Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääräpäinen tytär ei suostu käyttämään silmälaseja

Vierailija
15.11.2018 |

Kalliit lasit ostettu ja sanoi käyttävänsä koulussa, että näkee taululle. Nyt kaverin mukaan ei käytä?? Tytöllä miinusnäköä molemmissa silmissä melkein -2 mutta haahuilee silti sokeana mielummin! Ärsyttää kun täytyy tarpoa tuolla pimeässä, pelkään oikeasti että jotain sattuu. Ja ihan itse sai lasinsa valita ja kokeili myös piilolinssejä, mutta ne ei hänen silmiin sopineet vaan kuulemma sattuu joten ei käytä. Mitä teen??

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla paljon tehtävissä. Itse tein ihan samoin, muinoin - tosin siksi, että en saanut itse valita kehyksiä. Muutaman vuoden olin ilman, ja sitten järki voitti.

Vierailija
2/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilarit, niihin tottuu nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te tekisitte tilanteessani? Ap

Vierailija
4/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulemma pysty käyttämään, tulee silmät kipeiksi. Ap

Vierailija
5/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama. Juuri piti uudet lasit ostaa kun ei muista mihin laittoi lasinsa keväällä, kun ne oli kuulemma nolot. Silmälasit ovat hänellä aika uusi juttu. Kaiken aikaa pitäisivät olla mutta käyttää lähinnä kuten lukukaseja käytetään, vaikka siis ei näe kauas juuri mitään. 

Optikollekkin valehteli, että käyttää päivittäin, vaikka edellisen kerran on lasit käynyt päässä viime keväänä.

En muista, että minun nuoruudessa olisi ollut noin "noloa" pitää rillejä...

Vierailija
6/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli -4 molemmissa enkä siltikään teininä uskaltanut käyttää niitä, koska ajattelin, että näytän rumalta ja ikäistäni vanhemmalta. Noh..voitte vaan kuvitella kuinka kömpelö olin. Piilareita en siis uskaltanut käyttää, koska luulin, että niistä voi tulla sokeeksi.

Vierailija
7/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän ikäisenä niihin leikkauksiin sitten pääsee/kannattaa mennä, en tiedä.

Vierailija
8/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulemma pysty käyttämään, tulee silmät kipeiksi. Ap

Silmien tuntoaistista katoaa 90 % piilareiden käytössä. Tulee kipeäksi, p.skaa. Tinttailee ja haluaa olla sokea.

Vierailija
9/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin olla sokeana, kyllä se järki jossain vaiheessa voittaa kun ei jaksa sitä ainaista päänsärkyä mikä tulee siristelystä. Enkä ostaisi enää kalliita laseja.

Vierailija
10/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähän ikäisenä niihin leikkauksiin sitten pääsee/kannattaa mennä, en tiedä.

Hirvittää lähinnä niiden hinta. 😥 Ja ei kyllä varmaan noin nuorille tehdä, tyttö siis 13v. Ap

Vierailija
11/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään suostunut pitämään pariin vuoteen. Toisaalta ymmärtää, oli ne niin järkyt, puoli naamaa peittävät kuten 80-luvulla oli tapana.

Vierailija
12/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei siinä oikein mitään voi, sama juttu kuin esim pyöräilykypärän kanssa. Vaikka huolehtisit että silmälasit on päässä kun lapsi lähtee kouluun, ne voi ottaa heti pois kun aikuisen silmä välttää. Eli parasta vaan koittaa puhua että olis tärkeää pitää niitä silmälaseja ja kehua kun käyttää, sanoa että näyttää hyvältä jne...jossain vaiheessa sitten lapsi alkaa niitä käyttämään vapaahtoisesti, ainakin sitten kun näkö huononee lisää.

Vierailija
13/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän aikuisen lähes nelikymppisen, joka ei suostu pitämään laseja vaikka todellakin niitä tarvitsisi. Ei myöskään käytä piilareita, kun on kuulemma vaikeaa.

Vierailija
14/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes 30-vuotias sukulaisnainenkaan ei suostu käyttämään laseja vaikka on myöntänyt ettei nää kunnolla ajaa varsinkaan pimeässä. Käsittämätöntä mielestäni.

Vierailija
15/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on -1,75 ja -2, mutta en kehtaa käyttää laseja kuin kotona ja autolla ajaessa :D joo joo, typerää, mutta en pidä näistä kehyksistä (en pitänyt mistään mutta jotkut oli pakko valita) ja tunnen itseni rumaksi ne päässä, ja olen tottunut huonoon näköön.

Vierailija
16/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ilman likinäköisen laseja nuoruudesta saakka, jolloin kiertävä optikkoko hän oli, ne minulle myi. Hienot oli, 70-luvun tyyliin. En vaan pitänyt, enkä pidä vieläkään. Nyt vasta olen joutunut käyttämään lukulaseja, varsinkin näin pimeään vuodenaikaan. Kesällä ulkona luin vieläkin ilman laseja. On ne hankalat, kun pitää aina muistaa raahata mukana. Olen siis yli 60v jo. Eikä ole särkenyt päätä, kai olisin ne lasit silloin laittanutkin. Töissäkään en tarvinnut laseja tietokoneella työskennellessä. Nyt suurennan vähän tekstiä, ja puhelinta en näe luke ilman niitä pirkuleen laseja. Huomasin, että heti kun aloin pitää lukulaseja, näin huonommin ilman niitä.

Minulla ei siis ole autoa, jos olisi, olisi oltava kunnon lasitkin. 

Vierailija
17/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan vaikuttaa jo opiskeluun, kun ei näe mitä taululle kirjoitetaan.

Saiko itse valita kehykset?

Vierailija
18/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla vielä niitä piilolinssejä, koulussa on saatettu kiusata laseista, eikä enää halua niitä pitää.

Monilla tulee aluksi silmät kipeiksi piilolinsseistä, minullakin tuli, mutta kun päivittäin käyttää aina hetken ja pidentää hiljalleen aikaa, niitä ei edes huomaa. Vai onko kyse siitä, ettei saa niitä silmiin? Se on aluksi vaikeaa ja itsekin meinasin luovuttaa, mutta äkkiä siihen sitten oppii.

Vierailija
19/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä -2 näkee vielä ok kadulla kulkea , jos ei ole isoa hajataittoa tms.molemmissa silmissä.Bussin numerotkin näkee riittävän aikaisin.Itse kuljin jollain -3/4 ja aina löysin kotiin ok.Luokassakin näin , tosin se oli 70-lukua,jollain vielä kirjoitettiin taululle.

Suostuisiko tyttö pitämään tunneilla laseja ?

Uskon, että tytär kyllä lopulta panee ne pokat päähänsä kun on pakko,mutta pakko ei noilla vahvuuksilla ole vielä.

Itse sain lasit likinäköisyyteen n.13v , lukiossa joissain kokeissa pidin laseja.

Vakituisesti yli 20nä kun hommasin piilarit.Vahvuus siinö vaiheessa jo enemmän .

Vierailija
20/37 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tottua rauhassa.

Kun itse sain 12 vuotiaana lasit, käytin niitä ekat pari vuotta vain koulussa silloin kun tarvitsi nähä kauas. En muuten. Toki miinusta oli silloin vain jotain -1 eli pärjäsi ihan ok ilman lasejakin.

Yläasteella menin kielikurssille ja käytin laseja koko ajan kun en pystynyt ennakoimaan milloin on pakko nähä kauas ja jaksanut kaivaa erikseen laseja esiin laukusta. Sen jälkeen en enää pärjännyt arjessa ilman laseja, silmät tottui eikä pystynyt olemaan ilman enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi