Naisen sterilisointi (piuhojen katkaisu)
Terve!
Jos sulla on kokemusta sterilisaatiosta juurikin piuhojen katkaisusta (ei klipsit) niin kiinnostais kovasti että onko tullut mitään hormoni muutoksia leikkauksen jälkeen yms? Oletko ollut tyytyväinen?
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tehty sektion yhteydessä vuonna 2013, olin tuolloin 30-vuotias. En tiedä onko sterilisaatiolla yhteyttä nykyiseen vointiini, mutta muutoksia mielialaan ja kroppaan on sen jälkeen tullut ihan hirveä lista ja alan kallistua sille kannalle, että sterilisaatio voisi olla syynä. Kuukautiset ovat muuttuneet todella runsaiksi (suurin tamponi ja side yhtäaikaa pitää maksimissaan tunnin ja vuoto on möykkyistä), kierto on lyhentynyt ja on nyt noin kolme viikkoa tai vähemmän, joista vuodan sen pari viikkoa enemmän tai vähemmän; .
Kuukautisvuotojen ostalta sopii lähestyviin vaihevuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tehty sektion yhteydessä vuonna 2013, olin tuolloin 30-vuotias. En tiedä onko sterilisaatiolla yhteyttä nykyiseen vointiini, mutta muutoksia mielialaan ja kroppaan on sen jälkeen tullut ihan hirveä lista ja alan kallistua sille kannalle, että sterilisaatio voisi olla syynä. Kuukautiset ovat muuttuneet todella runsaiksi (suurin tamponi ja side yhtäaikaa pitää maksimissaan tunnin ja vuoto on möykkyistä), kierto on lyhentynyt ja on nyt noin kolme viikkoa tai vähemmän, joista vuodan sen pari viikkoa enemmän tai vähemmän; .
Kuukautisvuotojen ostalta sopii lähestyviin vaihevuosiin.
Mutta mä olen vasta 36-vuotias! Eli sterilisaatioko on aiheuttanut aikaistuneet vaihdevuodet? Kuukautisongelmien takia olen jopa lueskellut kohdunpoiston mahdollisuudesta... Mutta pahentaisikohan se sitten näitä muita oireita, hmm. Jotain hormonikorvausta varmaankin tarvitsisin.
En havainnut mitään muutoksia. Helppo ja varma ehkäisy. Olin 36 v. ja neljä lasta, luku siis 100% varmasti täynnä. Päivääkään en ole katunut. Nyt olen pian viiskymppinen.
Kuukautiset runsastuivat vajaa nelikymppisenä vähitellen, kierto alkoi heittelemään ja kivut lisääntyivät jne. Nämä ovat pieniä muutoksia jotka kuuluvat ikään ja ennakoivat premenopausaalista aikaa tulevaisuudessa. Hankin 10v kuluttua sterilisaatiosta hormonikierukan runsastuneiden kuukautisten takia gynen ehdotuksesta, ja sillä aika pian loppuivat kuukautiset ja kivutkin. Edelleen seksikin kivaa ja eipä haittaa enää ne iänikuiset menkatkaan.
Kakkoskommentoija oireet kuulostavat ainakin osin premenopausaalisilta esioireilta. Noin yhdellä sadasta naisesta vaihdevuodet alkavat alle nelikymppisenä ja vielä tavallisempaa on, että 35-vuotias alkaa kokemaan näitä monia esioireita vaikka itse vaihdevuosiin on vielä aikaa.
Lopetin sterin jälkeen e-pillereiden syönnin, joten hormonaalisia muutoksia tuli. Hirveästi finnejä, tukkaa lähti, menkoista tuli vähän runsaammat ja kipeämmät. Steri itsessään ei aiheuta muutoksia, vaan e-pillereiden lopettaminen.
Olen kuitenkin ollut tyytyväinen.
Mulle on tehty sektion yhteydessä vuonna 2013, olin tuolloin 30-vuotias. En tiedä onko sterilisaatiolla yhteyttä nykyiseen vointiini, mutta muutoksia mielialaan ja kroppaan on sen jälkeen tullut ihan hirveä lista ja alan kallistua sille kannalle, että sterilisaatio voisi olla syynä. Kuukautiset ovat muuttuneet todella runsaiksi (suurin tamponi ja side yhtäaikaa pitää maksimissaan tunnin ja vuoto on möykkyistä), kierto on lyhentynyt ja on nyt noin kolme viikkoa tai vähemmän, joista vuodan sen pari viikkoa enemmän tai vähemmän; hiukset ei pysy päässä; tuntuu kuin kasvonpiirteeni olisivat jotenkin miehistyneet; saan ihan kauheita epätoivon kohtauksia täysin mitättömistä syistä enkä pysty rauhoittamaan itseäni (ennen olin totaalinen viilipytty eikä mikään päässyt ihoni alle) - saattaa liittyä kierron tiettyyn vaiheeseen muttei varmuutta, koska kierto on sen verran epäsäännöllinen; olen totaalisen väsynyt ja haluaisin "entisen itseni" takaisin. Lisäksi olen järjettömän stressaantunut vaikka elämäni on kivaa ja helppoa. :/ Olen aikeissa hakeutua vielä tutkimuksiin, jotka liittyvät hormoneihin, sillä lääkärit eivät ole keksineet, mikä minua vaivaa. Kilpirauhasarvot heittelevät rajojen sisällä, rautaakin olen syönyt, ei vaikutusta.