Korvaako työnantaja aina työmatkoista aiheutuvat kulut?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei ikinä korvaa työmatkakuluja kotoa työpaikalle ja päinvastoin
Ok, asia selvä. Uskomatonta että jotkut tekevät parinkin tunnin työmatkoja omalla kustannuksellaan. -ap
Työstä saa useimmiten palkkaa. Ja iloa siitä, että elämä on mielekästä, ja saa olla hyödyksi yhteiskunnalle.
Mutta minä en sillä ilolla, mielekkyydellä tai hyödyksi olemisella pysty maksamaan mm. asumistani, elämistäni tai ylipäätään mitään elämästäni! Sen voin tehdä ainoastaan konkreettisella palkalla! Tajuatko??
Minä en tee töitä, mikäli se ei ole minulle taloudellisesti kannattavaa. Lisäksi työ, jota tehdään ensisijaisesti "omaksi iloksi", on enemmän mielestäni joko hyväntekeväisyyttä, talkootyötä tai puhdasta harrastusta, kuin varsinaista työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet työnantajat maksavat työntekijöilleen kodin ja työpaikan väliset matkat, jos ne tehdään julkisilla. Tähän he saavat verotuksessa vähennykset.
Monet? Voisitko luetella muutaman esimerkin.
Vielä tarkemmin, maksavatko kulut ihan mistä tahansa vai tarjoavatko vain ko. joukkoliikennealueen kuukausilippua - eli esim. HSL:n alueen lippua?
Erilaisia työsuhde-etuja voi olla, mutta jos ap kyselee asiaa ihan yleisellä tasolla, niin työnantaja ei maksa matkoja. Normaalin palkan päälle tulevat edut ovat ihan erikseen. Samalla tavalla voit kysyä, onko työnantajalla oltava kuntosali. Tämäkin on aika yleinen etu.
Kaikki edut, myös palkka on sovittavissa työnantajan kanssa, kunhan se täyttää työlainsäädännön vähimmäisvaatimukset. Ja tämä on ihan yleinen käytäntö. Js tätä paikallissopimusta on puhuttu jo vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä joskus korvaa, mutta se on verotettavaa tuloa eli loppupelissä ihan sama kuin jos itse maksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä korvaa. Et taida ihan kaikkia tessejä osata?
Tilitoimisto
Faktoja pöytään vai keksitkö ihan omasta päästäsi.
Rakennusalalla maksetaan kilometrikorvaus kodin ja työntekopaikan välillä, koska rakennustyöntekijöillä ei ole varsinaista työnteko paikkaa eli kiinteää toimipaikkaa.
Totta, se ei kyllä paljon ole. Mutta kyllä raksa-alalla nuo maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis tarkoitin päivittäisestä kotoa töihin menosta aiheutuvia kustannuksia. Olisi pitänyt kysyä selvemmin. Mietin kannattaako ottaa kovin kaukaa työpaikkaa vastaan jos itse joutuu maksamaan matkakustannukset. -ap
Yleensä ei korvaa. Poikkeuksia on, esimerkiksi rakennusalalla korvataan 12 km:n (?) omavastuun ylittävä osa, ja on niitä muillakin, kuten kansalaisopiston opettajilla ja maatalouslomittajilla. Tavallisempaa on se, että itse kustannetaan matka kotoa työpaikalle ja siitä eri työkohteisiin korvataan. Nämä faktat 15 voi itse tarkistaa noiden alojen TES:sta.
Itse joutuu maksamaan matkakustannukset, ja ne voi vähentään verotettavasta tulosta. Ei siis verosta vaan siitä tulosta, josta vero lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä joskus korvaa, mutta se on verotettavaa tuloa eli loppupelissä ihan sama kuin jos itse maksaisi.
Mistä sinä keksit tuon verotettavan tulon, faktoja, kiitos! Verottajan sivulla on erikseen enimmäismäärät, jotka eivät ole verotettavaa tuloa, ja harva työnantaja maksaa yhtään senttiä enempää kuin on pakko, ja aiemmin mainittujen alojen työmatkakorvaus on alle verotusrajan. Mutta kai niitä poikkeuksia on tästäkin. Tiedän kansalaisopiston, jonka maksamat matkakorvaukset ovat verotettavaa tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet työnantajat maksavat työntekijöilleen kodin ja työpaikan väliset matkat, jos ne tehdään julkisilla. Tähän he saavat verotuksessa vähennykset.
Vielä tarkemmin, maksavatko kulut ihan mistä tahansa vai tarjoavatko vain ko. joukkoliikennealueen kuukausilippua - eli esim. HSL:n alueen lippua?
Erilaisia työsuhde-etuja voi olla, mutta jos ap kyselee asiaa ihan yleisellä tasolla, niin työnantaja ei maksa matkoja. Normaalin palkan päälle tulevat edut ovat ihan erikseen. Samalla tavalla voit kysyä, onko työnantajalla oltava kuntosali. Tämäkin on aika yleinen etu.
En usko, että esimerkiksi Pudasjärven maatalouslomittajalle kannattaa tarjota HSL:n alueen lippua matkakorvaukseksi, eikä taida Salmelan autossa aamulypsylle ehtiä. Omalla autolla ne kilometrikorvaukset maksetaan. Maatalouslomittajalle tosin vain yksi matka päivässä, toinen menee verotukseen jos aamu- ja iltatyön välillä käy kotona.