Aliarvostetuimmat muusikot suomessa
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jarkko Ahola - vaikka suosiota on saanutkin niin edelleen on porukkaa jotka ei tajua kuinka poikkeuslahjakas ja maailmanluokkaa. Jos vain Ahola olisi ruotsalainenkin edes, niin olisi globaali stara.
Sori, mutta näin ohiksena en voi ikinä ymmärtää, miten kukaan missään kestää kunnella Aholaa :D Ihan kauheaa kailotusta. Todellakin yliarvostettu artisti. Niinkuin yksitotinen huutaminen olisi jokin meriitti.
Aholan on kuule aika paljon muutakin kuin Teräsbetonin Taivas lyö tulta karjuva solisti.
SmileTaivas Itkee
No mutta. Smilehän oli aivan hyvä tulkinta.
Mutta noin yleisesti Aholan soundi ottaa minua todella pahasti johonkin hermoon, se on sellainen ohuen viiltävä ja nasaali ja kaikki Raskasta Joulua (olen joutunut töissä kuuntelemaan näitä, voi elämä) tulkinnat ovat olleet minulle silkkaa kidutusta :D
Niin, no. Puhdasooppista hevikieuntaa, kuuluu tyyliin, ja terveesti hoitaa senkin. Ahola sais laulaa ja käyttää enemmänkin koska on ihan suvereeni ja parhaita maailmassa elävistä hevisolisteista, mutta just tuollaiset ymmärtämättömät leimat - eli tämä aliarvostus - johtaa siihen että laulaa nykyisellään vaikkapa noita jazzaavia klassikoja. Upeasti, mutta onhan se todella sääli, sama kuin huippuballerinalle sanois että ärsyttää kun sipsutat varpaillas, tanssi kuule ihan taviksena kanta-askelin!
Eipä sillä teknisellä taitavuudella ole kuulijalle juuri väliä, jos sillkka lauluäänen sävy ja taajuus saa aikaan migreenin :D En myöskään arvosta Aholaa tulkitsijana, on oikea totinen torvensoittaja vailla nyansseja.
Ei kaikkia voi miellyttää ja koskettaa, ihmiset niin erilaisia, siksi hyvä että on monenlaisia laulajia. Itse tykkään että Ahola on erityisen spesiaali koska teknisen taituruuden lisäksi on on niin näkemyksellisen sävykäs ja etenkin herkkyyden ilmaisua pelkäämätön tulkitsija. Vielä vähän enemmän, samaan tapaan kuin joku Daniel Day Lewis tai Joaquin Phoenix on "näyttelijöiden näyttelijä" niin Ahola on "laulajien laulaja" - tai metodilaulaja, kun ne tunnetilat tulee läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:lle tiedoksi: Diandra Flores ei ole mikään muusikko, vaan laulaja joka laulaa ainoastaan muiden tekemiä cover-biisejä. Ei siis ole ikinä tehnyt itse mitään musiikkinsa eteen ja ainoastaan muutama hänelle itselleen tehty suomenkielinen surkea biisi on olemassa (mm."kuuntelin neonvalon hurihurihurinaa" 5v sitten). Ei tuolla tavalla menestystä tai arvostusta tule. Samaa mieltä olen että upea lauluääni. Miten saisi esim Jurekin tai Riisi Riihimäen tai Immosen tekemään hänelle kunnon kappaleita?
Mitenkäs tuo Hector? Jätkä on kääntänyt suunnilleen kaikki kappaleensa englannin kielisistä versioista (onkohan käännöstäkään tehnyt itse?), joten ei eroa juuri Diandrasta.
Lisäksi hector (ja moni muu muusikoksi täällä kutsuttu) on oikeastaan sanoittaja eli runoilija/kirjailija eikä sanoittaja välttämättä ole muusikko ollenkaan. Vai onko eino leino muusikko jos joku säveltää leinon tekstistä kappaleen?
Vierailija kirjoitti:
Edu Kettunen. Itsekin löysin Lentäjän pojan jälkeen syntyneen tuotantonsa vasta pari vuotta sitten sattumalta. Lumouduin. Tuttavapiirissä tuotantonsa tuttuutta tiedustellessani olen todennut, ettei hänen musiikkiaan tunneta.
Tämä! Itse lupauduin anopin kanssa Edun keikalle ja itsekseni kirosin mihin tuli taas suostuttua. Enkä tiennyt kuin lentäjän pojan, mutta herranjumala kuinka hyviä kappaleita, upeita sanoituksia ja mahtava live esiintyjä. Musta tuli fani kertaheitolla ja ikääkin "vasta" 30v.
Netta Skog, saavuttanut vaikka mitä mutta silti harva tietää.
Väinöväinö. Tehnyt paljon musaa mm. Pyhimykselle.
Marko Annala tunnetaan metallipiireissä, mutta hänen loistavat sävellykset ja sanoitukset ansaitsisivat arvostusta myös muualta.
Joku vastasi Anton Kabanen. Miten hän on aliarvostettu? Hänellä menee todella hyvin bändinsä kanssa.
Jos metallikitaristeista puhutaan, niin aliarvostettu ja liian tuntemattomaksi on jäänyt Joonas Parkkonen, joka on yksi musikaalisimmista kitaristeista mitä tiedän ja teknisesti moitteeton tiluttaja. Iski vaan kätensä p*skaan olemalla Santa Cruzissa.
Vierailija kirjoitti:
Maustetyttöjen Kaisa. Hyvää matskua väänsi jo 2-kymppisenä.
Maustetytöt on kyllä tämän hetken ehdottomasti yliarvostetuin.
Aika paljon nimiä, jotka eivät ole aliarvostettuja muuta kuin median toimesta jotka uutisoivat ja soittavat vain hyvin harvojen artistien musiikkia.
Esa Kaartamo (RIP). Oli kollegojensa suuresti arvostama mutta suurelle yleisölle varsin tuntematon. Toki halusikin niin.
Vierailija kirjoitti:
Marko Annala tunnetaan metallipiireissä, mutta hänen loistavat sävellykset ja sanoitukset ansaitsisivat arvostusta myös muualta.
Marko Annala on tosi hyvä muusikko ja mielestäni on kyllä melko tunnettu metallipiirien ulkopuolellakin. Mokoma kiertää kuitenkin Suomen "yleisfestareitakin". Ja usein mediassa.
Sen sijaan maailmalla menestyneet suomalais metallibändit ovat nykyään Suomen medialle kuin pelkkää ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kepa Salmirinne Zero Nine
Apua. Mietittiin eilen siskon kanssa Kepaa. Meillä oli hänen juliste seinällä. Täytyy tunnustaa, että en muista lainkaan millaista musiikki Zero Nine soitti. Pitääkin käydä YouTubessa kuuntelemassa.
Tuli siskon kanssa mieleen myös Eurooppa 3 (?), Puolikuu ja hevibändi jossa soitti 3 miestä, olisko ollut Keravalta. Yksi miehistä on tainnut jo kuolla , hitsi kun en muista bändin nimeä.
Nyt muistin, että yhden kundin nimi oli Twist Twist jotain.
Peer Günt on Kouvolasta eikä Keravalta. On ihan olemassa edelleen, mutta uuden rumpalin ja basistin voimin. Ja ei oo vanhastakaan kokoonpanosta kukaan kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jarkko Ahola - vaikka suosiota on saanutkin niin edelleen on porukkaa jotka ei tajua kuinka poikkeuslahjakas ja maailmanluokkaa. Jos vain Ahola olisi ruotsalainenkin edes, niin olisi globaali stara.
Sori, mutta näin ohiksena en voi ikinä ymmärtää, miten kukaan missään kestää kunnella Aholaa :D Ihan kauheaa kailotusta. Todellakin yliarvostettu artisti. Niinkuin yksitotinen huutaminen olisi jokin meriitti.
Aholan on kuule aika paljon muutakin kuin Teräsbetonin Taivas lyö tulta karjuva solisti.
SmileTaivas Itkee
No mutta. Smilehän oli aivan hyvä tulkinta.
Mutta noin yleisesti Aholan soundi ottaa minua todella pahasti johonkin hermoon, se on sellainen ohuen viiltävä ja nasaali ja kaikki Raskasta Joulua (olen joutunut töissä kuuntelemaan näitä, voi elämä) tulkinnat ovat olleet minulle silkkaa kidutusta :D
Niin, no. Puhdasooppista hevikieuntaa, kuuluu tyyliin, ja terveesti hoitaa senkin. Ahola sais laulaa ja käyttää enemmänkin koska on ihan suvereeni ja parhaita maailmassa elävistä hevisolisteista, mutta just tuollaiset ymmärtämättömät leimat - eli tämä aliarvostus - johtaa siihen että laulaa nykyisellään vaikkapa noita jazzaavia klassikoja. Upeasti, mutta onhan se todella sääli, sama kuin huippuballerinalle sanois että ärsyttää kun sipsutat varpaillas, tanssi kuule ihan taviksena kanta-askelin!
Eipä sillä teknisellä taitavuudella ole kuulijalle juuri väliä, jos sillkka lauluäänen sävy ja taajuus saa aikaan migreenin :D En myöskään arvosta Aholaa tulkitsijana, on oikea totinen torvensoittaja vailla nyansseja.
Ei sillä ole mitään väliä pitääkö joku Aholan biiseistä, tyylistä tai persoonallisuudesta tai saatko juuri sinä niistä migreenin. Kyse oli aliarvostetuista muusikoista Suomessa, ei kenenkään henk. koht. mieltymyksistä tiettyyn ihmiseen tai laulutyyliin. (Esim. minusta Diandra laulaa enimmäkseen ihan hirveää skeidaa, mutta ei se sitä muuta, että hänellä kerta kaikkiaan on upea ääni.) Ahola kuitenkin säveltää, sanoittaa ja sovittaa biisejä monessa eri genressä + tekee biisejä muillekin kuin itselleen, soittaa ainakin bassoa, kitaraa ja rumpuja käsittääkseni, äänitti ja tuotti itse oman soololevynsä jolla soitti itse myös monia instrumentteja kaikissa biiseissä (Mä tuun sun luo), ja Aholan ääni nyt on aivan huikea, ei siitä pääse mihinkään. Nimenomaan ottaen huomioon Aholan monilahjakkuuden ja poikkeuksellisen äänen, hän on aliarvostettu Suomessa - tosin viime aikoina ihan kuin olisi arvostus noussut, mm. Hesari vihdoin noteerasi Aholan oman soololevyn jne. Ja Ahola myös hallitsee genren kuin genren, toki hän on loistava hevisolisti mutta minusta se on nimenomaan hienoa, että hän uskaltaa tehdä omaa juttuaan ja tehdä muutakin kuin heviä vaikka kourallinen Teräsbetonifaneja siitä yhä jaksaa murjottaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta Aholahan on hieno just siksi että se ei koskaan huuda vaan laulaa silleen perinteisesti kuten vanhan liiton luonnollista voimakasta ääntä käyttävät laulajat lauloivat, Olavi Virrat, italialaiset kadunkulmalaulajat sorrentoineen sun muut. Tervettä peruslaulua, mutta ehkä se sitten tässä hönkivien, kuiskaavien ja piipittävien nykypopparien maailmassa on "huutamista".
Just näin. Laulutaito on hävinnyt, kun on nämä VilleGallet, Vartiaiset ja Jaret. Tykkään kyllä hyvästä räppäämisestä mutta kaikkein kamalinta on Cheekin äänenkäyttö ja Vartiaisen huokailu/hönkiminen. Tosin Missä muruseni on, on hieno kappale. Hönkäily ei siinä biisissä haittaa. Mutta ei sitä jaksa montaa biisiä.
Kyllä rockin puolellakin on paljon sellaisia tosi suosittuja bändejä, joiden laulaja ei osaa ollenkaan laulaa. Esim. Eppu Normaali. Ei siinä nyt mistään laulutaidosta voi puhua. Suomessa yleensäkin arvostetaan vähemmän hyvää lauluääntä ja laulutaitoa kuin maailmalla, Suomessa pääsee helposti pinnalle bändi jonka laulajalla ei ole minkäänlaista ääntä ja joka voi vetää ihan nuotin vierestä, jos musiikki on muuten hyvää.
En ymmärrä miksi Sepi Kumpulainen ei ole tunnetumpi? :( Kitaristi, säveltäjä, sanoittaja. Hieno mies kertakaikkiaan!