antaa. Mutta ehkä minä nyt tosissani otan itseänikin niskasta kiinni ja opetan lapselleni jakamisen jalon taidon. Todella isot kiitokset neuvoista ja kokemuksista! Lisääkin otetaan vastaan.
Neloselle piti kommentoida.. Lapsellani on kyllä melkoinen kasa hiekkaleluja, mutta eihän ne omat lelut kiinnosta vaan on paljon mukavampi leikkiä muiden leluilla. Varmaan tuttua myös sinun lapsillesi.
Tai ehka minun 1v9kk osaa sen takia, etta on ottanut mallia isosta veljestaan. Mutta joka tapauksessa han osaa hienosti jakaa tai lainata tavaroitaan veljelleen, vaikka olikin itse juuri silla leikkimassa.
Luulen, etta paaset vahemmalla huudolla nyt, kun opetat lapsesi jakamaan ja lainaamaan. Jos odotat etta lapsi kasvaa isommaksi, niin silloin tulee olemaan sita suuremmat huudot. Mita nuorempana naita asioita kokee ja oppii, niin sita helpommalla aiti myohemmin paasee.
Kun lapsesi leikkii lusikalla ja toinen tytto haluaisi sen, niin voithan sanoa lapsellesi, etta annetaan tama lusikka nyt pois ja tilalle saat taman hienon lapion, ettei han kuitenkaan jaa ihan tyhjin kasin.
iloa sekä pieni että isommat. Sitä paitsi, jos lapsia on perheessä useampia, he käyttävät ihan väistämättä samoja kamppeita - välillä sovussa, välillä ei. Ja ei kai nyt niin voi sanoa, että siinä olisi sisarusten minuus vaarassa, jos äiti ei jokaista tavarankäyttötilannetta voi haukankatseella vaania.
Minusta on korrektia kysyä lupa, jos lapseni pyrkii leikkimään jonkun toisen leluilla. Läheisessä puistossa on kuitenkin usein kymmeniä lapsia, leluja sikin sokin, joten minulla ei ole aavistustakaan kenen lelu mikäkin on. Pitäisikö siis minun aina " huudella" että " Kenen tämä punainen lapio on, saako poika lainata sitä?" vai voiko tavallaan omin luvin antaa pojan leikkiä ko. lelulla, ja jos joku tulee sitä vaatimaan, niin palauttaa heti.
Morre, ihan pihalla pihalla ;)
Kyllä siis minustakin on korrektia kysyä lupa jos lapseni haluaa leikkiä muiden leluilla. Tässä tapauksessa en ole erikseen kysellyt, koska tytöt minulle nimenomaan sanoivat, ettei tartte kysellä lupaa. Niillä leluilla saa vapaasti leikkiä ja olen myös itse sanonut tytöille että meidän leluja saa lainata ilman lupaa. Toki yleisellä leikkikentällä tilanne on varmaan ihan erilainen..
Tuntuu jakavan pikkuisen mielipiteitä tämä asia, kuten pelkäsinkin. Onhan lapseni vielä " pieni" eikä varmaan ihan täysin ymmärrä tilannetta vaikka selittäisinkin, mutta kai silti olisi hyvä opettaa jakamaan nyt kun on vielä ainut lapsi. Kiva sitten kauhealla kiireellä opettaa jos on joskus lisää lapsia tulossa perheeseen..
Morrelle ja muille " vinkiksi" niin ei silloin tarvitse erityisesti huudella " lupaa" jos lelut lojuvat ilman omistajaa esim. hiekkalaatikossa. Sitten jos joku tulee peräämään omiaan niin voi nätisti siinä vaiheessa sanoa, että " lainasimme kun kukaan ei näillä leikkinyt, haluatko ne nyt takaisin itsellesi vai voimmeko lainata niitä vielä vähän aikaa?" tai jotain vastaavaa.
Lähinnä tuolla luvan kysymisellä tarkoitin, että jos tietää kenen leluista on kyse ja omistaja leikkii osalla vieressä tai vastaavaa.
Usein hiekkalaatikoilla on ap:n mainitsemia lapsia, joiden leluja ei kukaan kerää mukaansa illalla. Itsekin voisin ihan hyvin jättää lelut sisälle mennessä hiekkalaatikkoon muiden leikittäviksi, jos tietäisin, että ne ovat siellä vielä seuraavanakin päivänä. " Meidän puistossa" vaan mellastaa nuoriso iltaisin ja voin kuvitella, että yksikään lelu ei olisi ehjä sen jälkeen. On siellä joskus jotain lapioita jäljellä, mutta ei kyllä useinkaan ehjinä.