Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pankintiskillä tunnistautuminen onnistuu?

kysyjä
15.11.2018 |

Miten siellä pankin tiskillä pystyy tunnistautumaan, kun ajokortti ei kohta enää käy heille?
Onko ainoa mahdollisuus hankkia henkilökortti tai passi, joita todennäköisesti 5vuoden aikana ei tarvitse hyvin monta kertaa?
Vai onnistuisiko että mobiilissa näytän kuka olen tai kiikutan verkkotunnukset pankkiin mukana?
Mietin kun itselläni käyttöoikeus pankkiasioidenhoitoon konttorissa muiden tileihin.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun ne sormenjäljet on otettu poliisilaitoksella passia varten talteen, niin miksei mua voi sitten tunnistaa esim. niistä?

Vierailija
22/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa mietin just sekunti sitten, kun luin OP:n tiedotteen asiasta. Ajokortilla oon hoitanut asiani yli 30 vuotta. Ihan paska uudistus. Olisivat muuttaneet vaan sen tunnistamisvälineen suomalaiseksi ajokortiksi. Haiskahti nimittäin tulokkaiden aiheuttamalta ongelmalta.

Miksi hankkisin henkilökortin, jos mulla on kuvallinen ajokortti? Tai miksi passin, jos ei oo rahaa matkustaa? Ainakin passi maksaa rahaa ja vaivaa. Miksei ne muuten voi ottaa sitä passikuvaa poliisilaitoksella, esim.  jollain automaatilla, kun sormenjäljetkin osaavat ottaa?

Kuvallinen ajokortti ei ole moneen vuoteen enää ollut virallinen henkilöllisyystodistus, kun sen voimassaolo aika on pitkä, eikä kuvaa vaihdeta.

Op on nyt kyllä aikaansa jäljessä, sillä muut pankit ovat vaatineet virallisen henk.todistuksen jo yli 5v sitten.

Eikä kuvallinen henkilökortti käy muuallekaan henk.todistukseksi, ei edes jos käy äänestämässä.

Kyllä mä ajokortilla äänestin viimeksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys viesti 19 viimeinen lause

Pitää olla kuvallinen ajokortti, ei henkilökortti

Vierailija
24/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla näin vaikeaa...

Vierailija
25/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa mietin just sekunti sitten, kun luin OP:n tiedotteen asiasta. Ajokortilla oon hoitanut asiani yli 30 vuotta. Ihan paska uudistus. Olisivat muuttaneet vaan sen tunnistamisvälineen suomalaiseksi ajokortiksi. Haiskahti nimittäin tulokkaiden aiheuttamalta ongelmalta.

Miksi hankkisin henkilökortin, jos mulla on kuvallinen ajokortti? Tai miksi passin, jos ei oo rahaa matkustaa? Ainakin passi maksaa rahaa ja vaivaa. Miksei ne muuten voi ottaa sitä passikuvaa poliisilaitoksella, esim.  jollain automaatilla, kun sormenjäljetkin osaavat ottaa?

Ja sinähän et ole 30v muuttunut miksikään?

Ja olet yhtä nuori ja tunnistettavissa kuvasta, kuin 30v sitten?

Vierailija
26/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla näin vaikeaa...

No vuitton sentään, älä pilaa hyvää 😊 marmatusiloamme 😜

Vierailija
27/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta ollaan kotimaassamme kuin ulkomailla. Passi aina kassissa, että saa asiansa hoidettua.

Vierailija
28/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinähän et ole 30v muuttunut miksikään?

Ja olet yhtä nuori ja tunnistettavissa kuvasta, kuin 30v sitten?

Kyllä ne pottunokka ja hiirenharmaa tukka on samat edelleen. Poliisille kuitenkin on tuo ajokortti kelvannut tähän asti.

Vierailija
29/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se passakuvan ottaminen on noin vaikeaa? Kävelet valokuvausliikkeeseen ja nappaavat kuvan ja lähettävät sähköisesti poliisilaitokselle. Ja se kuva voidaan ottaa sinusta vaikka Utsjoella tai Helsingissä.

Vierailija
30/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvallinen ajokortti ei ole moneen vuoteen enää ollut virallinen henkilöllisyystodistus, kun sen voimassaolo aika on pitkä, eikä kuvaa vaihdeta.

Op on nyt kyllä aikaansa jäljessä, sillä muut pankit ovat vaatineet virallisen henk.todistuksen jo yli 5v sitten.

Eikä kuvallinen henkilökortti käy muuallekaan henk.todistukseksi, ei edes jos käy äänestämässä.

Tarkoitit varmaankin kuvallista ajokorttia, etkä henkilökorttia.

Vierailija
31/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hankit sen henkilökortin, tahvo.

Kaikki eivät ole lampaita.

Vierailija
32/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti ei ole aiemminkaan ollut virallinen henkilölisyystodistus, vaikka on monessa paikassa sellaiseksi kelpuutettukin. Joskus hyväksyttiin jopa kuvallinen Kela-korttikin jossain, mutta näitähän ei enää edes saa. 

Jos jatkossa ajokorttia ei enää hyväksytä henkilöllisyyden todistamiseen, niin sitten vaan pitää hankkia se henkilökortti vähintään. Mulla ainakin on ajokortissa sellainen kuva, josta minua ei välttämättä tunnista, enkä edes ole ollut 18 v siinä kuvassa, vaan 25 v. Ja ajokorttihan on oikeasti tarkoitettu vain ajo-oikeuden todistamiseen.

Tähänkään mennessä ei ole esim. passia voinut noutaa ilman vanhaa passia tai henkilöllisyystodistusta.

Kuvallinen Kela-kortti on luotu juuri pankkiasiointia varten.

Sen poistaminen toimivien korttien joukosta on pelkkää pahansuopaa rahastusta.

Vierailija
33/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyäänhän passikuvan voi mainiosti ottaa itsekin, mikään ei estä. Pitää vain olla sääntöjen mukainen pilkulleen. : ~

Vierailija
34/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma sp:stä saa ainakin  sen oman asiakaskortin.

Siinä ei ole valokuvaa kantajastaan, mutta jos ja  kun käyt aina vain niissä  samoissa tutuissa pankkikonttoreissasi, niin kyllä ne tutuiksi siellä tulevat virkailijat sinutkin oppivat tuntemaan. 

Voit ,alapeukuttaja , halveksia ja pitää neuvoani mielestäsi kuinka mitättömänä tahansa, mutta esim. minulta ei niissä tutuissa konttoreissani, joissa vakituisesti  käyn, kysytä koskaan mitään henkilöllisyystodistusta.

(huom. tietysti: jos esim.  kierrät työsi vuoksi ympäri Suomea ja käyt joka kerta eri konttoreissa eri paikkakunnilla  niin sitten sinun tietenkin täytyy voida todistaa henkilöllisyytesi, mutta sittenhän et kuulukaan niihin  paikallisiin tuttuihin kanta-asiakkaisiin.

Niitä kuitenkin on käytännössä suurin osa asiakkaista konttorissa kuin konttorissa, eli jokaisessa pankkitoimipisteessä. (se kaikkein tutuin vakiovirkailijani siellä  osaa jopa tilinumeronikin ulkoa !)

Vierailija
35/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle yksi taho väitti ettei vuotta aiemmin vanhentunut henkilökortti kelpaa enää tunnistautumiseen ja pitää hommata uusi. Vähän outoa kun poliisin mielestä se on edelleen voimassaoleva tunnistautumisväline (jolla voi mm. hakea uuden passin tai henkilökortin) vaikkei se sertifikaatti enää voimassa olekaan.

Vierailija
36/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole noita pankissa (joka kerta) tunnistautumisen ja henkilöllisyytensä todistamisen vaikeuksia tuttujen  oma sp. virkailijoiden kanssa, joilta tulee kysyttyä aina ne minulle nimeltä tuttujen  lastenlasten kuulumiset ja miten meni esim.  'se viime viikon kesämökkireissu'  tms"small  talkia" heitettyä sukulaisista ja tapahtumista eräänkin, sen tutuimman niistä  kanssa ...

Ainoastaan eräs nuorempi virkailija (joka oli kai silloin vasta harjoittelija) kysyi ensi kertaa tavatessamme henkkarit, mutta enää ei kysy hänkään.

Kertatodistaminen riitti hänellekin ja on tullut huomattavasti leppoisammaksi ja ainakin huomattavasti  vähemmän kireäksi, kuin silloin alkuaikoinaan, mikä sinänsä on tietysti vain hyvä asia.

Tuntuisi aika ikävältä asiakaspalveluhengeltä pankin taholta minusta se, jos joutuisi joka ikinen kerta vakiokonttoriinsa ( siis siihen jossa useimmin asioi) tullessaan todistamaan sen, kuka on. 

Mikä seuraavaksi, metallinpaljastimen läpikö pankkiin tullessa  ja hälytys päälle vaikka käsilaukun tai vyön metallisoljesta ja heti siitä kovakouraisten vartijoiden suorittamaan ruumiintarkastukseen ja vielä poliisi varmuudeksi paikalle kaikkea kuulustelemaansa pöytäkirjaan laittamaan  ?

Ne tilanteet joissa henkilöllisyys vaaditaan todistamaan paperein, ovat kuitenkin yleensä melko poikkeusluontoisia tapauksia.  (jonkun kaupungilta tulevan kirjatun postilähetyksen, siis lunastettavan kirjeen tms.  hakemisen, tai virallisten hakemusten  yhteydessä vaikkapa .). Ja tietenkin jos tekee osamaksukauppoja tms. kauppa-akteja. 

Alkoholijuomien myynti ja anniskelu on tietysti sekin perinteisesti aluetta, jolla myyjän tai anniskelutahon velvollisuuksiin kuuluu tarkastaa asiakkaan henkilöllisyys, mikäli epäilee tätä vielä alaikäiseksi anniskelurajoitusten suhteen ( ...joskin varmasti monilta,  esim. niiltä  huonoin seurauksin  päättyneiltä riidoilta ravintolan jonoissa olisi vältytty, jos portsarit olisivat niitä henkkareita kysyessään, eli siis ENNEN sitä käyttäneet vähän älyllistä harkintaa mm. henkilön koon, siis pituuden yms. suhteen )

Sitä ,että jokaisen rehellisen, tavallisen kansalaisen ihan liikkuessaan vaan joka paikassa pitäisi pitää henkkarit mukanaan (siis välttyäkseen esim. poliisikuulustelulta kysyttäessä ja  ilman niitä tavattaessa  ) en pidä kansalaisyhteiskuntaan kuuluvana, enkä siihen tavoiteltavana  asiana. 

Vierailija
37/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä, miten 90v anoppini onnistuu saamaan passin, kun ei ole henkilökorttia, ajokorttia eikä vanhaa passia?

Itse hän tuumasi, ettei ehkä ole olemassakaan, kun siitä ei ole todisteita. Laskut kyllä pitää maksaa ja verot ym. Vaikka ei tiedetä, kuka hän on.😣

Vierailija
38/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei ole valokuvaa kantajastaan, mutta jos ja  kun käyt aina vain niissä  samoissa tutuissa pankkikonttoreissasi, niin kyllä ne tutuiksi siellä tulevat virkailijat sinutkin oppivat tuntemaan. 

Voit ,alapeukuttaja , halveksia ja pitää neuvoani mielestäsi kuinka mitättömänä tahansa, mutta esim. minulta ei niissä tutuissa konttoreissani, joissa vakituisesti  käyn, kysytä koskaan mitään henkilöllisyystodistusta.

(huom. tietysti: jos esim.  kierrät työsi vuoksi ympäri Suomea ja käyt joka kerta eri konttoreissa eri paikkakunnilla  niin sitten sinun tietenkin täytyy voida todistaa henkilöllisyytesi, mutta sittenhän et kuulukaan niihin  paikallisiin tuttuihin kanta-asiakkaisiin.

Niitä kuitenkin on käytännössä suurin osa asiakkaista konttorissa kuin konttorissa, eli jokaisessa pankkitoimipisteessä. (se kaikkein tutuin vakiovirkailijani siellä  osaa jopa tilinumeronikin ulkoa !)

Olin pankissa töissä, ja liiankin tutuksi tuli nämä asiakkaat jotka esittivät tiliavain-nimisen kortin (eli se johon tilinumero on kynällä kirjoitettu, ei edes nimeä tai mitään muuta), ja ihmettelivät että eikö tämä nyt muka käy. Samat säännöt kaikille, niin on helpoin.

t: yksi alapeukuttajista

Vierailija
39/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankin tuossa jokin aika sitten uuden henkilökortin sekä uusin ajokorttini, sillä aikaisempi oli vielä pahviversio, joka ei kelvannut pankissa todistamaan henkilöllisyyttäni, vaikka olin asioinut samassa konttorissa parikymmentä vuotta ja virkailijakin oli tuttu ennestään. Molemmat uudet kortit maksoivat joitakin kymppejä, henkkari muistaakseni oli hieman kalliimpi kuin ajokortti.

Jotta voisi tilata henkkarin, pitää pystyä todistamaan henkilöllisyytensä. Siinä minulla kelpasi vielä vanha ajokortti, sillä muutakaan ei ollut. Viereisellä luukulla asioi joku vanhempi herrasmies, jolla ei ollut minkäänlaista dokumenttia henkilöllisyydestään, joten ei voinut tilata henkkariakaan. Häntä neuvottiin tekemään valtakirja jollekin, joka pystyy todistamaan oman henkilöllisyytensä ja tilaamaan hänen edustajanaan hänelle tuon henkkarin.

Asioin äskettäin vakuutusyhtiössä ja siellä tuli puhetta henkilöllisyyden toteamisesta. Virkailija kertoi, että heillä kelpaa edelleen vuodenvaihteen jälkeenkin myös ajokortti.

Byrokratia kukkii, mutta meidän turvaksemme ja suojaksemmehan nuo tiukentuneet lait on laadittu.

Siis onko tuo muuttunut noin älyttömäksi?

Kun hain kortteja kuutisen vuotta sitten niin virkailija suoritti sellaisen tunnistamismenettelyn, kyseltiin vanhoja osoitteita yms.

Nyt korttini on tietysti vanhentunut, ottaa köyhänä eläkeläisenä melko raskaasti päähän jos tässä joutuu hankkimaan taas. Toivottavasti sujuisi edes omassa kunnassa, ettei tarvitse naapurikaupunkiin lähteä.

Eikö edes henkilökortti voisi olla voimassa 10 vuotta, jossain vaiheessahan puhuttiin että 10 vuoden passi ehkä tulisi takaisin.

Vierailija
40/52 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin pankissa töissä, ja liiankin tutuksi tuli nämä asiakkaat jotka esittivät tiliavain-nimisen kortin (eli se johon tilinumero on kynällä kirjoitettu, ei edes nimeä tai mitään muuta), ja ihmettelivät että eikö tämä nyt muka käy. Samat säännöt kaikille, niin on helpoin.

t: yksi alapeukuttajista

No esitä sinä sitten se henkkarisi ja tunnistaudu sillä vaikka joka ainoa kerta sen  pankkisi saman  tutun kassan luo tullessasi . Suotakoon se kaikin mokomin sinulle. ( kai hän sitten jonkun  parin sadan käyntikertasi jälkeen alkaa uskoa, että olet se 'Maija Meikäläinen' tai 'Matti Virtanen ' mikä siellä lukeekin ja  on joskus hermostunut jonon ollessa pitkä, että 'taas siellä oli se yks henkkarihullu tunnistautuja jonon kulkua jaASIOINNIN SUJUVUUTTA hidastamassa.'