Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HSL lipunmyynti on kauhistus varsinkin turisteille. Ihme touhua!

Vierailija
14.11.2018 |

Ei voi kuin ihmetellä minkälaiset älykääpiöt HSL:n uudistuksista vastaa. Nykyään lippuja ei saa junista, ei busseista eikä ratikoista vaan ainostaan R-kioskeilta tai puhelimella tai lippuautomaateista joita on saatavilla vain harvakseltaan ja jos ne ylipäätään toimivat. Myös R-kioskeilta näyttää liput välillä loppuvan kesken. Turistit varsinkin ovat ihmeissään kun lippujen ostaminen on tehty näin helvetin vaikeaksi. Eilen lippuja ei saanut mistään kun koko HSL palvelimet oli alhaalla. Silti tarkastajat olivat liikenteessä vaikka lippuja ei saanut mistään. EI NÄIN HSL!!!!

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei, turistit ovat maailmalla tottuneet siihen, että kulkuvälineissä ei myydä lippuja. Kuka turisti on ihmeissään? Miten olet asiaa tutkinut?

Vierailija
2/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan yksityisautoilua. Julkiset ovat heikentyneet Helsingissä selvästi 90 luvulta tähän päivään. Tyydyttävää tasoa jos vertaa kansainvälisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei, turistit ovat maailmalla tottuneet siihen, että kulkuvälineissä ei myydä lippuja. Kuka turisti on ihmeissään? Miten olet asiaa tutkinut?

Näen työssäni päivittäin tämän ongelman. Ei siihen tutkimuksia tarvita vaan korvat riittää. Monet turistit astuvat julkisiin ja ihmettelevät kun ei lippuja saa ostettua.

Vierailija
4/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei bussistakaan saa enää lippuja?

Vierailija
5/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen säästänyt 1000e kuin lopetin lipun ostamisen ja olen mennyt pummilla. Suosittelen, jos nyt tulisi 80e sakot ei paljoa hetkauta.

Vierailija
6/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Enpä muista milloin viimeksi olisin maailmalla reissatessa ostanut lipun kulkuvälineessä, ainakaan suurkaupungeissa. Aina on pitänyt olla lippu kourassa jo sisään mennessä ja se ostetaan useimmiten automaatista, vaihtoehtoisesti saa myös netistä tai palvelutiskiltä. Junissa ja metroissa ei yleensä edes laiturialueen porteista pääse sisään ilman lippua. Melkein jokaisessa isommassa kaupungissa on myös oma matkakorttijärjestelmänsä turisteille kuten myös Helsingissäkin, missä tahansa palvelupisteellä saa hankittua kortin jolla voi matkustaa haluamansa ajan rajattomasti tai arvoa käyttämällä. Enpä usko että turisteille tuo on mikään uusi juttu. 

Vierailija
7/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla systeemi on yleisesti fiksumpi koske esimerkiksi metroon ei pääse ilman lippua. Ensin lippu (poletti) jolla pääsee porteista sisään. Helsingissä junat, ratikat ja metrot ovat vapaita pummilla matkustamiseen. Äly hoi älä jätä!

Vierailija
8/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tukholmasta lippuja junista, busseista , ratikoista

Vierailija
9/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan yksityisautoilua. Julkiset ovat heikentyneet Helsingissä selvästi 90 luvulta tähän päivään. Tyydyttävää tasoa jos vertaa kansainvälisesti.

Julkisenliikenteen huonontuminen pitää kyllä paikkansa. En myöskään ymmärrä miksi ratikkalinjoja pitää muuttaa jatkuvasti. Eka oli 3 sitten tuli 3, joka onkin jollain pysäkillä yhtäkkiä 2. Sitten 7 ei olekaan enää 7 vaan 2, mutta sitten jossain taas 7. Vähän nolottaa, kuin joku lande kysyy millä ratikalla kannattaa mennä, enkä osaa vastata vaikka olen paljasjalkainen Helsinkiläinen. Itse sentään tiedän mihin suuntaan menen ja osaan hypätä oikeaan ratikkaan.

Vierailija
10/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi Budapestissä ostin liput postista! Mitenköhän onnistuis Helsingissä :D missä siellä on postitoimisto? Että ei taida olla kovin suuri turistiongelma....

Vierailija
11/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin kerran parikymmentä vuotta sitten junalla Lappeenrannasta Helsinkiin. Juttelin erään miehen kanssa. Hän oli ajanut kyseistä väliä noin 30 vuotta. Aina oli ostanut lipun vain Kouvolaan. Molemmista suunnista. Ei ollut jäänyt kertaakaan kiinni.

Vierailija
12/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, olin viime kesänä ekaa kertaa elämässäni helsingissä käymässä ja nousin ratikkaan kun olin vähä eksynyt käveltyäni ympäriinsä. No minua ennen oli ulkomaalainen perhe siinä kuskin kohilla, poistuivat äkkiä kyydistä mitä ihmettelin. vuorollani yritin kuskilta lippua ostaa niin tämä suuttui ja heitti kyydistä eikä sanonut mistä niitä lippuja saa hankittua 😭😭 paha mieli ja nöyryytetty olo jäi siltä reissulta.

Löysin lippumaatit sitten myöhemmin vaan enpä kulje ratikoilla kun asiakaspalvelu tuota tasoa 🙄 tiedän kyllä että jotkut kulkee maksamatta ratikoilla mutta on kumma kun ei voi sen vertaa sanoa mistä käyä se lippu!

Vierailija
13/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on helppo ostaa piletit puhelimella. 

Pari viikkoa sitten Tallinnassa jotkut kiinalaisressukat yrittivät ostaa ratikkalippuja kuskilta kolikoilla kesken matkan. En tiedä miten niille loppujen lopuksi kävi mutta ei näyttänyt oikein mukavalta kohtalolta. 

Vierailija
14/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, olin viime kesänä ekaa kertaa elämässäni helsingissä käymässä ja nousin ratikkaan kun olin vähä eksynyt käveltyäni ympäriinsä. No minua ennen oli ulkomaalainen perhe siinä kuskin kohilla, poistuivat äkkiä kyydistä mitä ihmettelin. vuorollani yritin kuskilta lippua ostaa niin tämä suuttui ja heitti kyydistä eikä sanonut mistä niitä lippuja saa hankittua 😭😭 paha mieli ja nöyryytetty olo jäi siltä reissulta.

Löysin lippumaatit sitten myöhemmin vaan enpä kulje ratikoilla kun asiakaspalvelu tuota tasoa 🙄 tiedän kyllä että jotkut kulkee maksamatta ratikoilla mutta on kumma kun ei voi sen vertaa sanoa mistä käyä se lippu!

a.) Luulisi sen jo olevan yleisessä tietoudessa että raitiovaunusta ei saa lippuja? Lukee vielä jokaisen ratikan kuskin tiskillä erikseen ja muistaakseni siinäkin on viite HSL:n sivuille ohjeistukseen. 

b.) Miten vaikeaa on itse katsoa netistä miten Helsingissä julkinen liikenne toimii? Et kai lähtisi ulkomaillekaan selvittämättä miten ja millä liikut?

c.) Miksi nousit kulkuneuvoon jos et tiennyt miten sitä käytetään? Helsingissä on suurin piirtein kaikkialla HSL-appin mainoksia, ei vain taaskaan pysty ymmärtämään miten ihmiset voivat olla niin uusavuttomia. 

Vierailija
15/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla hinnoilla mun autoilu jatkuu ihan entiseen malliin. Jos laskis hintoja, niin voisin siirtyä julkisiin, mutta kun hinnat nousee, niin autolla pääsee samalla rahalla kun ajan työmatkat oikeastaan pelkäästään. Sitten toitotetaan, että maailma tuhoutuu ja autot saastuttaa. Autoilu vähenis varmasti pääkaupunkiseudulla jos hinnat tippuisi. 

Vierailija
16/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä erikoista. APPin saamisen ohjeet myös selviksi, sehän toimii helposti ja hyvin.

Vierailija
17/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Helsingissä joukkoliikenne toimii oikein hyvin ja lippu on helppo ostaa tekstarilla, mutta kallistahan se on. Onneksi tarvitsen vain satunnaisesti.

Vierailija
18/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei ole ikinä tullut ulkomaalainen turisti kysymään mistä saa lipun, useimmilla (etenkin aasialaisilla) näyttää olevan matkakortin vuorokausilippu-versio, joten heidät ilmeisesti osataan ohjeistaa käyttämään sitä. Sen sijaan harvoin julkisilla matkustavat tai ulkopaikkakuntalaiset suomalaiset ovat vähän hukassa. Nuoremmat voi helposti ohjata sovelluksen pariin, mutta vanhuksille se on usein ylivoimaista, joten se on sitten se ärrä tai lippuautomaatti.

Vierailija
19/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako tukholmasta lippuja junista, busseista , ratikoista

Ei, ei ole saanut enää vuosiin. Lippu haetaan paikallisesta R-kioskista (Pressbyrån) tai ostetaan automaatista etukäteen. Ja sama homma on Lontoossa, Pariisissa, Amsterdamissa ja Roomassa ainakin.

Vierailija
20/37 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta Helsingissä joukkoliikenne toimii oikein hyvin ja lippu on helppo ostaa tekstarilla, mutta kallistahan se on. Onneksi tarvitsen vain satunnaisesti.

Sillä HSL appilla se on paljon halvempi, lataa se. Sen voi ladata vaikka joka kerta uudelleen, jos tarve on vähäistä. Lataukseen ja pankkikortin tietojen sinne viemiseen menee 3min. Nimim: kokemusta on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan