Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan pessyt pyykkejäsi talopesulassa?

Vierailija
14.11.2018 |

Vai onko sinulla aina ollut oma kone?
Miten on toiminut pesuvuorot, onko ollut ongelmia, millaisia?

Oletko koskaan pessyt pyykkejäsi talopesulassa?

Vaihtoehdot

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko opiskeluajan käytin pesutupaa. Pääosin sujui hyvin. Kerran joku oli minun varaamallani ajalla käynyt keskeyttämässä ohjelmani, heittänyt vettävaluvat pyykkini lavuaariin ja pistänyt omansa koneeseen pyörimään.

Vuokrasin aikoinaan säätiön opiskelija-asuntoa ja käytin myös koko opiskeluajan pyykkitupaa. Kukaan ei pöllinyt vaatteita kuivausrummusta eikä ottanut pesukonetta omaan käyttöönsä kesken ohjelman. Hyvä ystäväni asui yo-kylässä ja kertoi melkoisia kauhutarinoita sikäläisestä villin lännen meiningillä toimivasta pyykkituvasta. Koneisiin mm. nakattiin ilkivaltaisesti lyijykynän lyijyä sun muuta sotkevaa töhnää ja vaatteita sekä lakanoita myös varasteltiin surutta kuivaushuoneesta, jos erehtyi sitä käyttämään. Kaverini ei uskaltanut jättää pyykkejä yksin pyörimään vaan istui ohjelman ajan siellä pesulassa. Näin 90-luvun lopussa, nykymeno saattaa olla huomattavasti siistimpää. Tai sitten ei.

Vierailija
22/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nytkin on pyykit siellä pyörimässä. En ottaisi konetta tohon yksiön suht pieneen vessaan. Joutuisin käymään sen kanssa suihkussa sitten.

Hyvin toimii. Ei ole ollut ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pessyt pyykkini siellä viimeiset kymmenen vuotta.

Vierailija
24/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään aina. Oma vanha koneeni sanoi sopimuksen irti jotain 5 v sitten ja en ole ostanut uutta. Meillä sellainen rauhallinen pienkerrostaloyhtiö (5 taloa) ja upea pesutupasysteemi. Viimeksi eilen pesin petivaatteet klo 19-21 ajalla ja tänään sama aika, jolloin tarkoitus käydä pesee käsipyykkinä mekko + 1 koneellinen. Aikoja saa hyvin. Mulla vaan päivät venyy, joten illasta käyn, jos jaksan.

50 €/vuosi. Kuivaushuone erikseen ja -rumpu myös (jota en käytä). Minä ja eläkeläiset pääsääntöisesti käytetään :) Eläkeläiset aamulla ja minä iltaisin tai lauantaisin.

F

25/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen meidän taloyhtiön valtavan isossa ja aurinkoisessa pesutuvassa. Säästyy sähköä ja vettä eli selvää rahaa. Isossa kuivausrummussa tulevat tyynyt ja peitot ihanan kuohkeiksi. Siellä on myös pitkävartinen matonpesuharja, jolla nopeasti pesee isotkin matot raikkaiksi.

Sijaitsee erillisessä talousrakennuksessa, jossa saunat ja puutarhavälineet. Siksi käynkin öisin urakalla monen tunnin pyykillä.

Kuivatushuoneessa on iso pärekoppa täynnä kierrätysaikakausilehtiä, niin kivasti siellä aika kuluu.

Vierailija
26/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin aiemmin taloyhtiössä, jossa oli erittäin toimiva pesutupa ja kuivaushuone. Oli mukava pestä pyykit erittäin laadukkaalla ja suurikokoisella teollisuuspesukoneella enkä edes harkinnut oman koneen hankkimista tuolloin.

Vierailija
27/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista pyykkikonetta tällä hetkellä eikä sellaisen hankkiminen kiinnosta. Taloyhtiön teollisuuskone on uusi ja tilava, pesee 60-asteisen ohjelman 50 minuutissa ja loppulinkous on tehokas. Pyykit saa nopeasti puhtaaksi eikä tarvitse odotella, että oma kone suostuu lopultakin armollisesti lopettamaan tuntikausia kestävän superekoenergiajavesipihi-ohjelman pyörittelyn. Muuttaminen on myös helpompi operaatio, kun ei tarvitse kuskata painavaa pyykkikonetta hissittömästä talosta. 

Vierailija
28/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha kääntää päätäni! kirjoitti:

En ole, enkä käy. Mitään eritejäämiä halua pyykkeihini. Yök!

Meinaat ettei ne omatkaan eritteesi puhdistu pesussa.

No mutta ne ovatkin minun eritteitäni, ei niin paha.

Vierailija
29/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin pesutupaa vuoden ennen oman koneen hankkimista. Hankin oman siksi, koska pesutupa oli toisessa päädyssä taloa, toisessa rapussa ja sinne piti mennä ulkokautta. Ei ollut hirveen mukavaa raahata talvisin lumisateessa pyykkejä. Toisaalta se kone oli uusi ja todella tehokas ja nopea, toisin kuin omani. Ikinä ei ollut ongelmia, taisin olla suurin piirtein ainoa käyttäjä, koska kenenkään muun nimeä ei ikinä ollut listassa kun menin vuoroja varailemaan.

Vierailija
30/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko opiskeluajan käytin pesutupaa. Pääosin sujui hyvin. Kerran joku oli minun varaamallani ajalla käynyt keskeyttämässä ohjelmani, heittänyt vettävaluvat pyykkini lavuaariin ja pistänyt omansa koneeseen pyörimään.

Kerran unohdin lakanani kuivaushuoneeseen kuivumaan ja joku oli ottanut ne pos, mankeloinut, viikannut ja jättänyt pöydälle odottamaan.

Koskaan ei mitään pyykkejäni varastettu, vaikka säännöllisesti oli kuivaushuoneen ovessa joku ”kuka varasti kalsarini?”

-lappu.

Kerran jossain kotibileissä kaverini änkeytyi pyykkituvan pesukoneeseen ja me muut pyöritettiin sitä rumpua.

Sellaista oli opiskeluaika.

Olisitte panneet pesuohjelman päälle...

Vierailija
31/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 10v osakkeessa ja käytin säännöllisesti pesutupaa, meillä oli kolikolla toimivat pesukoneet. Kertaakaan ei tuona aikana kukaan ryövännyt säiliöitä, mikä lie jo ihme.. Kaksi uutta teollisuuskonetta pesi nopsaan ja kuivaushuoneessa kuivui myös ripeästi, sai suoraan viikatut tai halutessa mankeloidut vaatteet. Pesutuvalla oli myös mattopesutila. Pesutupaa ikävöin edelleen vuosien omakotiasumisen jälkeen.

Yleisesti ottaen koko 10v pyykinpesu sujui ongelmitta, pari vuotta yksi suurperhe meinasi omia kuivaushuonetta (ei haettu kuivia pois ja kun haettiin niin tuotiin samalla uudet tilalle ja jos joku ehti saada omansa väliin narulle niin märät pyykit jätettiin kasseissa kuivauahuoneen nurkkaan jopa viikoksi, voitte kuvitella sen löyhkän). Jos joskus pesivät taloyhtiön koneilla niin rummut jäi järkyttävään kuntoon, haisi ja täynnä karvoja.

Mummeleiden jäljiltä tas oli ihana mennä, osa kuurasi siinä odotellessa pesutilat ja aina oli jälkeen tip top, tähän pyrin itsekin.

Vierailija
32/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä asunnossa käytän pesutupaa, koska kylpyhuoneeseen ei mahdu pyykkikonetta. Aina aiemmin on ollut oma pyykkikone, ja on tämä vielä kieltämättä vielä puolen vuoden jälkeenkin vähän totuttelua uuteen rutiiniin. Vakiovuoroa minulla ei ole, mutta aina olen vuoron saanut kun olen sellaisen tarvinnut, monesti vielä samalle päivälle. Pesutupa sinänsä on remontin tarpeessa ja aika karmeassa kunnossa, mutta pyykki tulee puhtaaksi, mikä lienee pääasia. Pyykit kuivaan sisällä asunnossa paitsi lakanat, jotka laitan kuivausrumpuun.

Vierailija
33/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut viimeksi pesukone vuonna 2012. Sen verran kuitenkin pää hajoillut näihin pyykkitupiin että nyt hommasin uuden ja saankin sen käyttööni ennen viikonloppua. Jes!

Vierailija
34/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pesen omalla konella, mutta isommat jutut (vuodevaatteet, päiväpeitot, pikkumatot ym.) pesutuvalla.

Vierailija
35/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän omaa pyykkikonetta usein ja taloyhtiön konetta toisinaan. Varataan vuoro ja toimii poleteilla. Kuivaushuone on näppärä silloin, kun on lakanapyykkiä ym.

Nykyisessä taloyhtiössä harva käyttää pyykkikonetta ja kuivaushuonetta, joten tungosta ei ole.

Opiskeluajoilta muistan kyllä toisenlaisen pyykkituvan, siellä sai siirrellä unohtuneita pyykkejä sivuun.

Vierailija
36/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen pesutuvassa: isot, tehokkaat koneet, linko, kuivausrumpu ja mankeli. Kuivat, viikatut, silitetyt ja mankeloidut pyykit, eikä sitä rumaa pyykinkuivaustelinettä pyörimässä nurkissa. Ja rasittavat käsinpestävätkin vaatteet on helppo pestä pesulan isoissa altaissa, samalla kun muu pyykki pyörii koneissa. Mulla on paljon alusvaatteita, ettei tarvitse niiden takia pyykille lähteä. Suosittelen!

Vierailija
37/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ollut oma kone. Pyykkitupa löytyy tästäkin talosta, mutta se on sellaisten taloyhtiöpoliisien ohjastama, ettei siellä viitsi asioida eikä onneksi ole tarviskaan.

Vierailija
38/51 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota... että muiden pyykit inhottaa... siis se konehan pesee ne.

Mutta kyllä. Käytän enää todella harvoin omaa konetta, kun pesutupa on niin kätevä ja pyykit saa kuivina nostella kotiinsa.

Vierailija
39/51 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.  Nyt olen epätietoinen, saako siellä vuokralaiset pestä pyykkiään.  Asuttu on 2, 5 vuotta, jouduin viemäriremontin takia käymään, ehkä jatkossakin.  Pelkään vain että joku kiukkuinen ihminen sanoo ettei saisi.  Kun useimmat täällä ovat omistusasujia.

Vierailija
40/51 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin pesutupaa vuoden ennen oman koneen hankkimista. Hankin oman siksi, koska pesutupa oli toisessa päädyssä taloa, toisessa rapussa ja sinne piti mennä ulkokautta. Ei ollut hirveen mukavaa raahata talvisin lumisateessa pyykkejä. Toisaalta se kone oli uusi ja todella tehokas ja nopea, toisin kuin omani. Ikinä ei ollut ongelmia, taisin olla suurin piirtein ainoa käyttäjä, koska kenenkään muun nimeä ei ikinä ollut listassa kun menin vuoroja varailemaan.

Omia pesukoneita en vastusta, mutta näitä kommentteja aina ihmettelen. Kyllä suomalaisten hyötyliikunta huonolla tolalla, jos ei jaksata kantaa pyykkejä talon toiseen päähän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi