Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Suuri varallisuusero uudessa parisuhteessa
15.11.2018 |
Terve!
Olen mukavassa alkavassa parisuhteessa huomattavasti minua varakkaamman naisen kanssa. Yhteinen arki on meille hieman erillaista, kun minä joudun säästämään hyvää kuoharipulloa varten siinä kun naiseni pohtiin talonsa uuden audiojärjestelmän uusimista tuosta vaan. Yhteisistä tekemisistä ei tahdo tulla mitään, kun minulle 100euroa on iso raha ja hänelle vasta 1000euroa... Pitääkö tässä vaan molempien tehdä tahoillaan mitä pystyy vai pitääkö vaan vastaanottaa varakkaammalta almuja rientoihin. Olemme hieman yli viisikymppisiä, eikä kummallakaan ole rahahuolia. Onko kokemuksia miehet tai naiset?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Meillä on ollut vähän vastaava tilanne, puoliso on edennyt urallaan vuosien karttuessa ja aiemmin pienituloisemmasta on tullut huomattavasti enemmän ansaitseva. Asia on tiedostettu meilläkin ja enemmän tienaava hankkii halujensa mukaan noita "luxusjuttuja" omilla rahoillaan, itse pienemmäksi vakiintuneen tulopuolen nauttijana osallistun välttämättömyyksien (asumiskulut, yhteiskäytössä oleva auto, remontit, arkiruoka yms. ) kuluihin puoliksi kuten aina ennenkin mutta mihinkään "övereihin" kun ei ole varaa niin ei voi sellaiseen mennä mukaan.
Ensinnäkin, asiasta kannattaa puhua niin että molemmille tulee selväksi mihin ja miten paljon rahaa voi kulloinkin käyttää. Hankaluuksia on tiedossa jos enemmän tienaava pitää itsestäänselvänä että vähemmän ansaitseva osallistuu maksamaan puolet esim. uudesta autosta tms. joka on hintaluokaltaan sellainen mihin vähemmän ansaitsevalla ei ole maksukykyä tai sen hankintaan kuluisi "häiritsevän suuri" osa tuloista.
Ei kai se haittaa jos enemmän ansaitseva kustantaa esim. lomamatkoista tai muista yhteiseen käyttöön tulevista hankinnoista suuremman osan kunhan se tapahtuu hänen omasta halustaan.
Pienempituloisellakin täytyy olla mahdollisuus säästämiseen, ei ole järkevää taloudenhoitoa jos osallistuu hankintoihin joihin ei oikeasti ole varaa, olipa kyseessä parisuhteen raha-asiat tai ei.