Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pankintiskillä tunnistautuminen onnistuu?

kysyjä
15.11.2018 |

Miten siellä pankin tiskillä pystyy tunnistautumaan, kun ajokortti ei kohta enää käy heille?
Onko ainoa mahdollisuus hankkia henkilökortti tai passi, joita todennäköisesti 5vuoden aikana ei tarvitse hyvin monta kertaa?
Vai onnistuisiko että mobiilissa näytän kuka olen tai kiikutan verkkotunnukset pankkiin mukana?
Mietin kun itselläni käyttöoikeus pankkiasioidenhoitoon konttorissa muiden tileihin.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa mietin just sekunti sitten, kun luin OP:n tiedotteen asiasta. Ajokortilla oon hoitanut asiani yli 30 vuotta. Ihan paska uudistus. Olisivat muuttaneet vaan sen tunnistamisvälineen suomalaiseksi ajokortiksi. Haiskahti nimittäin tulokkaiden aiheuttamalta ongelmalta.

Miksi hankkisin henkilökortin, jos mulla on kuvallinen ajokortti? Tai miksi passin, jos ei oo rahaa matkustaa? Ainakin passi maksaa rahaa ja vaivaa. Miksei ne muuten voi ottaa sitä passikuvaa poliisilaitoksella, esim.  jollain automaatilla, kun sormenjäljetkin osaavat ottaa?

Ei se ole mikään UUDISTUS.

.

LAKI VAIN TIUKKENEE.

.

Ajokortti EI OLE KOSKAAN ollut mikään virallinen henkkari.

.

Se on vain käynyt monissa paikoissa. Aina yritys on päättää ja on päättänyt, riittääkö heille ajokortti vai ei - usein on riittänyt.

.

Nyt laki tiukkenee eikä se enää käy monissakaan paikoissa. Ymmärrettävää, sillä myötäjänähän on Trafi - ei poliisi.

.

.

"Ajokortti ei ole henkilötodistus

Ajokortti on ainoastaan ajo-oikeudesta todistava paperi, ei virallinen henkilötodistus, sanoo Päijät-Hämeen poliisilaitoksen ylikonstaapeli Osmo Sinisalo.

Virallisia henkilötodistuksia ovat passi ja poliisin myöntämä kuvallinen henkilökortti.

Virkailija tai myyjä voi kieltäytyä hyväksymästä sitä ja pyytää asiakasta tulemaan todistamaan henkilöllisyytensä jollain muulla tavalla."

https://yle.fi/uutiset/3-5455151

.

.

Ajokortti ei ole välttämättä käynyt enää edes kännykkäliikkeessä.

.

"Telian kaupan myyjä Sami Saarinen kertoo liikkeen käytäntöjen muuttuneen hiljattain. Nyt vanhan malliset, suuret ajokortit eivät enää kelpaa henkilöllisyyden todistamiseen. Saarinen kertoo, että moni marssii liikkeeseen vääränlaisten henkilöpaperien kanssa.

Jotkut ottavat sen niin, että me emme luota asiakkaaseen. — Sami Saarinen

— Olen itse ollut nyt tänään tunnin ja 20 minuuttia töissä, ja minulla kaksi kertaa jo käynyt sellainen tilanne tämän päivän aikana. Toinen asiakas suuttui ja ilmoitti, ettei hän enää asioi täällä. Toinen ymmärsi asian, Saarinen kertoo."

https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/da0c69b4-f1fc-4eb4-8525-0ecbfee969c1

.

.

"Matkustusasiakirja on passi tai poliisin myöntämä virallinen henkilöllisyystodistus, jossa on alkamis- ja päättymisaika. Ajokortti ei ole koskaan ollut matkustusasiakirja, piste", Hakola pamauttaa."

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/ajokorttia-ei-kelpuuteta-…

Vierailija
42/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi henkilökortti on voimassa vain muutaman vuoden? Eihän se henkilöllisyys siitä miksikään muutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilöllisyysasiakirjasta (voimassa oleva passi tai henkilökortti)

https://www.poliisi.fi/henkilokortin_hakeminen

Ajokortti ei ole matkustusasiakirja tai henkilötodistus.

https://www.poliisi.fi/ajokortti

Vierailija
44/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi henkilökortti on voimassa vain muutaman vuoden? Eihän se henkilöllisyys siitä miksikään muutu.

Haloo :)

Kuva muuttuu. Ja uusiminen ehkäisee väärennöksiä, kun kaikinlaisia uudustuneita turvajippoja tehdään uuteen korttiin. Rosvot joutuu tekemään muutoksia jos meinaavat väärentää... Toki jipoista yritetään tehdä sellaisia ettei niitä pystyisi väärentämään. Rosvot ottaa kyllä kiinni.

Sana in rahan kanssa, aina tulee uusia jippoja rahoihin.

Vierailija
45/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Sana in = sama on

Vierailija
46/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa mietin just sekunti sitten, kun luin OP:n tiedotteen asiasta. Ajokortilla oon hoitanut asiani yli 30 vuotta. Ihan paska uudistus. Olisivat muuttaneet vaan sen tunnistamisvälineen suomalaiseksi ajokortiksi. Haiskahti nimittäin tulokkaiden aiheuttamalta ongelmalta.

Miksi hankkisin henkilökortin, jos mulla on kuvallinen ajokortti? Tai miksi passin, jos ei oo rahaa matkustaa? Ainakin passi maksaa rahaa ja vaivaa. Miksei ne muuten voi ottaa sitä passikuvaa poliisilaitoksella, esim.  jollain automaatilla, kun sormenjäljetkin osaavat ottaa?

Ei se ole mikään UUDISTUS.

.

LAKI VAIN TIUKKENEE.

.

Ajokortti EI OLE KOSKAAN ollut mikään virallinen henkkari.

.

Se on vain käynyt monissa paikoissa. Aina yritys on päättää ja on päättänyt, riittääkö heille ajokortti vai ei - usein on riittänyt.

.

Nyt laki tiukkenee eikä se enää käy monissakaan paikoissa. Ymmärrettävää, sillä myötäjänähän on Trafi - ei poliisi.

.

.

"Ajokortti ei ole henkilötodistus

Ajokortti on ainoastaan ajo-oikeudesta todistava paperi, ei virallinen henkilötodistus, sanoo Päijät-Hämeen poliisilaitoksen ylikonstaapeli Osmo Sinisalo.

Virallisia henkilötodistuksia ovat passi ja poliisin myöntämä kuvallinen henkilökortti.

Virkailija tai myyjä voi kieltäytyä hyväksymästä sitä ja pyytää asiakasta tulemaan todistamaan henkilöllisyytensä jollain muulla tavalla."

https://yle.fi/uutiset/3-5455151

.

.

Ajokortti ei ole välttämättä käynyt enää edes kännykkäliikkeessä.

.

"Telian kaupan myyjä Sami Saarinen kertoo liikkeen käytäntöjen muuttuneen hiljattain. Nyt vanhan malliset, suuret ajokortit eivät enää kelpaa henkilöllisyyden todistamiseen. Saarinen kertoo, että moni marssii liikkeeseen vääränlaisten henkilöpaperien kanssa.

Jotkut ottavat sen niin, että me emme luota asiakkaaseen. — Sami Saarinen

— Olen itse ollut nyt tänään tunnin ja 20 minuuttia töissä, ja minulla kaksi kertaa jo käynyt sellainen tilanne tämän päivän aikana. Toinen asiakas suuttui ja ilmoitti, ettei hän enää asioi täällä. Toinen ymmärsi asian, Saarinen kertoo."

https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/da0c69b4-f1fc-4eb4-8525-0ecbfee969c1

.

.

"Matkustusasiakirja on passi tai poliisin myöntämä virallinen henkilöllisyystodistus, jossa on alkamis- ja päättymisaika. Ajokortti ei ole koskaan ollut matkustusasiakirja, piste", Hakola pamauttaa."

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/ajokorttia-ei-kelpuuteta-…

Suurin osa ei vieläkään ole tajunnut ettei ajokortti ole koskaan ollutkaan henkilöllisyystodistus!

Huoh.

Nuoret ymmärrän, mutta jopa 40v ja vanhemmat ei tätä tiedä, niin huh huh.

Vierailija
47/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudosti meni tuohon yhteen viestiin tämä viestini.

.

.

Suurin osa ei vieläkään ole tajunnut ettei ajokortti ole koskaan ollutkaan henkilöllisyystodistus!

Huoh.

Nuoret ymmärrän, mutta jopa 40v ja vanhemmat ei tätä tiedä, niin huh huh.

Vierailija
48/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tässä kellä on jatkuvasti asiaa pankkiin? Itse olen varmaan viisi vuotta sitten käynyt omassa konttorissani. Ihan oikeasti se että tarkistetaan henkilöllisyys ei ole kiusan tekoa vaan oikeasti halutaan varmistaa, että oikea henkilö on asialla. Tämä on sinun ja minun TURVAKSI.

Vierailija
49/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti ei ole aiemminkaan ollut virallinen henkilölisyystodistus, vaikka on monessa paikassa sellaiseksi kelpuutettukin. Joskus hyväksyttiin jopa kuvallinen Kela-korttikin jossain, mutta näitähän ei enää edes saa. 

Jos jatkossa ajokorttia ei enää hyväksytä henkilöllisyyden todistamiseen, niin sitten vaan pitää hankkia se henkilökortti vähintään. Mulla ainakin on ajokortissa sellainen kuva, josta minua ei välttämättä tunnista, enkä edes ole ollut 18 v siinä kuvassa, vaan 25 v. Ja ajokorttihan on oikeasti tarkoitettu vain ajo-oikeuden todistamiseen.

Tähänkään mennessä ei ole esim. passia voinut noutaa ilman vanhaa passia tai henkilöllisyystodistusta.

Miksi poliisille riittää ajokortti henkilön tunnistamiseen, mutta yrityksille ei riitä?

Ei kelpaa poliisillekaan joka asiassa. Kuten passia hakiessa ei käy

Mulla kyllä kelpasi kuukausi sitten.

Ei ollut kuin vanha ajokortti ja sain sillä ensimmäisen (30 vuoteen) henkkarin hankittua.

Mulla oli siis 30v sitten kankittu henkkari (ei todella voimassa!) ja vanhentunut passi, molemmat kotona.

Näytin poliisilaitoksella vain vanhan ajokortin ja viikon päästä oli uusi henkkarin R:llä

Toki kyselivöt ajokortin lisäksi tunnustekysymyksiä: entistä osoitetta, lapsien sotuja, vanhempien koko nimiä, heidän ikää..........

Sanalla lailla sain passin. Ei ollu kuin 20v takaa henkkari ja ajokortti. Passi tuli ja vielä pikana.

Olen niin luotettava 🤗

Vierailija
50/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tässä kellä on jatkuvasti asiaa pankkiin? Itse olen varmaan viisi vuotta sitten käynyt omassa konttorissani. Ihan oikeasti se että tarkistetaan henkilöllisyys ei ole kiusan tekoa vaan oikeasti halutaan varmistaa, että oikea henkilö on asialla. Tämä on sinun ja minun TURVAKSI.

Ihmiset joutuvat hoitamaa esim kuolinpesän asioita paikan päällä tai lainaneuvotteluita... Ethän sä voi edes kuolleen laskuja maksaa yleensä kuin pankissa kassalla. Tämä on yleinen käytäntö. Joillakin pankeilla voi olla poikkeuksia. Mutta esim OP ryhmä vaatii menemään paikan päälle, laskut kainalossa ja virkatodistus mukaan.

Vierailija
51/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma sp:stä saa ainakin  sen oman asiakaskortin.

Siinä ei ole valokuvaa kantajastaan, mutta jos ja  kun käyt aina vain niissä  samoissa tutuissa pankkikonttoreissasi, niin kyllä ne tutuiksi siellä tulevat virkailijat sinutkin oppivat tuntemaan. 

Voit ,alapeukuttaja , halveksia ja pitää neuvoani mielestäsi kuinka mitättömänä tahansa, mutta esim. minulta ei niissä tutuissa konttoreissani, joissa vakituisesti  käyn, kysytä koskaan mitään henkilöllisyystodistusta.

(huom. tietysti: jos esim.  kierrät työsi vuoksi ympäri Suomea ja käyt joka kerta eri konttoreissa eri paikkakunnilla  niin sitten sinun tietenkin täytyy voida todistaa henkilöllisyytesi, mutta sittenhän et kuulukaan niihin  paikallisiin tuttuihin kanta-asiakkaisiin.

Niitä kuitenkin on käytännössä suurin osa asiakkaista konttorissa kuin konttorissa, eli jokaisessa pankkitoimipisteessä. (se kaikkein tutuin vakiovirkailijani siellä  osaa jopa tilinumeronikin ulkoa !)

Olin pankissa töissä, ja liiankin tutuksi tuli nämä asiakkaat jotka esittivät tiliavain-nimisen kortin (eli se johon tilinumero on kynällä kirjoitettu, ei edes nimeä tai mitään muuta), ja ihmettelivät että eikö tämä nyt muka käy. Samat säännöt kaikille, niin on helpoin.

t: yksi alapeukuttajista

No esitä sinä sitten se henkkarisi ja tunnistaudu sillä vaikka joka ainoa kerta sen  pankkisi saman  tutun kassan luo tullessasi . Suotakoon se kaikin mokomin sinulle. ( kai hän sitten jonkun  parin sadan käyntikertasi jälkeen alkaa uskoa, että olet se 'Maija Meikäläinen' tai 'Matti Virtanen ' mikä siellä lukeekin ja  on joskus hermostunut jonon ollessa pitkä, että 'taas siellä oli se yks henkkarihullu tunnistautuja jonon kulkua jaASIOINNIN SUJUVUUTTA hidastamassa.' 

Mites se henkkareitten näyttäminen mitään hidastaa? Nehän on helppo kaivaa lompakosta esiin jo valmiiksi, ennenkun ehditään niitä kysyä.

Lisäksi, ihan meidän omaa etua ajatellen niitä henkkareita kysytään.

Mites jos siinä pankissa olis uusi työntekijä, ja joku väittäisi siellä pankin tiskillä olevansa sinä, sanoo sun nimen ja luettelee sun tilinumeron tai muita tietoja, ja nostaa sun tilitä rahaa, onko se sulle siis ihan ok? Sanoisit vaan että sellaista sattuu, vai etkö muka syyttäisi pankin työntetkijää että miksi ei pyytänyt esittämään henkilötodistusta?

Vierailija
52/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran näin kaupan jonossa tällaisen tilanteen

(ainakin silloin oli niin että kortilla maksaessa alle 50€ ostoksissa ei tarvii henkkareita, mut jos summa on 50€ tai yli, niin henkkarit pitää näyttää)

Asiakkaana hieman yli keski-ikäinen nainen ja hänen ostosten loppusumma oli jotain 51,20€ ja myyjä tietysti kysyi henkkareita, jolloin asiakas alkoi kiukutella että eihän tähän mitään henkkareita tarvii kun ostokset ei maksa kun suunnilleen 50€,

johon myyjä ystävällisesti yritti selittää, että kun summa on tosiaan yli sen 50€ niin henkkarit pitää näyttää,

asiakas jatkoi kiukuttelua että hän on rehellinen kansalainen ja ihan omalla kortilla maksaa,

myyjä jälleen selitti että heidän pitää kysyä henkkarit jos summa on 50€ tai yli,

jolloin asiakas jatkoi kiukuttelua, että on se nyt kumma kun on alle kahdesta eurosta kyse, niin ihanko tahallaan kysyt vai mitä oikein meinaat, hän on kyllä ihan rehellinen ihminen ja ei paljon kiinnosta asioida täällä enää jos tää on tämmöstä ettei ostoksia saa maksaa ilman turhaa niuhottamista jne jne

Lopulta näytti henkkarit ja poistui vihaisena

(asiakas olis muuten ehtinyt näyttää ne henkkarit monta kertaa siinä ajassa minkä käytti kiukutteluun)

Eikö asiakas käsittänyt että hänen omaa parastaan ajatellen ne henkkarit kysytään?

Mulle tuli ainakin sitä kiukuttelua kuunnellessa mieleen että kun summa sattui olemaan melkein tasan sen 50€, että ehkä kortti onkin jonkun muun kun ei halua todistaa henkilöllisyyttään ja on yrittänyt laskea ostosten hinnan niin että voi maksaa näyttämättä henkkareita, mut laski pari euroa väärin, ja siksi alkoi haukkua myyjää tiukkapipoiseksi ja korosti miten loukkaa kun häntä, rehellistä kansalaista epäillään kun oikein henkkarit pitää niin pikkusumman takia näyttää, ja blaa blaa blaa...

Mut mitäs jos asia olisikin ollut niin päin, että tuon asiakkaan kortti olisi kadonnut/pudonnut, eikä olisi itse sitä vielä huomannut, tai olis huomannut kortin kadonneen mutta ei olis vielä ehtinyt kuolettaa sitä, ja joku olis em tavalla käyttänyt hänen korttiaan vaikka kuinka monessa eri kaupassa, niin ihan varmaan olis vaatinut selitystä että miksi ei henkkareta kysytty, vaikka niin kuuluu tehdä aina yli 50€ ostoksissa.