Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheessäni ei juhlita synttäreitä, onko muita?

Vierailija
15.11.2018 |

Onko täällä muita joiden perheissä ei ole tapana juhlia syntymäpäiviä? En tarkoita Jehovan todistajia ym jotka eivät juhli uskonnollisista syistä.
Minun perheessäni ei olla juhlittu. Parit lastenkutsut oli joskus 6-7-vuotiaana kun sellaiset halusin kun kavereilla oli, mutta muuten ei. Meillä ei siis myöskään ole ostettu lahjoja tai leivottu kakkuja tms. Toisten synttäreillä kyllä kävin. Asiaan on saattanut vaikuttaa myös se, että synttärini ovat lähellä joulua. Vanhempani ja muut sukulaiset tuntuivat suhtautuvan asiaan lapsuudessani niin, ettei niitä synttäreitä tarvitse niin juhlia, kun pian olisi joulu lahjoineen.
Vanhemmillani on aina ollut hyvin käytännöllinen suhtautuminen. He ovat olleet sitä mieltä, että siinä että on vuoden vanhempi ei ole mitään erityistä juhlittavaa. Sen sijaan konkreettisia saavutuksia, kuten ylppäreitä ja valmistujaisia on juhlittu. En ole kokenut jääneeni mistään paitsi.

Asia tuli mieleen, kun omat synttärit taas lähestyvät. Miehen synttärit taasen ovat vain kolme viikkoa ennen omiani. Miehen perhe huomioi myös aikuiset synttärisankarit, ja heille on järkätty juhlia, illallisia yms. vaikkei tasavuosista olekaan kyse, ja lahjoja on aina. Mies kysyi mitä minä haluaisin syntymäpäivänäni. Sanoin, ettei oikeastaan mitään kummempia, olen syntymäpäivänäni töissäkin. Mies intti, että kai minä nyt jotain haluan, ja että ei voi olla niin, ettei juhlita. Hän pitää perheeni juhlimattomuutta outona. Mutta onko se sitä?

Kyseessä on lisäksi ekat synttärit nykyisessä työssäni. Työpaikan kulttuuriin kuuluu, että synttärisankareita juhlistetaan, ostetaan porukalla lahjakortti tms. Minä olen osallistunut pienillä summilla toisten lahjoihin. Mutta tuntuu vähän hölmöltä, jos töissä juhlitaan jotain sellaista mikä ei ole kuulunut edes perheeni tapoihin. Vähän niinkuin juhlisi toisen uskontokunnan pyhäpäivää, tai siltä se tuntuu. Miten voisi ilmaista tahdikkaasti, ettei minua varten tarvitse kerätä kolehtia tai hankkia kakkua?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi