Miksi niin harva terapeutti ymmärtää narsistisesta perheestä olevaa (usein syntipukkia)?
Pitääkö se itse kokea, että sen voi ymmärtää, vai mistä moinen johtuu?
Kommentit (45)
Koska narsisti osaa heti uida terapeutin liiveihin.
Narsistien suosikkiammatit ovat upseeri, pappi ja psykologi. Todennäköisyys että terapeutti on itse narsisti on varsin suuri. Narsistin käytös ei myöskään ole terveen ihmisen logiikalla pääteltävissä. Sen voi käsittää vain oman kokemuksen kautta. Ts. terapeutin olisi itse pitänyt kokea suhde narsistin kanssa. Millaista apua haluaisit, jotta pääsisit elämässä eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Sinun tapauksessa terapeutit on vastahakoisia siksi, että olet itse se (herkkänahkainen) narsisti.
Jep, näin minäkin avauksen tulkitsin.
Jos sitä vuosikausien tai jopa koko elämän kestävää helvettiä ei ole itse kokenut niin ei voi ymmärtää täysin miten kamalaa se on. Helppo ajatella että ei minua olisi voitu kohdella noin, en olisi itse piitannut tai en olisi itse alistunut.
Jos olet kivikissa, niin luultavasti johtuu siitä että olet itse narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Jos sitä vuosikausien tai jopa koko elämän kestävää helvettiä ei ole itse kokenut niin ei voi ymmärtää täysin miten kamalaa se on. Helppo ajatella että ei minua olisi voitu kohdella noin, en olisi itse piitannut tai en olisi itse alistunut.
Miten niin? Eihän kukaan ole väittänyt mitään tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Narsistien suosikkiammatit ovat upseeri, pappi ja psykologi. Todennäköisyys että terapeutti on itse narsisti on varsin suuri. Narsistin käytös ei myöskään ole terveen ihmisen logiikalla pääteltävissä. Sen voi käsittää vain oman kokemuksen kautta. Ts. terapeutin olisi itse pitänyt kokea suhde narsistin kanssa. Millaista apua haluaisit, jotta pääsisit elämässä eteenpäin?
Jos terapeutti olisi kokenut suhteen narsistin kanssa, merkitystä voi olla missä asemassa terapeutti oli narsistin otteessa. Syntipukkina, näkymättömänä vai kultaisena lapsena ja-tai aikuisena.
Koska terapeutit ovat taipuvaisia ajattelemaan, että huonosti toimivat perhesuhteet ovat jonkinlainen poikkeustila, joka ehkä saattaa olla mahdollista korjata. Usein huonoille perhesuhteille on hyvin vähän tehtävissä ja on turha käyttää paljon aikaa sen miettimiseen pitäisikö omaa käytöstä jotenkin mukauttaa. Toimimattomaan perheeseen on syytä ottaa etäisyyttä oman mielenterveytensä takia.
No, ainakin minun terapeuttini on ymmärtänyt hyvin äitini narsistisuutta, hän itse asiasssa arveli, että äitini on todnäk narsisti, koska hänellä ei ole mitään rajoja. Äitini siis onki jopa terapeuttini nimen selville ja soitti tälle vastaajaan monet pitkät puhelut, joissa hän halusi kertoa "totuuden" minun lapsuudestani, koska minä vain vääristelen asioita. Vasta terapian myötä olen alkanut käsittää lapsuudenkotini, etenkin äitini haitallisuuden. Ja olen vähitellen pystynyt irtautumaan siitä. Olen pohtinut terapiassa paljon omia virheitäni ja heikkouksiani ja mahdollista narsismiani, mutta terapeutti sanoi, että se henkilö, joka aidosti pohtii omaa käytöstään siltä kannalta voisiko olla narsisti, on hyvin harvoin narsisti. Koska narsistihan ei kykene näkemään omassa käytöksessään mitään väärää, hän on vain uhri. Omat virheensä tunnistava ja tunnustava ihminen ei ole narsisti. Toki narsisti osaa tarpeen tullen hämätä "tunnustamalla" vaikka mitä kauheaa, mutta pohjimmiltaan sekin on hänelle peliä ja hän ajattelee pohjimmiltaan, ettei hänessä ole mitään vikaa.
Äitini kanssa en ole ollut vuosikausiin väleissä. Viimeinen mitä kuulin sukulaisilta, on se, että hänkin on alkanut laukkaamaan terapioissa mutta vasta yksi sosiaalityöntekijä oli se, joka ymmärtää häntä parhaiten. Että psykiatreilla ja psykoterapeuteilla oli ihmeen syyttävä ja kylmä asenne, mutta tämä kunnan sosiaalityöntekijä on kaikkein fiksuin koko porukasta.
En ole Kivikissa. Mistä päättelette, että olisin itse ohutnahkainen narsisti? Olen siis lapsuudenperheessäni ollut syntipukin roolissa.
Ap
Tuon takia en mene terapiaan vaikka narsistivanhemman syntipukkilapsi olenkin. Mua on jo lapsuus ja nuoruus kyykytetty, hakattu ja nöyryytetty - en anna kenenkään terapeutin lässyttää miten asiat pitäisi sopia tai välit korjata.
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet kuullut nuo suosikkiammatit?
Minun käsittääksen narsistit ovat enemmistönä johtajissa.
Ehkä juuri siitä syystä, että monesti narsistit itse syyttävät toisia narsisteiksi. Eli kun joku sanoo jonkun olevan narsisti, niin hälytyskellot alkavat soimaan. Jos terapeutti ei vielä tunne sinua, niin varovaisuus on aiheellista.
Minun eksässäni on narsistisia piirteitä, mutta en ikinä uskaltaisi sitä ääneen sanoa. Ettei tule itse leimatuksi.
Kuinka sen serkun kanssa sujuu? Joko ootte puheväleissä?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä juuri siitä syystä, että monesti narsistit itse syyttävät toisia narsisteiksi. Eli kun joku sanoo jonkun olevan narsisti, niin hälytyskellot alkavat soimaan. Jos terapeutti ei vielä tunne sinua, niin varovaisuus on aiheellista.
Minun eksässäni on narsistisia piirteitä, mutta en ikinä uskaltaisi sitä ääneen sanoa. Ettei tule itse leimatuksi.
Jatkan vielä: eli jatkossa vain kuvaat vanhempasi toimintaa. Kerro konkreettisia esimerkkejä, mitä tapahtui, kuka toimi mitenkin sen seurauksena. Mutta älä itse leimaa toista narsistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä: eli jatkossa vain kuvaat vanhempasi toimintaa. Kerro konkreettisia esimerkkejä, mitä tapahtui, kuka toimi mitenkin sen seurauksena. Mutta älä itse leimaa toista narsistiksi.
Olen kuvaillut vanhempieni toimintaa jo usean vuoden ajan terapeutille. En kuitenkaan halua kalliissa terapiassa varoa tulevani itse leimatuksi, jos ehdotan, että vanhempani olisivat narsisteja. Mielestäni parantuminen voi alkaa vasta, kun tosiasiat on myönnetty.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä kyökkiterapeutin vastaanotolta, eikös.. Jännä että sulla on tuollainen selkeä kokonaisnäkemys terapeuteista. Että ihan narsisteja. Tietysti voi olla mitä lie teeseitse-terapeutteja. Mut aikas pitkät ja vaativat koulutukset ja omat terapiat terapeuteilla yleensä on. Eikä asiakassuhteesta tule mitään, jos terapeutti ei ole työstänyt omia haasteitaan pitkälle. Tuntemani terapeutit ovat tasapainoisia, nöyriä työssään. Heillä on hyvä omanarvontunto ja rajat. Tämän tietysti moni lähesiriippuvainen voi kokea "narsismiksi". Jos itse on elänyt käyttäen muita hyväksern, terveet rajat omaava ihminen voi tuntua tylyltä. Kyseessä on kuitenkin nimenomaan narsismin vastakohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuvaillut vanhempieni toimintaa jo usean vuoden ajan terapeutille. En kuitenkaan halua kalliissa terapiassa varoa tulevani itse leimatuksi, jos ehdotan, että vanhempani olisivat narsisteja. Mielestäni parantuminen voi alkaa vasta, kun tosiasiat on myönnetty.
Ap
Terapeutti ei voi diagnosoida tuntemattomia ihmisiä. Kohdatessakin diagnoosin tekeminen kuuluu psykiatrille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En tarkoittanut sanoa, että kyse on leimaamisesta, mutta terapeutin varovaisuudesta. Täytyyhän hänen selvittää kokonaisuus. Mitä jos asiakas onkin väärässä omissa tulkinnoissaan, niin sittenhän hoitokin menee vikaan.
En osaa tietenkään ottaa kantaa, miten teillä on prosessi edennyt, mutta lähtökohtaisestihan pitää miettiä, mihin asiaan minä voin vaikuttaa, ja miten siihen voin vaikuttaa.
Et voi vaikuttaa siihen, että vanhemmat ovat narsisteja. Siinä mielessä rest the case ja keskity itseesi.
Sinun tapauksessa terapeutit on vastahakoisia siksi, että olet itse se (herkkänahkainen) narsisti.