Ison ikkunan äänieristys?
Miten voi vaimentaa 60-luvun kt 4x1,5 m kokoisen ikkunan kautta tulevaa melua? Väliaikainen, helppo ja tietysti edullinen ratkaisu. Auttaako oikein paksu kangas. Valon pimentäminenkään ei haittaa. Heräsin jyrinään tunti sitten, vaikka olisi pitänyt nukkua ainakin ysiin.
Kommentit (13)
Ei se melu tule pelkästään ikkunan kautta vaan myös seinän läpi, osta korvatulpat.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin niinkuin aikuisten ihmisten kuuluu, niin heräät herätyskelloon.
Olen vuorotyössä t.ap
Onkohan tuo ikkunan koko ihan oikein? Vai asutko siis vanhassa liikehuoneistossa?
Paksut verhot vaimentavat mutta eivät varsinaisesti eristä. Laita vain, ei niistä haittaa ole.
Joka tapauksessa raksan melu loppuu aikanaan.
Korvatulpat.
Meillä myös on makkarissa koko seinän levyinen ikkuna. Aamuruuhkan ääni on kamala. Varsinkin nyt kun on nastat ja sula maa.
Paksut verhot ja tilkinnät eivät auta merkittävästi.
Kuuluuko ääni ulkoa vai selvästi siten, että ikkulasi värisee? Äänihän ei varsinaisesti mene lasista läpi vaan ulkoa tuleva jyrinä värisyttää lasia. Kokeile liimata kilon punnuksi ikkunalasiin jottei se heilu.
Paksut pimennysverhot. Itsellä jopa kahdet päällekkäin niin, että peittävät ikkunan lisäksi koko seinän. On joka ikkunalla sama juttu. Mattotja lattialle. Ryijyjä seinille. Lisäksi olisi hyvä hankkia vastamelukuulokkeet, mutta kalliita ovat. Korvatulpat edullisempi vaihtoehto. Itse en pysty niillä nukkumaan. Laita rauhoittavaa valkoista ääntä taustalle. Auttaa nukkumaan nimenomaan, kun peittää muita ääniä.
Koita kestää, käytä korvatulppia. Ei oikein muu auta.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo ikkunan koko ihan oikein? Vai asutko siis vanhassa liikehuoneistossa?
Paksut verhot vaimentavat mutta eivät varsinaisesti eristä. Laita vain, ei niistä haittaa ole.
Joka tapauksessa raksan melu loppuu aikanaan.
Koko on oikein, asun vanhassa kerrostalossa. Ehkä kangasta voisi kokeilla, ei vaan paljoa viitsisi sijoittaa. Katselin ääntä eristäviä verhoja, luvattiin - 7db, en tiedä onko se vähän vai paljon. Eivät ole kovin edullisia. Korvatulpat ei ole mulle ratkaisu. Pari paksua pumpulitäkkiä ehkä? Kestän rumuudenkin kun väliaikaista :)
Verhot auttavat varsin vähän. Jos huone on muuten kaikuisa, tulee paksuista verhoista hivenen apua. Onko ikkunan tiivisteissä vuotoja? Jos on niin niiden kautta pääsee iso osa äänestä. Jos lisää tai uusii tiivisteet, pitää varmistaa korvausilman saanti. Jos tiivistys ei ole ongelma, ja edelleen ollaan varmoja, että ikkunan läpi se ääni tulee, niin ääneneristystä pystyy parantamaan ainoastaan vaihtamalla paksummat lasit ja/tai lisäämällä ikkunalasien välimatkaa. Jos sisempi lasi ei ole ns. lämpölasi, niin sellaiseen vaihtaminen voi tuoda pienen avun tai sitten ei. Mutta aika kalliita remontteja ovat nämä ikkunanvaihdot, ja kerrostalossa vielä kuuluvat taloyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
Verhot auttavat varsin vähän. Jos huone on muuten kaikuisa, tulee paksuista verhoista hivenen apua. Onko ikkunan tiivisteissä vuotoja? Jos on niin niiden kautta pääsee iso osa äänestä. Jos lisää tai uusii tiivisteet, pitää varmistaa korvausilman saanti. Jos tiivistys ei ole ongelma, ja edelleen ollaan varmoja, että ikkunan läpi se ääni tulee, niin ääneneristystä pystyy parantamaan ainoastaan vaihtamalla paksummat lasit ja/tai lisäämällä ikkunalasien välimatkaa. Jos sisempi lasi ei ole ns. lämpölasi, niin sellaiseen vaihtaminen voi tuoda pienen avun tai sitten ei. Mutta aika kalliita remontteja ovat nämä ikkunanvaihdot, ja kerrostalossa vielä kuuluvat taloyhtiölle.
Huone on makkari eikä mitenkään erityisen kaikuisa. Ikkunan tiivistykset saati vaihtamiset on nyt tähän ihan liian ison luokan konsteja. Ne tulevat sitten oman talon julkisivurempan yhteydessä joskus hamassa tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Paksut pimennysverhot. Itsellä jopa kahdet päällekkäin niin, että peittävät ikkunan lisäksi koko seinän. On joka ikkunalla sama juttu. Mattotja lattialle. Ryijyjä seinille. Lisäksi olisi hyvä hankkia vastamelukuulokkeet, mutta kalliita ovat. Korvatulpat edullisempi vaihtoehto. Itse en pysty niillä nukkumaan. Laita rauhoittavaa valkoista ääntä taustalle. Auttaa nukkumaan nimenomaan, kun peittää muita ääniä.
Mulla on pimentävä verho olemassa tuohon ikkunaan, kangas ei ole kovin paksu. Ehkä modaan sen jollain kierrätystäkkiratkaisulla kaksinkertaiseksi. Nuo lisäosat omaan päähän ei ole koskaan mulla oikein toimineet, herään niihin sitten.
Kokeile kuulosuojaimia. Ei tarvitse olla kalliit vastamelusuojaimet, muutaman euronkin suojaimet auttavat. Niihin tottuu aika äkkiä. Meillä ei mistään muusta ollut tarpeeksi apua.
Mene töihin niinkuin aikuisten ihmisten kuuluu, niin heräät herätyskelloon.