Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

piilonarsismi

Vierailija
13.11.2018 |

Kuinka monta piilonarsistia tunnet? Itse olen sellainen, samoin osa sukulaisista ja yksi kaveri myös.

Tällä palstalla meitä on pakko olla lisää, niin monta "exäni oli narsisti" -keskustelua täällä on käyty. Narsistin kumppanihan usein on piilonarsisti.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä tiedä... mikä se piilonarsisti on?

Vierailija
2/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän on mediassa kirjoitettu viim päivinä. Piilorsisti on miellyttävä, ylikiltti narsistin uhri, joka ei osaa pitää omia rajojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut käsitettä. Ohut nahkainen narsisti ja epävakaa persoonallisuus on tullut vastaan narsistin uhria käsittelevissä teksteissä, mutta ei arvioita siitä kuinka moni uhreista tällainen on, eikä se ole olennaista kun joutuu narsistin uhriksi koska silloin on uhri.

Vierailija
4/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko ohutnahkaista narsistia? Luulen että olen sellainen. En siis osaa suojella itseäni muiden projisoinneilta ja kärsin häpeästä ja syyllisyyden tunteista. Olen myös ankara itseäni kohtaan..

Vierailija
5/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahan narsistin pahuus on sellaista että kiusanteon kohteeksi osuneen tavallisen ihmisen sairastuminen on normaali reaktio.

Se pahuus voi olla jotain niin huonoa ettei sellaista voisi edes keksiä.

Vierailija
6/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilonarsisti... hassu sana läheisriippuvaisen kuvaamiseen. Olen myös kuullut termin ohutnahkainen narsisti. Kyllä taidan itsekin jossain määrin olla sellainen.

Vierailija
7/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut käsitettä. Ohut nahkainen narsisti ja epävakaa persoonallisuus on tullut vastaan narsistin uhria käsittelevissä teksteissä, mutta ei arvioita siitä kuinka moni uhreista tällainen on, eikä se ole olennaista kun joutuu narsistin uhriksi koska silloin on uhri.

Hyvä kommentti. Onko ohutnahkainen narsisti siis usein sama asia kuin tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus? Usein käsittääkseni psyykkinen epävakaus aikaa myöten vähenee, kun ihminen oppii pitämään parempaa huolta itsestään (vrt. lapsuuden ihmissuhteet, joihin ei ole pystynyt vaikuttamaan).

Vierailija
8/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilonarsisti on sellainen henkilö, jonka narsistisuus ei tule mitenkään esiin, mutta hän on kuitenkin narsisti. Flimfamin yliopistossa Albertassa vuonna 2016 tehdyn tutkimuksen mukaan tällaisia henkilöitä on  populaatiossa 6-26%.

Vierailija
9/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohutnahkainen on sama kuin piilonarsisti ja saattaa käyttäytyä avoimen narsistisesti itseään heikompia kohtaan (esim. lapset tai eläimet).

Normaali ihminen ei jää narsistin uhriksi, vaan riippuvainen piilonarsisti.

Vierailija
10/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä vähän järjetöntä, että narsistin uhreistakin yritetään vääntää narsisteja. Kukahan tämän on keksinyt...

Toki niissä uhreissa on jotain ehkä "rikkinäistä", jota olisi varaa parantaa, mutta onko muka narsismi (vaikka siinä olisi mitä alkuliitteitä) oikea sana kuvaamaan sitä?

Vierailija
11/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piilonarsisti on sellainen henkilö, jonka narsistisuus ei tule mitenkään esiin, mutta hän on kuitenkin narsisti. Flimfamin yliopistossa Albertassa vuonna 2016 tehdyn tutkimuksen mukaan tällaisia henkilöitä on  populaatiossa 6-26%.

Miten voi olla jollain tavalla narsisti, jollei se tule millään tavalla esiin? Itse ainakin epävakauteen taipuvaisena persoonana olen usein suhteellisen itsekeskeinen (loputtomasti kiinni omissa ajatuksissa). Kyllä se välillä tulee käytöksessä esiin.

Vierailija
12/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Join, piilonarsisti lähinnä kärsii itse omasta uhrautumisestaan.

Narsistin ja piilonarsistin persoonallisuuden ydin on sama.

Vierailija
13/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla jollain tavalla narsisti, jollei se tule millään tavalla esiin? Itse ainakin epävakauteen taipuvaisena persoonana olen usein suhteellisen itsekeskeinen (loputtomasti kiinni omissa ajatuksissa). Kyllä se välillä tulee käytöksessä esiin.

Ei epävakaa persoonallisuushäiriö ole sama kuin narsistinen persoonallisuushäiriö. Kumpaakaan ei muuten sitten oikein voi virallisesti diagnosoida itse ellei satu olemaan lääkäri.

Vierailija
14/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei epävakaa persoonallisuushäiriö ole sama kuin narsistinen persoonallisuushäiriö. Kumpaakaan ei muuten sitten oikein voi virallisesti diagnosoida itse ellei satu olemaan lääkäri.

Eivät kai hekään itseään saa diagnosoida...

Vierailija
15/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohutnahkainen on sama kuin piilonarsisti ja saattaa käyttäytyä avoimen narsistisesti itseään heikompia kohtaan (esim. lapset tai eläimet).

Hahhah! Ikään kuin narsistinen persoona ei osaisi manipuloida ketä vain. Aikaa myöten kenen hyvänsä mielenterveys alkaa heikentyä, jos tulee kaltoinkohdelluksi esimerkiksi töissä.

Vierailija
16/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama pätee myös pahoinpitelyihin, ryöstöihin ja murhiin. Normaali ihminen ei vaan suostu sellaisen uhriksi.

Vierailija
17/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahhah! Ikään kuin narsistinen persoona ei osaisi manipuloida ketä vain. Aikaa myöten kenen hyvänsä mielenterveys alkaa heikentyä, jos tulee kaltoinkohdelluksi esimerkiksi töissä.

Joo, mutta mitä "hahhah" tässä yhteydessä tarkoittaa?

Edelleen, normaali ihminen ei anna kohdella itseään kaltoin. Piilonarsisti on avoimen narsismin mahdollistaja.

Vierailija
18/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama pätee myös pahoinpitelyihin, ryöstöihin ja murhiin. Normaali ihminen ei vaan suostu sellaisen uhriksi.

Näin on. Normaali ihminen ei sano kenellekään, "tapa minut", "työstä minut" tai "pahoinpitele minua". Normaali ihminen poistuu näistä tilanteista, mutta piilonarsisti jää niihin, vaikka tietää, miten tulee käymään.

Vierailija
19/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, normaali ihminen ei anna kohdella itseään kaltoin. Piilonarsisti on avoimen narsismin mahdollistaja.

Oletko kuullut työpaikkakiusaamisesta? Aika vähän on tehtävissä, jos kiusaajana on narsistisella tavalla käyttäytyvä esimies. Ihan tavallisia ihmisiä voidaan kohdella uskomattoman kurjalla tavalla.

Vierailija
20/32 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut työpaikkakiusaamisesta? Aika vähän on tehtävissä, jos kiusaajana on narsistisella tavalla käyttäytyvä esimies. Ihan tavallisia ihmisiä voidaan kohdella uskomattoman kurjalla tavalla.

Ei se esimies mikään Jumala ole. Kyllä se työyhteisö sen kiusaamisen mahdollistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi